Het is nu do maart 28, 2024 12:09 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 10 berichten ] 
Herstelbetalingen van Duitsland. 
Auteur Bericht
ErnstJan
Bericht Herstelbetalingen van Duitsland.
Na de 1e wereldoorlog werd Duistland oa veroordeeld tot het doen van herstelbetalingen(meen ergens gelezen te hebben dat ze bijv. tot 1980 aan Frankrijk hadden moeten betalen.) Hoe zat dat eigenlijl na de 2e wereldoorlog? Ik heb daar eigenlijk nooit iets over gehoord/gelezen.

Ik weet wel dat Duitsland veel geld heeft betaald aan Israel, maar was dit omdat het moet of omdat men schuldig voelde?

En andere As-landen?


zo jun 24, 2007 1:36 pm
Bestuur STIWOT
Avatar gebruiker
Jeroen

Geregistreerd:
za maart 13, 2004 10:20 pm
Berichten: 4956
Woonplaats: Helmond
Bericht 
http://en.wikipedia.org/wiki/War_reparations

_________________
"When you go home, tell them of us and say, for your tomorrow, we gave our today." - 2nd (British) Division War Memorial, Kohima.


zo jun 24, 2007 1:49 pm
Profiel WWW
RainbowRob
Bericht 
Ik geloof dat ze de SU ook na wo2 moesten betalen tot ergens in de jaren 50 dacht ik.


zo jun 24, 2007 2:10 pm
koenmarijt
Bericht 
Ja maar de SU wilde veel langer en meer geld van Duitsland hebben. De geallieerden zeiden echter dat ze niet weer wilden dat Duitsland in een economisch dieptepunt zou raken, net als na WO1. Daarom werd er besloten dat ze maar geen/weinig herstelbetalingen zouden invoeren. De SU haalde gewoon na WO2 alles wat er te halen viel in Oost-Duitsland weg. Fabrieken werden compleet ( wat er tenminste nog van over was) leeg. :wink:


zo jun 24, 2007 4:00 pm
Calle
Bericht 
Bovendien kregen de Russen hun eerste (gehele jaar) ijsvrije haven Königsberg... en het noordelijke deel van Oost-Pruisen (en het oostenlijke deel van Polen; en Polen het oostenlijke deel van Duitsland (rest Oost-Pruisen, Silezië, Pommeren en een deel van Brandenburg).


zo aug 12, 2007 2:03 am
Herisson77
Bericht Re: Herstelbetalingen van Duitsland.
ErnstJan schreef:
Na de 1e wereldoorlog werd Duitsland oa veroordeeld tot het doen van herstelbetalingen(meen ergens gelezen te hebben dat ze bijv. tot 1980 aan Frankrijk hadden moeten betalen.) Hoe zat dat eigenlijl na de 2e wereldoorlog? Ik heb daar eigenlijk nooit iets over gehoord/gelezen.

Ik weet wel dat Duitsland veel geld heeft betaald aan Israel, maar was dit omdat het moet of omdat men schuldig voelde?

En andere As-landen?


Om het verhaal wat completer te maken, nog even een nagekomen bericht.

Het zogenaamde "Wiedergutmachungsveramt" in Berlijn moest schadevergoedingen betalen aan de nabestaanden van vervolgingsslachtoffers (Joden, zigeuners, verzetsmensen etc.).
In ieder geval was dat in Nederland het geval. Hoe het in andere Europese landen toeging, is mij niet bekend.

Het ging dan wel om bescheiden bedragen. Ik herinner me dat het bedrag voor mijn oom zoiets als onder de duizend gulden was per individuele nabestaande in het gezin. Het ging dan niet om materiele schade, doch om een soort symbolisch bedrag als goedmaker voor het ondervonden leed.

Maar omdat er veel vervolgingsslachtoffers waren, zal het totale bedrag voor Duitsland wel fors zijn geweest.

