Het is nu do maart 28, 2024 3:06 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 38 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Duitse oorlogsmisdaden in Frankrijk, zomer van 1944... 
Auteur Bericht
Harro
Bericht Duitse oorlogsmisdaden in Frankrijk, zomer van 1944...
Hans22 schreef:
[...] de oorlogsmisdaden van naar Duitsland terugtrekkende of naar Normandie optrekkende troepen kan je ook niet onder de rubriek "Gevechten" plaatsen. Het waren lafhartige daden waarvan de veroorzakers door de rechtbanken na de oorlog veroordeeld werden.


Hans22,
Ik wil toch wel graag weten waarom je de meervoudsvorm gebruikt. "daden". Welke eenheden waren - naast Das Reich - verder nog betrokken bij oorlogsmisdaden van "naar Duitsland terugtrekkende of naar Normandie optrekkende troepen"?

Omdat het in de thread over de Sd.Kfz. 301 volkomen off-topic was begin ik er maar een nieuwe thread over.


za sep 25, 2004 4:57 pm
ErnstJan
Bericht 
en dan neem ik aan dat je alleen Frankrijk bedoelt?


zo sep 26, 2004 11:03 am
Harro
Bericht 
Geen idee, Hans22 heeft het over "naar Duitsland terugtrekkende of naar Normandie optrekkende troepen".


zo sep 26, 2004 11:04 am
ErnstJan
Bericht 
maar aangezien deze 'goede' man in Parijs woont zal hij denk ik alleen interesse hebben voor Frankrijk. maar mischien trek ik een te voorbarige conclusie je weet het niet

*Edit* hoort dit trouwens niet onder de noemer gevechten?


zo sep 26, 2004 11:20 am
Harro
Bericht 
Welk geografisch gebied hij ook voor ogen heeft, ik ben nieuwsgierig welke andere misdaden er door Duitse troepen op weg naar of op de weg terug uit Normandië die zomer zijn begaan.


zo sep 26, 2004 11:23 am
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11903
Woonplaats: Bemmel
Bericht 
Hier zal wel geen antwoord op komen. Ik ken alleen Oradour in die context (zo even uit mijn geheugen opgevist), wellicht kan iemand anders op dit forum de anderen aangeven?

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


do sep 30, 2004 5:53 pm
Profiel WWW
Hans22
Bericht 
Ander misdaden van de Duitse troepen ? Er zijn er nog genoeg te vinden, als je maar goed zoeken wil.

In het recente boek "6 juin 1944" door Jean-Pierre Azema, Robert O.Paxton en Philippe Burrin (Editions Perrin/Mémorial de Caen - 2004)*) op bladzijde 136 : worden behalve de uit vergelding voor het vermoorden van 40 Duitse soldaten door de maquis, op 9 juni 1944 aan straatlantaarns en balcons 99 opgehangen mannen, nog eens 149 mannen naar Dachau gedéporteerd, waarvan er 101 nooit meer terug keerden naar hun respectievelijke gezinnen.

*) Lees voor de beschrijving van dit boek in de rubriek 'Boeken'.

Lees eveneens over "Tragédie à Tulle" en "Les flammes de Oradour" in Henri Amouroux: "La joie et douleurs du peuple libéré" - Editions Robert Laffont, Paris, 1988 - blz.123-196).

Voor D-Day op 2 april 1944, de SS prétexte nemende van de immobilisatie van hun trein, gingen op een "chasse à l'homme" in de stad Ascq en doden 86 personen van alle sexe en leeftijd. (Boek "6 juin 1944", opus cité, blz.94).

Moet ik verder nog naar oorlogsmisdaden van de SS troepen gaan zoeken ? Of is het zowel welletjes ? Ik denk het wel.


vr okt 01, 2004 3:50 pm
ErnstJan
Bericht 
Hans22 schreef:
Ander misdaden van de Duitse troepen ? Er zijn er nog genoeg te vinden, als je maar goed zoeken wil.

In het recente boek "6 juin 1944" door Jean-Pierre Azema, Robert O.Paxton en Philippe Burrin (Editions Perrin/Mémorial de Caen - 2004)*) op bladzijde 136 : worden behalve de uit vergelding voor het vermoorden van 40 Duitse soldaten door de maquis, op 9 juni 1944 aan straatlantaarns en balcons 99 opgehangen mannen, nog eens 149 mannen naar Dachau gedéporteerd, waarvan er 101 nooit meer terug keerden naar hun respectievelijke gezinnen.

