Het is nu do maart 28, 2024 3:47 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 24 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Postuum eremedaille voor postduif Paddy 
Auteur Bericht
Paul Siemons
Bericht Postuum eremedaille voor postduif Paddy
In Groot-Brittannië heeft vrijdag een postduif een postuum eremedaille ontvangen. Het beestje werd beloond voor zijn moed tijdens de Tweede Wereldoorlog.


Postduif Paddy werkte voor de Britse luchtmacht. Hij bereikte als eerste duif Engeland met een gecodeerde boodschap van het front. Het dier had vijf uur nodig om de 370 kilometer van Frankrijk naar Engeland af te leggen.

Paddy werd met de dierenvariant van het 'Victoria Cross' beloond voor zijn moed tijdens de geallieerde invasie in Normandië in juni 1944.


Bron: http://www.gva.be/nieuws/in-de-rand/aid ... paddy.aspx


Mvg,
Paul Siemons


za sep 25, 2010 6:34 pm
Bestuur STIWOT
Avatar gebruiker
Jeroen

Geregistreerd:
za maart 13, 2004 10:20 pm
Berichten: 4956
Woonplaats: Helmond
Bericht 
Kwam het van de week ook al tegen in diverse media. Wat ik alleen niet snap is dat Paddy al heel erg lang de Dickin Medal had:

http://www.ww2awards.com/nperson/86


Hier het nieuwsbericht van Nu.nl: http://www.nu.nl/opmerkelijk/2341255/po ... aille.html

Daar hebben ze het over de standaard 32 duifjes die de Dickin Medal kregen. Al staat hier ook weer dat het postuum was, wat niet zo was omdat Paddy in 1944 nog leefde.

Iemand enig idee waarom dit nu weer de wereld in geslingerd wordt?

_________________
"When you go home, tell them of us and say, for your tomorrow, we gave our today." - 2nd (British) Division War Memorial, Kohima.


za sep 25, 2010 6:48 pm
Profiel WWW
Bestuur STIWOT
Avatar gebruiker
Jeroen

Geregistreerd:
za maart 13, 2004 10:20 pm
Berichten: 4956
Woonplaats: Helmond
Bericht 
Comu schreef:
Is het het waard om dieren te honoreren?


Kijk het wat breder, het is niet alleen de duif of hond, maar ook de trainer/eigenaar die er mee geëerd wordt... Op zich vind ik het wel een mooie manier om ook dit soort verhalen te vertellen.

_________________
"When you go home, tell them of us and say, for your tomorrow, we gave our today." - 2nd (British) Division War Memorial, Kohima.


za sep 25, 2010 7:31 pm
Profiel WWW
Moderator
Avatar gebruiker
Auke

Geregistreerd:
zo nov 28, 2004 7:42 pm
Berichten: 3246
Bericht 
Ik blijf onderscheidingen voor dieren een aanfluiting vinden. Onderscheidingen vormen een beloning en stimulans voor het tonen van dapperheid en andere bijzondere verdiensten. Dieren zijn simpelweg niet in staat om dapperheid te tonen of gestimuleerd te worden door een beloning. Ze volgen gewoon hun domme instinct of training. Als het enkel gaat om erkenning van de trainer/eigenaar dan kun je net zo goed die persoon onderscheiden. Je onderscheidt toch ook geen kanon maar de persoon die het kanon bedient?


za sep 25, 2010 9:40 pm
Profiel
Avatar gebruiker
Jelle Y.

Geregistreerd:
do jul 23, 2009 11:43 am
Berichten: 3092
Woonplaats: Leeuwarden
Bericht 
Is die niet met mensen net zo: dapperheid valt niet te trainen maar ze volgen hun instinct of hun aard? Dat is op zich in oorlogssituaties een hele nuttige eigenschap.
Daarom zijn er wel degelijk dappere dieren die, terwijl hun de kogels om de oren fluiten, hun taak verrichten. Dat is in dit geval niet een stimulans voor Duif B of C.

Ik denk trouwens dat het ook gewoon een stukje propaganda is: kijk eens, wij hebben niet alleen dapper soldaten maar ook dappere duiven!

_________________
Jelle
Awards/Persons Editor

"The Navy can lose us the war, but only the Air Force can win it. The fighters are our salvation, but the bombers alone provide the means of victory." Winston Churchill


za sep 25, 2010 9:56 pm
Profiel
Staf
Avatar gebruiker
Kevin

Geregistreerd:
za maart 27, 2004 7:12 pm
Berichten: 6994
Bericht 
Als je met je hond een wedstrijd wint, staat de oorkonde toch ook gewoon op de naam van de hond, omdat die nou eenmaal de prestatie verricht heeft? Natuurlijk zegt zo'n oorkonde de hond niets, maar als baasje ben je er blij mee. Tijdens oorlogsverrichtingen komt daar nog bij dat mensen echt hun leven kunnen danken aan de inzet van een dier. Dan vind ik het helemaal geen aanfluiting dat een dergelijke actie wordt vastgelegd d.m.v. de toekenning van een onderscheiding op naam van het betreffende dier.

