Het is nu do maart 28, 2024 6:49 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 30 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Wie kent Teun? Medewerker SD Groningen / Scholtenshuis 
Auteur Bericht
Avatar gebruiker
Drentse Gerrit

Geregistreerd:
vr jul 26, 2013 2:06 pm
Berichten: 213
Woonplaats: Assen
Bericht Re: Wie kent Teun? Medewerker SD Groningen / Scholtenshuis
Dag Claus Buryn,

Inderdaad wel heel correct van Drs Monique Brinks om het zo te doen. Vanuit haar functie wel begrijpelijk, maar als je het afzet tegen de daden van de betrokken persoon weer onbegrijpelijk.

Mijn verhaal over de fusillades schiet maar langzaam op (al is het einde inmiddels in zicht). Wel zette iemand mij op het spoor van Pieter Drent (landwachter uit Donderen). Een getuige noemde hem als medewerker ten behoeve van de afscherming van de lokatie waar de fusillade in Bonhagen plaatsvond. Tot mijn verbazing verklaarde Drent zelf na de oorlog in zijn verhoor dat hij daadwerkelijk heeft meegeschoten in het vuurpeloton. Later herriep hij (en ook 1 van de Fabers) deze verklaring (ongetwijfeld in de hoop op een lagere straf). De uiteenzettingen in de (uitstekende) verhoren stroken niet met die uit de (minder hoogstaande) getuigen verklaring. Weer eens puzzelen hoe dit in het verhaal te passen.

Groet en forumleden bedankt voor de toevoegingen mbt Van Kooten,

Gerrit

_________________
Zij waren jong, hielden van het leven,
zij hebben het geriskeerd, zij hebben het gegeven,
opdat het uwe mooi zal zijn.

Andre Boude, para operatie Amherst


zo sep 21, 2014 2:50 pm
Profiel
claus buryn
Bericht Re: Wie kent Teun? Medewerker SD Groningen / Scholtenshuis
"adres weggehaald , dit kan ten allen tijde opgevraagd worden, Mod. Jean"

Vooruit Jean, goed hoor.

De persoonskaart kan door iedereen gedownload worden op de website van het Stadsarchief. De man is meer dan 100 jaar geleden geboren en vrijwel zeker allang overleden (1896-10-14), of hij zou de oudste inwoner van Nederland zijn.

Er bestaat in de lande enig verschil van opvatting wat er onder de wet op de persoonsgegevens valt en sommige gemeenten weigeren bijvoorbeeld om woningkaarten te verstrekken, ook van woningen van overleden personen, omdat zo'n kaart ook adres gegevens van andere, mogelijk nog in leven zijnde personen vermeldt.
Amsterdam zette ze gewoon on line.

Het weghalen van het adres in Utrecht lijkt mij een beetje super-correct en niet echt zinvol. Het vermelden had ook weinig nut.

Lucas.


zo sep 21, 2014 4:01 pm
claus buryn
Bericht Re: Wie kent Teun? Medewerker SD Groningen / Scholtenshuis
Ik weet niet of hij bij de moorden bij Norg betrokken was:

Naam en voornamen: Broenland, Everhardus Johannes
Geboorteplaats en –datum: Amsterdam, 30 augustus 1897

Volgens een artikel in De Waarheid 30-9-1948 werd hij aan het eind van de oorlog overgeplaatst van Amsterdam naar Assen om daar aan razzia's etc deel te nemen.
Hij heeft een CABR dossier, waar daar iets over in staat.


L.


zo sep 21, 2014 4:50 pm
Avatar gebruiker
Drentse Gerrit

Geregistreerd:
vr jul 26, 2013 2:06 pm
Berichten: 213
Woonplaats: Assen
Bericht Re: Wie kent Teun? Medewerker SD Groningen / Scholtenshuis
Deze man ben ik mbt Norg niet tegengekomen. Mbt Assen ben ik echter ook aan het inlezen, mogelijk komt de man nog in beeld.

_________________
Zij waren jong, hielden van het leven,
zij hebben het geriskeerd, zij hebben het gegeven,
opdat het uwe mooi zal zijn.

Andre Boude, para operatie Amherst


ma sep 22, 2014 12:55 am
Profiel
Eisbein
Bericht Re: Wie kent Teun? Medewerker SD Groningen / Scholtenshuis
Gerrit.

De namen v. Kooten en Krikke zijn genoemd in jouw onderzoek.

In het Signalementenblad Politie No. 4 d.d. oktober 1944 staan de woonadressen van foute politiemannen.

