Het is nu do apr 18, 2024 1:30 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 6 berichten ] 
Hartmannswillerkopf tijdens de bezetting 1940-1945 (vraag) 
Auteur Bericht
Staf
Kaj

Geregistreerd:
ma jul 03, 2006 12:06 pm
Berichten: 2710
Woonplaats: Nederland
Bericht Hartmannswillerkopf tijdens de bezetting 1940-1945 (vraag)
Hallo iedereen,

Ik doe momenteel een kleine onderzoek naar de rol van de imposante Duitse wo1 fortificaties en loopgraven tijdens de bezetting periode 1940-1945 op de heuvel Hartmannswillerkopf (Franse spelling). Gedurende de WO1 is hier hard gevochten.
Meer info en foto's kan men op de volgende site bekijken:
http://pierreswesternfront.punt.nl/?r=1&id=415958

Wat ik weet:
Tijdens de bezetting heeft er op de heuvel een SS-Grabenkampfschule gestaan onder leiding van 'General der SS-Grabenkampfschule Oswald' (bestaat zo'n rang?). In het boek 'Der Hartmannsweilerkopf' van Hans P. Tombi wordt een eenheid genoemd die hier tijdens wo2 gelegerd zou zijn, namelijk de 3. Armeekorps 335.

Nu mijn vragen:

1. Is er iets bekend over een mogelijke strijd op de heuvel tijdens de 1940 campagne?
2. Wie is deze generaal Oswald en kan iemand mij wat meer vertellen over de genoemde eenheid.
3. Een Shermantank (Frije Fransen) met de inscriptie: "Hartmannswillerkopf" staat tegenwoordig in de buurt van Colmar: http://www.strijdbewijs.nl/maginot/mag8.htm (foto 7). Is er tijdens de Vogezen-Alsace campagne (1944) om de heuvel gevochten? Als ik me niet vergis ligt deze heuvel vrij dicht bij het centrum van de 'Colmar Pocket'.

Stafkaarten van deze regio zijn ook erg welkom.

Mvg,

Kaj

EDIT: Heb de inhoud iets wat aangepast. :lol:

_________________
"In every Polish heart these words must be engraved as in stone: The blood shed unites us, the execution wall, Dachau and Auschwitz and our ravaged home. Every nameless grave and every prison cell, unite us all" - Wladyslaw Broniewski


ma feb 23, 2009 5:07 am
Profiel
John S.
Bericht 
Ik heb deze lokatie 2 jaar geleden bezocht. Buitengewoon indrukwekkend.
Vraag 1: Volgens mij niet
Vraag 2: Weet ik niet
Vraag 3: Volgens mij niet.

Ik kom hier later op terug.


ma feb 23, 2009 12:27 pm
Staf
Kaj

Geregistreerd:
ma jul 03, 2006 12:06 pm
Berichten: 2710
Woonplaats: Nederland
Bericht 
John S. schreef:
Ik heb deze lokatie 2 jaar geleden bezocht. Buitengewoon indrukwekkend.


Inderdaad, ben er zelf al 3 keer geweest. Je kunt dus wel zeggen dat ik Willerkopf-addicted ben. :shock: :P

_________________
"In every Polish heart these words must be engraved as in stone: The blood shed unites us, the execution wall, Dachau and Auschwitz and our ravaged home. Every nameless grave and every prison cell, unite us all" - Wladyslaw Broniewski


ma feb 23, 2009 1:14 pm
Profiel
Grebbeberg.nl
Bericht 
Het gebied lag in mei 1940 in de zone die met rust werd gelaten door de Duitsers vanwege de Maginotlinie. Er tegenover lag de Legergroep von Leeb (C), 1e Leger. Zoals vermoedelijk bekend was de meest zuidelijke offensieve beweging van het Duitse leger vormgegeven ten noorden van Metz als onderdeel van de Panzergruppe von Kleist. Tijdens operatie Fall Gelb werd het gebied in de Vogezen dus met rust gelaten. Het zou echter tijdens de tweede fase van Fall Rot [eerste fase was het zuidelijke offensief door de Fall Gelb hoofdmacht over de Seine] vanuit de rug worden aangevallen door het 1e Leger [noord] in combinatie met een aanval van het 7 Leger tussen Straatsburg en Mulhouse vanuit het oosten. Subsidiair vielen het 2e en 12e Leger aan vanuit het noordwesten. Deze grootste militaire beweging was bedoeld om de gehele Maginotlinie op te rollen. Op 22 juni was dit bereikt.

Aangezien deze grote Duitse operatie slechts enkele dagen in beslag nam, was de strijd in de Vogezen geen schim van de strijd die tijdens WOI duurzaam in dit gebied plaatsvond.


ma feb 23, 2009 3:32 pm
John S.
Bericht 
Hier een foto van de begraafplaats (Veil Armand)

Afbeelding
Afbeelding


ma feb 23, 2009 6:49 pm
Staf
Kaj

Geregistreerd:
ma jul 03, 2006 12:06 pm
Berichten: 2710
Woonplaats: Nederland
Bericht 
Grebbeberg.nl schreef:
Aangezien deze grote Duitse operatie slechts enkele dagen in beslag nam, was de strijd in de Vogezen geen schim van de strijd die tijdens WOI duurzaam in dit gebied plaatsvond.


Dus het is aannemelijk dat er in 1940 om deze heuvel is gevochten, hoe kleinschalig dat ook mag zijn?

John S. schreef:
Hier een foto van de begraafplaats (Veil Armand)


Mooie foto man, krijg nu weer heimwee.. :(

Iemand die mij verder nog een klein beetje kan helpen? Hoe zit het eigenlijk met die SS-grabenkampfschule? Waren daar veel van tijdens de Tweede Wereldoorlog, of is dit een unicum?

_________________
"In every Polish heart these words must be engraved as in stone: The blood shed unites us, the execution wall, Dachau and Auschwitz and our ravaged home. Every nameless grave and every prison cell, unite us all" - Wladyslaw Broniewski


ma feb 23, 2009 8:54 pm
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 6 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 16 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group