Het is nu do maart 28, 2024 10:54 am




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 11 berichten ] 
Colonel N.J.J. van Dam 
Auteur Bericht
Avatar gebruiker
Jelle Y.

Geregistreerd:
do jul 23, 2009 11:43 am
Berichten: 3092
Woonplaats: Leeuwarden
Bericht Colonel N.J.J. van Dam
Welk forum-lid weet meer over deze persoon?

http://nl.ww2awards.com/person/51189

_________________
Jelle
Awards/Persons Editor

"The Navy can lose us the war, but only the Air Force can win it. The fighters are our salvation, but the bombers alone provide the means of victory." Winston Churchill


za aug 24, 2013 6:11 pm
Profiel
Eisbein
Bericht Re: Colonel N.J.J. van Dam
Bij het bekijken van de aangegeven website rollen de vragen over elkaar heen.

Geboren in 1904, ben circa halverwege 1955 al 51 jaar als je een job krijgt bij de Navo en dat blijf je doen tot je 61ste jaar.
Alles globaal genomen. Is dat niet een beetje oud in een tijd dat de FLu op 57 jaar lag.

De toegekende eretekenen doen ook niet een bijzondere staat van dienst vermoeden.

Voor een officier is een veiling van zijn onderscheiding als Officier in de Orde van Oranje Nassau (een klasse indeling zoals aangegeven daarin bestaat niet) een belediging van het staatshoofd.

Men dient die te retourneren bij dood, etc. Het is ook niet specifiek een militaire onderscheiding maar maar een ereteken voor hen die zich jegens Staat of Maatschappij op bijzondere wijze verdienstelijk hebben gemaakt.

Het Onderscheidingsteken voor langdurige dienst als officier (het Officierskruis) is een automatisme als je gedurende een periode van 15 jaar of meer in werkelijke dienst bent geweest.

Het Kruis voor betoonde Marsvaardigheid is het normale Vierdaagsekruis.

Onder aan de website wordt Oorlogsherinneringskruis weergegeven, echter die verleend werd "Voor militaire dienst, dan wel dienst bij de koopvaardij, visserij of burgerluchtvaart, gedurende de oorlog 1940-1945 buiten bezet gebied".

Wat mij bevreemd is het ontbreken van het Mobilisatie-Oorlogskruis voor werkelijke dienst gedurende de periode 1939-1945, voor zo ver niet reeds gerechtigd tot het dragen van het Oorlogsherinneringskruis ( waar hij geen recht op had, want hij had aan het verzet in Nederland deelgenomen)

Ook daarvan kan ik geen nadere bewijzen vinden. Geen Verzetsherinneringskruis is verleend.

Een mogelijkheid is dat de familie na het overlijden er een rommeltje van heeft gemaakt.


zo aug 25, 2013 6:33 pm
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11903
Woonplaats: Bemmel
Bericht Re: Colonel N.J.J. van Dam
Zijn ON heeft hij gezien zijn lange staat van dienst ontvangen als militair. Het is nl met zwaarden en die krijg je niet als burger, maar alleen als militair, als burger ontvang je hem zonder zwaarden.

Kruis voor betoonde Marsvaardigheid is inderdaad het vierdaagsekruis dat formeel "Kruis voor betoonde Marsvaardigheid" heet.

Hij heeft het OHK ontvangen met gesp mei 1940, dus voor dienst tijdens de meidagen. Het is redelijk normaal om deze te ontvangen indien gediend tijdens de meidagen, de OHK werd voor meer toegekend en afhankelijk waarvoor werd er een bepaalde gesp toegevoegd, in dit geval "Mei 1940". Indien het OHK werd verkregen, mocht de ontvanger niet het MOK (Mobilisatie Oorlogskruis) ontvangen en andersom.

