Het is nu di apr 23, 2024 1:14 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 45 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Waarom is Bastogne nooit verovert? 
Auteur Bericht
Harro
Bericht 
Mag ik nog even...
David schreef:
Na een lange en vermoeiende reis vanuit Mourmelon moest het 101e gelijk uit de vrachtwagens naar het strijdtoneel.

...waar denk je dat de Duitsers helemaal vandaan kwamen? Die waren al dagen onderweg naar Bastogne vanuit hun aanvangsposities in Duitsland.
David schreef:
Zonder warme kleding, geen rust, veel te weinig wapens en munitie, velen hadden geen eens een helm of schep bij zich. De divisie had een heleboel groentjes erbij gekregen die nu voor het eerst tegenover de Duitsers stonden.

...Goh, dat moet hun tegenstanders bekend in de oren klinken. Die liepen al helemaal op hun laatste benen. De "groentjes" van de 101st hadden tenminste nog een gedegen training achter de rug. Vijf jaar ononderbroken oorlog betekende voor Duitsland dat jonge, groene rekruten zonder noemenswaardige training naar het front gingen. Er was namelijk geen brandstof of munitie voor oefeningen. Zoals je kunt zien op div. fotos die destijds genomen zijn hadden de Duitsers geen speciale winterkleding. Bovendien speelde het brandstof en munitieprobleem de Duitsers ook tijdens het offensief parten. En rust hadden ze ookal niet.
David schreef:
Het was ijskoud en veel soldaten moesten eigenlijk nog herstellen van hun verwondingen die ze hadden opgelopen tijdens "Holland"

...werden mannen die eigenlijk niet in staat waren om te vechten toch ingezet? En hadden de Duitsers ant-vries in hun bloed?
David schreef:
Deze mannen bewezen in de dagen daarop dat ze met behulp van de restanten van de combat teams en andere eenheden, onder zeer moeilijke omstandigheden, hun superiere tegenstander de baas bleven.

...Hoe superieur was die vijand dan?
David schreef:
Voor mij staat het buiten kijf dat de belegerde eenheden een enorme prestatie hebben geleverd om de Duitsers buiten de deur te houden.

...Helemaal mee eens, maar overdrijven is ook een vak :)


za jun 19, 2004 11:59 am
Harro
Bericht 
Rick schreef:
Er werd geschat dat er bij bastogne 7 tot 13 Duitse divisies waren die op papier ongeveer uit 14.000 man bestonden maar in werkelijkheid veel minder door steeds voortdurende overplaatsingen.

...ik begrijp eigenlijk totaal niet wat je hier zegt :? Voordat de 4th AD Bastogne ontzette en toen de verdedigers er nog alleen voorstonden bemoeiden slechts de Panzerlehr en de 26. VGD zich met de omsingeling, later ondersteunt door een deel van de 5. FJD. Als je bedenkt dat een Amerikaanse infanterie divisie veel groter was dan een VGD of FJD, dan was het verschil in krachtsverhoudingen wel aanwezig maar lang niet zo groot als jullie denken.
Rick schreef:
Tegen 1 complete divisie (101st) en bij een geschrapen eenheden zoals team Desorby en team O'Hara van de 10de pantserdivisie en verschillende ondersteunende eenheden en zelfs artillerie eenheden lagen rond bastogne gelegerd in totaal misschien net 1,5 divisie dus ze lagen wel degelijk tegen een overmacht.

... :? Ik lees en herlees maar snap het niet: één complete Amerikaanse divisie en wat ondersteunende eenheden met daar omheen anderhalve Duitse divisie??? Klopt niet, maar als het wel klopte waar is dan die overmacht?
Rick schreef:
Ook hadden de Duitsers verschillende pantser divisies rondom bastogne samengetrokken dus er waren wel degelijk pantsers bij de slag betrokken.

