Het is nu do maart 28, 2024 10:51 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 34 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Aanval Eben-Emael 
Auteur Bericht
Ben10
Bericht Aanval Eben-Emael
Ik heb een paar vraagjes over de organisatie van de Fallschirmjägers in de groep Granit.
Nu weet ik al dat er 11 zwwefvliegtuigen gebruikt werden waarvan er 2 te vroeg zijn losgekoppeld, waaronder die van de bevelhebbende officier , Oberleutnant Witzig.
Nu heb ik vooral vraagjes over de verdeling van de manschappen over de 11 zweefvliegtuigen.
Hoeveel man zat er gemiddeld in een DFS-230 ?
Hoe was zo'n sectie georganiseerd? Hoeveel Mg-schutters, Kar98-schutters,.
Wie was de hoogste in rang in zo'n DFS 230? Een Feldwebel , ... ?

Tot hier mijn vraag


do jun 18, 2009 7:51 pm
Bart Geraerts
Bericht 
Hallo Ben

Zo even uit het hoofd:
Er zaten gemiddeld zeven à acht Duitse soldaten per zweefvliegtuig, piloot inclusief. Er was plaats voor meer, maar omdat men zoveel materiaal en explosieven bijhad, bleef het beperkt op zeven à acht man bezetting per toestel.

De Duitsers die het fort aanvielen beschikten over 6 mitrailleurs (MG34's), 18 pistool-mitrailleurs (MP40) en 54 geweren (Kar98). Daarnaast had iedereen nog een pistool, een Walther P38.
Dit is enkel de persoonlijke bewapening... het aantal kilo explosieven was enorm (ong. 2400kg in totaal).

De hoogste in rang binnen een zweefvliegtuig kan ik nu niet meteen zeggen. Normaal gezien stond de volledige Sturmgruppe Granit onder bevel van OLt Witzig. Het bevel is echter - doordat Witzig niet tijdig op Eben-Emael landde - overgenomen door Feldwebel Wenzel (groep 4).


zo jun 21, 2009 11:59 am
Mario
Bericht 
Op Televox was er vandaag trouwens een documentaire gewijd aan het fort en de aanval erop. Heb het per toeval gezien en er heel wat van opgestoken.


zo jun 21, 2009 3:34 pm
Ben10
Bericht 
Bedankt Bart voor de info,
Nu heb ik wat bijkomende vraagjes.
De Fallschirmjagers waren voor dat ze bij de Luftwaffe hoorden verbonden aan het Heer en dus droegen een aantal manschappen de Heertekens zoals de Heer-adelaar.
Droegen de meeste manschappen op Eben-Emael nog de Heertekens en Heer uitrusting (bv. groene brookszak ipv blauwe) of al de Luftwaffe tekens ?
Hadden de meeste hun helm beige geverfd met modder er op of gewoon zo gelaten (grijsachtig)?


zo jun 21, 2009 4:28 pm
Bart Geraerts
Bericht 
Hallo Ben

Zo in detail weet ik de Duitse uitrusting niet :) ik vrees dus dat ik je het antwoord daarop moet schuldig blijven.
Mijn kennis over het fort is groot, maar er zijn facetten die mij wat minder interesseren. De Duitse uitrusting hoort daar alvast bij. Voor de rest mag je mij alles vragen :lol:

@Mario: staar je niet te veel blind wat je te zien kreeg bij het reënactment. Enkele grote blunders gezien. Maar ik snap langs de andere kant wel dat er weinig budget voor deze docu was, maar ja... het geeft voor Jan Modaal een vrij goed beeld wat er gebeurt is.


zo jun 21, 2009 11:33 pm
Ben10
Bericht 
Nu maak je me wel nieuwsgierig Bart, welke blunders zoal ?
Ik hoop ook dat ze de andere koepels ook zo restaureren zodat ook die weer kunnen functioneren. Maar toch al een knap staaltje werk, 2 jaar geduldig alles "ontroesten".


ma jun 22, 2009 12:44 pm
Bart Geraerts
Bericht 
Wel, een aantal van de blunders (zal ik het zo maar even noemen, 90% zal me wel mierenneuker noemen) zijn:

- Belgische soldaten (de reënactors van de vzw Frontleven) dragen kentekens van het 6e linieregiment, dit heeft met Eben-Emael absoluut niets te maken hebben. Ik snap wel, dit is een vzw die specifiek het 6e linieregiment reënact, die dus niet zomaar hun uniformen kunnen veranderen, maar historisch correct is het dus allerminst.