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


Laatst bijgewerkt door Wilco_Vermeer op zo aug 25, 2013 10:04 pm, in totaal 4 keer bewerkt.



zo aug 25, 2013 9:21 pm
Profiel WWW
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11903
Woonplaats: Bemmel
Bericht Re: Colonel N.J.J. van Dam
Jelle, ik ben er ondertussen achter dat hij met de rang van Luitenant-Kolonel en Kolonel van 10 december 1954 tot en met 1 augustus 1963 diende als 'Representative for the Netherlands' bij het' Military Agency for Standardisation' binnen de 'Council of the North Atlantic Treaty Organisation'. Gezien zijn staat van dienst zou bij het Nationaal Archief of bij Defensie meer over hem te vinden moeten zijn. In ieder geval niet op internet.

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


zo aug 25, 2013 9:59 pm
Profiel WWW
Avatar gebruiker
Jelle Y.

Geregistreerd:
do jul 23, 2009 11:43 am
Berichten: 3092
Woonplaats: Leeuwarden
Bericht Re: Colonel N.J.J. van Dam
Ok, bedankt allemaal voor de feedback!

_________________
Jelle
Awards/Persons Editor

"The Navy can lose us the war, but only the Air Force can win it. The fighters are our salvation, but the bombers alone provide the means of victory." Winston Churchill


zo aug 25, 2013 11:14 pm
Profiel
Eisbein
Bericht Re: Colonel N.J.J. van Dam
Heer Vermeer.

Het verbaast mij dat u uw bericht tot 4 maal toe kan veranderen c.q. verbeteren en deze mogelijkheid voor de forumleden, na plaatsing van een niet goed doordacht bericht, niet mogelijk is.

U schrijft:

"Zijn ON heeft hij gezien zijn lange staat van dienst ontvangen als militair. Het is ....... enz.." Dat klopt niet met de gehanteerde maatstaven voor deze. Zoals u weet is dit een civiele staatsridderorde.

De Orde van Oranje-Nassau ingesteld bij Wet van 4 april 1892 (Staatsblad No. 55) laatstelijk gewijzigd 21 maart 1923 zegt, dat "Het strekt tot vererende onderscheiding van Nederlanders of vreemdelingen, die zich jegens de Kroon ende staat, of jegens de maatschappij, bijzonder verdienstelijk hebben gemaakt."

En, langdurig officier zijn, valt daar niet onder. Dat wordt met een ander onderscheiding, het Officierskruis, beloond.

U schrijft ook:

"Hij heeft het OHK ontvangen met gesp mei 1940, dus voor dienst tijdens de meidagen. Het is redelijk normaal om deze te ontvangen indien gediend tijdens de meidagen, de OHK werd voor meer toegekend en afhankelijk waarvoor werd er een bepaalde gesp toegevoegd, in dit geval "Mei 1940". Indien het OHK werd verkregen, mocht de ontvanger niet het MOK (Mobilisatie Oorlogskruis) ontvangen en andersom."

Hier gaat u volkomen voorbij aan de voorwaarden ter verlening daarvoor.

Ik schreef: "Voor militaire dienst, dan wel dienst bij de koopvaardij, visserij of burgerluchtvaart, gedurende de oorlog 1940-1945 buiten bezet gebied".

Volgens u heeft van Dam in Mei 1940 in Nederland dienst gedaan. Nergens is bekend dat hij BUITEN BEZET GEBIED dat ook heeft gedaan.

Het dragen van het OHK (ingesteld in 1944) kan hem dan ook volgens de normale procedure nooit zijn verleend.

Te meer daar het MOK, waar hij eventueel wel recht op had, werd ingesteld in 1948.

Het dragen van een onderscheiding, rangorde 17, is een vloek voor een officier die wel recht heeft op een onderscheiding met rangorde 21.

Een oekaze of een bericht in de Staats Courant uwerzijds over een wijziging in de verlening van het OHK kan misschien een en ander verklaren.
Met grote belangstelling wacht ik dit af.

Als hij voor 1980 is overleden dan kon hij het VHK niet aanvragen.
Dat is de datum dat dit ereteken werd ingesteld.


ma aug 26, 2013 2:46 pm
Barry

Geregistreerd:
zo maart 28, 2004 10:43 pm
Berichten: 5378
Bericht Re: Colonel N.J.J. van Dam
De vragen van Eisbein zijn niet aan mij gericht maar volgens mij mag iedereen op dit forum reageren, dus bij deze:

Eisbein schreef:
Heer Vermeer.