*) Lees voor de beschrijving van dit boek in de rubriek 'Boeken'.

Lees eveneens over "Tragédie à Tulle" en "Les flammes de Oradour" in Henri Amouroux: "La joie et douleurs du peuple libéré" - Editions Robert Laffont, Paris, 1988 - blz.123-196).

Voor D-Day op 2 april 1944, de SS prétexte nemende van de immobilisatie van hun trein, gingen op een "chasse à l'homme" in de stad Ascq en doden 86 personen van alle sexe en leeftijd. (Boek "6 juin 1944", opus cité, blz.94).

Moet ik verder nog naar oorlogsmisdaden van de SS troepen gaan zoeken ? Of is het zowel welletjes ? Ik denk het wel.


hoezo zoeken WIL? wij vragen toch gewoon. ik kan der niks aan doen maar in sommige berichten vind ik de toon die je aanslaat niet echt prettig, net alsfo wij niet willen zien dat de duitsers oorlogsmisdaden begingen... ik weet niet alsof dat zo bedoelt is maar ik stoor me der nogal aan.


vr okt 01, 2004 3:56 pm
ErnstJan
Bericht 
Hans22 schreef:

In het recente boek "6 juin 1944" door Jean-Pierre Azema, Robert O.Paxton en Philippe Burrin (Editions Perrin/Mémorial de Caen - 2004)*) op bladzijde 136 : worden behalve de uit vergelding voor het vermoorden van 40 Duitse soldaten door de maquis, op 9 juni 1944 aan straatlantaarns en balcons 99 opgehangen mannen, nog eens 149 mannen naar Dachau gedéporteerd, waarvan er 101 nooit meer terug keerden naar hun respectievelijke gezinnen.


In welke plaats is dit?

Hans22 schreef:
Voor D-Day op 2 april 1944, de SS prétexte nemende van de immobilisatie van hun trein, gingen op een "chasse à l'homme" in de stad Ascq en doden 86 personen van alle sexe en leeftijd. (Boek "6 juin 1944", opus cité, blz.94).



wat is een "chasse a l'homme?
waar ligt deze plaats kan hem niet in de Atlas vinden en ben benieuwd waar het ligt. In Normandie?

Hans22 schreef:
Moet ik verder nog naar oorlogsmisdaden van de SS troepen gaan zoeken ? Of is het zowel welletjes ? Ik denk het wel.


ik denk, aangezien jij in Frankrijk woont, makkelijker voorbeelden kunt vinden over misdaden begaan in Frankrijk door de Duitsers dan wij.
opzich is het denk ik wel interesant om nog meer voorbeelden te zien...


vr okt 01, 2004 4:06 pm
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11903
Woonplaats: Bemmel
Bericht 
Inderdaad. Mensen dit is een discussieforum waarin we elkaar proberen van informatie te voorzien. HEt verwijzen naar boeken is aardig, maar ook veel bezoekers van ons forum zijn niet in staat om zomaar alle boeken aan te schaffen of in te zien.

De gestelde vraag is in mijn ogen ook heel netjes. We hebben allemaal wel eens van de gebeurtenissen in Oradour sur Glane gehoord, maar er zullen er vast meer zijn waar we in Nederland nog niet zo veel van gehoord hebben. Daar wordt hier gewoon naar gevraagd. Zo zullen mensen in Frankrijk waarschijnlijk nooit van de misdaden in bijvoorbeeld Putten hebben gehoord.

Informatie is de sleutel om de geschiedenis te berijpen. Hel pelkaar dus aub een beetje met gewoon te antwoorden op de vragne die gesteld worden, zonder gelijk elkaar in minder vriendelijke woorden te bejegenen.

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


vr okt 01, 2004 4:30 pm
Profiel WWW
Hans22
Bericht 
Beste Ernst Jan,
Ascq of eigenlijk volledig: Villeneuve d'Ascq ligt in het noorden van Frankrijk, in het département du Nord (59) op enkele kilometers ten oosten van de groete stad Lille. Hoofdstad van het département.
Inderdaad als Ascq alleen staat de plaats niet in de Atlas of in de Petit Larousse 2003.
De stad telde in 2003 ongeveer 65.706 inwoners, is een Universitair Centrum en bezit een Museum van Moderne Kunst. Het is gelegen op een spoorlijn van Lille naar Duitsland via Luik, België. Hopelijk aan je pertinente vraag geantwoord te hebben, met vriendelijke groeten.

