Het is nu do maart 28, 2024 3:42 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 18 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Gefusilleerden Renswoude 
Auteur Bericht
Barry

Geregistreerd:
zo maart 28, 2004 10:43 pm
Berichten: 5378
Bericht Gefusilleerden Renswoude
In oktober 2014 is het 70 jaar geleden dat in Renswoude 5 verzetsstrijders werden gefusilleerd. Een goede gelegenheid om onderzoek te doen naar de 5 gefusilleerden.

Fekko J. Ebbens
Matthijs van Ommeren
Christiaan F.F. Frohn
Pieter M. Oltmans
Andreas J.A. van Oyen

Van Ebbens en Van Ommeren is veel informatie voorhanden dankzij Richard van de Velde van "Oorlogsslachtoffers Gemeente Buren". Van de drie anderen is weinig bekend.

Zijn hier mensen aanwezig die over meer informatie beschikken? Ook contactgegevens van nabestaanden (familieleden) zijn welkom.


ma jan 27, 2014 9:06 pm
Profiel
ruud (rjajo)
Bericht Re: Gefusilleerden Renswoude
Hier zijn de gegevens waarover ik beschik:


14 November 1944, Utrechtseweg 34, Renswoude:

+ E B B E N S, Fekko Jans, 24-03-1912, Midwolda.
Tiel.
Fruitkweker.
Gehuwd.
Protestant.
L.O. Tiel.
14-10-1944, door verraad.
Begraven:
Gem. Begraafplaats in Renswoude, Ut., Vak E, Nr. 59.
E.v.G. V-470.
- F R O H N, Christiaan Ferdinand Frans, 05-06-1926, Antwerpen. (“Frans”). GA Renswoude 1946 / 4.
Renswoude.
Student.
Ongehuwd.
Verzetstrijder.
Begraven:
R.K. Begraafplaats in Bussum, Vak O, Nr. 5.
E.v.G. V-942.
- O L T M A N S, Pieter Marinus, 22-07-1915, Amsterdam. GA Renswoude 1944 / 28. KAART GAA
Boekhouder.
Verzetstrijder.
Begraven:
Ereveld Loenen, Vak A, Nr. 583.
E.v.G. V-630.
- O M M E R E N, Matthijs van, 04-04-1925, Zoelen. GA Renswoude 1944 / 29.
M.T.S.-er.
Ongehuwd.
Nederlands Hervormd.
L.O. Tiel.
(28-10-1944, tijdens crossings werkzaamheden)
Begraven:
Nwe. Gem. Begraafplaats in Zoelen, Gld., Nr. 75.
E.v.G. V-1004.
- O IJ E N, Andreas Johannes Antonius, 22-04-1919, Den Haag. GA Renswoude 1945 / 49.
Monteur.
Verzetstrijder.
Begraven:
R.K. Begraafplaats St.Barbara in Den Haag, Vak F, Nr. 167.
Herbegraven:
Ereveld Loenen, Vak A, Nr. 1010.
E.v.G. V-1006.






Represaille na een overval op een Duitse soldaat.


di jan 28, 2014 2:29 pm
Moderator
Avatar gebruiker
Jean

Geregistreerd:
vr jul 24, 2009 2:23 pm
Berichten: 1184
Woonplaats: Flanders Fields
Bericht Re: Gefusilleerden Renswoude
Christiaan Ferdinand Frans (Frans) Frohn
Roepnaam Frans. Oorlogsnaam: Jan van der Zee
geboren op 5 juni 1926 in Antwerpen,België.
Hij is overleden op 14 november 1944 in Renswoude, Utrecht, gefusilleerd met 4 "strijdmakkers" , hij was toen 18 jaar oud begraven op 13 februari 1946 in Bussum, Noord-Holland, Nederland

