Het is nu do apr 18, 2024 3:46 am




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 14 berichten ] 
vraag: DDAY TROEPEN OVERZICHT 
Auteur Bericht
xaverius
Bericht vraag: DDAY TROEPEN OVERZICHT
Wie kan me een volledige lijst bezorgen van deelnemende nationaliteiten bij de landingstroepen op D-Day. De groten zijn natuurlijk gekend, en naast Belgen Fransen, Belgen, Noren, Grieken, waren er denk ik nog andere nationaliteiten aanwezig. Wie heeft zo'n volledig overzicht?
Dankjewel.


zo aug 08, 2010 6:20 pm
Moderator
Avatar gebruiker
Jean

Geregistreerd:
vr jul 24, 2009 2:23 pm
Berichten: 1184
Woonplaats: Flanders Fields
Bericht 
Dit is een vraag die bijna niet te beantwoorden is, je kan hier sowieso nog wat Tjechen, Polen, Nieuw-Zeelanders aan toevoegen , maar er zal altijd nog iemand afkomen met een Zuid Afrikaan bij de RAF, een Duitser bij de SOE of een Algerijn bij de Fransen en verder een stuk of wat Nederlanders, want ik zie dat de Belgen dubbel bedeeld zijn. :lol:

_________________
Ni dieu, ni maitre


zo aug 08, 2010 8:18 pm
Profiel
Bestuur STIWOT
Avatar gebruiker
Jeroen

Geregistreerd:
za maart 13, 2004 10:20 pm
Berichten: 4956
Woonplaats: Helmond
Bericht 
Inderdaad wat lastig, bedoel je enkel 'landingstroepen' (dus mannen die aan land gingen) op D-Day (6 juni) of ook luchtmacht, marine (2 Nederlandse schepen). Dat er Amerikanen, Britten, Canadezen en Fransen aan land gingen op D-Day zelf durf ik nog wel uit mijn hoofd te roepen, maar of er ook andere nationaliteiten aan land gingen die dag...

_________________
"When you go home, tell them of us and say, for your tomorrow, we gave our today." - 2nd (British) Division War Memorial, Kohima.


zo aug 08, 2010 8:23 pm
Profiel WWW
xaverius
Bericht 
HKBA44 schreef:
..... want ik zie dat de Belgen dubbel bedeeld zijn. :lol:
oeps, tja sorry voor deze ongewilde verdubbeling.
Je kan natuurlijk moeilijk omwille van bv. 1 Senegalees, Senegal als natie overtegewoordigd zien. Ik hou het momenteel op deze lijst:
United Kingdom, United States, Free French Forces, Australia, Free Belgian Forces, Canada, Greece, Netherlands, New Zealand, Norway, Free Polish Forces, Free Czechoslovak Forces.


zo aug 08, 2010 8:26 pm
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11906
Woonplaats: Bemmel
Bericht 
United Kingdom, United States, Free French Forces, Australia, Free Belgian Forces, Canada, Greece, Netherlands, New Zealand, Norway, Free Polish Forces, Free Czechoslovak Forces.
??????????????????????????????????????
Kwamen deze allemaal op D-Day, dus 6 juni 1944 aan land???? Ik ben bang dat dit niet kan kloppen. De meeste andere nationaliteiten kwamen pas op latere data aan land.

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


zo aug 08, 2010 8:37 pm
Profiel WWW
xaverius
Bericht 
Jeroen schreef:
Inderdaad wat lastig, bedoel je enkel 'landingstroepen' (dus mannen die aan land gingen) op D-Day (6 juni) of ook luchtmacht, marine (2 Nederlandse schepen). ...

Dank voor de reactie;
Voor D-Day: zowel de land-, lucht-, of marine troepen van de naties die vertegenwoorrdigd waren; voor het vervolg van de actie in Normandie ook de verschillende nationaliteiten (naties of bv. free forces zoals de Franse, Poolse, Belgische).


zo aug 08, 2010 8:43 pm
paultjewo2
Bericht Re: vraag: DDAY TROEPEN OVERZICHT
Ik geloof dat Beevor in zijn boek D-Day een aardig lijstje heeft, maar ik weet het niet zeker. (Is sowieso al de moeite waard om te lezen)


ma jan 02, 2012 12:39 am
xaverius
Bericht Re:
Jeroen schreef:
Inderdaad wat lastig, bedoel je enkel 'landingstroepen' (dus mannen die aan land gingen) op D-Day (6 juni) of ook luchtmacht, marine (2 Nederlandse schepen). Dat er Amerikanen, Britten, Canadezen en Fransen aan land gingen op D-Day zelf durf ik nog wel uit mijn hoofd te roepen, maar of er ook andere nationaliteiten aan land gingen die dag...


idd, er waren naast de door u aangehaalde naties nog andere officieel vertegenwoordigd zoals oa de Belgische (Free Belgian Forces, genoemd de Brigade Piron).

grts


Laatst bijgewerkt door xaverius op ma jan 02, 2012 2:41 am, in totaal 1 keer bewerkt.



ma jan 02, 2012 2:37 am
xaverius
Bericht Re: vraag: DDAY TROEPEN OVERZICHT
paultjewo2 schreef:
Ik geloof dat Beevor in zijn boek D-Day een aardig lijstje heeft, maar ik weet het niet zeker. (Is sowieso al de moeite waard om te lezen)


bedankt voor de tip.


ma jan 02, 2012 2:40 am
fredvogels
Bericht Re: vraag: DDAY TROEPEN OVERZICHT
Kijk vooral eens op www.backtonormandy.org
Met allerlei links


di apr 10, 2012 6:06 pm
xaverius
Bericht Re: vraag: DDAY TROEPEN OVERZICHT
idd, we kwamen iets later maar we waren er!!!
dat er bij e RAF en US ook andere nationaliteiten dienden is correct.
Buiten de landen die effectief als natie deelnamen, neem ik diegenen van
de "free forces" natuurlijk ook op in mijn lijst en eventueel vermelding van
individuele vrijwilligers uit andere landen, landen die offidieel niet deelnamen,
maar die zich aansloten bij een of andere geallieere kriigsmacht.
grts


wo apr 11, 2012 8:41 pm
MPoorthuis
Bericht Re: vraag: DDAY TROEPEN OVERZICHT
Lijst van Amerikaanse deelnemers:
http://pararesearchteam.com/D-Day-OOB.html


ma jun 25, 2012 5:38 pm
MPoorthuis
Bericht Re: vraag: DDAY TROEPEN OVERZICHT
Hier misschien nog een betere lijst voor je:
http://www.americandday.org/D-Day/Order_of_battle.html


ma jun 25, 2012 6:31 pm
xaverius
Bericht Re: vraag: DDAY TROEPEN OVERZICHT
MPoorthuis schreef:
Hier misschien nog een betere lijst voor je:
http://www.americandday.org/D-Day/Order_of_battle.html


alvast bedankt voor de links :)


ma jun 25, 2012 9:09 pm
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 14 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group