Het is nu do maart 28, 2024 1:34 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 47 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Duitse vrouwelijke soldaten aan het front 
Auteur Bericht
Hans Dorr
Bericht 
het lijkt mij dat vrouwelijke bewakers van concentratiekampen niet onder het kopje "soldaten aan het front" dienen te vallen. Het zijn bewakers en hebben daarom niets van doen met frontsoldaten.

In alle jaren dat ik bezig ben met historisch onderzoek en de vele gesprekken met duitse veteranen is het woord vrouwelijke soldaat aan het front nog nooit ter sprake gekomen of überhaupt ooit benoemd.

Het lijkt mij alle vormen van Flakhelferinnen meer in een verdedigende context geplaatst moeten worden, en dan vooral in de Reichsgrenzen van Duitsland.

Je moet je zo wie zo afvragen of het in die tijd gewoon was om vrouwen in te zetten aan het front, behalve dan in de russische gelederen.

DRK verpleegsters zijn er absoluut ingezet maar dan zal hun rol ook meer in een vorm achter het front geweest zijn. Natuurlijk zal er een enkeling door eigen optreden aan het front zijn geweest.

Ik heb genoeg verhalen gehoord van terugtrekkende Duitse soldaten die hun liefje meenamen op de terugtocht of gewoon voor de lol mee op hun voertuig namen. Een klein voorbeeldje van een verhaal (hard copy dus nog niet in correct Duits opgeschreven)

"Unterscharführer Günther Rumposch hatte immer etwas mit Frauen zu tun, in der Normandie auf ein Spähtrupp fahren kürz vor Caen hat Dieter B. gesehen wie aus der Turm von Rumposch Fahrzeug eine Französiche Frau mit Blonde Haren kamm. Sie trug ein Stahlhelm und durch den Wind wapperten die Haren unter den Stahlhelm weg. Der Wagen von Rumposch fuhr vor die von Dieter B. Dieter Brenne schreite im zu „Bist du wohl verrückt?“. Rumposch schreite zurück „Ach las doch gehen, las mir auch mal etwas haben“. Bei der Rückzug aus die Normandie hat Rumposch die Frau auch mitgenommen"

Ik kan me heel goed voorstellen dat er Duitse vrouwen zijn geweest, bij het binnentrekken van de geallieerde troepen in Duitsland, op zeker moment een wapen hebben gepakt. Maar of het op grote schaal of georganiseerd is geweest durf ik te betwijfelen. Foto's van vrouwen, breed lachend met een Duitse soldaat er naast op de foto, zijn niet onbekend maar de vraag is wel of het per definitie Flakhelferinnen of DRK verpleegsters zijn geweest.

JW


wo jan 23, 2008 10:14 am
Marcoo
Bericht 
Frank, misschien een stomme vraag, maar wat deed een Luftnachrichtenhelferin precies?


wo jan 23, 2008 12:33 pm
Avatar gebruiker
Frank M

Geregistreerd:
vr dec 23, 2005 9:43 pm
Berichten: 1168
Woonplaats: Ommen
Bericht 
Vragen zijn nooit stom, daar leer je alleen maar van.. Hier een kort antwoord op je vraag:
Citaat:
ähnlich wie bei Heer und bei der Kriegsmarine gab es auch bei der deutschen Luftwaffe Nachrichtenhelferinnen, ihr Aufgabenbereich umfasste auch hier Tätigkeiten wie Fernmeldedienst, Bedienung von Funkgeräten und Fernschreibern
Bron: http://www.balsi.de/Weltkrieg/Uniformen ... maedel.htm Waar het op neer kwam is het uitvoeren van ondersteunende taken bij de Luftwaffe. Denk hierbij aan het doorvoeren van vliegtuigmeldingen, radioapparatuur bedienen etc.

_________________
"..geef me tien jaar; u zult Duitsland niet meer herkennen.." Adolf Hitler

Avatar: mijn huis met op de voorgrond gevangenen uit kamp Erika.


wo jan 23, 2008 2:16 pm
Profiel WWW
Hans Dorr
Bericht 
Denk dat we ook niet moeten vergeten dat de Duitse vrouwen, toen het aandeel mannen alsmaar minder werd, ook werden ingezet in munitiefabrieken/chauffeurs op bussen, trams, of andere toen typisch mannen beroepen gingen vervullen.

