Het is nu di apr 16, 2024 1:07 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 14 berichten ] 
Warren Schmitt - Malmedy Massacre overlevende 
Auteur Bericht
Jochen S.
Bericht Warren Schmitt - Malmedy Massacre overlevende
Door mijn onderzoek ben ik al een tijdje in contact met Warren Schmitt. Warren maakte deel uit van B Batry 285ste Field Artillery Observation Battalion welke tijdens het Ardennenoffensief in 1944 slachtoffer werd van Peipers Kampfgruppe. Op 17 December 1944 werd deze kleine eenheid door Peiper's Panzerspitze verrast, in een weiland verzameld en later - op bevel - door mannen van Peiper's Kampfgruppe neergeschoten. Warren was in het eerste gedeelte van de kolonne en dook in een nabijgelegen greppel en bedekte zich met modder en gras. Hierdoor overleefde hij en wist later te ontsnappen naar Malmedy. Zijn moeder kreeg bericht dat hij en zijn broer MIA waren. Door een artikel in het soldatenblaadje YANK wist zijn moeder van zijn overleven. Helaas kreeg ze op diezelfde dag een telegram dat haar andere zoon – Gene – wel gesneuveld was. Zie ook: http://www.adoptiegraven.nl/forum/viewt ... 2320#p2320

Wel nu, de reden dat ik dit post is dat Warren mij vanavond blij verraste met een telefoontje. Ik denk niet dat er vele onder ons zijn die in contact zijn met een Malmedy Massacre overlevende, laat staan verrast worden door een telefoontje. Warren is nu 87 jaar maar gelukkig nog in goede gezondheid en ziet me als een vriend.

Meest opmerkelijke wat hij me vertelde: hij droeg op die fatale dag een horloge. Doodstil liggend onder het natte gras en de modder hoorde hij opeens de vuursalvo’s. Op precies dat moment stopte zijn horloge met tikken – het was 2.30 PM. Dit horloge heeft hij nog altijd in zijn bezit.

Afbeelding


wo dec 03, 2008 8:29 pm
Eberbach
Bericht Re: Warren Schmitt - Malmedy Massacre overlevende
Jochen S. schreef:
Meest opmerkelijke wat hij me vertelde: hij droeg op die fatale dag een horloge. Doodstil liggend onder het natte gras en de modder hoorde hij opeens de vuursalvo’s. Op precies dat moment stopte zijn horloge met tikken – het was 2.30 PM. Dit horloge heeft hij nog altijd in zijn bezit.


Dat is fantastisch :!: :!:
1. Natuurlijk dat hij het overleefd heeft en
2. Sindsdien, 64 jaar alweer, tussen ons is.

Maar, ehh, hij lag al doodstil onder het natte gras en de modder en hoorde toen de vuursalvo's?! Je zou toch denken dat je in de modder duikt NA vuursalvo's? Ik bedoel het niet verkeerd hoor. Het lijkt mij logischer dat je je verbergt als je in een kansloze positie komt, zoals de leden van zijn kleine eenheid tegenover een flinke overmacht.

Je zou velen - denk ik - een plezier doen met zijn persoonlijk getuigenverslag. Als hij vóór de vuursalvo's al in de modder dook, zal hij niet veel gezien hebben. Maar er zijn legio versies van het gebeurde. Misschien kan hij zijn versie via jou aan ons meedelen. Ben ik wel zeer nieuwsgierig naar.


wo dec 03, 2008 9:11 pm
Jochen S.
Bericht 
@eberbach

± 13.00 werd de kleine Amerikaanse kolonne door de eerste duits tanks beschoten. Na deze eerste beschieting sprong hij uit zijn 'weapons carrier'(groter model jeep), lag enkele ogenblikken beduusd langs de kant van de weg en rende toen het veld in waar hij zich in een greppel verstopte. Hij was dus niet bij de groep die later werd neergeschoten en ook geen ooggetuige. Hij hield zich doodstil terwijl er duitse voertuigen voorbij trokken. Hij durfde zich niet te bewegen - reden is duidelijk. Na een poos hoorde hij plotseling verderop de machine-geweer salvo's - de 'massamoord was begonnen'. Op dat moment stopte zijn horloge met tikken...


wo dec 03, 2008 9:52 pm
RainbowRob
Bericht 
Super interessant Jochen. Zei hij nog meer?


do dec 04, 2008 12:03 am
sky
Bericht 
Idd een bijzonder verhaal, zker als de beste man je belt om dit te vertellen. Vriend is ook een mooi woord, kan je trots op zijn, zeker van die mannen omdat zij een van de weiningen zijn in deze samenleveing die nog weten wat dat woord inhoud. :)


do dec 04, 2008 11:00 am
Pieter F
Bericht 
Indrukwekkend verhaal van een indrukwekkend persoon Jochen!


do dec 04, 2008 11:19 am
John S.
Bericht 
Well done Mike !!!

Waar heeft hij precies gelegen?


do dec 04, 2008 4:54 pm
Jochen S.
Bericht 
Heren,

Bedankt voor de leuke reakties. Hetgeen Warren zich nog herinnert komt zeker 'n keer in het openbaar. Heb geduld :wink:

@John
Zie overzicht:
Afbeelding

Warren lag ongeveer bij het donker gemaakte gebied bij huis #10.


vr dec 05, 2008 1:24 pm
John S.
Bericht 
Ok, hij lag dus al een flink stuk in de richting van Ligneuville.
Mooi beginpunt van deel 2 van onze Peipertrail route :wink:


vr dec 05, 2008 2:00 pm
David
Bericht 
Mike, waar heb je dat kaartje vandaan? Internet of een boek oid?

Mooi verhaal btw!


vr dec 05, 2008 2:31 pm
Jochen S.
Bericht 
@David

Staat onderaan het kaartje. Dit kaartje werd me gestuurd door auteur John Bauserman('the Malmedy Massacre', 1995). Staat trouwens ook in zijn boek pg. 11.


vr dec 05, 2008 2:41 pm
David
Bericht 
MIke, niet gezien... Bedankt!


vr dec 05, 2008 4:08 pm
Hans Dorr
Bericht 
He Mike,

Via de mail al aangegeven, is interessant stuk om te lezen! Super dat Stavelot een succes wat, dat gaan we zeker samen doen :wink:

JW


vr dec 05, 2008 5:05 pm
lesleydewelf
Bericht Re: Warren Schmitt - Malmedy Massacre overlevende
Hoi,

Mn vraag is of deze persoon nog leeft waar je contact mee hebt.

sn Ik heb nl een graf in België geadopteerd en zou graag info over deze man willen.
Heb wel wat van USA gekregen maar geen foto of niets. Verslagen zijn ook hel beknopt.

Mijn CPL is Josephe A Brozowski en was CPL vd afdeling van Warren Scmitt mits Warren ook in 285 FA Obsn Battalion. Zou jij hem daarover iets knn vragen?

Daar zou je me echt plezier mee knn doen!

Thx & Greetz


do sep 01, 2011 8:38 am
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 14 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group