Het is nu do maart 28, 2024 3:48 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 7 berichten ] 
Vragen over liquidatie in 1944 
Auteur Bericht
Wilma
Bericht Vragen over liquidatie in 1944
Vragen over liquidatie in 1944

Ik ben op zoek naar informatie over het oorlogsverleden van mijn vader Jacob Fiesler (geboren 14-06-1909) en mijn oom Jan Hendrik Fiesler (geboren 29-03-1916).
Tijdens de Tweede Wereldoorlog woonde de familie Fiesler in Zeist waar zij een bakkerij hadden. Het gezin bestond uit vader, moeder, dochter Marretje en twee zoons Jacob (roepnaam Jaap) en Jan Hendrik (roepnaam Jan). Tijdens de oorlog was de hele familie Fiesler pro-Duits en lid van de NSB. Het gezin was bevriend met hoofdagent van politie Evert Drost (de Schrik van Zeist, 1949 terechtgesteld). Jan ging vaak met Drost mee om Joden te arresteren. Met Dolle

In het Nationaal Archief vond ik de volgende gegevens:
Jaap Fiesler werd na Dolle Dinsdag landwachter, eerst in Haarlem en later in De Clomp. Hij was werkzaam bij de spoorwegbewaking en als kok.
Jan Hendrik Fiesler volgde de opleiding in Schalkhaar en werkte vanaf mei 1944 bij de staatspolitie (arbeidscontroledienst) in Ommen en Apeldoorn.
Op 14 augustus 1944 heeft hij aangebracht Gerard Boom, Apeldoorn
Op 17 augustus 1944 heeft hij Jan Logtenberg aangebracht. Deze moest naar Duitsland
Op 30 augustus 1944 heeft hij G. Nijhof en R. Nijhof uit Vaassen aangebracht vanwege aanslagen die zij gepleegd hadden.
Op 1 september 1944 heeft hij Juliaan Kool aangebracht
Verder staat er niets in het dossier. Alleen de vermelding dat het dossier van Jan Hendrik Fiesler naar Haarlem en Utrecht gaat op 23 juni 1947.
De rest van de familie vluchtte na Dolle Dinsdag naar Duitsland.
Van mijn nicht hoorde ik het volgende:
Op 23-12-1944 werd Jan Fiesler, toen hij logeerde bij zijn tante Dieuwertje Wurkum-Dekker in Oosterleek (gem. Wijdenes, NH), geliquideerd, waarschijnlijk door het Verzet. Uit angst is er destijds geen aangifte gedaan en na de oorlog werd de zaak in de doofpot gestopt.

Mijn vader (overleden in 1982) heeft nooit iets over zijn oorlogsverleden verteld. Ik hoorde de geschiedenis pas enkele jaren geleden van mijn nichtje. Ik ben toen op zoek gegaan naar informatie. Helaas zijn er geen familieleden meer in leven die nog iets over de zaak kunnen vertellen. Alleen een schoonzuster van Jan, zij vertelde dat het Verzet bij de liquidatie een vergissing had gemaakt. Volgens haar waren ze eigenlijk op jacht naar Jaap (mijn vader) en zou destijds de verkeerde persoon geliquideerd zijn.

In de dossiers in het Nationaal Archief heb ik geen gegevens kunnen vinden over de liquidatie. Ook navraag bij allerlei instanties (gemeentelijke archieven, NIOD, Rode Kruis, Stichting, Westfries Archief, Ver. Oudverzetstrijders) heeft geen nadere informatie opgeleverd.
Omdat de zaak mij blijft bezighouden, ben ik op zoek naar informatie over de liquidatie van Jan Hendrik Fiesler, Voor mij is het belangrijk om te weten of er inderdaad sprake was van een verwisseling.
Ook zou ik graag willen weten waarom het Verzet tot liquidatie overging en waar Jan Hendrik Fiesler is begraven, wanneer het lichaam later is opgegraven en waar hij na de oorlog is herbegraven. In november 1945 werd in Wijdenes de overlijdensakte opgemaakt.


ma dec 07, 2015 9:04 pm
reinaart
Bericht Re: Vragen over liquidatie in 1944
Hallo,

De overlijdensakte van Jan Hendrik Fiesler is kennelijk op 17-12-1945 opgemaakt. Bijna een jaar na dato of kloppen de gegevens niet ? Ik weet niet of het vaker voorkomt dat zo'n overlijdensakte pas veel later wordt opgemaakt.

http://www.rhoen.nl/oorlogsslachtoffers ... enaren.asp

Succes met je zoektocht.

