Het is nu di apr 16, 2024 11:26 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 17 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Beginner needs info, diorama slag op Arnhem 
Auteur Bericht
mr_fast
Bericht Beginner needs info, diorama slag op Arnhem
Hoi,

Afgelopen weekend ben ik in een modelbouw winkel geweest. Ik zocht een klein kadootje voor een verjaardag. Ik had haast maar heb toch een paar minuutje door de winkel gelopen. Ik ben helemaal enthousiast, ik heb echt hele gave dingen gezien. Vooral de oorlogsvoertuigen spreken mij erg aan.

Ik zou graag willen weten wat de verschillen zijn tussen de merken modelbouw. Kan ik beter voor het een of voor het ander kiezen en waarom? Ik wil graag een goede start maken en ben daarom nog aan het surfen naar info. Normaal ga ik rond deze tijd slapen maar...mijn honger is nog niet bevredigd ! Ik wil graag een diorama maken zoals jullie dat volgens mij noemen. Het onderwerp de slag op Arnhem, waarom? Ik heb mijn 1ste 8 levenjaren daar gewoond en lijkt me een zeer boeiend scenario. Wie kan me helpen een goede start te maken?

Alvast bedankt.

Mark


ma apr 11, 2005 11:32 pm
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11906
Woonplaats: Bemmel
Bericht 
Tsja, neem in eerste instantie niet een merk met al te veel tierlantijntjes.
Op de meeste bouwdozen staat de moeilijkheidsgraad aangegeven, zeker op dozen van de bekende merken als Airfix, Revell, Italeri enz. Neem in eerste instantie een nieveau 1 of 2 model om uit te proberen.

Maar daarvan niet gelijk een diorama model, maar ga gewoon lekker met een goedkoop modelletje bouwervaring opdoen. En schilderervaring uiteraard.
Pak pas daarna een ander model voor je diorama.

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


di apr 12, 2005 8:42 am
Profiel WWW
Mario
Bericht 
Ik geloof dat Esci (en nu Italeri ?) vroeger zelfs hele diorama's in 1 bouwdoos verkocht (een "slagveld", wat tanks of kanonnen en een paar tientallen soldaatjes.

Afhankelijk van het resultaat dat je verwacht, zal de moeilijkheidsgraad hoger liggen uiteraard, maar die dingen leken me niet zo verschrikkelijk moeilijk om toch iets redelijk te krijgen.

Denk dat Arnhem daar ook bij was, maar of je die nu nog zult vinden ???


di apr 12, 2005 12:10 pm
-Sniper-
Bericht 
een paar topic's lager vraagt ook al iemand info over een diorama voor de slag om arnhem kijk daar eens tussen


di apr 12, 2005 1:48 pm
Jurrie
Bericht 
mr_fast,

Ik zou gewoon een goedkope 1:72 Revell/Italeri vliegtuigkit kopen of een 1:72 Revell tankkitje of iets dergelijks

Kan je es kijken of het echt wat is. Zo'n bouwdoosje kost maar 5-8 euro ofzo, dus dat valt te overzien.

En daarna kan je altijd nog betere, mooiere en duurdere modellen kopen ;)

Jurrie


di apr 12, 2005 2:55 pm
crossbow
Bericht 
Dag Mark,

Leuk om te lezen dat er toch nog mensen geinteresseerd zijn in de miniatuur wereld.

Eigenlijk moet ik Jurrie bijtreden, begin simpel en goedkoop.

Modelbouw is een zaak van ervaring opdoen en niet ontmoedigd geraken.

Je eerste modellen zullen waarschijnlijk niet echt kunstwerken zijn, maar al doende leert men. Er zijn voldoende websites op het net (zoals Armorama en Twenot b.v.) waar je tips kan opdoen. Wees niet te overdonderd, veel van de daar getoonde zaken zijn van mensen met jaren ervaring, maar er zijn er ook die niet zo lang bezig zijn en kan je zien hoe ze vorderen.

Dus begin met het goedkope spul (zoals Airfix, Revell, Italeri,...) en oefen daarmee, een kit van 8 euro om zeep helpen is niet zo pijnlijk als één van 35 euro. En blijf in in eerste instantie van zaken zoals Resin en Photo-etch af.

En dan nog een laatste tip, investeer in het begin liever in goed gereedschap dan dure kits. Met slecht gereedschap kan je zelfs een heel goede kit vernielen.

Kris


di apr 12, 2005 5:14 pm
mr_fast
Bericht 
Hoi Allemaal

Super bedankt voor de reacties.
Ik denk dat het inderdaad wijs is om een goedkope kit aan te schaffen.
Ik zal eens gaan rondneuzen bij de merken die jullie noemen, bedankt voor de tip over de moeilijkheids graad ! Wil inderdaad een goede start maken en niet al te moeilijk beginnen. Misschien moet ik het diorama maar eventjes vooruit schuiven allehoewel ik het wel leuk vind dat ik er al een idee over heb.

Wist niet dat je zo enthousiast kon worden van het rondneuzen in een modelbouwshop :-)

Nogmaals bedankt en ik houd jullie uiteraard op de hoogte.

Groetjes Mark


di apr 12, 2005 11:24 pm
Reinout
Bericht 
Ik weet niet of het zo'n goed idee is te beginnen met voertuigen in schaal 1/72. Ik hou het steeds bij 1/35ste zodat het niet al te veel prutswerk wordt, ook in die schaal heb je goedkopere modellen, bijvoorbeeld van dragon of italeri.
Probeer in 't begin geen model te nemen van AFV Club of Academy, zijn schitterende kits maar is vrij veel werk aan (zeker de nieuwe kits). Van Tamiya heb je een aantal oudere kits die heel goed passen en tegenwoordig aan mooie prijzen te verkrijgen zijn (10 tot 15€ voor bvb een M36 op schaal 1/35ste).
Voor goedkopere prijzen kan je ook eens rondneuzen op modelbouwbeurzen, waar je zeker en vast koopjes kan doen.


za apr 16, 2005 12:07 pm
Danny Wennekes
Bericht 
Ik heb een leuk projectje voor je al mooi begin :

Koop voor een euro of 8 een Italeri Jeep (schaal 1/35) en bouw deze om tot en Airborne Jeep zoals ze deze in de Slag om Arnhem aan de Engelse zijde hebben gebruikt.

Totale investering is een paar euro en het projectje laat je vijlen, lijmen, snijden, verven en.... researchen en weet ik wat al niet meer...mislukt het, of bevalt het je niet, dan is er slechts een paar Euro weg en lukt het....dan heb je je eerste ingredient voor je Market Garden diorama klaar.

Succes en mocht je hulp nodig hebben, wees niet bang om de ervaren boys en girls om raad te vragen.

NB : Ik weet niet of ik hier een link naar een mooi artikel hieromtrent mag plaatsen, maar wil je de link hebben, dan mail of PM me maar even.


za apr 16, 2005 10:49 pm
Barry

Geregistreerd:
zo maart 28, 2004 10:43 pm
Berichten: 5378
Bericht 
Zie bijvoorbeeld ook:
- http://www.tweede-wereldoorlog.nl/forum ... .php?t=336


zo apr 17, 2005 3:06 pm
Profiel
mr_fast
Bericht 1/72 of 1/35
HoI Allemaal,

Ik heb al een nieuw topic aangemaakt maar ik had dus een 1/72 model gekocht maar vond de tracks zo gigantisch klein dat ik dit absoluut niet prettig vond om deze 1 voor 1 aan elkaar te koppelen. Vond de rest wel leuk, het bouwen en verfen dus vanmiddag na mijn werk meteen naar de modelbouw winkel in eindhoven ......

Ik heb een U.S.M.C. LAV-25 Piranha van Italeri gekocht 1/35 en dat ziet er qua onderdelen makkelijker uit dan mijn eerste 1/72 aankoop !

Bedankt allemaal voor alle tips.