Uit een zoekertje
Citaat:
Geachte lezer
Wij proberen de laatste weken van het leven van de broer van mijn vader te reconstueren. Zijn naam is Frans Frohn. In de tweede wereldoorlog deed hij mee aan verzetsactiviteiten. Volgens de 'overlevering' werd hij als achttienjarige jongen 'tijdens een poging de Waal over te zwemmen door de Duitsers gegrepen en in een bunker te Varik opgesloten'. Waarschijnlijk gebeurde dit in oktober 1944, want op 1 november 1944 zou hij zijn overgebracht naar de gevangenis in Utrecht, waarna hij op 14 november te Renswoude ivm een represaillemaatregel werd gefusilleerd.
Wij zijn op zoek naar de betreffende bunker waar hij opgesloten zou hebben gezeten en zo mogelijk naar iemand uit de buurt van Varik die bekend is met deze geschiedenis. Kunt u ons helpen bij deze zoektocht?.....


Zie pb voor verdere persoonlijke info Barry

_________________
Ni dieu, ni maitre


di jan 28, 2014 5:17 pm
Profiel
Barry

Geregistreerd:
zo maart 28, 2004 10:43 pm
Berichten: 5378
Bericht Re: Gefusilleerden Renswoude
PB ontvangen, dankje Jean! Hier gaan we mee aan de slag.

Meer informatie blijft natuurlijk altijd welkom!


di jan 28, 2014 10:04 pm
Profiel
Eisbein
Bericht Re: Gefusilleerden Renswoude
Jean.

In het citaat staat: "Wij zijn op zoek naar de betreffende bunker waar hij opgesloten zou hebben gezeten"
Dat kan men vergeten.

Bunkers in de zin zoals men deze bouwsels doorgaans kent, dus staalvlechtwerk en beton, bestonden langs de Waal niet.
Toen daar gedeeltelijk de frontlijn liep werd in de schuine aflopende zijkant van de dijk stukken uitgegraven en half in de dijk en half uitstekend een onderkomen gemaakt versterkt met boomstammen en dergelijke om tegen artillerie- en mortiervuur beschut te zijn.

Omdat dit een verzwakking van de dijk is zijn na de oorlog door Rijkswaterstaat al dergelijke bouwsels weer snel opgeruimd.
Ook de tot dan bestaande ingebouwde dijkhuisjes o.a. te Varik, zijn toen verdwenen.
Mijn vriend haalde het ook niet en ligt op een erekerkhof, ik had geluk.


wo jan 29, 2014 9:08 pm
Moderator
Avatar gebruiker
Jean

Geregistreerd:
vr jul 24, 2009 2:23 pm
Berichten: 1184
Woonplaats: Flanders Fields
Bericht Re: Gefusilleerden Renswoude
Ik heb wat zitten zoeken onder die "onbekende" namen die Barry zoekt en het valt me op dat men die namen soms anders schrijft, en men er eigenlijk quasi niets over vindt, ondanks het verzetslui waren. Eisbein zijn opmerking geeft de familiale herinnering een draai richting kazemat, wat historisch waarschijnlijk juister is.

_________________
Ni dieu, ni maitre


wo jan 29, 2014 9:47 pm
Profiel
Eisbein
Bericht Re: Gefusilleerden Renswoude
Mijn opmerking was geen draai richting kazemat.

Dat is zoals bekend: "Een bomvrij onderaards gewelf in permanente verdedigingswerken, bedoelt voor opslag van munitie en levensmiddelen en een veilig onderkomen van soldaten en geschut."
Volgens de encyclopedie.

Een historisch klein verschil.


do jan 30, 2014 12:44 am
Eisbein
Bericht Re: Gefusilleerden Renswoude
Bij nader onderzoek blijkt dat aan geen van de genoemden het Verzetsherdenkingskruis is verleend.
Na snuffelen in de boekenkast kom ik in het boek van Victor Laurentius met de titel "De Betuwe in stelling" de namen van Ebbens en Van Ommeren tegen.

Hier volgt een kort resumé van een en ander.

De Wildt.

Door de toeneming van de Duitse activiteiten in de Neder-Betuwe namen ook de risico's voor de verzetsmensen toe.

Op 1 oktober moesten Kesteren, Ochten en IJzendoorn bovendien grotendeels zijn ontruimd.
Voor Jo van Zanten en nog meer verzetsmensen betekende dit, dat zij zowel hun gezin als allerlei illegaal materiaal elders moesten onderbrengen.
Door deze chaos werd het op boerderij De Wildt van fruitteler Fekko Ebbens nog drukker dan normaal: veel verzetsactiviteiten moesten opeens hier vandaan gecoördineerd worden, wat de kans op ontdekking aanzienlijk vergrootte.
Na 26 september werd De Wildt trouwens een belangrijke schakel in een van de ontsnappingsroutes voor geallieerde militairen, die zich na de nederlaag bij Arnhem op de Veluwe hadden verstopt.
Vele van hen konden met hulp van het verzet de Neder-Rijn oversteken naar Maurik, waar ze werden opgevangen bij de familie van de weduwe Kok.
De als 'Moeke' bekendstaande vrouw verschafte samen met haar twaalf kinderen aan tientallen geallieerde militairen een tijdelijk onderdak, maar ook aan de latere minister en ambassadeur Van Royen.
Deze stak op 3 oktober bij het inundatiekanaal in Tiel de Waal over.
De vluchtroute liep langs Maurik, omdat men aan de noordelijke oever tegenover Maurik niet door Duitse linies hoefde.
De meer oostelijk gelegen ontsnappingsroute, langs Wageningen, was korter, maar ook veel gevaarlijker.
Aan de overkant van de Neder-Rijn was men direct in bevrijd gebied, maar om daar te komen moest men eerst door de Duitse linies aan de noordoever zien te glippen.
De route langs Maurik was veel langer, omdat ook de Waal moest worden overgestoken om in bevrijd gebied te komen.
De vluchtpogingen werden vanaf de Veluwe gecoördineerd door de Belgische SAS-commando G. S. Kirschen (alias captain King), die achter de linies was gedropt om v2-afvuurplaatsen op te sporen en door te geven.
Via King kwamen de vluchtenden terecht bij 'Piet de Springer', een gedropte marconist die in Amerongen zat.
Deze zette ze over de Rijn.
In Maurik werden de geallieerde militairen met de fiets opgehaald en naar de boerderij van Fekko Ebbens gebracht, waar ze bleven tot het veilig was om bij Tiel door de 'veerdienst' onder leiding van Piet Oosterlee de Waal te worden overgezet.
De oversteekplaatsen wisselden nogal, uit veiligheidsoverwegingen; er waren oversteekplaatsen in IJzendoorn, Echteld en Tiel.
Op de avond van de 16e oktober 1944 overvielen Duitse soldaten van de Wehrmacht boerderij De Wildt en arresteerden iedereen die aanwezig was.
Het huis werd weinig zorgvuldig doorzocht en in brand gestoken.
Vermoedelijk hebben de Duitsers niet beseft dat ze een zeer belangrijk verzetsnest onschadelijk hadden gemaakt. Doordat in februari 1945 tijdens een Duitse troepenwisseling in Zoelen een rapport in handen viel van verzetsman H.W. Donkersloot weten we iets meer over de toedracht van de overval.
Grisel stuurde het rapport na de bevrijding via Jo van Koeverden aan de Politieke Opsporingsdienst te Gorkum.
In het rapport doet Ortskommandant Schmidt aan zijn chef verslag over de zaak-Ebbens.
Schmidt stelt dat er al langer 'argwaan omtrent dit perceel' bestond.

Om hun verdenkingen te staven lieten ze er een Nederlander in Duitse dienst, een zekere Johannes Dolron, om een onderduikadres vragen.
Ebbens, die wel meer deserteurs onderdak verschafte en ze onder andere in zijn kwekerij liet werken, heette de provocateur welkom.
Na circa twaalf dagen kneep de 'deserteur' er tussenuit en stelde zijn baas op de hoogte.
Vervolgens is een Duitse overvalploeg naar De Wildt gegaan. Ze belden 's avonds aan, zogenaamd om naar de weg te vragen, wat niet verdacht was omdat de boerderij aan een kruising lag.
Bij binnenkomst bleken zij onder hun wegenkaart getrokken pistolen verborgen te houden.
Op dat moment waren aanwezig Fekko Ebbens en zijn vrouw, drie Nederlandse onderduikers, Jo van Zanten en twee geallieerde officieren van de inlichtingendienst:de Brit captain Peter Baker (alias 'Windmill') en de Amerikaan Ted Bachenheimer.
Deze twee verbleven al enige tijd op De Wildt om de verzetsactiviteiten met de geallieerde oorlogvoering te coördineren en aan de geallieerde inlichtingendiensten 'pinpoints' op te geven van locaties van Duitse troepen en militaire objecten.
LO-man Leo Lamers fungeerde als verbindingsman tussen hen en captain King, die zich in de buurt van Nijkerk in een kippenhok verscholen hield.
Het was Lamers die diezelfde avond een wapentransport begeleidde dat afkomstig was uit het bevrijde zuiden en naar de boerderij van Ebbens moest.
De wapens waren door de mensen van de 'veerdienst' van Piet Oosterlee opgehaald en zouden met behulp van Lamers en Anton van 't Hart, een wachtmeester der artillerie, naar Ebbens worden gebracht.
De timing had niet slechter kunnen zijn, want toen ze bij De Wildt arriveerden wachtte hen een onvriendelijk onthaal. Leo Lamers kon maar net het vege lijf redden:
Dat transport verliep tot vlakbij Ebbens goed, maar toen werden we gezien door een Duitse militair.
Achteraf gezien behoorde deze militair waarschijnlijk tot een patrouille die betrokken was bij de overval bij Ebbens. Gezien onze bewapening kon deze militair niets doen en hebben we hem laten gaan, vermoedelijk vanwege de gevolgen die het liquideren zou hebben gehad voor Ebbens en diens huis.
Het was gewoonte bij de Duitsers om de huizen in de buurt waarvan een 'terreuractie' was gepleegd in brand te steken en de bewoners te arresteren en vaak zelfs dood te schieten.
Ik weet niet zeker of dit het motief was om die Duitser te sparen. (...)
Toen ik dan ook volgens afspraak Ebbens zou waarschuwen met het V-teken op het raam als wij er waren, brulde een mof op dat moment 'werda' en werd er meteen een serie kogels op Brinkman (van ’t Hart)| en mij afgeschoten. Ik kon al kruipend de boomgaard bereiken en me weer bij het groepje voegen.
Via de grotendeels droge bedding van het Amsterdam-Rijnkanaal-in-wording zijn we in de richting van Maurik gelopen, in de omgeving waarvan de wapens verborgen werden bij een mij onbekende boer, kennelijk een contact van de kp. In elk geval zijn Brinkman en ik, van de anderen weet ik dat niet meer, naar Moeke Kok gegaan.
Ik ben van daaruit met de fiets naar Culemborg gereden, naar het adres van mijn koerierster Leny van der Linden. Ik ben toen een tijdje uit de omgeving van Tiel weggebleven.
Ik had namelijk bij Ebbens al mijn spulletjes, waar onder mijn kleren en in een zakje van één van de kostuums enkele pasfoto's die, naar ik aannam, in handen van de Duitsers waren gevallen. Door de tussenkomst van het wapentransport liep de zaak volledig uit de hand.
Omdat een Duitse soldaat bij de schietpartij zwaargewond raakte, staken de Duitsers uit wraak de boerderij in brand, waarbij een deel van het wapenarsenaal van de KP-Van Zanten ontplofte.
De arrestanten werden meegevoerd naar Leusden waar ze werden verhoord.
Van Zanten wist zich echter met een hoop bluf vrij te praten. Hij be¬weerde dat hij een buurman was, die toevallig een bezoek bracht aan Ebbens.
Er was trouwens geen enkel bewijs tegen hem, omdat hij tijdig zijn pistool in een fauteuil had weten weg te moffelen.
Toch was het een geluk dat de overval werd uitgevoerd door de Wehrmacht en niet door de Sicherheitspolizei, want die had Van Zanten waarschijnlijk nooit zo maar laten gaan.
De SIPO zou het huis ook beter doorzocht hebben, en niet, zoals deze kerels, de geheime telefoonverbinding met Tiel over het hoofd hebben gezien.
Ook de vrouw van Ebbens werd spoedig vrijgelaten.
Ebbens zelf bleef gevangen omdat hij alle schuld op zich nam.
Vanuit het verzet is nog geprobeerd met geld het leven van Ebbens te redden (160000 gulden werd geboden), maar zonder resultaat: op 14 november 1944 werd Fekko Ebbens met vier andere verzetslieden gefusilleerd in Renswoude.
Ze werden langs de Utrechtseweg, tegenover café-restaurant ' De Dennen' doodgeschoten.