- Tijdens de Duitse voorbereiding zien we plannen gemaakt (lang) na de oorlog. Plannen waarbij ook het volledige gangenstelsel van het fort opgetekend staat, een gegeven dat de Duitsers bij de aanval niet wisten.

- Ze tillen vijftig kilo holle ladingen op al wogen ze nog geen kilo... hoezo geloofwaardig?

- De aanval lijkt zich overdag af te spelen... zo zien we dat de luchtafweer bij daglicht wordt aangevallen, alsook een kazemat die bij daglicht wordt uitgeschakeld door een HL van 12,5 kg. De werkelijke aanval was om 04.15, het was verre van licht.

- De luchtafweer zit gewoon in open lucht aan een mitrailleur, in werkelijkheid zaten ze in diepe schuttersputten. Ik snap ook wel dat ze niet zomaar wat gaten kunnen gaan graven, maar historisch accuraat is het niet.

- We zien een Duitser de trappen aflopen met 2 (twee) helften van een 50kg holle lading, tot hiertoe is het nog ok. Hij plaatst vervolgens 1 (één) helft (?!) van de holle lading los tegen de deur, ontsteekt en maakt dat hij weg was. Mag ik ze erop wijzen dat de ontstekingstijd van een HL 12 seconden bedroeg? Op die tijd is deze soldaat nooit buiten. In werkelijkheid hebben de Duitsers er een volwaardige HL van 50 kg gezet (beide helften), de ontsteker er af gehaald en er een lont aan bevestigd. Dit gaf hun de benodigde tijd om terug tot buiten te geraken.


Overigens, wat het restaureren betreft. We hebben inderdaad veel te danken aan mr Harchies, maar hij is niet alleen in het hele restauratieproces. Tal van andere vrijwilligers werken aan het fort, om bepaalde dingen weer te restaureren. Zo wordt momenteel de grootste pantserkoepel van het fort intern weer volledig gerestaureerd.

Het zijn dus veeleer details die niet kloppen... Niemand die er op let behalve...

(ik weet niet of bovenstaand lijstje volledig is, dan zou ik het nog eens moeten bekijken)


ma jun 22, 2009 4:39 pm
Ben10
Bericht 
De meeste punten waren we nog niet opgevallen, alleen het feit van het licht had ik wel gezien.
Nu blijf ik met nog een grote vraag zitten.
Waarom lanceerde de 600 Belgen in het fort geen tegenaanval op de 70 Duitsers op het dak? Ok ze hadden geen infanterieopleiding gekregen,maar toch.
Komt het door het verassingseffect ?
Of dachten de Belgen dat er meer dan 70 Duitsers waren bv. een hele eenheid?


ma jun 22, 2009 7:03 pm
Bart Geraerts
Bericht 
Wel daarvoor moeten we eerst en vooral eens gaan kijken wie die 700 (later ca. 1000) soldaten waren. We hebben een tweehonderdtal soldaten nodig voor het fort draaiende te houden, electrici, koks, administratief personeel, medisch personeel etc. Die kunnen we eigenlijk al moeilijk missen.

De overige soldaten hielden op 10 mei 1940 nog enkele bunkers bezet en wel:
- Koepel Zuid
- Blok I
- Blok IV
- Blok V
- Blok VI
- Blok Canal Nord
- Blok Canal Sud
- Blok 01
(dit zijn enkel de bunkers die ook bij de overgave nog (deels) bezet waren)

Nemen we dan gemiddeld een dertigtal soldaten per bunker, komen we uit op een 240 soldaten.
Daarbovenop komen nog de doden, gewonden en krijgsgevangen genomen soldaten.

Ik schat (zou dit eens moeten natellen, de tijd ontbreekt me voorlopig alleen even) dat er een honderdtal soldaten nog in aanmerking kwamen om tegenaanvallen te plegen. Echter ook niet vergeten dat veel soldaten ingezet werden om munitievoorraden aan te vullen, versperringen op te richten etc. Komt daar nog eens de gebrekkige infanterieopleiding, de minderwaardige bewapening en een verpletterd moraal bij, dan weet je al dat de hoeveelheid soldaten die 'vrijwillig' deelnamen aan een tegenaanval niet echt groot was. Bovendien bezette de Duitsers een positie bovenaan een heuvel, wat strategisch een goed verdedigbaar punt is.

