Het is nu do maart 28, 2024 12:51 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 18 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Foto Rijsoord of niet? (+ DE OPLOSSING) 
Auteur Bericht
Vin1
Bericht Foto Rijsoord of niet? (+ DE OPLOSSING)
Ik was aan het zoeken naar foto's van de capitulatie in Rijsoord.
Toen kwam ik ook de onderstaande foto tegen.
Volgens mij is dit echter geen Rijsoord als ik dit vergelijk met andere foto's die ik gevonden heb.

Of heb ik het verkeerd?

Afbeelding


wo apr 21, 2010 11:39 am
Ries
Bericht 
Nee, die foto is echt van elders. Vergelijk het anders nog maar eens hier mee: http://deoorlog.nps.nl/page/mappen/7806 ... ompi%E8gne


wo apr 21, 2010 12:02 pm
Vin1
Bericht 
Precies, dat dacht ik ook al. Ik zag de match ook al niet.

Maar de vraag is dan: waar is deze foto dan genomen.
Dit zijn toch ook duidelijk Nederlandse soldaten met een witte vlag?
Lijkt toch ook op een capitulatie.


wo apr 21, 2010 12:09 pm
Avatar gebruiker
Frank M

Geregistreerd:
vr dec 23, 2005 9:43 pm
Berichten: 1168
Woonplaats: Ommen
Bericht 
Ik denk dat de foto zeker in de context van de capitulatie is gemaakt Vin1, maar i.d.d. niet in Rijsoord. Volgens mij zie ik aan de rechterzijde een wachthuisje die los is geplaatst. Het zal naar mijn idee dus een belangrijk overheidsgebouw zijn (die het bewaken waard is) of iets van een school die in gebruik is militaire commandopost. De laatste optie lijkt mij de meest waarschijnlijke.

_________________
"..geef me tien jaar; u zult Duitsland niet meer herkennen.." Adolf Hitler

Avatar: mijn huis met op de voorgrond gevangenen uit kamp Erika.


wo apr 21, 2010 3:55 pm
Profiel WWW
Vin1
Bericht 
Ik dacht dat alleen de capitilatie in Rijsoord getekend was.
Daarom vind ik het vreemd. En kan ik de foto niet verklaren.
Vandaar dat ik hoop dat iemand de locatie kent of het vraagstuk van een extra capitulatie weet op te lossen. Misschien Zeeland? Die waren als enige niet gecapituleerd op 15 mei? Dit moet toch ook ergens gebeurd zijn?


wo apr 21, 2010 4:02 pm
paul peters
Bericht 
Vreemd dat een korporaal of sergeant op wacht staat.
pp


wo apr 21, 2010 4:51 pm
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11903
Woonplaats: Bemmel
Bericht 
Maar waarom uitgaan van een capitulatie foto? Het kan ook gewoon de overdracht van een bepaalde eenheid of locatie zijn.

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


wo apr 21, 2010 5:58 pm
Profiel WWW
Vin1
Bericht 
Comu schreef:
Vin, dit is een foto met een soldaat met een witte vlag. Dat wil, denk ik, niet zeggen dat die foto is gemaakt m.b.t. de capitulatie van NL. Wel rond die tijd natuurlijk. Soldaat staat niet voor niets met dat wit. Maar dit kan van Groningen tot Maastricht geweest zijn.

Kan overigens ook de technische school uit mijn woonplaats zijn geweest. Was destijds een tijdelijk hospitaal. Vergelijk de trappen en de witte boog maar eens met foto's op grebbeberg.nl.

Verder echt geen idee. Kan van alles zijn


Welke foto is dat precies Cor? Heb je een directe link?


wo apr 21, 2010 7:44 pm
Vin1
Bericht 
Wilco_Vermeer schreef:
Maar waarom uitgaan van een capitulatie foto? Het kan ook gewoon de overdracht van een bepaalde eenheid of locatie zijn.


Ik dacht dit ivm de Nederlandse soldaten met een witte vlag.
Het kan inderdaad een overdracht zijn. Maar dan zouden de Nederlandse soldaten toch niet met geweer buiten staan? Of was dat gebruikelijk?


wo apr 21, 2010 7:46 pm
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11903
Woonplaats: Bemmel
Bericht 
Wachtstaan met wapen en witte vlag is zeker wel gebruikelijk, ook na overgave wachtstaan met wapen is gebruikelijk. Toen Japan zich over had gegeven in Nederlandsch indië, werden Nederlanders nog enige tijd bewaakt door Japanse soldaten met wapen, toen vooral om de Nederlanders te beschermen voor nationalisten. Ook in Nederland zijn afbeeldingen bekend van na 8 mei 1945 waar Geallieerde en DUitse militairen gezamenlijk met wapen op wacht staan bij belangirjke objecten.

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


do apr 22, 2010 8:25 am
Profiel WWW
Vin1
Bericht 
Bedankt voor de info. Dat wist ik nog niet. Weer wat geleerd.
Ook al is het niet echt logisch om te begrijpen.


do apr 22, 2010 9:03 am
Pieter F
Bericht 
Het klinkt ook soms wel een beetje vreemd, maar het is echt zo. Zo deed zich in Indië de vreemde situatie voor dat de geinterneerden in de kampen na de Japanse capitulatie plotseling vaak door dezelfde soldaten ineens beschermd werden tegen het geweld van de nationalisten. Volgens de capitulatievoorwaarden moesten zde Japanners namelijk de orde en rust bewaren, totdat er (voldoende) geallieerde troepen waren gearriveerd om deze taak over te nemen. Er zijn honderden Japanse soldaten gesneuveld bij hun pogingen de Nederlanders te beschermen.


do apr 22, 2010 10:57 am
Vin1
Bericht 
Het heeft lang geduurd, maar toch ontmaskert.
Voor mij een verrassing eerlijk gezegd:

Het pand staat namelijk in Leiden:

Leiden, Burggravenlaan, het Bonaventura College (voorheen de hbs)

Ik hebnu gelijk de historische vereniging Oud Leiden een mailtje gestuurd of ze hier toevallig meer over weten?


ma jan 17, 2011 4:37 pm
IA010
Bericht 
Vin1 schreef:
Het pand staat namelijk in Leiden:

Leiden, Burggravenlaan, het Bonaventura College (voorheen de hbs)

Ik hebnu gelijk de historische vereniging Oud Leiden een mailtje gestuurd of ze hier toevallig meer over weten?


Leuk zeg. Inderdaad. En deze trappartij bestaat nog steeds. Het is op de hoek Burgravenlaan / Hoge Rijndijk. Wat er dan op dat moment in zat is me overigens even onduidelijk.


ma jan 17, 2011 5:05 pm
Vin1
Bericht 
Precies, ben ook benieuwd wat de reden hiervan was? Ook de witte vlaggen zijn mij niet duidelijk. Volgens mij was Leiden geen stad waar de overgave getekend moest worden? Ik hoop dat de historische vereniging Leiden meer uitsluitsel kan geven?

Ik had zelf nooit verwacht dat het Leiden was in elk geval.....


ma jan 17, 2011 5:22 pm
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 18 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group