Het is nu vr maart 29, 2024 5:36 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 26 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Grootste Blunders in WW2 
Auteur Bericht
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11903
Woonplaats: Bemmel
Bericht 
Vergeet niet dat de overige Duitse troepen in 1940 nog helemaal niet zo gemotoriseerd waren en derhalve continu achter de feiten aanliepen.

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


zo jul 04, 2010 6:10 pm
Profiel WWW
Marcoo
Bericht 
mag je Market Garden (deels) een blunder noemen?


ma jul 05, 2010 1:21 pm
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11903
Woonplaats: Bemmel
Bericht 
Wat mij betreft wel Marcoo, maar dit soort zaken blijven deels toch ook persoonlijk.

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


ma jul 05, 2010 4:48 pm
Profiel WWW
Moengoman
Bericht 
koos24 schreef:
Tel daarbij nog het uitstellen van Barbarossa
door de veldtocht op de Balkan en aansluitend Afrika.

Zonder de veldtocht op de Balkan had Barbarossa ook uitgesteld moeten worden wegens de late voorjaarsdooi. Nog begin juni 1941 waren de rivieren in Oost-Europa overstroomd.

http://www.go2war2.nl/artikel/620/3

Citaat:
Het is echter maar de vraag of de aanval tegen de Sovjet-Unie daadwerkelijk eerder had kunnen beginnen, want door de extreme regenval in Oost-Europa in het voorjaar van 1941 waren de Russische wegen onbegaanbaar en had het oversteken van rivieren waarschijnlijk grote problemen opgeleverd omdat deze ver buiten hun oevers waren getreden.

De tanks die meededen aan Operatie Marita waren keurig op tijd weer terug. Italië, Bulgarije en Kroatië voorzagen in bezettingstroepen voor Joegoslavië en Griekenland. De Duitse bezettingstroepen aldaar bestonden tot en met het voorjaar van 1943 uit kwalitatief minderwaardige veteranendivisies plus een enkele divisie die opgelapt moest worden. Dus ook dat was nauwelijks een aderlating.

muncio schreef:
bij Duinkerken, dat Hitler zijn legers liet stoppen anders waren de Engelsen/Fransen bij Duinkerk in de pan gehakt.

Op het moment van het Tweede Haltbevel waren er bij Duinkerken geen geschikte Duitse troepen voorhanden om de Engelsen/Fransen in de pan te hakken. Er waren alleen tanks die al een rit van 300 km achter de rug hadden en daardoor ver beneden hun normale gevechtskracht zaten.
Merk ook op dat Von Rundstedt, Rommel en Guderian Hitlers eerste Haltbevel vrolijk hebben genegeerd. Dat hadden ze met het tweede ook wel gedaan als ze daar reden toe hadden gezien. Maar ze hebben niet eens geprotesteerd. De enige verklaring is dat ze het er mee eens waren.

Een echte blunder die heel vaak vergeten wordt staat op rekening van Stalin, december 1941.
Situatie: Legergroep Midden wordt bij Moskou teruggeslagen en moet al het zware materieel achterlaten. Zjukov dringt er op aan alle beschikbare reserves in te zetten om Legergroep Midden volledig te vernietigen. Stalin weet het beter en beveelt een tegenoffensief op alle fronten. Gevolg: Legergroep Midden krijgt de kans zich te herstellen en een verdedigingslinie in te richten ten oosten van Vyazma/Briansk.
Wat heeft Stalin hier een kans voorbij laten gaan: een overwinning nog groter dan ruim een jaar later bij Stalingrad ...


ma jul 19, 2010 1:57 am
drebo
Bericht 
duikerken
slag om england[engelsen stonden op punt om op te geven]
slag bij kursk[russen stonden op punt om op te geven]

en natuurlijk t feit dat maffe adolf zijn generaals het werk niet liet doen.
met von manstein was hij een stuk verder gekomen.


zo aug 01, 2010 10:20 pm
Mario
Bericht 
drebo schreef:
duikerken
slag om england[engelsen stonden op punt om op te geven]
slag bij kursk[russen stonden op punt om op te geven]

en natuurlijk t feit dat maffe adolf zijn generaals het werk niet liet doen.
met von manstein was hij een stuk verder gekomen.