Herisson77.


do dec 11, 2008 2:28 am
Herisson77
Bericht Re: Herstelbetalingen van Duitsland.
ErnstJan schreef:
Na de 1e wereldoorlog werd Duitsland oa veroordeeld tot het doen van herstelbetalingen(meen ergens gelezen te hebben dat ze bijv. tot 1980 aan Frankrijk hadden moeten betalen.) Hoe zat dat eigenlijl na de 2e wereldoorlog? Ik heb daar eigenlijk nooit iets over gehoord/gelezen.

Ik weet wel dat Duitsland veel geld heeft betaald aan Israel, maar was dit omdat het moet of omdat men schuldig voelde?

En andere As-landen?


Om het verhaal wat completer te maken, nog even een nagekomen bericht.

Het zogenaamde "Wiedergutmachungsveramt" in Berlijn moest schadevergoedingen betalen aan de nabestaanden van vervolgingsslachtoffers (Joden, zigeuners, verzetsmensen etc.).
In ieder geval was dat in Nederland het geval. Hoe het in andere Europese landen toeging, is mij niet bekend.

Het ging dan wel om bescheiden bedragen. Ik herinner me dat het bedrag voor mijn oom zoiets als onder de duizend gulden was per individuele nabestaande in het gezin. Het ging dan niet om materiele schade, doch om een soort symbolisch bedrag als goedmaker voor het ondervonden leed.

Maar omdat er veel vervolgingsslachtoffers waren, zal het totale bedrag voor Duitsland wel fors zijn geweest.

Herisson77.


do dec 11, 2008 2:29 am
ik ben Michiel
Bericht 
Ik geloof dat Roosevelt, Stalin en Churchill het overeen waren gekomen dat Duitsland een landbouwstaat moest worden. Ik heb dat ooit is gehoord op de documentaire Wereldoorlog 2 in kleur. Ik geloof dat de geallieerden dachten dat de Duitsers nooit opnieuw zulke hoge bedragen als na Wereldoorlog I konden betalen. Je moet ook al rekening houden met de grootte van de oorlog. Tijdens WO I werd alleen een groot deel van Belgie bezet en een deel van Noord-Frankrijk. Tijdens WO II werd compleet heel Europa bezet en om al die streken herstel belastingen te gaan betalen zoal dat nog al veel zijn.

Daarom zijn de geallieerden ook overeen gekomen om Duitsland te bezetten en onder te verdelen in bezettingszones waar onder de zogenaamde 10de provincie voor Belgie.


do dec 11, 2008 2:17 pm
Bob
Bericht 
Ik meen dat er maar vrij weinig betalingen zijn overgemaakt naar slachtoffers onder de Nederlanders. Zo heeft mijn opa tien jaar geleden wel een brief gekregen dat hij geld zou krijgen vanwege permanente lichamelijke schade door gedwongen werkzaamheden, maar dat is nooit daadwerkelijk uitbetaald...

Bob


do dec 11, 2008 2:21 pm
Pieter F
Bericht 
In Potsdam was besloten was besloten dat iedere bezettingsmacht herstelbetalingen uit de eigen zone mocht halen. De Sovjets waren het hier in eerste instantie niet mee eens omdat de industrie, datgene wat er nog van over was, vooral in het westen lag. Zij wilden dan ook een vast bedrag aan geld en goederen. Dit bedrag was echter zo hoog dat Amerika hier niet mee akkoord ging. Zij vreesden voor een economische ineenstorting van Duitsland.
Deze ineenstorting zou ongunstig zijn aangezien het herstel van de Duitse economie een bijdrage zou kunnen leveren aan een herstel van de Europese koopkracht. Hier was Amerika namelijk zelf gebaat bij. Hieruit is ook het European Recovery Program later voortgekomen.

Dit is een groot verschil met het Morgenthau-plan uit 1944, om terug te komen op de post van Michiel. Hierin pleitte Henry Morgenthau, toen minister van financiën, voor een aantal maatregelen waarmee hij Duitsland wilde terugsturen naar de Middeleeuwen. Hij wilde het land opdelen en de zware industrie vernietigen. De belangrijke industriegebieden zoals het Saarland en het Rurhgebied zouden in handen komen van de bezetters.


do dec 11, 2008 5:31 pm
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 10 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 20 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group