Tot slot, de Belgen aan de binnenkant hadden geen goed overzicht van wat er buiten allemaal aan de hand was.
Ik weet niet of je al ooit binnen bent geweest tijdens een rondleiding, maar als je 30 meter onder de grond zit, is het heel moeilijk om - enkel afgaande op waarnemers - een totaalbeeld van de situatie te krijgen.

Bij een van de tegenaanvallen werden de Belgen trouwens ook onder vuur genomen door de Belgische kanonnen (bemand door de Duitsers) van de kazemat Maastricht 1. Onder (artillerie)vuur genomen worden door uw eigen kanonnen gaf het moraal nog een extra stamp... Gelukkig geen doden of gewonden bij die actie.

Ik zou nog wel even door kunnen gaan... als er nog gerichte vragen zijn, shoot :) ik zal ze zo goed ik kan beantwoorden!


ma jun 22, 2009 7:42 pm
wo2-freak
Bericht 
Eh.. lekker geregeld boeltje daar... niet dus!
Hoe kun je in godsnaam 200 man nodig hebben om een bunker van 6 à 700 man (dus inclusief die 200 zelf!!) draaiende te houden? Dan heb je je zaken ook niet goed op orde. En zoals je al zegt; 240 man hadden dienst in andere bunkers. Dan blijven er dus 160 à 260 gewapende soldaten over in het fort zelf en 200 man moet daarvoor zorgen? Klinkt een beetje onlogisch, maar het zal wel waar zijn. En ze konden toch versterking roepen of niet? Ik snap iig niet wat er met die Belgen aan de hand was.
Ze waren sowieso met 10x zoveel Duitsers en daarbij waren ze ook nog eens gevestigd in een stevig fort. Raar dat ze die 70 Duitsers niet aan konden. In ieder geval, respect voor de Duitsers die dat plan heeft bedacht, het moet een slimme geweest zijn :)

Edit: En het was ook een slimme man, Kurt Student :)
Edit: Toch niet zoveel respect voor deze man, ik heb net gelezen dat hij ook een aantal misdaden heeft begaan tegen burgers.


ma jun 22, 2009 8:15 pm
Ben10
Bericht 
Ja eigenlijk nog een paar vraagjes
Wanneer werd voor het eerst alarm geslagen? Nadat de 1e zweefvliegtuigen al aan de grond stonden ?
Hoe geraakten de manschappen van het luchtafweer terug in het fort, m.a.w. hoe geraakt je vanin het fort tot op het dak ?
Oh ja , wanneer is er weer zo'n restauratiedag ?
Bedankt voor alle antwoorden en je tijd zover
Bijna vergeten: werd het fort tijdens de oorlog door de Duitsers voor iets gebruikt ?


ma jun 22, 2009 8:31 pm
California
Bericht 
uit de bange meidagen van '40:

Gedurende de Tweede Wereldoorlog hebben de duitsers Eben-Emaal als kazerne en als werkplaats voor het herstellen van machines gebruikt. Op 11 september 1944 viel het fort, zonder dat er ook maar een kogel behoefde te worden afgevuurd, in handen van de geallieerde troepen. De duitsers lieten het fort vrijwel net zo achter als ze het in 1940 na de verovering hadden aangetroffen.


