Het is nu do maart 28, 2024 10:31 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 8 berichten ] 
Generals at war "Stalingrad" 
Auteur Bericht
koos24
Bericht Generals at war "Stalingrad"
Gisterenavond zat ik de uitzending Generals at war te kijken.
Paulus versus Zjoekov in Stalingrad.

In het kort kwam het er op neer dat er 5 fouten waren gemaakt

1) Paulus was een generaal zonder front ervaring

2) De aanval was gesplitst in 2 aanvallen (Kaukasus en Stalingrad)
ipv een krachtige aanval, waarheen werd niet helemaal duidelijk.

3) Paulus liet zich in de val van Stalingrad lokken ipv er omheen te
trekken.

4)
Paulus sloeg geen acht op de waarschuwingen van de inlichtingendienst en Luftwaffe dat hij in zijn flanken bedreigd werd met een omsingeling.

5) Paulus had meteen na de eerste omsingeling moeten uitbreken.


Wat vinden mijn, zeer kritische, forumgenoten van deze punten?


zo sep 06, 2009 1:15 pm
Moderator
Avatar gebruiker
Auke

Geregistreerd:
zo nov 28, 2004 7:42 pm
Berichten: 3246
Bericht 
Ik heb de aflevering een tijdje geleden ook gezien. Het was niet echt bijzonder en bevatte vrij verouderde denkbeelden. Het valt me ook op dat ze Tsjoejkov nooit noemen. Hij was toch echt de verdediger van Stalingrad. Zjoekov is tijdens de slag zelfs nooit in Stalingrad geweest.

1) Paulus was een generaal zonder front ervaring
Frontervaring had hij wel, maar alleen als stafofficier. Hij had geen ervaring in bevelvoering. Zijn laatste echt commando was over een bataljon (tussen 1933 en 1935). Daarna vervulde hij alleen maar stafofficiersfuncties, totdat hiij in 1942 het 6e Leger overnam. Paulus' besluiteloosheid en wankelmoedigheid wordt er wel aan gewijd dat hij simpelweg niet gewend was bevelen uit te delen en besluiten te maken. Hij was trouwens wel een zeer getalenteerd stafofficier.

2) De aanval was gesplitst in 2 aanvallen (Kaukasus en Stalingrad)
ipv een krachtige aanval

De gesplitste aanval was inderdaad niet het originele plan. De Kaukasus was het einddoel en het 6e Leger, 4e Pantserleger en Luchtvloot 4 zouden de noordoostelijke flank van de frontlijn verdedigen, ter hoogte van Stalingrad. De stad zelf moest slechts "bereikt" worden en platgebombardeerd. De splitsing van de operatie had bevoorradingsproblemen tot gevolg, maar ook een tekort aan troepen, omdat de twee kleine Heeresgruppen niet opgewassen waren tegen hun taak.

3) Paulus liet zich in de val van Stalingrad lokken ipv er omheen te
trekken.

De verovering van Stalingrad had geen zin omdat een bombardement de wapenfabrieken wel had kunnen uitschakelen en was dan ook geen onderdeel van het originele plan. En door steeds meer troepen in de stad in te zetten werden zijn flanken gevaarlijk dun bezet.

4) Paulus sloeg geen acht op de waarschuwingen van de inlichtingendienst en Luftwaffe dat hij in zijn flanken bedreigd werd met een omsingeling.
Dat klopt, maar versterkingen kreeg hij niet en in dit stadium te stad opgeven vond hij ook geen optie.

5) Paulus had meteen na de eerste omsingeling moeten uitbreken.
Dat wordt vaak gezegd, maar zou denk ik geen effect hebben gehad.

