Het is nu vr apr 19, 2024 1:15 am




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 7 berichten ] 
Victoria Cross 
Auteur Bericht
Hans
Bericht Victoria Cross
Ik heb zojuist vanuit Canada een mailtje ontvangen betreffende het Victoria Cross van Corporal Fred Topham. Hoewel ik het fijne er nog niet helemaal van weet, wordt dit Victoria Cross binnenkort ter veiling aangeboden voor een bedrag van ongeveer $ 250.000,--

Nu zijn er diverse (veteranen)instanties bezig om dit geld bij elkaar te brengen om zodoende dit VC te kunnen kopen en ervoor te zorgen dat deze hoge onderscheiding niet ergens bij een rijke particulier aan de wand komt te hangen.

Dit initiatief steun ik natuurlijk van harte en dat heb ik de voorzitter van dit fonds ook zojuist per mail laten weten. Wie dit VC heeft en waarom dit te koop wordt aangeboden weet ik nog niet, maar ik zal binnenkomend nieuws omtrent dit project hier steeds plaatsen.

Mocht iemand nog meer hierover willen weten of een donatie willen storten (vanaf $ 20,--), kan altijd met mij even contact worden opgenomen.

Mijn persoonlijke mening, en we hebben het hier wel eens eerder over gehad : schandalig ! Een VC hoort ergens achter glas in een museum, zodat deze voor iedereen te bezichtigen is. Nogmaals, de beweegredenen van de verkoper weet ik niet, maar als dit VC een erfstuk is dat verkocht wordt door een familielid, moet deze zich héél en héél diep in een hoekje gaan zitten schamen.


vr sep 03, 2004 5:43 pm
Frank
Bericht 
Schamen of niet, we praten wel over een bedrag waarvoor veel mensen het niks kan uitmaken of ze zich moeten schamen...

Als je bijvoorbeeld van een overgrootopa een dergelijke onderscheiding krijgt en die wordt georven, dan kan ik me best voorstellen dat men er geld voor wil zien, zeker gezien de hoogte van het bedrag...


vr sep 03, 2004 8:35 pm
Hans
Bericht 
We praten zeker over een enorm bedrag, maar in dit geval blijft het voor mij een grote schande, en dit is één van de redenen :

"It was the wish of Cpl Topham's widow that the medal set remain in Canada, and the group aims to purchase the medals for $275,000 (Canadian), and keep them in Canada for public display in museums across the country. Fundraising will be a mix of private donations and public grants ".

Een VC krijg je niet bij een pakje boter of uit een of ander apparaat, maar dit moet je dus verdienen, vaak met de dood tot gevolg. Als ik een VC in mijn bezit zou hebben en in geldnood zou zitten, zou ik het dus anders aanpakken. Allereerst de wens nakomen van de weduwe (zie citaat hierboven), desnoods te leen geven aan een museum of veteranenstichting, maar dan met de nadruk dat ik op termijn hiervoor wel een bedrag zou willen hebben. Desnoods jaarlijks een bedrag totdat het gehele bedrag is afbetaald.

Nu zal waarschijnlijk één of andere rijke stinkerd dit VC opkopen en thuis ergens aan zijn muur hangen. Er zijn op deze manier helaas al vele VC's 'verdwenen'.


vr sep 03, 2004 8:46 pm
Hans
Bericht 
Ja, zeker mooi en terecht, maar staat natuurlijk compleet los van mijn eerste post. Als de Canadese regering wat lef heeft, hoesten zij dit geld gewoon op en is het probleem voor eens en altijd opgelost. Hoe kun je zo'n Canadese held beter eren ? Nu moeten allerlei veteranen en particulieren dit op zien te lossen om de hoogste Britse onderscheiding binnen de eigen gelederen te houden. Allemaal even $ 20,-- storten a.u.b. en dan zullen we er misschien wel komen.


vr sep 03, 2004 10:29 pm
Hans
Bericht 
Gisteren nog een zeer interessante vraag ontvangen van Jeroen Niels, waar ik eerlijk gezegd, hoewel dit eigenlijk wel een beetje 'mijn gebied' is, het antwoord schuldig op moest blijven.

Wie bepaalt nu precies of iemand in aanmerking komt voor het ontvangen van een Victoria Cross, het Britse Ministerie van Defensie, Buckingham Palace, the Victoria Cross Association, of..... ?


vr dec 10, 2004 8:57 am
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11906
Woonplaats: Bemmel
Bericht 
Ik neem aan dat ze in GB net als bij ons een Kapaittel hebben dat door de regering is ingesteld en door de koningin is bekrachtigd. Dit omdat het Nederlandse decoratiestelsel is gebaseerd op het Britse.

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


vr dec 10, 2004 9:08 am
Profiel WWW
Ton Heerschop
Bericht 
Hans Wilco

Hoe gek moet het worden. Eretekens zijn niet te koop. Men koopt slechts een illusie de mannen en vrouwen die ze verdienden is de waarde als de herinnering van het moment waarop ze er recht op kregen. Niemand kan dat in geld vergoeden. Geen miljoen in deze wereld kan n de schaduw staan van deze tekens!


vr feb 18, 2005 1:25 am
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 7 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 22 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group