di jun 23, 2009 7:05 am
Bart Geraerts
Bericht 
@ wo2-freak:
Aan 200 man zit je rap voor het technisch en administratief personeel: de volledige machinekamer moet bemand zijn, alsook technici die in het gangenstelsel herstellingen moesten uitvoeren tijdens de aanval, koks, wapenmakers, medisch personeel, het officierenkorps en dan vergeet ik er waarschijnlijk nog wel een paar.
Er zijn verschillende tegenaanvallen gelanceerd, zowel door soldaten van het fort zelf, als door soldaten van een nabijgelegen infanterieregiment (2e Grenadiers). Zijzelf werden ook door zo'n Duitse eenheid aangevallen, waardoor ze zelf al weinig volk konden missen. Het was voor de Belgen ook vechten tegen een vijand van onbekende sterkte, de Duitsers zaten bovendien ook in de opgeblazen Belgische bunkers, wat hun perfect beschermde. Zo hebben andere Belgische forten (Pontisse en Barchon), alsook veldartillerie (20e AR, 14e AR) op het dak van Eben-Emael gevuurd, zonder succes omdat de Duitsers dus in de Belgische bunkers zaten.
Ik weet niet of je het fort ooit bezocht hebt, maar ook de paniek die aan de binnenkant heerste is een niet te verwaarlozen factor. De aanval kwam als een complete verrassing en heeft onmiddellijk voor doden en (zwaar)gewonden gezorgd. Bovendien vreesde men dat de vijand al direct na de landing binnen in het fort zat (in het centrale gangenstelsel zijn de Duitsers tijdens de aanval nooit geraakt).

@ Ben10
Het oorlogsalarm kwam om half 1 's nachts binnen op 10 mei 1940. Twee minuten later werd er in de kazerne alarm geslagen. Rond vier uur kwamen de eerste meldingen binnen van 'vliegtuigen met afgezette motor die de indruk geven te willen landen'.
De bemanning van de luchtafweer had de sleutel tot het hekwerk onderaan Koepel Noord, om langs daar naar binnen te gaan (foto Go2War2). De Duitsers hadden dit hek echter meteen opgeblazen en de bemanning van de luchtafweer werd onmiddellijk krijgsgevangen genomen en naar het noorden van het fort afgevoerd.
Zo'n zelfde uitgang/ingang was er ook aan de machinegeweerbunker Noord.

De Duitsers hebben het fort - zoals California reeds aanhaalde - gebruikt als kazerne. Daarnaast hebben zij ook de nog intacte artillerie grondig bestudeerd, zelfs gedemonteerd (koepel 120). Ze zijn wel zo vriendelijk geweest van alles terug in elkaar te zetten :) In '44 is het fort zonder noemenswaardige strijd terug in handen van de geallieerden gevallen.

En tot slot de volgende werkdag, die zal ergens in november plaats vinden. Een exacte datum heb ik nog niet, maar zal ik wel even navragen. Zodra ik iets weet stuur ik je wel een PB'tje.


di jun 23, 2009 11:40 am
Ben10
Bericht 
Nog een klein vraagje,
in de uitzending werd gezegd dat de mythe van Duitse firma's die meehielpen aan de bouw van het fort niet klopte .
Hoe zit dat met firma's uit de Oostkantons, historisch toch Duits ?
Tijdens de rondleiding vertelde de gids, als ik me het nog goed herinner, dat er wel degelijk zulke firma's meehielpen?
En waar werden de 1e Belgische krijgsgevangenen bewaard door de Duitsers zoals bv. de afweerschutters ?

Djuu, ik moet dringend het fort nog eens bezoeken, blijft me gewoon fascineren :D (alleen spijtig dat ik geen auto heb :cry: )


di jun 23, 2009 9:07 pm
Bart Geraerts
Bericht 
Er zijn een aantal werklieden geweest die inderdaad uit de Oostkantons kwamen en dus Duits spraken. Alle werkgroepjes stonden onder militaire bewaking. Doordat zij Duits spraken werd er na de oorlog de verkeerde link gelegd en gesteld werd dat de Duitsers mee het fort hielpen bouwen. Niets van aan dus. Het waren allen Belgen.

Ik wil nu wel niet beweren dat van de duizenden personen die ooit aan het fort gewerkt hebben, er geen enkele zijn mond heeft voorbijgesproken over het fort. Tuurlijk zullen er wel dubieuze werklieden geweest zijn, maar niet in die mate dat de Duitsers over geweldige informatie over de buitenzijde beschikten. Het enige dat de Duitsers wisten waren gegevens die ze verzameld hadden uit luchtfoto's. En zelfs daar wisten ze niet alles mee van het dak (valse koepels bijvoorbeeld).

De krijgsgevangen Belgen werden achter de verhoging geplaatst ten noorden van het fort, die loopt van Mi Sud via Mi Nord naar Koepel Noord.


do jun 25, 2009 12:24 pm
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 34 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group