Het is nu di apr 16, 2024 1:48 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 31 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Welke Commando Raid of aktie spreekt u het meest aan ? 
Auteur Bericht
IA002
Bericht Welke Commando Raid of aktie spreekt u het meest aan ?
Ik lees graag boeken over het ontstaan en training cvan Britse commando troepen en de door hun uitgevoerde commando Raids die tijdens WO2 werden uitgevoerd alsmede andere akties waarbij de commando werden ingezet.
Om enkele van de grotere en bekende raids te noemen:- Lofoten, Vaagso, Dieppe, St Nazaire of die van andere akties warbij ze betrokken waren als op Sicilië, de landing van Normandië, Walcheren...

Mij spreekt vooral de raids enorm aan. Met name St. Nazaire.
Zijn er andere onder de bezoekers die eveneens geinteresseerd zijn in een bepaalde aktie van waarbij de commando's betrokken waren en welke is dat dan?


do dec 01, 2005 8:56 pm
Nicodemus
Bericht 
Ik ben zeker geinterreseerd in raids, het is een van mijn favoriete interesse gebieden. En dan vooral de acties van de SAS en LRDG in Noord-Afrika en Italie; vliegtuigen opblazen (of vernielen met de blote hand zoals 'Paddy' Mayne deed), hinderlagen 800 km achter vijandelijke linies, vermomd als Duitser Tobroek binnen dringen, benzinedepots overvallen per jeep etc etc. Al deze acties spreken me heel erg aan en het lijkt me een geweldig onderwerp voor een boek/film.


za dec 03, 2005 1:20 pm
Leo
Bericht 
Voor mij toch ook St.Nazaire.

Heel gedurfd en volgens Britse tradities ook veel slachtoffers. Het was in feite een herhaling van de raids op Zeebrugge en Oostende tijdens de eerste wereldoorlog.

...-


za dec 03, 2005 1:50 pm
IA002
Bericht 
Voor de St Nazaire geintereseerden kan ik het boekje van Lucas Phillips 'de raid of St-Nazaire' aanbevelen. Vaak nog wel te vinden bij de Slegthe voor een paar euro. Zou goed kunnen dienen voor een draaiboek voor een film. De akties zijn zeer goed omschreven.

Wat ik me afvraag wat bezielde dergelijke soldaten om je werkelijk 'dood' te vechten. Niet minder dan 5 VC's werden uitgereikt in een aktie waarvan de werkelijke gevechten maar een paar uur duurde.


za dec 03, 2005 2:03 pm
Grebbeberg.nl
Bericht 
Er zijn toch ook een paar interessante raids geweest op Noorse eilanden? Weet iemand daar meer over?


za dec 03, 2005 5:37 pm
IA002
Bericht 
In op de Noorse kust en in de Noorse wateren vonden de volgende akties plaats met tussen haakjes de code naam)

Spitbergen (Gauntlet) door Canadezen
Lofoten I (Claymore)
Vaagso (Archery)
Glomfjord (Musketoon)
Lofotten II (Anklet)
Stord / Lillebo (Cartoon)
Lerwicks (Crackers)
Floro (Brandy)
Haugesund (Checkmate)

Ik dacht dat er nog één was, maar kan hem niet vinden.
Ook enkele andere operaties zijn gepland, maar niet uitgevoerd of afgebroken ivm weer of navigatie fouten).


za dec 03, 2005 6:18 pm
John S.
Bericht 
Afbeelding


Aquatint op 12 september 1942 op Omaha Beach.


za dec 03, 2005 9:06 pm
IA002
Bericht 
Interessant, maar moeilijk leesbaar.... Staan daar de namen op van de gesneuvelden? Zo ja staat Captain Hayes daar ook bij? Overigens vond de landing plaats net ten oosten van wat later Omaha Beach zou heten...

Op Omaha beach zelf werd ook een landing uitgevoerd in de nacht van 18 januari 1942 (code naam Curley)


za dec 03, 2005 11:26 pm
Haen
Bericht vermomd
Nicodemus schreef:
Ik ben zeker geinterreseerd in raids, het is een van mijn favoriete interesse gebieden. En dan vooral de acties van de SAS en LRDG in Noord-Afrika en Italie; vliegtuigen opblazen (of vernielen met de blote hand zoals 'Paddy' Mayne deed), hinderlagen 800 km achter vijandelijke linies, vermomd als Duitser Tobroek binnen dringen, benzinedepots overvallen per jeep etc etc. Al deze acties spreken me heel erg aan en het lijkt me een geweldig onderwerp voor een boek/film.


Heb je ooit opgemerkt, dat als de duitsers in geallieerde uniformen liepen ( Bastogne) ze als oorlogsmisdadigers / franc tireurs afgeschilderd waren ?
En als de geallieerden het zelfde deden dat het heldendaden waren.
Zo maar wat sarcasme. !
HN


zo dec 04, 2005 12:55 am
David
Bericht 
Er liepen sowieso geen Duitsers in US uniformen bij Bastogne. Ik denk dat je in de war bent met de mannen van Skorzény. Overigens kreeg iedere soldaat in een uniform van de vijand dezelfde straf; de doodstraf.

En om terug te komen op het onderwerp; Dieppe. Hoewel ik er niet veel van weet blijft het me tot de verbeelding spreken. ook operatie Chariot (St. Nazaire) blijft natuurlijk lekker weglezen.


zo dec 04, 2005 11:10 am
steunwieler
Bericht 
David, als je wil kan ik je wel via pm wat meer info sturen??(kijk anders ook eens of www.go2war2.nl geen artikel erover heeft...)

Steuner


zo dec 04, 2005 11:45 am
John S.
Bericht 
Pietje schreef:

Citaat:
Interessant, maar moeilijk leesbaar.... Staan daar de namen op van de gesneuvelden?



Er staat alleen op de de actie onder leiding was van Major March Phillipps.


zo dec 04, 2005 1:09 pm
IA002
Bericht 
wel een beetje gebrekkige info dan. March Phillipps, Sgt Williams en Pte Leonard (alias Lechniger) werden gedood op het strand. De rest op Hayes na gevangen genomen. 2 wisten er uit gevangenschap te ontsnappen.
Hayes wist al gelijk gevangenschap te vermijden en was van plan om via Spanje te ontsnappen, werd uiteindelijk gepakt en in 1943 alsnog dood geschoten.


zo dec 04, 2005 1:23 pm
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11906
Woonplaats: Bemmel
Bericht 
Voor mij blijft het Walcheren. De schaalgrotte en de taak van de Commando's daar spreekt mij het meeste aan.

[EDIT barry] Dubbele entry verwijderd [/EDIT]

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


zo dec 04, 2005 1:29 pm
Profiel WWW
John S.
Bericht 
Is inderdaad slappe info.
Heb er e.e.a. over gelezen, maar ik vind dat er relatief weinig aandacht aan besteed wordt.


zo dec 04, 2005 1:29 pm
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 31 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group