Het is nu vr maart 29, 2024 4:51 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 4 berichten ] 
Beekman 
Auteur Bericht
Avatar gebruiker
Egbert

Geregistreerd:
za aug 13, 2005 6:35 pm
Berichten: 4081
Bericht 
Comu, wat is je digitale bron van bovenstaande? En wat is zijn voornaam? Of is hij enkel bekend met zijn achternaam "Beekman"? Ik kon in "Het Grote Gebod" namelijk niets van hem tegen. Zelfs zijn achternaam wordt niet genoemd in het register met de personen die tijdens de oorlog omgekomen zijn.

Gezien zijn daden tijdens de Tweede Wereldoorlog heeft deze verzetsman een treurige dood gekend. Wat wrang om zo kort na de bevrijding op zo'n manier aan het eind te komen.

_________________
Nothing is stronger than the heart of a volunteer.


ma dec 21, 2009 11:01 pm
Profiel
PoppyBooks
Bericht 
Bron: Dordrecht 1939-1945, deel 4 blz.95.

Onderschrift van een foto vermeld: "de commandant Michiel (Ir. J. Beekman) en zijn vrouw...". Verder dat Beekman tesamen met Klaas en Kees omkwam in de avond van 8 juni, toen zij bij de Oranjelaan een pantservuist onschadelijk wilden maken.

of: http://nl.wikipedia.org/wiki/Jacobus_Andreas_Beekman


Misschien kunnen deze gegevens weer iets verder helpen.

groeten,
Richard


di dec 22, 2009 10:02 am
Kees Robbemond
Bericht Re: Beekman
Comu schreef:
Ik heb het wel eens zijdelings gehad over een overval op het huis van bewaring in Dordrecht. Wat ik digitaal kan vinden is onderstaande. Verder kan ik er niets van vinden. In het museum hier hangt een stripverhaal over de overval.

Wie kan mij helpen meer informatie te vinden over de onderstaande persoon?

Geboren op 17 augustus 1912 in Delft. Woonachtig in de Van Baerlestraat 72 in Dordrecht. In 1944 één van de ondercommandanten van de verzetsgroep "Paul", een groep die ontstaan was door de bundeling van enkele kleinere illegale organisaties. De groep ging kort na haar ontstaan over in het strijdend gedeelte van de Binnenlandse Strijdkrachten. Beekman werd later commandant van de 1e compagnie SGBS van het district Dordrecht. Hij gebruikte de namen "André" en "Michel" als schuilnaam. In de vroege ochtend van 8 januari 1945 had hij de leiding over een overval op de Dordste gevangenis in de Doelenstraat, waarbij men er in slaagde een vrouwelijk lid van het verzet te bevrijden. Als wraak staken de Duitsers het huis van haar vader aan de Prinsenstraat in brand. Een maand later pleegde hij een aanslag op de plaatselijke Gestapoleider Carol Neumann. Hij wist grote schade toe te brengen aan het gebouw van de SD, maar Neumann ontsprong de dans. De aanslag mislukte. Beekman is op 8 juni 1945 om het leven gekomen bij een ontploffing veroorzaakt bij een poging een Panzerfaust te demonteren, die door een inwoner van Dordrecht bij hem werd ingeleverd. Bij de explosie waren drie slachtoffers te betreuren. Beekman werd begraven op het Ereveld van de Algemene Begraafplaats (Vak N, nummer 9). Hij is onderscheiden met het Verzetskruis 1940 - 1945.


di aug 10, 2010 7:15 pm
Kees Robbemond
Bericht Re: Beekman
Er is inderdaad weinig over Beekman te vinden.
Hij komt voor in het boek van Kors van Loon en er staan veel foto's van hem in de boeken van Koen Makkelie.

Kees...[/quote]


di aug 10, 2010 7:18 pm
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 4 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group