Op 25 november liet één van Paulus’ korpscommandanten, Von Seydlitz-Kurzbach, op eigen initiatief zijn 94. Inf.Div. haar stellingen in het noorden van de stad verlaten. De troepen bliezen al het overtollige materieel op en verlieten hun bunkers en stellingen. Tsjoejkov had de vuren en ontploffingen bij de Duitse stellingen echter gezien en gaf onmiddellijk bevel de terugtrekkende Duitse troepen aan te vallen. De Duitse divisie werd overvallen en vrijwel volledig vernietigd. Hetzelfde zou bij een grootschalige terugtocht misschien ook wel zijn gebeurd: terugtrekkend op de steppe zouden de Duitsers praktisch weerloos zijn geweest. Daarnaast was Hoths ontzettingspoging 50 kilometer ten zuiden van de Kessel gestrand doordat de Sovjets steeds meer troepen naar dat gebied stuurden. Het is zeer twijfelachtig of de Duitsers er wel doorheen zouden zijn gekomen.

Zelf zou ik nog een paar grote fouten aan het lijstje willen toevoegen:

- De opmars naar de Don verliep te traag (getreuzel bij Voronezj, de splitsing van HG Süd en het brandstoftekort als indirect gevolg hiervan) waardoor veel Sovjettroepen de omsingeling in de grote Donbocht wisten te vermijden en de rivier oostwaarts wisten over te steken. Ook hadden de Sovjets nu de tijd om een aantal cruciale formaties naar het Stalingrad-gebied te sturen.

- Door de trage opmars van het 6e Leger en Paulus' voorzichtigheid kon een grote omsingeling ten westen van Stalingrad niet plaatsvinden. Stalingrad werd pas laat omsingeld waardoor veel Sovjettroepen naar de stad weten te ontsnappen.

- De zwakkere legers van de bondgenoten kregen de verdediging van de cruciale flanken van de Heeresgruppe toebedeeld (het 2e Hongaarse, 8e Italiaanse en 3e en 4e Roemeense Leger).

- De troepen waren verkeerd aan de twee Heeresgruppen toebedeeld (HG B had het Italiaanse Alpenkorps met uitstekende bergdivisies, terwijl HG A in de Kaukasus slechts drie bergdivisies had).

- Er werd teveel met formaties geschoven. Het 4e Pantserleger bijvoorbeeld is diverse malen op belangrijke momenten naar een andere locatie gestuurd, waardoor het niet aan vechten toekwam en wat kostbare brandstof en tijd kost. Ook kruisten legers elkaar, wat bijvoorbeeld op 16 juli een enorme logistieke puinhoop tot gevolg had.


wo sep 09, 2009 10:53 pm
Profiel
koos24
Bericht 
Dankje Auke voor de uitleg.

Heb ik nog een vraag.
Ter verdediging van Paulus wordt wel eens aangevoerd
dat hij door zijn standhouden in Stalingrad de aftocht dekte
van de terugtrekkende troepen uit de Kaukasus.

Zit hier een kern van waarheid in?


do sep 10, 2009 12:48 am
schinkel1813
Bericht 
Volgens von Manstein wel, toen de opperbevelhebber van Armeegruppe Don. Door het standhouden van de troepen in Stalingrad werden er veel russische troepen vast gehouden in en om Stalingrad, die anders ingezet konden worden tegen de andere eenheden van von Manstein. Hierdoor kreeg hij meer tijd om het zuidelijk front te stabiliseren.


do sep 10, 2009 7:35 am
Moderator
Avatar gebruiker
Auke

Geregistreerd:
zo nov 28, 2004 7:42 pm
Berichten: 3246
Bericht 
Dat klopt zeker. Het gaat hier om operatie Kleine Saturnus. Dit was een operatie die als hoofddoel had HG A en B af te sluiten van de rest van de Wehrmacht door door het Italiaanse 8e Leger heen te breken richting Rostov en vanuit het zuidoosten het Taman-schiereiland af te sluiten, zodat niet alleen de As-troepen bij Stalingrad omsingeld zouden zijn, maar alle troepen in dat gebied en in de Kaukasus. Hoe meer Sovjetlegers voor deze operatie beschikbaar zouden zijn, hoe groter de kans van slagen natuurlijk. Daarom werd Paulus het belang van standhouden zeker duidelijk gemaakt, want zolang zou hij ongeveer 10 Sovjetlegers bezighouden.


