Het is nu do maart 28, 2024 2:48 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 11 berichten ] 
waarom is het zover gekomen... 
Auteur Bericht
Marcoo
Bericht waarom is het zover gekomen...
Misschien wel een interessant topic. geen idee of dit al eerder behandeld is, maar waarom of waardoor hebben de Duitsers tijdens de oorlog zo gewetenloos zoveel onschuldige burgers de dood in gejaagd in de diverse concentratie/vernietigingskampen. Dit was namelijk aan het begin van de oorlog nog niet de bedoeling.

Mij rijst echt vooral de vraag hoe het kan dat de m.n. de SS zo gewetenloos gehandeld heeft. Ik weet dat door jarenlange indoctrinatie dat vooral de joden als het laagst van het laagst gezien werden, maar dan nog! Op z'n industrieële manier MENSEN vermoorden is zo bizar!


wo jan 30, 2008 12:01 am
ChrisZ
Bericht Re: waarom is het zover gekomen...
Marcoo schreef:
maar waarom of waardoor hebben de Duitsers tijdens de oorlog zo gewetenloos zoveel onschuldige burgers de dood in gejaagd in de diverse concentratie/vernietigingskampen. Dit was namelijk aan het begin van de oorlog nog niet de bedoeling.


Wat bedoel je hier precies mee? Bedoel je mensen naast Joden of bedoel je hen ook?

Meende dat in Mein Kampf al wel aardig duidelijk staat wat uiteindelijk de bedoeling is, misschien niet hoe, maar wel dat.
Bovendien werd voor de oorlog al begonnen met zuiveringen om het arische ras in stand te houden.


wo jan 30, 2008 1:07 am
Marcoo
Bericht 
Ik bedoel juist de joden. Zij hebben toch het meest geleden. Maar ik bedoelde ook Zigeuners, homosexuelen en andere minderheden.

Kijk, in het begin van de oorlog ('39-'40) waren er nog geen concrete plannen over de totale vernietiging, maar waren er bijvoorbeeld ideeën tot het uitbannen van de joden naar Madagascar....


wo jan 30, 2008 9:30 am
Staf
Avatar gebruiker
Kevin

Geregistreerd:
za maart 27, 2004 7:12 pm
Berichten: 6994
Bericht 
Heel kort gezegd is het belangrijk te beseffen de Joden niet alleen als inferieur werden gezien, maar vooral ook als vijand. Ze vertegenwoordigden voor Hitler het communisme en kapitalisme. Door alsmaar te benadrukken dat de uitroeiing gewoon onderdeel was van de oorlog, werden soldaten moordenaars en moordenaars soldaten. Net als dat een reguliere strijdmacht zijn middelen verbeterd om de vijand te verslaan, deed de SS dit om hun moordprogramma vlugger en beter te laten verlopen. Het uiteindelijke resultaat waren de vernietigingskampen; een modern middel om iets barbaars als een genocide uit te voeren. Tal van andere factoren speelden mee en de weg van antisemitisme tot massamoord begon eigenlijk al lang voordat Hitler aan de macht kwam.

_________________
Hoofdredacteur Artikelen TracesOfWar.com
STIWOT (Stichting Informatie Wereldoorlog Twee)

Schrijver van:
* Oorlogszone Zoo
* De boodschapper uit de hel
* Een rechter in Auschwitz
* Het masker van de massamoordenaar
* Kerstmis onder vuur
* Kolberg


wo jan 30, 2008 12:02 pm
Profiel WWW
ChrisZ
Bericht 
http://nl.wikipedia.org/wiki/Wannseeconferentie

misschien is deze link wel even interessant, over het begin van de Endlosung.

De duitsers hadden natuurlijk wel een militaire machtspositie in Europa nodig om op grote schaal hun plannen uit te voeren.
Daarnaast zochten ze naar efficientere manieren omdat het te duur werd om mensen te blijven te executeren.


wo jan 30, 2008 2:41 pm
ik ben Michiel
Bericht 
Inderdaad Kevin. Nu nog zien veel mensen de joden als de schuld dat er veel fout liep in de geschiedenis. In mijn les Sociologie hebben we eens een discussie gehad waarom een doorsnee mens nu gehoor geeft aan zulke dingen. En ik ben persoonlijk tot de conclusie gekomen dat er meerdere redenen zijn. Persoonlijke slechte ervaringen met joden, verkeerde intrepretatie van de geschiedenis, verplicht worden om iemand te vermoorden,...