Eén van de gefusilleerden was Thijs van Ommeren, een negentienjarige verzetsman uit Zoelen.
Hij was gearresteerd in Ophemert omdat hij zich, vermoedelijk in verband met crossingwerkzaamheden, in Sperrgebiet ophield.
De eveneens op boerderij De Wildt gearresteerde Amerikaan Bachenheimer kwam om het leven toen hij op de vlucht werd neergeschoten bij een ontsnappingspoging ergens tussen Amersfoort en Zwolle.


do jan 30, 2014 4:18 pm
Barry

Geregistreerd:
zo maart 28, 2004 10:43 pm
Berichten: 5378
Bericht Re: Gefusilleerden Renswoude
Bedankt voor het uitzoekwerk Eisbein. Over Ebbens, van Ommeren en nu dus ook Frohn is nu wel het een en ander bekend. Over Oltmans en van Oyen is weinig tot niets te vinden.

Dus... Alle kleine beetjes helpen!


vr jan 31, 2014 1:28 pm
Profiel
Ineke
Bericht Re: Gefusilleerden Renswoude
Hallo,

Pieter Martinus Oltmans was mijn oom. Ik weet helaas niet veel over hem. Volgens mijn moeder werd het in 44 te heet onder zijn voeten in Amsterdam. Zij denkt dat hij in het verzet zat, maar weet dat niet zeker. Hij wilde met hulp van familie de rivieren oversteken naar het bevrijdde zuiden. helaas is hij daarbij opgepakt.
Recent heb ik in oude spullen van mijn vader wat spullen van hem gevonden. Vandaar dat ik me er nu in ben gaan verdiepen.
groeten Ineke


zo mei 04, 2014 10:53 pm
jw1985
Bericht Re: Gefusilleerden Renswoude
De dood van Pieter Martinus Oltmans werd bij de Ambtenaar van de Burgerlijke Stand te Renswoude gemeld door Richard Gerard van Essen. Deze Van Essen was destijds de gemeentesecretaris.

Mogelijk zijn er in het archief van de gemeente Renswoude nog processen-verbaal te vinden die betrekking hebben op Pieter Martinus Oltmans. Zie:

http://www.renswoude.nl/de-gemeente/pro ... e_195.html


De overlijdensakte:
Afbeelding

Voor de overlijdensakte zie: http://gam.pictura-dp.nl/digitale_stamb ... 000538_035
(ik krijg hem zo snel even niet geplaatst... :oops: )


ma mei 05, 2014 12:06 am
jw1985
Bericht Re: Gefusilleerden Renswoude
Er is een website: http://udowa.home.xs4all.nl/Niemandslan ... dsland.htm
waar de strijd rond Heerewaarden en Varik wordt benoemd.


Misschien geeft dit wat info over Frans Frohn.

zie ook onderstaande tekst:

"27 October. 1944
Twee personen over de Waal komen zwemmen, waarvan één verdronken. Werd in September en begin October nog getracht de verschillende producten van het land te halen, thans durft er zich bijna niemand meer in het veld te vertonen. Vooral buitendijks en bij den Hoogewaard staan nog vele aardappelen en voederbieten in den grond, doch er is geen kans om ze thuis te krijgen. De mannen lopen den gehelen dag over de straat en vermaken zich met centje tikken.
De cafés zijn grotendeels gesloten, daar zij toch niets meer hebben om te tappen. In enkele cafeetjes gaan de mannen en jongens evenwel 's Zondags en in de week
s'avonds wat biljarten en kaarten.