...welke dan? Alleen de Panzerlehr bemoeide zich met Bastogne daar de 2. PD trachtte door te stoten naar de Maas. Later kwamen daar natuurlijk andere pantser eenheden bij (waarvan een deel echter het gros van haar pantsers al kwijt was), maar tegen die tijd was Bastogne al ontzet en namen naar verhouding veel meer Amerikaanse dan Duitse tanks deel aan de gevechten.


za jun 19, 2004 2:19 pm
Rick
Bericht 
Gustav schreef
Citaat:
Rick schreef:
Tegen 1 complete divisie (101st) en bij een geschrapen eenheden zoals team Desorby en team O'Hara van de 10de pantserdivisie en verschillende ondersteunende eenheden en zelfs artillerie eenheden lagen rond bastogne gelegerd in totaal misschien net 1,5 divisie dus ze lagen wel degelijk tegen een overmacht.

... Ik lees en herlees maar snap het niet: één complete Amerikaanse divisie en wat ondersteunende eenheden met daar omheen anderhalve Duitse divisie??? Klopt niet, maar als het wel klopte waar is dan die overmacht?



Ik bedoel hier de amerikaanse 101st divisie en de overige eenheden die zich in de omcirkeling van bastogne bevonden

Gustav schreef
Citaat:
Rick schreef:
Er werd geschat dat er bij bastogne 7 tot 13 Duitse divisies waren die op papier ongeveer uit 14.000 man bestonden maar in werkelijkheid veel minder door steeds voortdurende overplaatsingen.

...ik begrijp eigenlijk totaal niet wat je hier zegt Voordat de 4th AD Bastogne ontzette en toen de verdedigers er nog alleen voorstonden bemoeiden slechts de Panzerlehr en de 26. VGD zich met de omsingeling, later ondersteunt door een deel van de 5. FJD. Als je bedenkt dat een Amerikaanse infanterie divisie veel groter was dan een VGD of FJD, dan was het verschil in krachtsverhoudingen wel aanwezig maar lang niet zo groot als jullie denken.


Ik bedoelde eigenlijk alle Duitse divisies die aan de slag om de ardennen hebben meegedaan.

Gustav schreef
Citaat:
Rick schreef:
Ook hadden de Duitsers verschillende pantser divisies rondom bastogne samengetrokken dus er waren wel degelijk pantsers bij de slag betrokken.

...welke dan? Alleen de Panzerlehr bemoeide zich met Bastogne daar de 2. PD trachtte door te stoten naar de Maas. Later kwamen daar natuurlijk andere pantser eenheden bij (waarvan een deel echter het gros van haar pantsers al kwijt was), maar tegen die tijd was Bastogne al ontzet en namen naar verhouding veel meer Amerikaanse dan Duitse tanks deel aan de gevechten.


Ik probeerde hier alleen maar duidelijk te maken dat er pantsers (tanks) rondom bastogne bevonden.

Rick


za jun 19, 2004 6:41 pm
Harro
Bericht 
Aha, nu snap ik er al wat meer van. Maar toch:

Rick schreef:
[b]Ik bedoelde eigenlijk alle Duitse divisies die aan de slag om de ardennen hebben meegedaan.

... :? Alle Duitse divies die aan de slag in de Ardennen meededen tegen die arme Amerikanen in Bastogne?

6.Panzer-Armee

LXVII. Armeekorps
- 272. Volks-Grenadier-Division
- 326. Volks-Grenadier-Division

I.SS-Panzerkorps
- 277. Volks-Grenadier-Division
- 12. Volks-Grenadier-Division
- 3.Fallschirm-Jäger-Division
- 12. SS-Panzer-Division HJ
- 1.SS-Panzer-Division LSSAH

II.SS-Panzerkorps
- 2.SS-Panzer-Division DR
- 9.SS-Panzer-Division HH

Assault units
- StuG-Brigade 394
- StuG-Brigade 667
- Stu.Pz.-Abteilung 217
- Pz.Jg.-Abteilung (mot.Z) 683

Artillery
- Volks-Artillerie-Korps 402
- Volks-Artillerie-Korps 388
- Volks-Artillerie-Korps 405
- Volks-Werfer-Brigade 9
- Volks-Werfer-Brigade 4
- Volks-Werfer-Brigade 17
- Mörser-Batterie 1110
- Mörser-Batterie 1098
- Mörser-Batterie 1120
- Mörser-Batterie 428

