Het is nu za jan 20, 2018 8:55 am

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 
Seyss-Inquarts dienstwagens. 
Auteur Bericht
T.Datema

Bericht Seyss-Inquarts dienstwagens.
Wie weet waar de beide dienstwagens van Seyss-Inquart gebleven zijn te weten RK 1 en RK 2,beide mercedes,ze zijn door de BS teruggevonden in Delden(Overijssel)en geschonken aan Prins Bernard?

za jul 25, 2009 9:08 pm
Profiel
ducatim901

Bericht Re: Seyss-Inquarts dienstwagens.
Geen kwaad woord over de doden, maar PB zijn historie met auto's een beetje kennende zullen ze wel in de prak liggen.
Jack.

T.Datema schreef:
Wie weet waar de beide dienstwagens van Seyss-Inquart gebleven zijn te weten RK 1 en RK 2,beide mercedes,ze zijn door de BS teruggevonden in Delden(Overijssel)en geschonken aan Prins Bernard?

di dec 15, 2009 10:57 pm
Profiel
locje1

Toevallig stuit ik op dit topic. Wat wel bewaard is gebleven is het voormalig spoorwegrijtuig (salonwagen) van Seyss-Inquart. Dit rijtuig, de NS ABC 7301, werd in 1940 gevorderd en omgebouwd. De inrichting werd ontworpen door de bekende spoorwegarchitect Ir. van Ravensteyn. Na de oorlog werd dit rijtuig omgebouwd tot meetrijtuig en deed als dusdanig dienst tot begin jaren 80. Na die tijd kwam het rijtuig in bezit van de Veluwsche Stoomtrein Maatschappij in Beekbergen. Daar kreeg het de functie van verblijfswagen en kantine. Inmiddels staat het rijtuig opgeborgen in afwachting van een volledige restauratie. Niet als salonwagen, maar in de toestand van voor de oorlog, dus als reizigersrijtuig.

vr sep 09, 2011 11:35 am
Profiel
Spinhof

T.Datema: Heeft u al een antwoord op de vraag waar de Mercedes RK1 is gebleven? Ik ben bezig met een boek waar de chauffeur van Bernhard in wo2 zijn verhaal doet en ook over hoe hij die RK1 in beslag heeft genomen achter de kerk in Zutphen. De chauffeur weet niet waar die RK1 later is gebleven.

vr jan 20, 2012 12:43 pm
Profiel
Rarebear

De RK1 is twee jaar verstopt in de Koninklijke stallen in Den Haag, mijn oom werkte daar destijds en Wilelmina hield geregeld inspecties en zag op een dag(1947)
een auto onder dekzeil en ontstak in woede. De auto moest tot groot ongenoegen van Bernhard vernietigd worden.
Mijn vader en mijn oom hebben de onderdelen die er makkelijk afkonden, schijwerpers, zonneschermen enz er afgehaald en de auto is met snijbranders in stukken
gebrand. Ik was toen 7 jaar en heb in die auto gezeten, hij was gigantisch ! de motorkap moest met twee man geopend worden !

do aug 28, 2014 10:44 am
Profiel
Moderator
Jean

Bedankt voor deze aanvulling.

do aug 28, 2014 1:30 pm
Profiel
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ]