Het is nu di maart 19, 2024 8:34 am




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 19 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Waar moet ik op letten? 
Auteur Bericht
Bart Geraerts
Bericht Waar moet ik op letten?
Hallo,

ik heb altijd al een liefde gehad voor modelbouw, alleen lukte het niet echt.
Daarom mijn volgende vraag:

Waarop moet je letten tijdens je aankoop (merk, ...)
Zijn er bijv. merken die een bepaalde voorkeur dragen?

Groetjes,
Bart.


ma jun 21, 2004 6:24 pm
Rick
Bericht 
Voor modelbouw kan je heel goed terecht bij onder andere http://www.twenot.nl, http://www.missing-lynx.com/dg.htm en http://www.armorama.com/index.php hier zitten echt zeer goede modelbouwers tussen.
Van iedere kit valt tegenwoordig wel wat te maken met after-market sets (update sets zoals motoren en intrieurs), PE (photo etch een soort ijzer dat heel gedetaillerd is en oa. voor roosters en fijne onderdelen wordt gebruikt) en nieuwe tracks. Let wel op want dit is over het algemeen zeer duur spul.

Rick


ma jun 21, 2004 7:10 pm
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11903
Woonplaats: Bemmel
Bericht 
Ook hier zijn goee en ervaren modelbouwers hoor.

Het merk is afhankelijk van je ervaring. Als wat minder ervaren modelbouwer zijn merken als Airfix, Revell, Italeri uitstekend. Met enige ervaring kan je zeker ook Tamiya en Dragon en anderen aan. Diverse OostEuropese merken vragen vaak wat meer ervaring. Zaak is veel oefenen. Probeer eerst wat goedkopere modellen om technieken aan te leren. Zorg voor de goede hulpmiddelen, schaar, mesjes (scherp), lijmen enz.
Ook hier op dit forum kan je diverse praktische vragen altijd wel kwijt.

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


ma jun 21, 2004 7:21 pm
Profiel WWW
Bart Geraerts
Bericht 
Hartelijk dank voor deze informatie, ik ben er zeer zeker wat wijzer op geworden, nog 2 dagen, dan zijn mijn examens voorbij, dan ga ik eens een hobbywinkel opzoeken, eens kijken / informeren wat ze allemaal hebben :)

Groetjes,
Bart


ma jun 21, 2004 7:22 pm
Rick
Bericht 
Ik zou beginnen met boeken kopen over het onderwerp/voertuig dat je wilt bouwen aan de hand daarvan kan je zien wat er fout is aan de kit en dat proberen op te lossen.
Ik heb pas ook hele mooie kits van academy en AFV club gezien die zeer zeker vrij accuraat zijn.

Rick


ma jun 21, 2004 7:57 pm
Harro
Bericht 
Rick schreef:
Van iedere kit valt tegenwoordig wel wat te maken met after-market sets (update sets zoals motoren en intrieurs), PE (photo etch een soort ijzer dat heel gedetaillerd is en oa. voor roosters en fijne onderdelen wordt gebruikt) en nieuwe tracks. Let wel op want dit is over het algemeen zeer duur spul.

...Hmmm, als iemand schrijft "alleen lukt het niet erg" dan zou ik zeker niet met resin spul en messing PE aan de slag gaan. Resin moet je zorgvuldig zagen (!!!) en vijlen en bij bv. Verlinden is het steeds weer ellende met de pasvorm. PE, okay een paar roostertjes enzo, maar als beginner niet met Eduard en Aber setjes gaan klooien want dan verzeker ik je dat je de hele troep na een paar uur stuntelen weg mikt.

Dan zou ik eerst eens een simple Tamiya kit gaan knutselen: uitstekende pasvorm, goede bouwbeschrijving en geen gezeur met flash of slecht uitgelijnde sprues. Beter eerst enkele eenvoudige kits bouwen en daarop goed oefenen met de verf en het "weatheren", dan kun je het daarna steeds iets moeilijker maken tot je een perfect gebouwd model hebt met een strakke verflaag.

