Het is nu do maart 28, 2024 3:42 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 11 berichten ] 
Bevrijding Elburg/T'Harde 
Auteur Bericht
philip reinders
Bericht Bevrijding Elburg/T'Harde
Ik kan niet vinden welke onderdelen/eenheden deze 2 plaatsen hebben bevrijd, heeft iemand misschien info hierover 8)


vr jan 25, 2013 2:08 pm
Marius Peter
Bericht Re: Bevrijding Elburg/T'Harde
Weten deze mensen het misschien???
Oudheidkundige vereniging Arent thoe Boecop in Elburg


wo jan 30, 2013 1:56 pm
philip reinders
Bericht Re: Bevrijding Elburg/T'Harde
Het "probleem"is dat de meeste war diaries en boeken, vermelden dat ze stoppen als ze Ermelo, Putten of Hardewijk bereiken, en dan een dag of zo later door trekken richting Groningen of Friesland, ik ben nog bezig met een paar War Diaries aan het opvragen, van Canadese eenheden, wat ergens met het vermeldt staan.

Marius, deze hebben een 3tal boekjes uitgebracht mbt periode WOII, waaronder de crashes, dat is degene die in Elburg, maar niemand noemt een specifieke eenheid


wo jan 30, 2013 2:11 pm
Marius Peter
Bericht Re: Bevrijding Elburg/T'Harde
philip reinders schreef:
Marius, deze hebben een 3tal boekjes uitgebracht mbt periode WOII, waaronder de crashes, dat is degene die in Elburg, maar niemand noemt een specifieke eenheid


Ok, lastig.
Het enige dat ik kon vinden is dat het in Elburg inderdaad Canadezen waren en dat er tanks bij waren.
Specifieke eenheden worden inderdaad niet genoemd.

Succes met de zoektocht.


wo jan 30, 2013 9:21 pm
philip reinders
Bericht Re: Bevrijding Elburg/T'Harde
Bedankt Koen

Ik ben bezig met het verkrijgen van wat War Dairies, van een kennis die elke week in londen komt, en die zou vandaag eens rond neuzen, ik weet inmiddels dat het Ontario Regiment en het 49 Recce Regiment er bij betrokken waren, dus op zoek naar eventuele Regimental Histories :lol:


vr feb 08, 2013 3:02 pm
Pieter F
Bericht Re: Bevrijding Elburg/T'Harde
Fred Vogels stelde deze vraag vorige week ook, maar dan op een ander forum. Heb je contact met Fred, of zijn jullie toevallig op zoek naar dezelfde informatie?


vr feb 08, 2013 3:12 pm
Marius Peter
Bericht Re: Bevrijding Elburg/T'Harde
Pieter F schreef:
Fred Vogels stelde deze vraag vorige week ook, maar dan op een ander forum. Heb je contact met Fred, of zijn jullie toevallig op zoek naar dezelfde informatie?


Hier de oplossing:

Ik heb Fred gevraagd of hij het antwoord op deze vraag wist. Hij is toen op zijn beurt ook weer gaan netwerken. Vandaar!!


vr feb 08, 2013 5:39 pm
Pieter F
Bericht Re: Bevrijding Elburg/T'Harde
Ah oké! Dan hoef ik zijn antwoord hier niet meer te posten, want dat is jullie dan vast al bekend.


vr feb 08, 2013 6:26 pm
Marius Peter
Bericht Re: Bevrijding Elburg/T'Harde
Pieter F schreef:
Ah oké! Dan hoef ik zijn antwoord hier niet meer te posten, want dat is jullie dan vast al bekend.



Gewoon posten :!:


vr feb 08, 2013 6:38 pm
Pieter F
Bericht Re: Bevrijding Elburg/T'Harde
Fred Vogels schreef:
A quote from a War Diary:
War Diary "The 11th Canadian Armoured Regiment" = Ontario Regiment
19 april 1945
"B sqn having the time of their lives. After doing a patrol from Epe to Kampen and ELBURG they returned to Epe. Total mileage about 100 miles. Travelling at top speed down main roads "liberating"
village after village seems to be quite the thing these days."
B sqn under command of 49 Recce Regt.


za feb 09, 2013 12:44 pm
Pieter F
Bericht Re: Bevrijding Elburg/T'Harde
Fred Vogels schreef:
Another sources (Dutch Artillery Museum and http://www.royalartilleryunitsnether...944-1945.com):

Dutch National Battalion 3rd Coy seems to be the first allies in Elburg. They noticed that there have not been any English or Canadian troopers in Elburg.

I am sorry for the Dutch Language. Quote from 2 LAA Regt RCA
Afmars om 8.30 uur. Alle officieren en 45 manschappen van de compagnie werden ingedeeld voor de zuiveringsopdracht. De resterende manschappen bleven bij de stukken ter bewaking. De wachtwoorden voor die dag waren: "Ottawa-Ohio". In jeeps en trucks gingen de Canadezen en wij er op uit. De bossen in de omgeving van bovengenoemde plaatsen werden door de Canadezen en onze compagnie doorzocht, waarbij onze compagnie 39 gevangenen maakte. Diezelfde dag zijn we in Elburg, Heerde en Vaassen geweest. Het was een dag om nooit te vergeten. Wij kwamen in plaatsen waar nog geen Canadezen of Engelsen waren geweest.Afmars om 8.30 uur. Alle officieren en 45 manschappen van de compagnie werden ingedeeld voor de zuiveringsopdracht. De resterende manschappen bleven bij de stukken ter bewaking. De wachtwoorden voor die dag waren: "Ottawa-Ohio". In jeeps en trucks gingen de Canadezen en wij er op uit. De bossen in de omgeving van bovengenoemde plaatsen werden door de Canadezen en onze compagnie doorzocht, waarbij onze compagnie 39 gevangenen maakte. Diezelfde dag zijn we in Elburg, Heerde en Vaassen geweest. Het was een dag om nooit te vergeten. Wij kwamen in plaatsen waar nog geen Canadezen of Engelsen waren geweest.


zo feb 17, 2013 12:12 pm
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 11 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group