De spoorlijn tussen 1940 en 1945
De oorlogsjaren gingen ook voor de spoorlijn niet zonder schokkende gebeurtenissen voorbij. Bruggen werden vernield, treinen vanuit de lucht beschoten, enz. Reeds op 14 mei 1940 trof een "verdwaalde" bom de brug bij Beesd. Deze stortte in en versperde de lijn totaal. Op die dag werd ook nog een overspanning bij Baanhoek (Sliedrecht-Papendrecht) opgeblazen. Twee in een fabriek gereedliggende bruggen bestemd voor de overbrugging van het Amsterdam-Rijnkanaal bij Schalkwijk werden gebruikt om de overbrugging te herstellen. Op 1 oktober 1940 was dat karwei al geklaard.
In 1947 werd de spoorwegverbinding Dordrecht-Sliedrecht weer hersteld. Dit kon, omdat de bruggen over de Merwede bij Baanhoek en over het wantij bij Dordrecht provisorisch gemaakt waren.Reeds in september 1945 was echter een beperkte treindienst tussen Sliedrecht en Geldermalsen al weer mogelijk geweest.
Op vrijdag 27 november 1942 gebeurde er te Sliedrecht een ernstig spoorwegongeluk. Een locomotief en vier wagens werden beschadigd en vernietigd. Maar erger was, dat bij dit ongeluk twaalf mensen gedood en vijftig gewond werden. De burgemeester van Sliedrecht meldde dit alles op 28 nov. 1942 aan de "Wehrmachtkommandatur te Gorinchem" in een in het Duits gesteld schrijven. Dit laatste moest gebeuren op grond van één of andere door de bezetters gemaakte bepaling.
Bron:
http://www.historischeverenigingleerdam ... n_165.html
Wanneer er iets bekend zou zijn over een dergelijke aanval, dan zouden ze het bij de historische vereniging wel hierin vermeld hebben.