Het is nu di maart 19, 2024 9:29 am




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 3 berichten ] 
OUT NOW: "FROG Penguin plastic scale model kits 1936-1950" 
Auteur Bericht
Peter van Lune
Bericht OUT NOW: "FROG Penguin plastic scale model kits 1936-1950"
Al eerder aangekondigd...

Ik wil jullie graag laten weten dat ik een boek heb geschreven over de geschiedenis van FROG Penguin. Verkrijgbaar via mijn website www.frogpenguin.com.

The Penguins was de eerste reeks plastic bouwmodellen ter wereld - in de jaren 50 - 70 een wereldwijd favoriete hobby, dankzij bekende merken zoals Airfix en Revell. Tot nu toe was het enige boek dat vertelde over de geschiedenis "Frog Modelaircraft 1932 - 1976", geschreven door Richard Lines en Leif Hellström, uitgegeven in 1989. Mijn boek is het eerste dat volledig handelt over de Penguin modellen.

Zowel Richard Lines (inmiddels 89 jaar oud) en enkele familieleden van Joe Mansour, Charles en John Wilmot - de starters van FROG - hebben hun ervaringen en kennis met mij gedeeld. Het geheel is zeer goed leesbaar boek geworden, ook dankzij het toevoegen van diverse herinneringen van modelbouwers uit die tijd, nu gerespecteerde senioren van 80 - 90 jaar oud.

Ik heb er meer dan 10 jaar over gedaan om het klaar te krijgen en ik hoop dat het resultaat er ook naar is: 256 bladzijden, meer dan 400 kleur en z/w afbeeldingen, waarvan de meesten nog nooit eerder gepubliceerd. Het vertelt het verhaal in een chronologische volgorde, startend in 1929 - vertelt het verhaal in de context van de Tweede Wereldoorlog en geeft ook allerlei praktische tips in het verzamelen en restaureren van deze oude modelletjes - met nog een gedetailleerde "value guide".

De datum van publicatie is geen toeval: onze hobby bestaat 80 jaar!

Op mijn website kan je nog veel meer informatie vinden...

Vriendelijke groet,
Peter van Lune
Zwolle


di apr 04, 2017 5:24 pm
Peter van Lune
Bericht Re: OUT NOW: "FROG Penguin plastic scale model kits 1936-195
Erg blij met deze recensie van de IPMS UK:

"It was a real pleasure to review this eagerly awaited book from Peter van Lune, detailing the history of the Frog Penguin range of model aircraft - the undisputed precursors of all modern British plastic kits, aircraft and otherwise. In what is quite obviously a labour of love that took over fifteen years to bring to fruition, Peter van Lune tells the utterly fascinating story of the origins and development of the range, beginning with an account of how the two Wilmot brothers, Charles and John, together with their colleague Joe Mansour, started trading as designers and manufacturers of model aircraft in 1930, before registering in late 1931/early 1932 as a company called 'International Model Aircraft Limited', having by then also registered the original 'winged frog' trademark. The company name 'F.R.O.G' was registered soon afterwards in late 1932 (though Peter argues convincingly that these famous initials may not have stood, at that time at least, for 'Flies Right Off the Ground' - another urban myth destroyed!).
This lavishly illustrated book is packed from cover to cover with the fruits of the exhaustive research that obviously went into its making, and the author skilfully weaves the human interest elements of the story into the more technical details of the development of the materials used in the manufacture of the models. The key transition-to-plastic moment came it was realised that balsa wood was not the only material that could be used for the manufacture of static (as opposed to flying) model aircraft, and the pivotal decision was made to use cellulose acetate to make the first three kits in the Penguin range - the Gloster G.37 Gladiator prototype, the Blackburn Shark II and the Hawker Fury I. The rest, as they say, is history!
This splendid book, a landmark volume in the written history of plastic model-making, should find a place on every modeller's bookshelf, to be dipped into and read with relish whenever we need reminding of just how far our hobby has come in the last ninety years or so.
Very highly recommended."

Don Carrick - IPMS UK


do jun 29, 2017 9:19 pm
Peter van Lune
Bericht Re: OUT NOW: "FROG Penguin plastic scale model kits 1936-195
En van de Nederlands IPMS:

"Dit indrukwekkende boek leest als een trein en is verplichte kost voor iedereen die geïnteresseerd is in de historie van onze hobby en van FROG 'Penguin' in het bijzonder!"


do jun 29, 2017 9:20 pm
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 3 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group