Het is nu do maart 28, 2024 10:02 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 40 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
Fritz Rentzsch 
Auteur Bericht
Richard Schoutissen
Bericht Re: Fritz Rentzsch
Ik zie zojuist een schrijffout in mijn vorige bericht, Fallschirm-Jäger-Regiment 7 werd niet opnieuw opgesteld in Gouda maar in Amersfoort.


do nov 26, 2015 1:22 am
H.Rongen
Bericht Re: Fritz Rentzsch
Aanvullende informatie betreffende bombardement in Gouda op 26 Nov.1944.

"Slachtoffers

Een geweldige rook- en stofwolk steeg op na de bominslagen. Nadat het stof enigszins was gaan liggen, zagen de ontstelde wandelaars, die in allerijl de omliggende huizen waren binnengevlucht, als eerste drie gaten in het rechterdeel van het gebouw. Eén in het hoofdgebouw en twee in de vleugel. Omdat de bommen zo diep door het gebouw heen waren geslagen alvorens te ontploffen, liep de omgeving zo goed als geen schade op. In het ziekenhuis zelf waren de gevolgen echter rampzalig. Zeventien Nederlanders, allen verbonden aan het Sint Jozef Paviljoen, vonden de dood. Dit waren rector W.G.J. van der Voort, moeder-overste zuster Galgani (A.C.M. Maas), elf zusters (allen behorende tot de Congregatie van de Kleine Zusters van de Heilige Joseph te Heerlen), de portierster, twee leerling-verpleegsters en de huisknecht. Of er ook Duitsers bij deze aanval zijn omgekomen, is nooit bekend gemaakt. Van eventuele gewonden, die er ongetwijfeld waren, ontbreekt elke informatie."

Bron: : http://tweedewereldoorlog.goudanet.nl/?page_id=351

Die gene die eerder lieten weten dat Fritz Rentzsch is omgekomen bij het bombardement in Gouda hebben hieraan misschien wat toe te voegen.. ?


ma dec 21, 2015 12:10 pm
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11903
Woonplaats: Bemmel
Bericht Re: Fritz Rentzsch
Dwarsheid is een gave, volgens mij was het bewijs al geleverd door middel van de documenten van overbrenging van de graven.

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


ma dec 21, 2015 6:34 pm
Profiel WWW
H.Rongen
Bericht Re: Fritz Rentzsch
Document van overbrenging geeft aan dat Fritz Rentzsch is overgebracht van Gouda neer Ijsselstein niet meer en niet minder.

Het is mij inmiddels ook bekend dat de de Duitsers die in Gouda begraven zijn niet allen daar gesneuveld / gestorven zijn maar van elders uit het land zijn aangevoerd. In mijn theorie was Fritz Rentzsch daar een van.

En als projectleider Wilco_Vermeer daar niet in mee kan gaan.. ok, maar het zou je sieren als je enig respect zou tonen voor iemand die er een andere visie op na houd. Mocht je dat niet op kunnen brengen is het beter om je commentaar achterwege te laten.


di dec 22, 2015 12:03 am
kurt-knispel
Bericht Re: Fritz Rentzsch
Het door H.Rongen stuk gaat over de bombardementen van het SINT JOZEF PAVILJOEN.

hier lag ook een Duits hospitaal in vandaar dat er ook in dat stuk staat: Of er ook Duitsers bij deze aanval zijn omgekomen, IS NOOIT BEKEND GEMAAKT Van eventuele gewonden, die er ongetwijfeld waren, ontbreekt elke informatie."

ook is gouda op meerdere plaatsen gebombardeerd die dag.

Tevens nog een opmerking. Waarom zouden ze 1 persoon vanuit Wellerlooi naar Gouda transporteren om daar te begraven ?
als er meerdere Duitsers in Wellerlooi lagen begraven. De Duitsers hadden in die tijd wel meer te doen dan met een lijk half Nederland
door te reizen. Soms is het niet erg om toe te geven dat je verkeerd zit met een theorie.


wo dec 23, 2015 8:03 am
H.Rongen
Bericht Re: Fritz Rentzsch
Beste "kurt-knipsel",

Allereerst wil ik je bekennen dat ik enige moeite heb om te communiceren met mensen die niet hun werkelijke naam gebruiken maar een pseudoniem.

Jou bericht lezende vraag ik me af wat heb je nu precies te melden hebt ?

De eerste alinea: in mijn bericht van 21 Dec. heb ik o.a. via een link hierna reeds verwezen.

De tweede zin "ook is gouda op meerdere plaatsen gebombardeerd die dag."klopt niet !

De derde alinea: opmerkingen met dergelijke strekking heb ik reeds meerdere ontvangen, helaas !