Engineers
- Pionier-Batallion 73
- Pionier-Batallion 253
- Pionier-Batallion 62
- Pionier-Brück.Batallion 655
- Baupionier-Batallion 798
- Baupionier-Batallion 59
- Brüko 602
- Brüko 2/406
- Brüko 1/403
- Brüko 967
- Brüko 968
- Brüko 895
- Brüko 844
- Brüko 851
- Brüko 175

Units assigned later
- s.Panzer-Abteilung 506
- s.Panzer-Abteilung (Fkl) 301
- Panzerjäger-Abteilung 519


5.Panzer-Armee

LXVI. Armeekorps
- 18. Volks-Grenadier-Division
- 62. Volks-Grenadier-Division

LVIII. Panzerkorps
- 116. Panzer-Division
- 560. Volks-Grenadier-Division

XXXXVII. Panzerkorps
- 2.Panzer-Division
- Panzer-Lehr-Division
- 26. Volks-Grenadier-Division

Assault Units
- StuG-Brigade 244
- s.Panzerjäger-Abteilung 653

Artillery
- Volks-Artillerie-Korps 401
- Volks-Artillerie-Korps 410
- Volks-Artillerie-Korps 766
- Volks-Werfer-Brigade 7
- Volks-Werfer-Brigade 15
- Volks-Werfer-Brigade 16
- Heeres-Artillerie-Abteilung 460
- Heeres-Artillerie-Batterie 1094
- Heeres-Artillerie-Batterie 1095
- Festung-Artillerie-Batterie 25/975
- Mörser-Batterie 1119
- Mörser-Batterie 1099
- Mörser-Batterie 1121
- Mörser-Batterie 638

Engineers
- Pionier-Batallion 600
- Pionier-Batallion 207
- Baupionier-Batallion 803
- Baupionier-Batallion III/999
- Brüko 22
- Brüko 6
- Brüko 1/409
- Brüko 957
- Brüko 850
- Brüko 846
- Brüko 894
- Brüko 892
Units assigned later:
- Panzerjäger-Abteilung 741
- StuG-Brigade 243


7.Armee

LXXXV. Armeekorps
- 5. Fallschirm-Jäger-Division
- 352. Volks-Grenadier-Division

LXXX.Armeekorps
- 276. Volks-Grenadier-Division
- 212. Volks-Grenadier-Division

LIII.Armeekorps
- Festungs-Artillerie-Batallion XIII/999
- Festungs-MG-Batallion 44

Engineers
- Pionier-Brigade (mot) 47
- Baupionier-Batallion 677
- Pionier-Brück.Batallion 605
- Brüko 964
- Brüko 965
- Brüko 966
- Brüko 961
- Brüko 974

Artillery
- Volks-Artillerie-Korps 406
- Volks-Artillerie-Korps 408
- Volks-Werfer-Brigade 8
- Volks-Werfer-Brigade 18
- Heeres-Artillerie-Batterie 1092
- Heeres-Artillerie-Batterie 1093
- Heeres-Artillerie-Batterie 1124
- Heeres-Artillerie-Batterie 1125
- Heeres-Artillerie-Batterie 660

Assault Units
- s.Panzer-Jäger-Abteilung 501 (Fest)
- Pz.Jg.-Abteilung (mot.Z) 657
- Pz.Jg.-Abteilung (mot.Z) 668

Hier tel ik er al twintig, waarvan slechts twee en een half het opnamen tegen Bastogne voor de omsingeling door Patton werd doorbroken. Later kwamen er nog Duitse divisies bij uit de reserve

OKW Reserve
- Führer-Begleit-Brigade
- 9. Volksgrenadier-Division
- 167. Volksgrenadier-Division
- 3. Panzergrenadier-Division

Heeresgruppe B
- 79. Volksgrenadier-Division

15. Armee
- 9. Panzer-Division
- 15. Panzergrenadier-Division

Hiervan werden de 15. Panzergrenadier-Division en de Führer-Begleit-Brigade tegen Bastogne ingezet.


za jun 19, 2004 6:54 pm
Rick
Bericht 
Oke dat zijn er wat meer dan ik dacht ik had mijn bron uit een zeer oud boekje over het ardennen offensief waarin werd aangegeven dat het maar 7 tot 13 divisies waren.

