Het is nu vr maart 29, 2024 4:55 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 23 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Carentan causeway 
Auteur Bericht
David
Bericht Carentan causeway
Over een week of 3 ga ik naar Normandié. Het thema van dit keer is het gebied van het 101e vanf de eerste landingen en de dropzones tot het offensief rond Carentan.
Het is een betrekkelijk klein gebied wat grotendeels authentiek is gebleven. Zeg maar het gebied vanaf Utah Beach, richting Carentan, en aan de flanken Ravenoville en Brévands.

Één van de meest interessante dingen vind ik de slag om de Carentan causeway. Het gevecht om de bruggen 1 t/m 4 tussen St Cóme du Mont en Carentan. Deze probeer ik zo goed mogelijk te "ontleden"
Tot nu toe geen gebrek aan informatie gezien de vele info van oa DeTrez en Bando en dergelijke (boeken en internet). Dus de hoofdlijnen ken ik grotendeels.

Wie heeft er echter nog goede tips, interessante verhalen, goede websites e.d voor mij waar ik nog geen weet van heb?
Je mag hier ook (graag) foto's posten van "then and now" e.d.

Alvast bedankt!


wo jul 09, 2008 8:25 pm
RainbowRob
Bericht 
Ik zou zeggen bestel het boek Normandy then and now.


wo jul 09, 2008 8:38 pm
David
Bericht 
Dat is en tijd terug dat ik dat boek heb gehad. Kan me niet herrineren dat hier echt diep op de slag om Carentan in is gegaan. Heb thuis boeken die hier wat meer specifieker op ingaan...
Ik weet ook wel dat ik dat boek kan bestellen :? Het gaat erom of je nog wat interessants over deze fase weet te posten..


wo jul 09, 2008 8:54 pm
pedor
Bericht 
David,

Ik ga zelf ook over een paar weken richting Carentan en omgeving en heb dezelfde info als jouw geraadpleegd. Misschien heb je de site al gezien, maar deze heeft ook info: http://www.paratrooper-museum.org
Als jij nog wat info heb post het dan weer.!


wo jul 09, 2008 9:44 pm
David
Bericht 
Pedor, indardaad kon ik deze site. Deze is van DeTrez. Bevat veel info. Een aanrader voor jou misschien zijn z'n boeken. Oa "American warriors" en "at the point of no return" zijn subliem.

Michel DeTrez is één van de grootste airborneverzamelaars (en verkopers) van Europa. Is ook zeer omstreden in het wereldje. Tevens de runner van oa het museum dead man's corner. Misschien wist jij dit ook al allemaal, maar evengoed ter info :mrgreen:


wo jul 09, 2008 10:33 pm
pedor
Bericht 
David, ik wist niet dat het de site van DeTrez is. De boeken ken ik wel, maar heb ze (nog) niet. Ga uiteraard het museum bezoeken en hoop daar nog wat boeken te scoren. Heb wel begrepen dat de prijzen aardig aan de maat zijn, maar dat zie ik ter plaatse wel.


do jul 10, 2008 7:53 am
RainbowRob
Bericht 
David schreef:

Michel DeTrez is één van de grootste airborneverzamelaars (en verkopers) van Europa. Is ook zeer omstreden in het wereldje. Tevens de runner van oa het museum dead man's corner. Misschien wist jij dit ook al allemaal, maar evengoed ter info :mrgreen:


Wist je overigens dat de politie een tijdje geleden een inval heeft gedaan en veel van zijn wapens in beslag zijn genomen?


do jul 10, 2008 9:22 am
sky
Bericht 
Ha hier ga ik ook heen, alleen dan over twee weken,

over boeken. ik heb een tijdje tureg een gidsje gekocht dat alleen over de slagen in Normandie gaat met daarin ook diverse routes o.a. ook de 101st route en wat achtergrond info. zal ff senl kijken hoe dat boekje heette. kom er op terug/


do jul 10, 2008 10:04 am
sky
Bericht 
http://www.uitgeverijvanwonsdorp.nl/att ... andi__.jpg

dit is de gids die bedoel


do jul 10, 2008 10:15 am
David
Bericht 
@Pedor, zijn museumwinkel en de daarbij behorende boeken zijn inderdaad aan de prijzige kant. Desalniettemin vind ik het geld wel waard voor zijn boeken.

@rainbowrob, De Franse douane heeft inderdaad een inval gedaan in DMC. Ik dacht dat het om enkele wapens ging die in beslag xijn genomen. Waaronder een zeer zeldzame FG42 ter waarde van 40.000 Euro....Ze zijn nu volop aan het procuderen om het wapen terug te krijgen.

Maar genoeg over MDT, back on topic :wink:


do jul 10, 2008 12:13 pm
pedor
Bericht 
sky schreef:
http://www.uitgeverijvanwonsdorp.nl/attachments/File/cover_Normandi__.jpg

dit is de gids die bedoel


Die heb ik in mijn bezit, maar gaat toch oppervlakkig in op het gebeuren.
Ik neem het boek van Bando als leidraad en van info op diversen internetsite's.
Daarnaast wil ik de route na Carentan richting St.Lo afgaan en de gevechten van de 82ste naar St. Saveur le Vicomte en omgeving


do jul 10, 2008 3:26 pm
John S.
Bericht 
Ik kan alleen adviseren om het Trigger-time forum op te zoeken voor fatsoenlijke Airborne-info en info over Normandie.
De boeken van Bando misstaan inderdaad ook niet.


do jul 10, 2008 8:09 pm
David
Bericht 
De boeken van Bando zijn tot nu toe mijn grootste info bron inderdaad.
Het trigger time forum bezoek ik inderdaad ook wel eens. Niet vaak moet ik zeggen :oops: .
Al met al is het een interessante fase in de slag om Carentan. Zoniet de belangrijkste fase.
Voor een ieder die hier wat van wil weten raad ik aan om de site die Pedor geeft te bezoeken.


za jul 12, 2008 12:05 pm
David
Bericht 
Vorige week uitvoerig het gebied bezocht!
Reuze interessant! Temeer omdat het slagveld nog grotendeels hetzelfde is als in 1944.
Zal volgende week wat foto's en begeleidende tekst posten over Purple Heart Lane (zoals de Carentan Causeway werd genoemd door de para's).


za aug 09, 2008 10:04 am
David
Bericht 
Hier een paar foto's van hoe de N13 er nu uitziet.


Afbeelding
Dead man's corner. Dit was een verbandplaats voor duitse Fallschirmjäger tijdens de eerste dagen na de luchtlandingen. Daarna uitvalsbasis voor US para's tijdens de opmars naar Carentan. Nu museum.
Op deze hoek stond tijdens de slag een kapotgeschoten Stuart tank, en uit de koepel hing het lijk van de tank commandant. Vandaar dus de toepasselijke naam..

Afbeelding
Uitzicht vanuit het gebouw, kijkende naar Carentan. Dit was de route die de US Para's volgden op 10 en 11 juni. De velden langs deze weg waren toendertijd een soort moeras. Vanwege de vele doden en gewonden aan US zijde werd deze weg omgedoopt in "Purple Heart Lane".

Afbeelding
Dit zijn de velden van de Duitse posities. toendertijd grotendeels onder water gezet.
Dit was tevens beginpunt van de bajonetaanval van LC Cole, die hiervoor een Medal of Honour kreeg.


za aug 09, 2008 12:20 pm
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 23 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group