zo sep 13, 2009 11:59 pm
Profiel
koos24
Bericht 
Auke schreef:
Dat klopt zeker. Het gaat hier om operatie Kleine Saturnus. Dit was een operatie die als hoofddoel had HG A en B af te sluiten van de rest van de Wehrmacht door door het Italiaanse 8e Leger heen te breken richting Rostov en vanuit het zuidoosten het Taman-schiereiland af te sluiten, zodat niet alleen de As-troepen bij Stalingrad omsingeld zouden zijn, maar alle troepen in dat gebied en in de Kaukasus. Hoe meer Sovjetlegers voor deze operatie beschikbaar zouden zijn, hoe groter de kans van slagen natuurlijk. Daarom werd Paulus het belang van standhouden zeker duidelijk gemaakt, want zolang zou hij ongeveer 10 Sovjetlegers bezighouden.


Hield het Italiaanse leger stand?
Of was het een combunatie van het standhouden
van Italianen en Paulus.

Weet jij of het de Italiaanse en Roemeense krijgsgevangenen
ook zo lsecht vergaan is als de Duitse bij Stalingrad?


do sep 17, 2009 11:21 pm
Moderator
Avatar gebruiker
Auke

Geregistreerd:
zo nov 28, 2004 7:42 pm
Berichten: 3246
Bericht 
Het grootste gedeelte van het Italiaanse 8e Leger werd vernietigd of krijgsgevangen gemaakt in de periode november 1942 - februari 1943. Daarna werden de restanten van dit leger naar Italië teruggehaald. De Duitse troepen slaagden er in de chaos van deze periode wel in om hun achterhoede in de grote Donbocht kundig te organiseren, waardoor deze niet werd overlopen door de Sovjettroepen. Dit was voornamelijk te danken aan een aantal ad-hoc geformeerde Kampfgruppen (voornamelijk die van Wenck, Spang, Stahel, Sauerbruch en Adam). Deze schraapten alles wat ze ter plaatse aan troepen konden vinden bij elkaar. Later werden ook het XXXXVIII. Panzerkorps en Gruppe Hollidt in deze bres geworpen.

Er zijn bij Stalingrad maar weinig Roemenen krijgsgevangen gemaakt. Van de kleine 300.000 As-troepen die door operatie Uranus omsingeld werden, werden er 130.000 krijgsgevangen gemaakt, in januari en februari 1943, en daarvan waren er slechts 3.000 Roemeens. Van het Italiaanse leger zijn slechts ongeveer 250 troepen omsingeld tijdens operatie Uranus en 64.000 troepen tijdens operatie Kleine Saturnus (volgens Italiaanse bronnen). Het aantal doden en gewonden van deze beide landen is daar nog eens een veelvoud van. Hoeveel troepen van deze beide landen de krijgsgevangenschap hebben overleefd en na de oorlog weer terug naar huis terug konden keren is niet bekend, maar het percentage zal waarschijnlijk niet veel verschillen van het Duitse, ongeveer 5%.


vr sep 18, 2009 5:21 pm
Profiel
Inigo
Bericht 
Hallo,
Ik ben nieuw op dit forum :) maar heb laatst een aflevering van Generals At War gezien de aflevering van Singapore,en op youtube de aflevering van El Alamein. Maar meer kon ik niet vinden, en ik heb gekeken of er mischien een dvd release is..Maar dat kon ik dus ook niet vinden :( Ik weet ook niet de tijden van de volgende afleveringen en ik weet ook niet of die uberhaupt nog komen.. Weet iemand mischien waar ik de dvd kan kopen/huren en of dit nog word uitgezonden graag de tijden ?
Bvb


zo sep 27, 2009 8:22 pm
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 8 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 11 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group