Een eventuele overwinning bij Koersk zou, denk ik, hoogstens een pyrrusoverwinning zijn geweest.
Ik weet het niet goed meer, maar leidde precies die von Manstein niet een van de legergroepen bij Koersk (de zuidelijke) ?
Als je van een blunder moet spreken, is misschien de uitstel van dat offensief een grotere blunder, zodat de Sovjets tijd hadden een erg sterk verdedingssysteem uit te bouwen.


zo aug 01, 2010 10:35 pm
Moengoman
Bericht 
drebo schreef:
slag om england[engelsen stonden op punt om op te geven]

De Engelsen hebben nooit op het punt gestaan om op te geven in 1940.
drebo schreef:
slag bij kursk[russen stonden op punt om op te geven]
en de Russen ook niet in 1943.


wo aug 04, 2010 2:30 am
Vin1
Bericht 
koos24 schreef:
Slag om Engeland (verlies vliegtuigen en piloten)
Inzet Duitse troepen in Kreta en aansluitend Afrika

Waarom ik dat blunders vind.

Al de mensen en materiaal die hierbij verloren ging
kon hij niet gebruiken tijdens Barbarossa.
Tel daarbij nog het uitstellen van Barbarossa
door de veldtocht op de Balkan en aansluitend Afrika.


Slag om Engeland vind ik in principe geen blunder....
Wel hoe dit uitgevoerd is.
Als Engeland gevallen was, had het toch heel lastig geworden namelijk...

Met Afrika ben ik het met je eens.


di okt 12, 2010 12:58 pm
Vin1
Bericht 
Ik hoor trouwens niks over de slag om Nederland. Daar is toch ook giga veel Duitsmateriaal verloren gegaan in tegen stelling tot het materiaal en mankracht waar het Nederlandse leger over beschikte.

Mede door het grote verlies van vliegtuigen kan dit Duitsland al de in 1940 de das omgedaan hebben t.o.v. Engeland...

Maar misschien zie ik het verkeerd hoor?


di okt 12, 2010 1:09 pm
Paddy
Bericht 
- Het niet op tijd sluiten van de "Zak van Falaise".
- Het niet vrijmaken van de toegang tot Antwerpen.
- Het negeren van de inlichtingen aangaande de Duitse troepenbewegingen voor het Ardennenoffensief.

Grtz.


di okt 12, 2010 2:40 pm
Eric van den Bergh
Bericht 
Het franse plan D was de grootste blunder van vrijwel alle oorlogen.Zie hiervoor "1940 victoire-eclair"
De slag om Frankrijk in 1940 was de belangrijkste van de tweede wereldoorlog.Als de Duitsers die hadden verloren was Hitler ook verloren en was er helemaal geen 2e wereldoorlog geweest.Die slag besliste dus over het lot van ons land,want
Nederland was dan niet vijf jaar bezet geweest.
Dit wordt in Nederland niet voldoende beseft en er is geen belangstelling voor hetgeen er voor de oorlog en in 1940 in Frankrijk is gebeurd en de kennis hierover is volstrekt onvoldoende.De publicaties die ik tot dusver heb gezien zijn verre onder de maat en geven een onjuiste voorstelling van zaken.
In de ruim tien jaar dat ik dit onderwerp heb bestudeerd in de franse militaire archieven heb ik daar nooit een nederlandse historicus aangetroffen,maar mocht ik er een over het hoofd hebben gezien dan verneem ik graag van hem.
Eric van den Bergh


do maart 31, 2011 2:36 pm
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 26 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group