Groetjes Mark

Ps hoop dat het zo leuk blijft als nu, ik heb erg zin om veel te leren.


ma apr 18, 2005 9:14 pm
Reinout
Bericht 
Mocht je beslissen door te gaan met deze hobby, aarzel dan niet om goed gereedschap aan te schaffen. Een zijkniptang bvb is heel handig om onderdeeltjes los te knippen. Het zijn voor sommigen misschien details, maar het maakt het modelbouwen wel aangenamer (zo ervaar ik 't toch).
Sommige hulpmiddelen zijn niet de goedkoopste maar vele -zoals die zijkniptang- gaan wel heel lang mee !


di apr 19, 2005 12:46 pm
-Sniper-
Bericht Re: 1/72 of 1/35
mr_fast schreef:
HoI Allemaal,

Ik heb al een nieuw topic aangemaakt maar ik had dus een 1/72 model gekocht maar vond de tracks zo gigantisch klein dat ik dit absoluut niet prettig vond om deze 1 voor 1 aan elkaar te koppelen. Vond de rest wel leuk, het bouwen en verfen dus vanmiddag na mijn werk meteen naar de modelbouw winkel in eindhoven ......

Ik heb een U.S.M.C. LAV-25 Piranha van Italeri gekocht 1/35 en dat ziet er qua onderdelen makkelijker uit dan mijn eerste 1/72 aankoop !

Bedankt allemaal voor alle tips.

Groetjes Mark

Ps hoop dat het zo leuk blijft als nu, ik heb erg zin om veel te leren.


Welke winkel?
Willies? daar ga ik altyd heen in eindhoven
verder ga ik altyd naar Overloon naar Dinnissen


di apr 19, 2005 6:08 pm
mr_fast
Bericht 
Ja bij Willies heb ik de volgende kit gehaald.

http://modelingmadness.com/scotts/misc/ ... review.htm

dus in overloon zit ook een goede zaak?

Ik vind dat MR. Willies of hoe de beste man ook heet, me iets beter had mogen informeren. Nu heb ik dus 10 euro weggegooid aan een 1/72 kit !
Op een 1/35 zitten wel meer details maar het bodywork vind ik wat handteerbaarder.

Gisteren ben ik begonnen met verfen maar als ik dit leuk blijf vinden wil ik toch wel een airbrush setje aanschaffen, gaat iets sneller en krijg ik een mooier resultaat vermoed ik.

Groetjes Mark


wo apr 20, 2005 8:09 am
-Sniper-
Bericht 
mr_fast schreef:
Ja bij Willies heb ik de volgende kit gehaald.

http://modelingmadness.com/scotts/misc/ ... review.htm

dus in overloon zit ook een goede zaak?

Ik vind dat MR. Willies of hoe de beste man ook heet, me iets beter had mogen informeren. Nu heb ik dus 10 euro weggegooid aan een 1/72 kit !
Op een 1/35 zitten wel meer details maar het bodywork vind ik wat handteerbaarder.

Gisteren ben ik begonnen met verfen maar als ik dit leuk blijf vinden wil ik toch wel een airbrush setje aanschaffen, gaat iets sneller en krijg ik een mooier resultaat vermoed ik.

Groetjes Mark


Ja willem (die oude vent met snor) vindt ik niet zo fijn.
Ik ga altyd naar Paul als hij er is hij is rond een jaar of 30.
Met hem kan je het over alles hebben willem wil alleen maar verkopen verder niks.
Als ik binnen kom hebben Paul en ik het meestal over echte voertuigen en dan pas over modellen of modelbouw zaken/ beurzen.

In overloon zit dinnissen.
ze zitten recht tegen over het museum.
Zij doen de winkel er voor de hobby bij.
Bea staat er elke dag behalve dinsdag dan staat Herman er (Ik weet niet wanneer Herman er nog meer is).
Ze zijn met sommige dingen echt goedkoper dan willies.
BV voor een trein 1:87 scheelde me het 50% met willies.
het voordeel van dinnissen is dat ze alleen maar in oorlogs voertuigen handellen en in verschillende schalen.
Ze hebben ook een hoop boeken enz.

http://www.modelbouwoverloon.nl/

Ik hoop dat je zo genoeg info hebt.


wo apr 20, 2005 11:34 pm
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 17 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group