Het verbaast mij dat u uw bericht tot 4 maal toe kan veranderen c.q. verbeteren en deze mogelijkheid voor de forumleden, na plaatsing van een niet goed doordacht bericht, niet mogelijk is.


Volgens mij is het zo dat je binnen een korte tijd na plaatsing berichten nog kan veranderen. Wanneer iemand anders al een reactie heeft geplaatst kan het volgens mij niet meer. Hoe het precies zit zou ik even na moeten zoeken...

Eisbein schreef:
Heer Vermeer.

U schrijft:

"Zijn ON heeft hij gezien zijn lange staat van dienst ontvangen als militair. Het is ....... enz.." Dat klopt niet met de gehanteerde maatstaven voor deze. Zoals u weet is dit een civiele staatsridderorde.

De Orde van Oranje-Nassau ingesteld bij Wet van 4 april 1892 (Staatsblad No. 55) laatstelijk gewijzigd 21 maart 1923 zegt, dat "Het strekt tot vererende onderscheiding van Nederlanders of vreemdelingen, die zich jegens de Kroon ende staat, of jegens de maatschappij, bijzonder verdienstelijk hebben gemaakt."

En, langdurig officier zijn, valt daar niet onder. Dat wordt met een ander onderscheiding, het Officierskruis, beloond.


Over de orde:

de Kanselarij schreef:
Om in aanmerking te komen voor een benoeming tot Officier in deze orde, spelen bedrijfsmatige en maatschappelijke verdiensten op internationaal niveau een rol.

Dus misschien in verband met zijn werkzaamheden voor Nederland bij de NAVO?

Eisbein schreef:
Heer Vermeer.

U schrijft ook:

"Hij heeft het OHK ontvangen met gesp mei 1940, dus voor dienst tijdens de meidagen. Het is redelijk normaal om deze te ontvangen indien gediend tijdens de meidagen, de OHK werd voor meer toegekend en afhankelijk waarvoor werd er een bepaalde gesp toegevoegd, in dit geval "Mei 1940". Indien het OHK werd verkregen, mocht de ontvanger niet het MOK (Mobilisatie Oorlogskruis) ontvangen en andersom."

Hier gaat u volkomen voorbij aan de voorwaarden ter verlening daarvoor.

Ik schreef: "Voor militaire dienst, dan wel dienst bij de koopvaardij, visserij of burgerluchtvaart, gedurende de oorlog 1940-1945 buiten bezet gebied".

Volgens u heeft van Dam in Mei 1940 in Nederland dienst gedaan. Nergens is bekend dat hij BUITEN BEZET GEBIED dat ook heeft gedaan.

Het dragen van het OHK (ingesteld in 1944) kan hem dan ook volgens de normale procedure nooit zijn verleend.


Over het OHK:

onderscheidingen.nl schreef:
Bij Koninklijk besluit no. 6 van 16 maart 1944 (Staatsblad E 16) werd het Oorlogsherinneringskruis ingesteld als beloning voor:
1.militairen, in dienst van het Koninkrijk der Nederlanden;
2.Nederlanders of Nederlandse onderdanen, dienende aan boord van Nederlandse koopvaardij- of vissersschepen onder Nederlands dan wel Geallieerd beheer;
3.Nederlanders of Nederlandse onderdanen, deel uitmakende van vliegtuigbemanningen der Nederlandse burgerluchtvaart onder Nederlands dan wel Geallieerd beheer.

Zij dienden in alle opzichten een goede plichtsbetrachting en goed gedrag hebben getoond en vanaf 10 mei 1940 tot het einde van de oorlog ten minste zes maanden in hun functie dienst hebben gedaan.

Dit zou dan toch prima kunnen volgens punt 1?


ma aug 26, 2013 3:42 pm
Profiel
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11903
Woonplaats: Bemmel
Bericht Re: Colonel N.J.J. van Dam
Citaat:
"Zijn ON heeft hij gezien zijn lange staat van dienst ontvangen als militair. Het is ....... enz.." Dat klopt niet met de gehanteerde maatstaven voor deze. Zoals u weet is dit een civiele staatsridderorde.

De Orde van Oranje-Nassau ingesteld bij Wet van 4 april 1892 (Staatsblad No. 55) laatstelijk gewijzigd 21 maart 1923 zegt, dat "Het strekt tot vererende onderscheiding van Nederlanders of vreemdelingen, die zich jegens de Kroon ende staat, of jegens de maatschappij, bijzonder verdienstelijk hebben gemaakt."


De ON is een Nederlandse Ridderorde die met en zonder zwaarden kan worden uitgereikt, zonder zwaarden aan burgers en met aan militairen, indien zij zich op enigerlei wijze voor de samenleving hebben ingezet. Formeel heet het: "De onderscheiding wordt verleend aan iemand die zich lange tijd persoonlijk verdienstelijk heeft gemaakt voor de maatschappij, de Staat of het Koninklijk Huis." Dit kan derhalve ook militair zijn.
Denk bijvoorbeeld ook aan de vele ON's die met zwaarden aan buitenlandse militairen zijn uitgereikt ter verdienste voor de bevrijding van Nederland.

Citaat:
Ik schreef: "Voor militaire dienst, dan wel dienst bij de koopvaardij, visserij of burgerluchtvaart, gedurende de oorlog 1940-1945 buiten bezet gebied".

Volgens u heeft van Dam in Mei 1940 in Nederland dienst gedaan. Nergens is bekend dat hij BUITEN BEZET GEBIED dat ook heeft gedaan.

De gesp Mei 1940 is alleen voor militairen die tijdens de meidagen bijzondere krijgsverrichtingen hebben verricht. Nederland was immers pas vanaf 15 mei 1940 bezet gebied en Zeeland pas na 17 mei 1940.

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


Laatst bijgewerkt door Wilco_Vermeer op ma aug 26, 2013 4:33 pm, in totaal 2 keer bewerkt.



ma aug 26, 2013 3:49 pm
Profiel WWW
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11903
Woonplaats: Bemmel
Bericht Re: Colonel N.J.J. van Dam
OHK:

Bij Koninklijk besluit van 6 januari 1948 werd het Koninklijk besluit van 16 maart 1944 betreffende instelling van het Oorlogsherinneringkruis (Staatsblad no. E 16), zoals dit sindsdien was gewijzigd en aangevuld, herzien en opnieuw vastgesteld.
Ingesteld werd het Oorlogsherinneringkruis, waaraan konden worden verbonden Gespen voor Krijgsverrichtingen.
Het Oorlogsherinneringkruis werd toegekend aan:
1. militairen in dienst van het Koninkrijk der Nederlanden;
2. Nederlanders en Nederlandse onderdanen, die in het belang van de geallieerde oorlogsvoering en onder oorlogsomstandigheden dienden aan boord van een zeeschip, varende onder Nederlandse vlag, hetwelk zich bevond buiten de feitelijke macht van een vijandelijke mogendheid, of van een mogendheid, wiens gebied, ingevolge het Koninklijk besluit van 27 maart 1941 (Staatsblad nr. B 30), met vijandelijk gebied was gelijkgesteld, en
3. Nederlanders en Nederlandse onderdanen, deel uitmakende van de bemanning van vliegtuigen van de Nederlandse of Nederland-Indische burgerluchtvaart onder Nederlands, dan wel geallieerd beheer;