Groet,

Arjan


za dec 12, 2015 11:30 pm
reinaart
Bericht Re: Vragen over liquidatie in 1944
Het volgende relaas lijkt over dezelfde kwestie te gaan. Er is hier evenwel sprake van 3 broers :?(waarom anders de term "middelste"): , de jongste was Hendrik en Harm de middelste. De oudste broer wordt niet bij naam genoemd. Kennelijk was Harm het beoogde doelwit van het verzet (zelfde initiaal als Hendrik). Hendrik had kennelijk in 1943 al zijn NSB-lidmaatschap opgezegd :

http://hetverhalenarchief.nl/kinderen-o ... ieverleden

Groet,

Arjan


zo dec 13, 2015 12:01 pm
Wilma
Bericht Re: Vragen over liquidatie in 1944
Beste Arjan,
Je hebt helemaal gelijk! Het verhaal over Hendrik en Harm op het verhalenarchief gaat over deze zaak! Ik weet ook wie het heeft geschreven. In dit bericht wordt gesteld dat er een vergissing is gemaakt en dat eigenlijk mijn vader geliquideerd had moeten worden. Maar volgens andere bronnen was dit niet het geval, omdat mijn vader alleen als kok bij de landwacht werkte. Jan was bij de staatspolitie en de AKD en er is bekend dat hij verschillende mensen heeft aangegeven. Ik ben daarom erg benieuwd of er nog mensen zijn die kunnen vertellen hoe het werkelijk gegaan is destijds en wat de motieven waren voor de liquidatie.
De overlijdensakte is inderdaad pas bijna een jaar later opgemaakt. Waarschijnlijk is het lichaam van Jan toen opgegraven en geïdentificeerd. Helaas zijn de politierapporten uit die tijd vernietigd, zodat dit niet meer na te zoeken is.
Dank voor het meedenken en meezoeken!
Groet, Wilma


zo dec 13, 2015 12:57 pm
John54
Bericht Re: Vragen over liquidatie in 1944
raar , toeval of ....... !?

19 nov 1945 akte 14 overleden "bevonden" 17de nov 1945 tien uur : cornelis van oostrum
19 nov 1945 akte 15 overleden "bevonden" 17de nov 1945 elf uur : hendrik okken
29 nov 1945 akte 16 overleden "bevonden" 17de nov 1945 tien uur : jan hendrik fiesler

ziet ernaar uit deze drie iets met elkaar van doen zouden kunnen hebben gehad
wat mij verbaasd is datum 17 nov 1945 !? , en het toegevoegde woord "bevonden"
denk dat hier iets in de doofpot is verdwenen


ma apr 18, 2016 1:44 pm
Wilma
Bericht Re: Vragen over liquidatie in 1944
Dank voor de reactie. Ik denk dat 17 november de datum is waarop het lijk is opgegraven.
Wie weet is er inderdaad een verband met de andere twee overledenen.


ma apr 18, 2016 2:08 pm
jw1985
Bericht Re: Vragen over liquidatie in 1944
John54 schreef:
raar , toeval of ....... !?

19 nov 1945 akte 14 overleden "bevonden" 17de nov 1945 tien uur : cornelis van oostrum
19 nov 1945 akte 15 overleden "bevonden" 17de nov 1945 elf uur : hendrik okken
29 nov 1945 akte 16 overleden "bevonden" 17de nov 1945 tien uur : jan hendrik fiesler

ziet ernaar uit deze drie iets met elkaar van doen zouden kunnen hebben gehad
wat mij verbaasd is [...] het toegevoegde woord "bevonden"
denk dat hier iets in de doofpot is verdwenen


De term "bevonden" hoeft geen verbazing te wekken. Dit is simpelweg de juridische term die gebruikt wordt wanneer iemand die is overleden wordt gevonden terwijl de plaats of dag van overlijden niet met voldoende nauwkeurigheid kan worden vastgesteld.

Er is dan (juridisch) sprake van "Lijkvinding"


ma apr 18, 2016 8:30 pm
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 7 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 14 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group