Ik had zelf ook nooit van die razzia in Putten gehoord, maar ik ben op mijn 21ste leeftijd al uit Nederland vertrokken.

P.S.: Om neutraal in deze discussie te blijven moet ik zeggen dat de moordpartijen door de Franse résistanten (de zogenaamde maquis, vooral in handen van communisten) op de Duitse officieren en soldaten natuurlijk ook niet goed te praten zijn. Daarvan nota.


vr okt 01, 2004 5:08 pm
Hans22
Bericht 
Een "chasse à l'homme" kan je het beste vertalen met een mensenjacht of een klopjacht, of dat een jacht naar wilde beeste zou betreffen. Ik had er niet meteen een Hollands woord voor gevonden, excusez-moi. Ik vind dat ik het na 40 jaar nog aardig spreek en schrijf, vind je niet. Verder natuurlijk ook Engels, Frans en Duits.
Amitiés.
hans22


vr okt 01, 2004 5:14 pm
Harro
Bericht Re: Duitse oorlogsmisdaden in Frankrijk, zomer van 1944...
Gustav schreef:
Hans22 schreef:
[...] de oorlogsmisdaden van naar Duitsland terugtrekkende of naar Normandie optrekkende troepen kan je ook niet onder de rubriek "Gevechten" plaatsen. Het waren lafhartige daden waarvan de veroorzakers door de rechtbanken na de oorlog veroordeeld werden.

Hans22,
Ik wil toch wel graag weten waarom je de meervoudsvorm gebruikt. "daden". Welke eenheden waren - naast Das Reich - verder nog betrokken bij oorlogsmisdaden van "naar Duitsland terugtrekkende of naar Normandie optrekkende troepen"?

Hans22 schreef:
In het recente boek "6 juin 1944" door Jean-Pierre Azema, Robert O.Paxton en Philippe Burrin (Editions Perrin/Mémorial de Caen - 2004)*) op bladzijde 136 : worden behalve de uit vergelding voor het vermoorden van 40 Duitse soldaten door de maquis, op 9 juni 1944 aan straatlantaarns en balcons 99 opgehangen mannen, nog eens 149 mannen naar Dachau gedéporteerd, waarvan er 101 nooit meer terug keerden naar hun respectievelijke gezinnen.

Mijn vraag was naar aanleiding van je opmerking over daden van "naar Duitsland terugtrekkende of naar Normandie optrekkende troepen". Werden de moorden op 9 juni begaan door Duitse troepen die in die categorie vallen of was het de lokale statische bezettingsmacht?
Hans22 schreef:
Voor D-Day op 2 april 1944, de SS prétexte nemende van de immobilisatie van hun trein, gingen op een "chasse à l'homme" in de stad Ascq en doden 86 personen van alle sexe en leeftijd. (Boek "6 juin 1944", opus cité, blz.94).

2 april 1944? Dat is dus geen voorbeeld van "naar Duitsland terugtrekkende of naar Normandie optrekkende troepen"
Hans22 schreef:
Moet ik verder nog naar oorlogsmisdaden van de SS troepen gaan zoeken ? Of is het zowel welletjes ? Ik denk het wel.

Dat hangt er vanaf of de moorden van 9 juni binnen mijn vraag vallen of daar los van staan.


za okt 02, 2004 6:06 pm
Hans22
Bericht 
Ik geef gaarne toe dat de bescheven gebeurtenissen in Villeneuve d'Ascq buiten het gebied van "de naar Normandië optrekkende of naar Duitsland terugtrekkende troepen" viel. Deze gebeurtenissen vonden plaats op 2 april 1944, dus 2 maanden en 2 dagen voor de landingen van de geallieerde troepen in Normandië.
Het was echter wel een voorbeeld van de wreedheid van de SS Divisies.
Ik heb ergens anders geschreven dat "de moordpartijen van de Franse resistanten (de zgn. "maquis", vooral uit communisten bestaande) op Duitse- officieren en soldaten, op geen enkele manier goed te praten waren."
Daarvan acte.
MVG


za okt 02, 2004 7:43 pm
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11903
Woonplaats: Bemmel
Bericht 
Maar kunnen we dan concluderen dat er dus niet meer misdaden bedreven door Das Reich of verwante troepen in de periode direct reagerend op de invasie 6 juni 1944, dus tussen 6 en 15 juni?

Dat was denk ik een beetje de vraag?

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


zo okt 03, 2004 11:40 am
Profiel WWW
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 38 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 16 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group