Rick


zo jun 20, 2004 10:51 am
David
Bericht 
Gustav; Ik heb nooit proberen te zeggen dat de Amerikanen het slechter hadden toendertijd dan de Duitsers. Het was inderdaad even koud voor allebei... De munitie was ook een probleem voor allebei etc etc.
Wat ik alleen probeer te vertellen is dat het 101 en de bijgevoegde eenheden een zeer knappe prestatie hebben geleverd om Bastogne niet te laten veroveren. En dat zeg ik zonder te overdrijven....

En, ja er werden soldaten ingezet die eigenlijk nog een tijdje op de ziekenzaal hadden moeten liggen, maar het was vaak de persoonlijke wens van de soldaat om toch mee te mogen naar het front.


ma jun 21, 2004 5:30 pm
Harro
Bericht 
David schreef:
Wat ik alleen probeer te vertellen is dat het 101 en de bijgevoegde eenheden een zeer knappe prestatie hebben geleverd om Bastogne niet te laten veroveren. En dat zeg ik zonder te overdrijven....

...en dat ben ik volledig met je eens, alleen komt het wat vreemd over als je hun problemen opsomt en dan blijkt dat al die problemen ook voor hun tegenstanders opgingen, waarbij de Duitsers eigenlijk nog een aantal extra problemen hadden zoals het praktisch ontbreken van training bij de nieuwe recruten en het feit dat zij de aanvallende partij waren.


wo jun 23, 2004 5:10 pm
Harro
Bericht 
David schreef:
ingezet die eigenlijk nog een tijdje op de ziekenzaal hadden moeten liggen, maar het was vaak de persoonlijke wens van de soldaat om toch mee te mogen naar het front.

...volkomen onverantwoordelijk omgaan met personeel.


wo jun 23, 2004 5:11 pm
IA001
Bericht 
ja wat wil je als je ziet dat steeds meer maten van je in dezelfde ziekenzaal terecht komen waar jij ook ligt...


wo jun 23, 2004 5:29 pm
Harro
Bericht 
Teqero schreef:
ja wat wil je als je ziet dat steeds meer maten van je in dezelfde ziekenzaal terecht komen waar jij ook ligt...

...ik verwijt het de soldaten zelf ook niet. Het is de (on)verantwoordelijkheid van de leidinggevenden.


wo jun 23, 2004 5:31 pm
IA001
Bericht 
Als je net zoals 101st. AB 506th PIR Easy Company een leidinggevende hebt tijdens Bastogne die uit zijn neus vreet en vervolgens helemaal gaat flippen als er actie dreigt en hierdoor vele sneuvelen, zijn ze al blij dat er een paar "ontsnappen" uit het veldhospitaal.
Wat was ook alweer de soldaten plicht: shut up and die ofzoiets...


wo jun 23, 2004 5:44 pm
Harro
Bericht 
Wie had de leiding over 506/E in Bastogne?


wo jun 23, 2004 5:53 pm
IA001
Bericht 
Maj. Winters en die had een leidinggevende onder zich ene Dike... and he did nothing :cry: :cry:


wo jun 23, 2004 5:56 pm
Harro
Bericht 
En de cdr. van 506/E had geen superieur?


wo jun 23, 2004 6:04 pm
dvdhoven
Bericht 
Gustav schreef:
Wie had de leiding over 506/E in Bastogne?

Nee, die blunderende captain had de leiding over the Easy company. Major Winters had inmiddels de leiding gekregen over 2nd bataillon 506 PIR, waarvan de Easy een company van is.
Dit was nadat Major Horton in oktober 1944 bij een Duitse aanval op het Island bij Opheusden gesneuveld was.
Commanding officer van 506 PIR is gedurende de gehele oorlog Colonel Sink geweest.

Dat is zo'n mooie scene in Band of Brothers als Winters bij een aanval in de buurt van Bastogne, die captain ziet blunderen en zelf het veld in wil ingaan en vervolgens door Sink wordt tegengehouden.


wo jun 23, 2004 6:23 pm
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 45 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 16 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group