J. van Kooten. Amsterdam

H. Krikke. - Amsterdam.

Misschien heb je er wat aan.


wo sep 24, 2014 1:51 pm
Moderator
Avatar gebruiker
Jean

Geregistreerd:
vr jul 24, 2009 2:23 pm
Berichten: 1184
Woonplaats: Flanders Fields
Bericht Re: Wie kent Teun? Medewerker SD Groningen / Scholtenshuis
Ik heb weer de adressen weggehaald, de reden is dat ik ooit bij een onderzoek nog familieleden ben tegengekomen die nog op hetzelfde adres woonden. Wie dat wenst kan altijd bij Eisbein via p.b naar de adressen informeren.
Jean

_________________
Ni dieu, ni maitre


wo sep 24, 2014 1:59 pm
Profiel
Eisbein
Bericht Re: Wie kent Teun? Medewerker SD Groningen / Scholtenshuis
Jean.

Het is tijdens het schrijven van de adressen niet bij mij opgekomen dat na 70 jaar nog familieleden ed. op deze adressen zouden kunnen wonen.

Sorry.
Terecht verwijderd.
Bedankt.


wo sep 24, 2014 2:56 pm
claus buryn
Bericht Re: Wie kent Teun? Medewerker SD Groningen / Scholtenshuis
Jean schrijft:
Ik heb weer de adressen weggehaald, de reden is dat ik ooit bij een onderzoek nog familieleden ben tegengekomen die nog op hetzelfde adres woonden.

- In zo'n geval is de kans tamelijk groot dat het huis familiebezit is en geen huurhuis.
- Dan zijn het waarschijnlijk mensen met een telefoonaansluiting.
- Dan kan je dezelfde woongegevens ook in het telefoonboek vinden.

Als ze overleden zijn, dan kun je hun persoonskaart opvragen en dan krijg je de hele handel: beroep, echtgenotes, kinderen, adressen.

Van mij mag je, Jean, maar een sluitende reden om de adressen weg te halen lijkt het niet.


wo sep 24, 2014 11:52 pm
claus buryn
Bericht Re: Wie kent Teun? Medewerker SD Groningen / Scholtenshuis
Wel, het laatse adres van Krikke vermeld op de perskrt. Stadsarchief Amsterdam is dat van de strafgevangenis in Groningen.
Of hij daar ook nog familie had zitten?

Delpher

Nieuwsblad van het Noorden
09-10-1948
Ook Krikke staat 18 October terecht
Evenals zijn collega Van Kooten zal Maandag 18 October ook de S.D"er Harm Krikke uit Amsterdam voor het Bijz. Gerechtshof zich hebben te verantwoorden. O.m. schoot hij in Februari 1945 in de buurt van Norg met de Duitser Grosz de heren B. R. Westerdijk en G. Bakker neer.


De Tijd : godsdienstig-staatkundig dagblad
19-10-1948
De procureur-fiscaal bij de Groningse 'Kamer van het Bijzonder Gerechtshof te Leeuwarden, mr. J. van Wijck, eiste gisteren de doodstraf tegen twee leden van de z.g. Amsterdamse recherche, leden van het bureau Joodse Zaken te Amsterdam, de agent van politie Harm Krikke en diens collega Uit IJsestein Joh. van Kooten.

Nieuwsblad van het Noorden
01-11-1948
Doodstraf voor Krikke Levenslang voor Van Kooten
Conform de eis veroordeelde de Groninger Kamer van het Bijz. Gerechtshof te Groningen de ex-politieman H. Krikke uit Amsterdam tot de doodstraf en zijn collega J. v. Kooten uit Amsterdam, tegen wie de doodstraf was geeist tot levenslange gevangenisstraf. Beiden werd levenslange kiesrechtontzetting opgelegd. Zij kregen het recht op cassatie. Behorende tot de zgn. „Amsterdamse rechercheurs" even na Dolle Dinsdag werkzaam by het „Referat Grosz" van de S.D. op het Scholtenshuis arresteerden, mishandelden, moordden en fusilleerden zij vele goede Nederlanders. Voordien zonden zij bij hun werk op het „Bureau Joodse Zaken" te Amsterdam tientallen Joden de dood in.


vr sep 26, 2014 9:09 pm
Avatar gebruiker
Drentse Gerrit

Geregistreerd:
vr jul 26, 2013 2:06 pm
Berichten: 213
Woonplaats: Assen
Bericht Re: Wie kent Teun? Medewerker SD Groningen / Scholtenshuis
Eisbein en Lucas bedankt voor de info! Het verhaal 'Norg' zal vooral over het gebeuren en de slachtoffers gaan. De daders noem ik hierin alleen bij naam. Misschien dat ik nog eens een apart verhaal over daders ed ga maken. Door de hulp weet ik wel zeker dat ik de juiste daders bij het verhaal heb, super!