Overigens kun je hetzelfde zeggen van postume onderscheidingen: een overleden persoon heeft niets aan een medaille, maar voor de geschiedschrijving en de nabestaanden is het toekennen daarvan wel relevant.

_________________
Hoofdredacteur Artikelen TracesOfWar.com
STIWOT (Stichting Informatie Wereldoorlog Twee)

Schrijver van:
* Oorlogszone Zoo
* De boodschapper uit de hel
* Een rechter in Auschwitz
* Het masker van de massamoordenaar
* Kerstmis onder vuur
* Kolberg


za sep 25, 2010 10:12 pm
Profiel WWW
Moderator
Avatar gebruiker
Auke

Geregistreerd:
zo nov 28, 2004 7:42 pm
Berichten: 3246
Bericht 
Jelle Y. schreef:
Is die niet met mensen net zo: dapperheid valt niet te trainen maar ze volgen hun instinct of hun aard? Dat is op zich in oorlogssituaties een hele nuttige eigenschap.
Daarom zijn er wel degelijk dappere dieren die, terwijl hun de kogels om de oren fluiten, hun taak verrichten. Dat is in dit geval niet een stimulans voor Duif B of C.

Ik denk trouwens dat het ook gewoon een stukje propaganda is: kijk eens, wij hebben niet alleen dapper soldaten maar ook dappere duiven!

Als iedereen zijn instinct zou volgen zou er geen dapperheid bestaan, aangezien dapperheid over het algemeen gepaard gaat met levensgevaar, wat de mens instinctueel probeert te vermijden. Mensen (of in ieder geval een deel van de mensen) zijn in staat om tegen het instinct in te handelen, maar dieren kunnen dat niet. Een dier dat zijn taak uitvoert terwijl de kogels hem om de oren fluiten doet wat zijn instinct hem vertelt of wat er door training ingeramd is. Dat heeft niets met dapperheid te maken.

Als het bedoelt is als propaganda, wie probeert men dan te bereiken? Werd de vijand op de hoogte gebracht van deze verleningen? En op dit moment is de oorlog al lang voorbij, dus propaganda lijkt me anno 2010 niet meer nodig. Het feit dat de PDSA de bedenker van de Dickin Medal was doet me ook vermoeden dat propaganda niet de beweegreden was.


za sep 25, 2010 10:14 pm
Profiel
Bestuur STIWOT
Avatar gebruiker
Jeroen

Geregistreerd:
za maart 13, 2004 10:20 pm
Berichten: 4956
Woonplaats: Helmond
Bericht 
Zover ik weet was Paddy dus al in 1944 geëerd met een medaille. Dus toen was de 'propaganda' nog wel relevant. De boel vergelijken met een VC gaat mij ook wat ver, maar ik vind het een mooie manier om 'het gebruik' van dieren in de oorlog onder de aandacht te brengen.

De duifjes hadden nogal een slechte reputatie na The Longest Day :mrgreen:

_________________
"When you go home, tell them of us and say, for your tomorrow, we gave our today." - 2nd (British) Division War Memorial, Kohima.


za sep 25, 2010 10:20 pm
Profiel WWW
Moderator
Avatar gebruiker
Auke

Geregistreerd:
zo nov 28, 2004 7:42 pm
Berichten: 3246
Bericht 
Kevin schreef:
Overigens kun je hetzelfde zeggen van postume onderscheidingen: een overleden persoon heeft niets aan een medaille, maar voor de geschiedschrijving en de nabestaanden is het toekennen daarvan wel relevant.

Maar hier speelt weer mee dat een onderscheiding ook andere mensen stimuleert dapper te handelen. Een onderscheiding aan een duif zal niet andere duiven stimuleren.


za sep 25, 2010 10:20 pm
Profiel
Staf
Avatar gebruiker
Kevin

Geregistreerd:
za maart 27, 2004 7:12 pm
Berichten: 6994
Bericht 
Auke schreef:
Maar hier speelt weer mee dat een onderscheiding ook andere mensen stimuleert dapper te handelen. Een onderscheiding aan een duif zal niet andere duiven stimuleren.

Ik vraag me af of mensen aan het front bij het uitvoeren van een dappere actie ook maar één moment het vooruitzicht van een mooie medaille in hun hoofd hebben, maar dat terzijde.

Kan me wel vinden in de woorden van Jeroen: het is een mooie manier om de inzet van dieren in de oorlog in het voetlicht te brengen. Niets meer of minder dan dat.

_________________
Hoofdredacteur Artikelen TracesOfWar.com
STIWOT (Stichting Informatie Wereldoorlog Twee)

Schrijver van:
* Oorlogszone Zoo
* De boodschapper uit de hel
* Een rechter in Auschwitz
* Het masker van de massamoordenaar
* Kerstmis onder vuur
* Kolberg


za sep 25, 2010 10:28 pm
Profiel WWW
Moderator
Avatar gebruiker
Auke

Geregistreerd:
zo nov 28, 2004 7:42 pm
Berichten: 3246
Bericht 
Er zijn er genoeg denk ik die een hoop willen doen voor een stukje edelmetaal. Napoleon zei naar verluid ooit: "Geef me genoeg medailles en ik win iedere oorlog."