Just my 2 cents,
Timo


ma jun 21, 2004 8:28 pm
Bart Geraerts
Bericht 
Bedankt voor de tips Rick en Gustav :)

Citaat:
Dan zou ik eerst eens een simple Tamiya kit gaan knutselen


Eentje van Revell ook goed?


ma jun 21, 2004 8:54 pm
Harro
Bericht 
Hangt er een beetje vanaf welke je hebt. Revell brengt eigen kits, oude en nieuwe, en oude kits van andere producenten.


ma jun 21, 2004 9:00 pm
Rick
Bericht 
Producenten zoals academy en tamiya doen nu ook steeds vaker een minimale hoeveelheid PE bij hun kits zoals inderdaad roostertjes.
De nieuwste revell kids schijnen trouwens behoorlijk goed te zijn.

Rick


ma jun 21, 2004 10:04 pm
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11903
Woonplaats: Bemmel
Bericht 
Mensen, mensen. Bart is een beginnende modelbouwer, loop niet te hard van stapel.
Bart, als je pas begint met modelbouw ga dan aub niet te veel werken aan het verbeteren van bestaande modellen met extra kits enzovoorts.

Ga vooral eerst eens rustig modelbouwen. Bouw wat modelletjes en experimenteer met diverse technieken. Je zal zien dat je vanzelf steeds meer gaat doen. Laat je niet te veel meeslepen door anderen die al langer bouwen. Begin gewoon met een standaard modelletje. Probeer die goed te bouwen en te beschilderen en ga pas als je de basis onder de knie hebt verder.

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


di jun 22, 2004 8:44 am
Profiel WWW
Harro
Bericht 
Precies wat ik zeg 8)


di jun 22, 2004 10:22 am
Bart Geraerts
Bericht 
In ieder geval, wat ik ook doe, het zal even moeten wachten. Het budget is, laat ik het maar in bedekte termen zeggen, op dit moment niet echt geschikt om te beginnen. :roll: :|

edit: ik had hier nog iets liggen, een F4U-5 Corsair, 1:72
maarik geloof dat er iets kapot van was. in ieder geval, daar kijk ik nog wel eens naar.


di jun 22, 2004 1:39 pm
Robert Blokker
Bericht 
Ik ben een paar daagjes weg en er word een leuke topic gestart

Ola Bart
Allereerst welkom in het wereldje dat Modelbouw heet.
Dingen waar je op moet letten als je wilt beginnen met modelbouwen... ik heb hier een paar tips.
Citaat:
1. Maak het niet te gek in het begin.

Hiermee doel ik op een paar dingen. Koop gewoon een normaal kitje van een voertuig dat je leuk vind. Een paar merken waar je weinig echte problemen tegen kan komen zijn Tamyia, Academy Italeri en Dragon (DML) Dit zijn over het algemeen kits die erg goed gegoten zijn en kwalitatief ook tot een mooi model komen. Alleen is er verschil in Prijs klasse. Tamyia is over het algemeen iets duurder dan Dragon etc. etc. Bouw gewoon Out of The Box (OOTB) en maak je niet druk over Update sets, Resin of al die andere poepelegein die erbij komt kijken. Zorg dat je eerst de technieken beheerst om een leuk modelletje neer te zetten. Maak je ook niet druk of een model historisch accuraat is of niet eerst de technieken leren dan kan je verder kijken.
Citaat:
2. Neem de Tijd

Lees voordat je begint een paar keer aandachtig het instructie vel door. En neem de tijd om alle onderdelen schoon te maken.. Hiermee bedoel ik dat op veel onderdelen vaak een spoortje van de mal zichtbaar zal zijn. met een klein vijltjeis dit simpel op te lossen ( je komt overigens ook heel ver met het schrapen met je hobby mes, kijk bij deze techniek wel uit voor je vingers) Het kost een klein beetje tijd maar het resulteert alk gauw in een mooi model geloof me als een model gespoten is dan pas worden naden, kieren, en andere rottigheid goed zichtbaar.
Citaat:
3.Zorg voor goed gereedschap

Lijm, hobbymes, schuurpapier, Sleutelmakers vijltjes, Verf, Klemmetjes, een aansteker..... Slechts een paar dingen die een modelbouwer vaak zal gebruiken en allemaal betaalbaar. Informeer eens rond bij modelbouwzaken over dit soort items. Loop eens een Elektronika of doe het zelf zaak binnen en je zal versteld staan van wat daar allemaal voor nuttigs te vinden is. begin bescheiden en breid daarna uit tot zo gek als je het zelf wilt.
Citaat:
4. Kijk veel naar het werk van anderen

Je bent als modelbouwer mooi gezegend met de uitvinding van het Internet. Dat ik begon en dat is niet zo heel lang terug had ik niet het voordeel van dit medium. De Duvel en z`n Ouwe moer kan je vinden op het Internet. Sites als http://www.twenot.nl en http://www.armorama.com zijn al gepost maar er is nog veel meer te vinden op het internet. Een kleine greep uit het Internet assortiment http://www.missing-lynx.com, http://www.ww2modelmaker.com, http://www.track-link.net. Hier zijn de echte cracks op het gebied van modelbouw te vinden. Kijk lees en leer. Ik persoonlijk ben nu al 2 jaar lid van Armorama en dat is in mijn ervaring een van de betere op het web.
Citaat:
5. Vraag!!

Als je een vraag heb stel hem en denk nooit van dat is een stomme vraag of iets dergelijks. Onthoud er bestaan geen domme vragen alleen domme antwoorden en mocht er toch zoiets zijn als een stomme vraag dan is het die, die niet gesteld is. Wees niet bang om een foto van je bouwwerk te tonen dit levert vaak heel interessante informatie op. Als je iets niet weet vraag het hier of op een andere site (Twenot en Armorama zijn erg goed in het ondersteunen van Beginners)
Citaat:
Bezoek evenementen

De Uitgelezen plek om te leren en te zien en daarmee ook te kopen en Informatie in te winnen. In ons land zijn een paar evenementen. de Twenot heeft 3 nationale Meetings in een jaar. daarnaast hebben we ook de zogenaamde IPMS nationals in Nieuwegein. Dit zijn evenementen waarbij ook een wedstrijd word gehouden en je vind er de meest mooie Voertuigen, Dioramas etc. Ik weet niet hoe je landelijk gezien ten opzichte van Best woont? Maar de twenot heeft zijn Tweede landelijke meeting in Het Wings Of Liberation museum aldaar. Dit gaat gepaard met een wedstrijd en naast de eigen stands staan er diverse handelaren en verschillende Clubs hebben een stand (zo ook Armorama 1ste keer in Nederland) Dit evenement is op de 26e van Juni en begint om 10:30


Ok ik heb je nu 6 punten gegeven die in mijn opinie heel belangrijk zijn voor mensen die willen beginnen met de hobby. Ik hoop dat je er wat aan heb. Ik heb het grotendeels buiten het internet om moeten leren maar de echte sprongen vooruit kwamen doordat ik me aanmeldde bij sites en daar nieuwe technieken las en leerde. Ik wens je alle succes van de wereld en ik hoop dat we in de toekomst wat van je kunnen zien

Veel succes

Greetz Robert


wo jun 23, 2004 2:14 am
Jurrie
Bericht 
Ik heb et in het begin zon gedaan:

Je koopt een zeer eenvoudige kit, een mesje en een paar potties verf en je gaat knutselen. En dan steeds meer kits kopen(/krijgen :wink: ) en potjes verf kopen en de rest gaat vanzelf...

Je kan ook nog hulp vragen en feedback, zoals op forums als deze! Je merkt vanzelf wel of je het leuk vind!

Ik sluit me verder wel bij Robert aan, maar ik vind ook gewoon dat je in het begin er niet teveel over na moet denken maar gewoon een beetje bouwen...

En dan kan je vanzelf feedback vragen en dingen verbeteren etc etc...dat groeit vanzelf

Jurrie


ma jun 28, 2004 6:12 pm
StrangeWar
Bericht 
die tips van robert zijn super handig zelfs nog voor mij :)

met je laag butget kun je al een klein model kopen +

een mes (heb ik zelf ni k heb een gilletteke pijnlijker om te snijden :twisted: )
een pinset en oude tanden borstel een kleine schilfers te verwijderen
en lijm
(hoeveel heeft dat bij mij gekost?nog geen 5€ totaal)

verf zou ik dan nu niet kopen
(bij mij ligt dat model daar toch een maand in de doos voor ik het verf :p )


ma jun 28, 2004 11:04 pm
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 19 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 0 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group