Het is nu di maart 19, 2024 11:12 am




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 1 bericht ] 
Nieuw boek over modelbouw in aantocht: FROG Penguin... 
Auteur Bericht
Peter van Lune
Bericht Nieuw boek over modelbouw in aantocht: FROG Penguin...
Hallo mede-modelbouwers,

Mijn naam is Peter van Lune, uit Zwolle - geboren 1963. Vanaf 1969 ben ik bezig met modelbouw - Airfix, Revell, enz. ik heb ze allemaal gebouwd en de passie is nooit verdwenen. In de jaren 90 heb ik mij toegelegd op het verzamelen van oude doosjes - de FROG Penguin reeks die verscheen tussen 1936 en 1949 - de allereerste reeks plastic modelbouwdozen. Al verzamelend vond ik ook steeds meer en meer informatie over die periode en al schrijvend, na 10 jaar, is dit een boek geworden - ben trots dit nu te kunnen presenteren: rond december/januari zal het verschijnen.
Misschien niet bij iedereen bekend: de aanleiding van het ontstaan van de plastic kits lag in het plan om IMA/FROG's Interceptor, een zeer succesvol vliegend model dat in 1932 verscheen, te verbeteren. De houten propellor raakte vaak beschadigd en in 1936 werd deze vervangen door eentje van cellulose acetate - plastic... Toen een vooruitstrevende uitvinding... De broers Charles en John Wilmot, samen met Joe Mansour, de starters van IMA/FROG, kwamen toen op het idee van dit materiaal een statisch model te maken - de Penguin reeks. De voorloper van de succesformule van Airfix in de jaren 50 en daarna een wereldwijde hobby.

Mijn boek is geschreven met de hulp van Avril Bardoni, dochter van Charles, en Jeremy Manser, zoon van Joe - zij konden met hun herinneringen het verhaal verlevendigen - lees mee over hoe men destijds deze nieuwe modellen ontdekten, daar waar men enkel aan houten modellen was gewend. Lees hoe de Penguin modellen vooruitstrevend waren en hun tijd ver vooruit, hoe ze de hobby hebben beinvloed en waar de latere merken zoals Revell en Airfix hun ideeen vandaan hadden.
Lees ook hoe de tijdsgeest van invloed was op dit speelgoed: de ontwikkelingen tussen 1936 en 1940 waren van grote invloed op de modellen - iedere advertentie die ik kon vinden is in het boek opgenomen en vertelt het verhaal van een land dat in oorlog geraakt.
Een apart hoofdstuk heb ik gewijd aan de taak die IMA kreeg tussen 1940-45 om oorlogsmateriaal te fabriceren: van munitie tot Stenguns, maar IMA's grootste bijdrage leverden ze in het ontwerpen en bouwen van diverse zweefmodellen en -vliegtuigen. Maar ook diverse anderen boeiende onderwerpen, zoals een 3D diorama van de stranden in Normandie, als voorbereiding op de landing in 1944.

In eigen beheer uitgegeven, dus ik had alle vrijheid om de inhoud te bepalen - prachtige foto's en herinneringen van modelbouwers die nu 80 jaar of ouder zijn - leer over de geschiedenis van de modelbouw, hoe het allemaal is begonnen, terwijl de verf of de lijm op je model staat te drogen...


wo okt 05, 2016 11:25 am
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 1 bericht ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 0 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group