JW


wo jan 23, 2008 2:53 pm
sky
Bericht 
Jumpmaster schreef:
Door de Gothische bouwstijl lijken die Cathedralen veel op elkaar. Keulen, Mainz, Reims, Straatsburg en ga maar door...


Heeft niks met het topic te maken, maar is niet geheel waar wat je zegt. de verschillen zit hem in de torens, steunberen, windbergen ( de grote voorportalen) en kappelen. Sorry :oops:

Rheims
http://cache.eb.com/eb/image?id=38257&rendTypeId=4

Rouen
http://www.christopherholt.com/images-n ... 01_007.jpg

Parijs
http://www.klap.net/boeken/documentatie ... sFront.jpg

Chartres
http://www.hiru.com/artea/monumentuak/m ... artres.jpg

Keulen
http://www.kunsttrip.nl/images/keulen/dom%20zijkant.jpg

hierbij eindigd de eerste les in gothische architectuur.:)

terug naar het topic


wo jan 23, 2008 4:29 pm
sky
Bericht 
NIGHTWALKER schreef:
Bestonden er ook geen Flak-helferinnen ?

Ik weet nu niet wat hun opdracht precies inhield, maar uit de naam kan je opmaken dat ze zich inzetten in de luchtverdediging, dus gevechtssoldaten.


Ja die waren er zeker. meestal kwamen zij uit der Bund Deutchen Madel. Zij werden per groep in gezet door heel Europa om idd de zoeklichten te opereren.


wo jan 23, 2008 4:33 pm
John S.
Bericht 
Citaat:
Heeft niks met het topic te maken, maar is niet geheel waar wat je zegt. de verschillen zit hem in de torens, steunberen, windbergen ( de grote voorportalen) en kappelen.


Ik heb het niet over de verschillen gehad. Ik heb gezegd dat de gebouwen voor de leek erg op elkaar lijken....

Maar goed desondanks bedankt voor jouw toevoeging aan mijn opleiding Geschiedenis en Kunstgeschiedenis.... :roll: :?


Back on-topic.


wo jan 23, 2008 5:14 pm
sky
Bericht 
ok ik heb iets gevonden waar we mischien wat mee kunnen.
vrouwen die het "ijzeren" kruis hebben ontvangen. waaronder 1 vrouwelijke piloot.

"I watched a documentary today about the fall of the Third Reich. In this documentary it mentioned a woman, who was the ony female to have ever been awarded an Iron Cross."

1st Class:
- Anna Reitsch (11/42, Pilot)
- Else Grossmann (1/45, Red Cross Nurse)

2nd Class:
- Hanna Reitsch (3/42, Pilot)
- Elfriede Wnuk (9/42, Red Cross Nurse)
- Marga Droste (9/42, Red Cross Nurse)
- Melitta Gräfin Schenk von Stauffenberg (?/42, Pilot)
- Hanny Weber (?/42, Red Cross Nurse)
- Geolinde Münche (?/42, Red Cross Nurse)
- Magda Darchinger (?/42, Red Cross Nurse)
- Ilse Schulz (4/43, Red Cross Nurse)
- Grete Fock (4/43, Red Cross Nurse)
- Liselotte Hensel (?/43, Red Cross Nurse)
- ? Holzmann (8/43, Hauptführerin of Red Cross)
- Elfriede Gunia (4/44, Red Cross Nurse)
- Ilse Daub (4/44, Red Cross Aide)
- Anne Moxnes (4/44, Red Cross Nurse)
- Greta Grafenkamp (2/45, Red Cross Nurse)
- Elisabeth Potuz (2/45, Doctor)
- Ottilie Stephan (2/45, Volunteer)
- Ruth Raabe (2/45, Red Cross Nurse)
- Elfriede Muth (3/45, Red Cross Nurse)
- Ursula Kogel (3/45, Red Cross Nurse)
- Lieselotte Schlotterbeck (3/45, Red Cross Aide)
- Rohna von Ceuern (3/45, Red Cross Aide)
- Anna Wohlschütz (3/45, Red Cross Aide)
- Eva Holm (3/45, Civilian Service)
- Leni Stalinek (3/45, Volunteer)
- Hildegard Wollny (3/45, Staff Aide)
- Alice Bendig (3/45, Armed Forces Aide)
- Hildegard Bollgardt (3/45, Armed Forces Aide)
- Dr. ? Lemke (4/45, Labor Service)
- Margarete Hirsekorn (4/45, Communications)
- Erika Stollberg (5/45, Volunteer)
- Else Grossmann (?, Red Cross Nurse)