voor zover zij in alle opzichten een goede plichtsbetrachting en
goed gedrag hebben betoond en
na 9 mei 1940 en voor 6 mei 1945, of, in het gebied , aangegeven voor de gesp ‘Oost-Azië-Zuid Pacific 1942-1945’ voor 3 september 1945 ten minste zes maanden in hun functie hebben dienst gedaan buiten het vijandelijke of door de vijand bezette gebied.
Er werden gespen ingesteld voor algemene krijgsverrichtingen en gespen voor bijzondere krijgsverrichtingen. Gespen voor algemene krijgsverrichtingen waren:
a. Krijg ter Zee 1940-1945;
b. Oorlogsvluchten 1940-1945;
c. Oorlogsdienst Koopvaardij 1940-1945;
d. Oorlogsdienst Visserij 1940-1945, en
e. Krijg te Land 1940-1945.
Gespen voor bijzondere krijgsverrichtingen waren:
a. Nederland Mei 1940;
b. Nederland-Indië 1941-1942;
c. Javazee 1941-1942;
d. Middelandse Zee 1940-1945;
e. Arnhem-Nijmegen-Walcheren 1944;
f. Normandië, en
g. Oost-Azië-Zuid-Pacific 1942-1945.

Voor de gesp ‘Nederland Mei 1940’ kwamen in aanmerking
a. zij, die in mei 1940 in Nederland, hetzij te velde, of aan boord van een oorlogs- of ander zeegaand schip, marine- of legervliegtuig, hadden deelgenomen aan militaire, dan wel maritieme gevechtsacties, en
b. zij, die na 9 mei 1940 en voor 22 juni 1940, als gevolg van de onder a. genoemde gevechtsacties, in België en/of Noord-Frankrijk, hetzij te velde, of aan boord van een oorlogs- of ander zeegaand schip, marine- of legervliegtuig, hebben deelgenomen aan militaire dan wel maritieme gevechtsacties.

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


ma aug 26, 2013 4:13 pm
Profiel WWW
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11903
Woonplaats: Bemmel
Bericht Re: Colonel N.J.J. van Dam
Van de ze maanden regel en de regel Nederlanders/Nederlandse onderdanen dan wel Nederlandse militairen is in grote getale afgeweken. Vele OHK's zijn postuum toegekend en verscheidene Buitenlandse militairen hebben het OHK ontvangen vanwege hun aandeel in de bevrijding van Nederland

Voorbeelden, Louis Gardenier, omgekomen op 17 mei 1940 ontving het OHK.
Vele van de Franse SAS leden die in Noordoost Nederland streden, ontvingen op verzoek van Prins Bernhard het OHK.

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


ma aug 26, 2013 5:17 pm
Profiel WWW
Eisbein
Bericht Re: Colonel N.J.J. van Dam
Heer Barry en Heer Vermeer.

Verwarring alom, althans bij mij.

OHK.

Ik benadrukte het deel "buiten bezet gebied" als zijnde een voorwaarde bij de verlening. Dit was toen dus een exclusieve groep militairen en burgers.

Bij de opsomming door u beide ingaande 6 januari 1948 staat bij bij punt 1: "Militairen in dienst van Kon. der Nederlanden".
Dat kunnen zijn allen dan in actieve dienst zijnde militairen. En is ook een zeer grote verruiming van de voorwaarden. Althans volgens mijn opvatting.

Wat bij mij nu wringt is het feit dat op 6 jan. 1948 de toekenningsvoorwaarde anders zijn als wat ik in 1991 lees in het boekwerk van Mr. C.H. Evers met de titel "Onderscheidingen". (aangeboden aan ZKH Pr. Bernhard)

Daarin staat dus datgene ik steeds opper. Uitermate vreemd voor een Mr. in de Rechten.

Ook Dr. W.F. Bax uit zich in dezelfde bewoording in zijn in 1951 uitgegeven "De Nederlandse Ridderorde en Onderscheidingen.

Standaard begin ik altijd bij de bron, in dit geval moet dat dan de Staats Courant zijn, maar gemakzucht deed mij grijpen naar Evers en Bax.

Begrijp mij goed, ik zoek alleen naar de juistheid.

Het lijkt mij nuttig het hierbij te laten.

Dat kolonel van Dam in vrede mag rusten.


di aug 27, 2013 2:37 pm
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 11 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 25 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group