2 November. 1944
Vier personen over de Waal komen zwemmen, w.o. een R.dams politieagent, een Tsjech (welke aankwam bij Giel Verbeek) en Anton Zwemstra (laatst vertoevend in Rotterdam) Volgens deze laatste zou de Duitse radio een bericht hadden rondgeroepen, waarin wordt medegedeeld dat Heerewaarden door de Duitsers was prijs gegeven, terwijl om het Fort St. Andries hevig gevochten werd. Vooral dat laatste bericht wekte hier wel de lachlust op. Ontmoeting tussen twee ondergrondsen en een Duitse patrouille van over de Waal, in de straat van Heerewaarden naar Dreumel hadden zich verdekt opgesteld in een sloot. Een der ondergrondsen werd doodgeschoten en de andere werd krijgsgevangen gemaakt. Dit vooral is natuurlijk zeer te betreuren, doch is wel enigszins aan onvoorzichtigheid te wijten. Reeds dagen komen n.1. ondergrondsen ter sterkte van hoogstens twee of drie man en enkel gewapend met een geweer, naar het dorp fietsen. Gezien de vele Duitse patrouilles is dit vanzelfsprekend hoogst gevaarlijk en moest op den duur een keer mislopen. Ook hebben de ondergrondsen dezer dagen een paar rijwielen gevorderd en tevens een paar motorrijwielen. Bij v.d. Woerd werd een varken, een wagen en een auto gehaald,

30 October. 1944
Eerst mededeling van Geallieerd Opperbevel in het dorp aangeplakt betreffende een verbod om zich naar den Hoogewaard te begeven. Vanaf half October wordt Heerewaarden regelmatig door Duitse artillerie van over de Waal beschoten. Lichte granaten vielen v,n, in den omtrek van Waaldijk. Over het algemeen doen ze niet veel schade behoudens enige noodslachtingen van dieren die nog in de weilanden lopen."


Zou de 'bunker' waarover we het hebben i.v.m. Frans Frohn misschien Nieuw Fort St. Andries kunnen zijn geweest?
In elk geval blijkt er volgens de informatie van Staatsbosbeheer over dit fort wel een (mitrailleur)kazemat in dit fort te hebben gestaan.


ma mei 05, 2014 12:54 am
Barry

Geregistreerd:
zo maart 28, 2004 10:43 pm
Berichten: 5378
Bericht Re: Gefusilleerden Renswoude
Ineke en Jan Willem, hartelijk bedankt voor jullie reactie!

Ineke, zou ik de Historische Vereniging Oud-Renswoude via e-mail contact met je op mogen laten nemen? Zij zijn voor de komende herdenking op zoek naar meer informatie en familieleden. Ik hoor het graag!


ma mei 05, 2014 7:37 pm
Profiel
Ineke
Bericht Re: Gefusilleerden Renswoude
Barry, Natuurlijk mag je mijn gegevens doorgeven. Ik heb mijn moeder gevraagd wat ze nog verder weet van Piet Oltmans. Hij is van Amsterdam naar de Betuwe gegaan, daar heeft hij nog een nacht doorgebracht bij familie in Kapel Avezaath. Daarna hebben ze niets meer van hem gehoord totdat het rode kruis kwam met de mededeling van zijn dood. In Amsterdam zat Piet bij het Rode Kruis. Vermoedelijk ook bij het verzet. Na de oorlog zijn mensen uit die groep nog een keer langs geweest en heeft zijn vader, die werkeloos was en mede afhankelijk van het inkomen van Piet, nog een soort verzets uitkering gekregen.


di mei 06, 2014 6:50 pm
Barry

Geregistreerd:
zo maart 28, 2004 10:43 pm
Berichten: 5378
Bericht Re: Gefusilleerden Renswoude
Dankje Ineke, ik ga het aan de Historische Vereniging doorgeven.


di mei 06, 2014 8:34 pm
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 18 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group