En tja, het is een interessant verschijnsel en brengt de inzet van dieren tijdens een oorlog inderdaad voor het voetlicht, maar ik mag toch hopen dat dat geen beweegreden voor deze verleningen is geweest.


za sep 25, 2010 10:51 pm
Profiel
Bestuur STIWOT
Avatar gebruiker
Jeroen

Geregistreerd:
za maart 13, 2004 10:20 pm
Berichten: 4956
Woonplaats: Helmond
Bericht 
Auke schreef:
En tja, het is een interessant verschijnsel en brengt de inzet van dieren tijdens een oorlog inderdaad voor het voetlicht, maar ik mag toch hopen dat dat geen beweegreden voor deze verleningen is geweest.


Op de medaille staat "We Also Serve", dus ik denk het wel :wink:

_________________
"When you go home, tell them of us and say, for your tomorrow, we gave our today." - 2nd (British) Division War Memorial, Kohima.


za sep 25, 2010 10:53 pm
Profiel WWW
Staf
Avatar gebruiker
Kevin

Geregistreerd:
za maart 27, 2004 7:12 pm
Berichten: 6994
Bericht 
Auke schreef:
Er zijn er genoeg denk ik die een hoop willen doen voor een stukje edelmetaal. Napoleon zei naar verluid ooit: "Geef me genoeg medailles en ik win iedere oorlog."

Ach, een hond is al tevreden met een bot of aai en een duif met wat broodkruimeltjes. Daar kunnen wij als mensen nog veel van leren. :wink:

_________________
Hoofdredacteur Artikelen TracesOfWar.com
STIWOT (Stichting Informatie Wereldoorlog Twee)

Schrijver van:
* Oorlogszone Zoo
* De boodschapper uit de hel
* Een rechter in Auschwitz
* Het masker van de massamoordenaar
* Kerstmis onder vuur
* Kolberg


za sep 25, 2010 10:56 pm
Profiel WWW
Avatar gebruiker
Jelle Y.

Geregistreerd:
do jul 23, 2009 11:43 am
Berichten: 3092
Woonplaats: Leeuwarden
Bericht 
Citaat:
Als iedereen zijn instinct zou volgen zou er geen dapperheid bestaan, aangezien dapperheid over het algemeen gepaard gaat met levensgevaar, wat de mens instinctueel probeert te vermijden. Mensen (of in ieder geval een deel van de mensen) zijn in staat om tegen het instinct in te handelen, maar dieren kunnen dat niet. Een dier dat zijn taak uitvoert terwijl de kogels hem om de oren fluiten doet wat zijn instinct hem vertelt of wat er door training ingeramd is. Dat heeft niets met dapperheid te maken.

Als het bedoelt is als propaganda, wie probeert men dan te bereiken? Werd de vijand op de hoogte gebracht van deze verleningen? En op dit moment is de oorlog al lang voorbij, dus propaganda lijkt me anno 2010 niet meer nodig. Het feit dat de PDSA de bedenker van de Dickin Medal was doet me ook vermoeden dat propaganda niet de beweegreden was.


Instinctief probeert men inderdaad gevaar te vermijden. Maar de aard of karakter maakt dat sommigen juist het gevecht aangaan. Zeg maar het 'Fight or Fly'-principe. Dat valt er met training niet in te rammen. Zo zat ik deze week nog een persoon te beschrijven die Spitfire-piloot was geworden maar na een missie " Very frightening trip" in zijn logboek opschreef. Ondanks zijn training haakte hij vervolgens af.
Die dieren hadden daarom m.i. niet een medaille verdiend omdat ze hun training zo goed hadden gevolgd mar omdat ze uit het juiste hout waren gesneden. (het waren dus houtduiven :D )

Vwb de propaganda bedoelde ik dat naar de eigen bevolking toe. Heldenverering voorziet in een behoefte. Ook als dat bv om Mary Canary gaat

_________________
Jelle
Awards/Persons Editor

"The Navy can lose us the war, but only the Air Force can win it. The fighters are our salvation, but the bombers alone provide the means of victory." Winston Churchill


za sep 25, 2010 11:06 pm
Profiel
Jan1981
Bericht 
Ja, aan zijn poot natuurlijk.

Zou het nou echt zo zijn geweest dat "de kogels hem om de oren floten"?
Ik heb daar ook mijn twijfels over hoor.

Knap van die duitsers om een postduif te onderscheiden van de andere 200000 gewone duiven die daar ook gewoon lekker rond konden vliegen.

kregen die koeien die daar in normandie lekker stonden te grazen ook misschien een purple heart? :?


zo sep 26, 2010 9:45 am
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 24 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 17 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group