Desondanks wens ik je fijne kerstdagen en een gezond 2016 !


wo dec 23, 2015 2:01 pm
Moderator
Avatar gebruiker
Jean

Geregistreerd:
vr jul 24, 2009 2:23 pm
Berichten: 1184
Woonplaats: Flanders Fields
Bericht Re: Fritz Rentzsch
Mr. H. Rongen,
Ik raad u aan om zelf nog wat verder te zoeken. Nu is alles nog teveel aan vraagtekens gebonden. Als u zeker bent van uw stelling dan zal u zeker, na verder onderzoek, het nodige bewijs vinden.

_________________
Ni dieu, ni maitre


wo dec 23, 2015 2:32 pm
Profiel
kurt-knispel
Bericht Re: Fritz Rentzsch
H. Rongen


De tweede zin "ook is gouda op meerdere plaatsen gebombardeerd die dag."klopt niet !

vanwaar zo zeker ??

http://www.studiegroepluchtoorlog.nl/26 ... ion-gouda/

je kunt er nu nog de sporen van zien... maar volgens u klopt dit ook niet ?

De derde alinea: opmerkingen met dergelijke strekking heb ik reeds meerdere ontvangen, helaas !
u gelooft ook nog in sinterklaas en de kerstman ? zoals ik en meerdere mensen aangeven dit is
volstrekt ongeloofwaardig en onzinnig.

ze hadden echt wel wat anders aan hun hoofd dan met een
overschot door oorlogs-gebied te reizen

als u een beetje kennis had van de geschiedenis en u er een beetje in verdiept kan het gewoon niet kloppen.
de bewijzen zijn er en de feiten. ik heb nog niets kunnen lezen dat het tegendeel bewijst.


wo dec 23, 2015 3:21 pm
H.Rongen
Bericht Re: Fritz Rentzsch
Hallo Jean,

Zeker blijf ik verder zoeken.

Om je een idee te geven waar ik me op dit moment mijn pijlen op richt.

1) Heb ± 2 weken geleden mijn verhaal doorgenomen met Sjoerd Ewalts, medewerker van oorlogskerkhof IJsselstein.
Sjoerd heeft toegezegd om via zijn contacten te proberen gegevens van Fritz Rentzsch boven water te krijgen. Verder kreeg ik van hem het telefoon nummer van Richard Schoutissen, Richard denkt positief met me mee. Ik heb hem uitgenodigd om in Wellerlooi bij de familie Thijssen de situatie te aanschouwen. Ook heb ik recent gesproken met Harrie Bloemen, een van de laatste door Fritz overgezette gevluchtte dwangarbeider. Hij wil graag nog een keer over het paadje lopen vanaf de tuin van de family Thijssen naar de Maas. Hoop dat ik dit binnenkort samen kan plannen met het bezoek van Richard Schoutissen.

2) Heb een brief geschreven naar het Duitse rode kruis met de vraag of ze details hebben over de plaats waar Fritz Rentzsch is overleden, en eventueel de doodsoorzaak. Heb inmiddels begrepen dat alle Duitse gesneuvelde soldaten gerapporteerd werden bij het Duitse rode kruis. Het feit dat het Duitse rode kruis ook in de St. Jozef kliniek ik Gouda gevestigd was zou er wel eens een aanknopingspunt kunnen liggen.

De meest brandende vraag op dit moment is: wie of welke instantie vervoerde Fritz Rentzsch vanuit Wellerlooi naar elders.
De voor de hand liggende instantie's heb ik geraadpleegd echter nog zonder resultaat.
Een optie zou kunnen zijn, het Duitse rode kruis. Vandaar ook dat ik brief met die vraag naar hen heb gestuurd.

Als laatste wil ik nog kwijt dat ik me er van bewust ben dat sommige mensen zich storen aan mijn vasthoudendheid. Met de kritische vragen die daar mee gepaard gaan heb ik geen probleem, sterker nog, die stel ik op prijs. Ik zie dat als een soort omgekeerde bewijslast. Probeer ze te weerleggen, wat me tot nu toe aardig lukt, dacht ik. Over dat laatste zal ook niet iedereen het me eens zijn, dat mag men mij ook laten weten. Maar wel met enig respect.
Rest mij een ieder een fijne Kerst en een gezond 2016 te wensen.

Henk Rongen


wo dec 23, 2015 8:18 pm
kurt-knispel
Bericht Re: Fritz Rentzsch
een bericht van de Volksbund ontvangen.

zie onderstaade in het rood.


Nach Überprüfung unserer Unterlagen können wir Ihnen folgende Meldung für
Fritz Rentzsch mitteilen.
Name: Fritz Rentzsch
Dienstgrad: Oberfeldwebel
geboren: 22.02.1914 in Pirna-Neuendorf
Truppenteil: 8./Fallsch.Jg.Rgt.6
Erkennungsmarke: -62765/412-
Todestag: 26.11.1944
Todesort: Gouda
Erstbestattungsort: Gouda, S.Holl, Gemeindefriedhof
Reihe 9, Grab 19
umgebettet nach: Ysselsteyn / Niederlande
Block: CK
Reihe: 8
Grab: 188


do maart 09, 2017 9:08 am
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 40 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 19 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group