Ik weet niet of het bericht hier helemaal op zijn plaats is, ik kan er volledig naast zitten maar dit moest ik toch even zeggen.


wo jan 30, 2008 2:45 pm
ChrisZ
Bericht 
Ja Michiel, als je dat soort dingen maar lang genoeg hoort, neem je het vanzelf als waarheid lijkt me.
Zolang je je hele leven leeft in een het zelfde milieu, verandert je referentiekader ook niet.
En het antisemitisme was begin 20e eeuw een heel normaal iets, en niet alleen in Duitsland.


wo jan 30, 2008 2:55 pm
Harro
Bericht 
ChrisZ schreef:
De duitsers hadden natuurlijk wel een militaire machtspositie in Europa nodig om op grote schaal hun plannen uit te voeren.
Daarnaast zochten ze naar efficientere manieren omdat het te duur werd om mensen te blijven te executeren.

Dat, plus dat ze een Tatort nodig hadden. Na de aanval op de Sovjet-Unie hadden de nazi's de ruimte om de genocide grootschalig aan te pakken. Dit was niet mogelijk in West-Europa want Aktion T4 had hen geleerd dat grootschalige moord op Duitse bodem toch teveel weerstand bij de bevolking zou oproepen. Het moest dus uit het zicht gebeuren. Feitelijk was het een samenloop van factoren: zoals je zelf zegt de technische ontwikkeling (leren van T4 en van de experimenten in de zomer van 1941), de enorme toename van het aantal joden binnen de Duitse machtssfeer door de aanval op de Sovjet-Unie, en de ruimte die de nieuw veroverde gebieden boden voor het uitvoeren van de genocide. De plannen lagen er: in 1939 waren in Polen al Einsatzkommandos actief en vanaf de start van Barbarossa rukten de sterk uitgebreide Einsatzkommandos mee op achter de Wehrmacht om hun werk te doen.


wo jan 30, 2008 3:09 pm
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11903
Woonplaats: Bemmel
Bericht 
Ook over "ras-onzuiveren" was Hitler vanaf het begin, al ver voor de oorlog heel duidelijk. Die moesten uit de maatschappij worden verwijderd om zo het arische ras zuiver te houden.
Overigens waren de Joden niet de eerste slachtoffers die Hitler in kampen liet opsluiten. In de eerste kampen liet hij zijn, in zijn ogen, meest gevaarlijke politieke tegenstanders opsluiten. Aanvankelijk met als doel heropvoeidng, maar al snel verging de meesten hetzelfde lot als anderen.

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


wo jan 30, 2008 3:53 pm
Profiel WWW
Marcoo
Bericht 
Citaat:
Ja Michiel, als je dat soort dingen maar lang genoeg hoort, neem je het vanzelf als waarheid lijkt me.
Zolang je je hele leven leeft in een het zelfde milieu, verandert je referentiekader ook niet.



Ik begrijp wat je bedoeld, we leven momenteel natuurlijk in een heel andere periode, en met mijn leeftijd (27) is het moeilijk inleven in de situatie van toen, maar ook al wordt je in je hele leven honderduizenden keren verteld dat Joden de schuld zijn van alles wat slecht is, en dat ze daarom dan maar allemaal vermoord moeten worden blijft bizar. Het lijkt me niet meer dan normaal dat iedere normale burger wel begrijpt dat moord nooit een oplossing kan zijn...

Maar goed, de holocaust is uberhaupt niet te bevatten....


wo jan 30, 2008 4:16 pm
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11903
Woonplaats: Bemmel
Bericht 
Citaat:
Het lijkt me niet meer dan normaal dat iedere normale burger wel begrijpt dat moord nooit een oplossing kan zijn


Zo zou het moeten zijn, helaas bewijst de geschiedenis tot op de dag van vandaag (Bosnië, Kenia) het tegendeel.

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


wo jan 30, 2008 4:55 pm
Profiel WWW
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 11 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 17 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group