Het is nu do maart 28, 2024 1:12 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 22 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Graven Harderwijk - hulp gevraagd 
Auteur Bericht
Jansen
Bericht 
idem

Personalia
Achternaam Aartsen
Voornamen Gerrit Voorletters G.
Beroep Railwachter N.S., lid verzet
Geboorteplaats Harderwijk Geboortedatum 27-06-1922
Overlijdensplaats Steenwijkerwold Overlijdensdatum 06-10-1944


do okt 23, 2008 11:50 pm
Jansen
Bericht 
idem

Achternaam Kuikhoven
Voornamen Hendrikus Jacobus Voorletters H.J.
Rang Lid
Mil. onderdeel N.B.S.
Geboorteplaats Harderwijk Geboortedatum 21-10-1922
Overlijdensplaats Apeldoorn Overlijdensdatum 07-10-1944


do okt 23, 2008 11:51 pm
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11903
Woonplaats: Bemmel
Bericht 
Perfect bedankt voor het zoeken.

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


ma okt 27, 2008 10:14 am
Profiel WWW
Johan van Sonnen
Bericht 
Al enige tijd ben ik, nadat het allemaal begon met een profielwerkstuk voor VWO, bezig met het onderzoeken van het verzet in Harderwijk als hobby. Ik heb de laatste tijd een hele drukke tijd gehad, waarin ik weinig heb kunnen doen aan mijn hobby. Het nadeel is alleen dat ik een dertig jaar te laat geboren ben om mijn hobby goed uit te kunnen voeren.
Nu op een zondag besloot ik de draad weer op te pakken en begon met het googlen van het onderwerp Verzet in Harderwijk en zodoende kwam ik hier terecht. De personen die in dat vakdeel liggen zijn inderdaad verzetsstrijders. Ik zal kort weergeven wat ik van hen allen weet:

Henricus Johannes Theodorus Adriaens: Weet ik niets van

Wouter van Dam: Wouter van Dam was een belangrijke verzetsstrijder in Harderwijk. Hij werkte in deze gemeente als gemeente secretaris waar hij toegang had tot het bevolkingsregister. Hierdoor kon men Wouter altijd vragen wanneer een persoonsbewijs nodig was. Naast het vervalsen van persoonsbewijzen was Wouter oprichter van de plaatselijke LO en RVV.

Gijs Albertus Schaftenaar: Verzetsstrijder, die vanwege zijn juwelierswinkel een verzamelpunt was van berichten voor de koeriersdienst Rolls Royce. Samen met zijn zwager Gerrit Jan Schutten, die bij hem ondergedoken zat en ook bij Varsseveld is gefusilleerd, verzorgde hij de verspreiding van Vrij Nederland in Noordwest Veluwe. Vermoedelijk ging het om een regionale uitgave van VN. Daarnaast was Schaftenaar betrokken bij het Verscholen dorp. Zijn vrouw had contacten met de bekende dominee Overduin in Enschede. Via Overduin zijn er onderduikers uit Enschede in Harderwijk gekomen

Ludovicus de Paauw en Hendrikus Kuikhoven: Verzetsstrijders, Lid van de Binnenlandse strijdkrachten. Begin september 1944 zijn ze beide richting Arnhem gegaan om daar mee te vechten met de geallieerden. Na de mislukking van Market Garden komen beiden aan in Nunspeet waar zij onderdak hebben in het Ronde Huis. Samen met een man uit Groningen, Herman Koolma, bewaken zij gearresteerde Duitsers de in het Ronde Huis gevangen gehouden worden. Op 3 oktober 1944 worden ze gearresteerd, nadat er veel onrust heerst op de Veluwe na de aanslag in Putten. Op 7 oktober 1944 worden ze gefusilleerd in het Apeldoornse Bos door de SD.

Dr. Dirk Kuiper: Dirk Kuijper was docent op het Christelijke Lyceum, het huidige Christelijk College Nassau Veluwe, waar ik ook op gezeten heb. Kuijper is een van de meest invloedrijkste verzetsstrijders geweest in Harderwijk. Hij is de oprichter en leider van de plaatselijke LO geweest.

Gerrit Aartsen: Gerrit Aartsen is ook een Harderwieker. Ik weet niet of hij iets met het verzet heeft te maken. Hij is gefusilleerd tijdens de spoorwegstaking meen ik om een voorbeeld te stellen. Dit weet ik niet zeker

Voor meer informatie kun je me altijd benaderen. Als iemand anders extra informatie heeft zou ik dat ook graag willen weten. Het gemeentearchief van Harderwijk heb ik al diverse malen bezocht. Zoveel valt daar echter niet uit te halen.
Ik kom zelf uit Harderwijk, dus mocht iemand geïnteresseerd zijn: er zijn meer verzetsstrijders dan alleen deze!


zo dec 07, 2008 2:45 pm
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11903
Woonplaats: Bemmel
Bericht 
Perfect Johan, dank voor de info

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


ma dec 08, 2008 12:07 am
Profiel WWW
Jaap
Bericht Re: Graven Harderwijk - hulp gevraagd
Dr. Dirk KUIJPER geb.01-01-1905 te Hiversum ov. 08-03-1945 te Apeldoorn
Gefusilleerd op de Woeste Hoeve?

http://www.online-begraafplaatsen.nl/ze ... fid=302386


di okt 23, 2012 11:55 am
Johan van Sonnen
Bericht Re: Graven Harderwijk - hulp gevraagd
Dr. Dirk Kuijper is inderdaad gefusilleerd op de Woeste Hoeve. Zijn naam staat ook genoemd in het boek van Henk Berends.


di jan 08, 2013 8:23 pm
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 22 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group