Het is nu vr maart 29, 2024 7:58 am




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 9 berichten ] 
Info gezocht 
Auteur Bericht
Leo
Bericht Info gezocht
Sinds jaren tracht ik de oorlogsjaren van mijn vader te reconstrueeren maar ik loop steeds vast op een bepaald punt dat in feite de oorzaak was van zijn vier jaren durende vlucht voor de Duitse bezetter.
Begin 1941 is er een overval gebeurt door verzetsmensen op een kleiner Duits munitietransport,en dit in de Belgische Kempengemeente OLEN. Mijn vader nam daaraan deel als Belgische Rijkswacher in uniform.Er werden twee Duitse Feldwebel doodgeschoten.
Er was medewerking door enkele smokkelaars die voor de oorlog opereerden in de Nederlands/Belgische grensstreek waar mijn vader beroepshalve een liefde-haat relatie mee had. Deze smokkelaars presteerden het om gedurende de ganse oorlog, en tijdens de vlucht van mijn vader, ons gezin te onderhouden met voedingswaren.
Ik weet niet of hij tot een erkende verzetsbeweging hoorde,alhoewel ik ooit papieren heb gezien met het opschrift OMBR. Hij speelde ook informatie door over de (toen duitse vliegvelden) Deurne,Melsbroek en Keerbergen alsook over de ondernomen sabotagedaden in het Mechelse trein arsenaal.
Kan iemand mij verder helpen ? Ik vindt het belangrijk voor mijn eigen gemoedsrust en om duidelijkheid te scheppen tegenover mijn kinderen.

Alvast bedankt.

...-


di mei 25, 2004 11:14 am
Hans
Bericht 
Nightwalker, zeer zeker een interessant verhaal en wij zullen je langs alle kanten proberen te helpen. Heb je echter iets meer specifieke gegevens, zoals de volledige naam van je vader, of deze ooit een onderscheiding heeft ontvangen, een juiste datum, en meer van dit soort zaken ? Alles is van harte welkom en zal onze zoektocht alleen maar meer kunnen helpen.


di mei 25, 2004 11:18 am
Leo
Bericht 
Ja,sorry

STROOBANTS,Germanus,Theofilus
In dienst bij de Belgische Rijkswacht vanaf 1927
Gekazerneerd te Antwerpen tot 1936.
Daarna te Mechelen tot begin oorlog.
Voortvluchtig vanaf bovengenoemde feiten.Verbleef ondergedoken te Antwerpen,Mechelen en Leuven.
Kwam regelmatig in kontakt met zijn vrouw (mijn moeder) door toedoen van vermelde smokkelaarsbende en sluikslachters.
Trok samen met de Britse troepen Mechelen binnen nadat 14 dagen ervoor zijn collega rijkswachter en verzetslid ( Dupuis) ter plekke door de Gestapo werdt vermoord. Ze werden verraden door een kasteelheer uit het Mechelse omdat ze weigerden te beamen dat ze bij hem onderkomen hadden gevonden.
Werdt door de Belgische Rijkswacht gedetacheerd bij,aanvankelijk de Britse troepen,later bij de Amerikaanse C.I.D.
Nam en kreeg eervol ontslag uit de strijdkrachten in 1949......waarna het misliep.
Vele schriftelijke bevestigingen zijn momenteel in het bezit van mijn nazaten,waaronder valse paspoorten,geschriften en zijn persoonlijke nota's van na de oorlog.
Overleden in 1977 en begraven in het bijzijn van de enkele nog levende verzetslui die met hem gestreden hebben.Zijn grafzerk bevindt zich op het militaire gedeelte van de begraafplaats.

...-


di mei 25, 2004 11:59 am
Antwerp X
Bericht 
Het OMBR of Organisation Militaire Belge de RĂ©sistance is een vrij bekende en grote weerstandsbeweging. Begin september 1944 telde deze organisatie iets van een 3000 leden, en hoorde tot de tak van burgerlijke verzetsbewegingen. Ze was erkend, voor alle duidelijkheid.

Ik zal mijn documentatie eens doorzoeken, maar ik vrees dat ik weinig ga vinden. Mijn archief bestaat vooral uit boeken en documenten van het Geheim Leger en de NKB.

Misschien eens interessant om naar het gemeentearchief van Olen te stappen? In gemeentearchieven hebben ze steeds een schat aan informatie over het verzet (naar mijn ervaring) en met wat geluk kom je in het archief namen tegen van nog levende verzetsleden, die graag hun verhaal zullen doen. Ik geloof dat Olen (of Kasterlee) ook een heemkundige kring heeft, met wat geluk is er ooit eens een boek uitgegeven over de Tweede Wereldoorlog in Olen.


di mei 25, 2004 5:42 pm
Hans
Bericht 
Nightwalker, het is vrij rustig de laatste tijd in dit onderwerp, maar ben je ondertussen al wat wijzer geworden, of...... ?


wo jun 16, 2004 9:34 am
Leo
Bericht 
Helaas nee,Hans

Ik ben nogal druk bezig geweest met andere activiteiten en daarna in verlof geweest.In feite ben ik maar pas terug opgestart.
Bij vorige opzoekingen botste ik steeds op hetzelde probleem.......Gebrek aan nog levende getuigen.
De oproep op het forum was zowat mijn laatste hoop....Ziedaar.

...-


zo jun 27, 2004 7:55 pm
Hans
Bericht 
Juist, misschien dat we hier meer kunnen betekenen voor je. Ik heb begrepen dat enkelen onder ons in ieder geval hiermee bezig zijn.


zo jun 27, 2004 8:05 pm
Antwerp X
Bericht 
Het moeilijke is de beweging zelf, het OMBR, daar is bijzonder weinig over bekend en bij mijn weten nooit een volledig boek aan gewijd. Maar juist omdat het zo'n 'stille' beweging lijkt te zijn en ze toch wel wat leden had (3112 leden in september '44) denk ik dat die overval op dat transport gepleegd is in samenwerking met een andere beweging (misschien AS/GL). Zoets achterhalen zou al een degelijke stap voorwaarts betekenen.


zo jun 27, 2004 8:16 pm
Leo
Bericht 
Uit de schamele papieren die ik nog in mijn bezit heb kan ik ook niet opmaken van waaruit hij de opdrachten zou hebben gekregen.
Langs de andere kant twijfel ik dat hij opdrachten zou uitvoeren op eigen initiatief,met een beperkte groep en zonder hulpmiddelen.Ik spreek hier over het opstellen van rapporten over de activiteiten van de Luftwaffe op het vliegveld van Melsbroek, het saboteren van spoorwegmateriaal in het arsenaal te Mechelen.Deze gegevens moeten toch naar ergens zijn doorgestuurd via bepaalde kanalen.
Hij trad wel eigenhandig op in het opsporen van collaborateurs.Wat voor hem nogal riskant lag daar hij via zijn moeders zijde verwant was met R.Verbelen,een beruchte nazi-collaborateur.
Na de oorlog werdt hij wel erkend als gewapend verzetstrijder.

...-


zo jun 27, 2004 8:48 pm
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 9 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 17 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group