_________________
Zij waren jong, hielden van het leven,
zij hebben het geriskeerd, zij hebben het gegeven,
opdat het uwe mooi zal zijn.

Andre Boude, para operatie Amherst


ma sep 29, 2014 11:39 pm
Profiel
Avatar gebruiker
Drentse Gerrit

Geregistreerd:
vr jul 26, 2013 2:06 pm
Berichten: 213
Woonplaats: Assen
Bericht Re: Wie kent Teun? Medewerker SD Groningen / Scholtenshuis
Het verhaal over de fusillades staat on-line. Als dead-line had ik de 70 jarige herdenking op 8 april as aangehouden. Het verhaal gaat over zoveel personen dat er ook makkelijk een roman over geschreven had kunnen worden. Op sommige punten ben ik bewust niet helemaal de diepte in gegaan, omdat het mijn doelstelling was een informatief en duidelijk overzicht te maken van wat er destijds in Norg is gebeurd en wie de slachtoffers waren.

Mijn dank gaat uit naar argvb André en Ruud rjajo, die mij enorm op weg geholpen hebben. Ook andere forum leden zoals jw1985, Eisbein, Bromsnor en Claus wil ik danken voor het meedenken op momenten dat ik even vastzat. Vergeef me als ik een naam vergeten ben...hulp van het forum heeft me enorm gesteund, omdat ik in mijn omgeving niemand heb met kennis of kunde.

Uiteraard Kevin, Jeroen en andere Stiwot medewerkers ook ontzettend bedankt voor het mogelijk maken van de plaatsing van het verhaal (en jullie andere tomeloze inzet tbv Stiwot).

Het verhaal is te vinden via;

http://www.go2war2.nl/artikel/4329/Exec ... n-Norg.htm

Groeten,

Gerrit

_________________
Zij waren jong, hielden van het leven,
zij hebben het geriskeerd, zij hebben het gegeven,
opdat het uwe mooi zal zijn.

Andre Boude, para operatie Amherst


zo maart 15, 2015 2:07 pm
Profiel
ruud (rjajo)
Bericht Re: Wie kent Teun? Medewerker SD Groningen / Scholtenshuis
Gerrit,

geweldig gedaan ! complimenten

Ruud


zo maart 15, 2015 11:53 pm
Avatar gebruiker
arwanda1465

Geregistreerd:
za sep 18, 2010 8:40 pm
Berichten: 611
Woonplaats: Ergens in Nederland
Bericht Re: Wie kent Teun? Medewerker SD Groningen / Scholtenshuis
Gerrit,

Toppie ... !!!

André

_________________
Alles sal reg kom as ons almal ons plig doen


ma maart 16, 2015 7:34 am
Profiel
Eisbein
Bericht Re: Wie kent Teun? Medewerker SD Groningen / Scholtenshuis
Gerrit.

Het PB gelezen en de strekking begrepen.

Gelukkig staan nu de slachtoffers op een goede plek vermeldt.

Het forum is doorgaans een te winderige hoek om blijvend mensen te eren en te herinneren.

En dat is jou nu op een gedegen en eerbiedwaardige wijze gelukt.

Een felicitatie uiten is in deze een ongelukkig woord, maar jouw intentie om die mensen een duidelijker plaats te geven in de geschiedenis heb je piëteitsvol gedaan.

Met alle achting en een vriendelijke groet,

Eisbein.


di maart 17, 2015 4:53 pm
Avatar gebruiker
Drentse Gerrit

Geregistreerd:
vr jul 26, 2013 2:06 pm
Berichten: 213
Woonplaats: Assen
Bericht Re: Wie kent Teun? Medewerker SD Groningen / Scholtenshuis
Heren,

Dank voor de positieve reacties!
Ga er bijna van blozen...

Groet,

Gerrit

_________________
Zij waren jong, hielden van het leven,
zij hebben het geriskeerd, zij hebben het gegeven,
opdat het uwe mooi zal zijn.

Andre Boude, para operatie Amherst


vr maart 20, 2015 4:42 pm
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 30 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 11 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group