SH3 Class:
- Liddabit(2/07, Uboot Kommander)
- Weebles(?/06, Uboot Kommander) BR can correct me on the month and year.
- Aly(?/06, Uboot Kommander)
- TheAvonLady(?/?, Uboot Kommander)

http://forums.ubi.com/eve/forums/a/tpc/ ... 3181039235


wo jan 23, 2008 6:06 pm
Rednas
Bericht 
Hanna Reitsch was een pilote, maar niet in gevechten. Zij was een beroemd zweefvliegster en testpilote.


wo jan 23, 2008 6:23 pm
Marcoo
Bericht 
Hanna Reitsch was toch de beroemde dame die op het laatst nog een hoog geplaatste officier (ben z'n naam ff kwijt) over de Russische linies vloog naar de fuhrerbunker? komt ook voor in Der Untergang...


wo jan 23, 2008 6:30 pm
Hans Dorr
Bericht 
Als je naar de functies kijkt is het nagenoeg allemaal ondersteunend en geen gevechtsfuncties.

JW


wo jan 23, 2008 6:57 pm
John S.
Bericht 
Hannah Reitsch was inderdaad met Ritter von Greim 'op bezoek' bij Hitler in Belijn.
Zij probeerden nog om hem mee te krijgen. Hitler wilde dit niet. Reitsch en von Greim zijn met een vliegtuig uit Berlijn ontsnapt.


Reitsch heeft GEEN gevechtsacties ondernomen, maar was wel zeer intensief betrokken als testpilote. Daar werd natuurlijk propaganda-technisch heel handig gebruik van gemaakt door de Nazi's .


wo jan 23, 2008 7:48 pm
Staf
Avatar gebruiker
Kevin

Geregistreerd:
za maart 27, 2004 7:12 pm
Berichten: 6994
Bericht 
Een artikel over Hanna Reitsch op Historiek.net. Op pagina 2 drie YouTube filmpjes met daarop de documentaire 'First female test pilot - Hanna Reitsch'.

_________________
Hoofdredacteur Artikelen TracesOfWar.com
STIWOT (Stichting Informatie Wereldoorlog Twee)

Schrijver van:
* Oorlogszone Zoo
* De boodschapper uit de hel
* Een rechter in Auschwitz
* Het masker van de massamoordenaar
* Kerstmis onder vuur
* Kolberg


za aug 01, 2009 2:39 pm
Profiel WWW
Kriegsberichter
Bericht 
Er waren natuurlijk behoorlijk wat vrouwen in het Duitse leger... Maar volgens mij niet in de frontlijn, maar daar kunnen ze best wel - niet bedoeld - in terecht zijn gekomen... Bij Arnhem bijvoorbeeld. Daar lagen bij Wolfheze en in Arnhem nogal wat dames van de Luftwaffe die door de onverwachte landingen in eens in de strijd terecht kwamen. Van eéén van die dames heeft Dhr Tiemens het nodige op het web gezet.

Er is ook een foto van een gesneuvelde vrouw in Duits uniform genomen in/bij Oosterbeek...

De Britse Para James Sims schrijft in zijn boek (Nederlandse editie) op pagina 70... als ze de Arnhemse brug naderen...

Citaat:
'In de goot lagen nog twee doden. Die waren gekleed in het minder bekende blauwe uniform van de Luftwaffe. Het waren een jongen en een meisje van ongeveer mijn eigen leeftijd. De jongen lag in zijn volle lengte over een licht machinegeweer met het meisje naast hem. ze had de patroonband tussen haar vingers...'


zo aug 02, 2009 4:22 pm
Whoa Mahomet
Bericht 
Geen fraaie foto maar wel realiteit.
Duitse vrouw gedood tijdens het gevecht. Zij ligt in een schuttersput met nog binnen hand bereik een panzerfaust. Helm ligt naast haar en ze heeft duitse laarzen (Stiefel) aan.
Afbeelding
Andere foto: Duitse Frau op panzer.
Ze zal waarschijnlijk het uniform van haar vriendje (officier bij ss) hebben angetrokken voor de foto. Naar mijn weten heeft geen enkele vrouw mee mogen vechten met de SS.
Afbeelding
De volgende foto staat ook in het boek mei 45 van Pierre Miquell.
Drie Wehrmachtshelferinnen.
Afbeelding


ma aug 03, 2009 7:53 pm
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 47 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group