Het is nu vr maart 29, 2024 1:55 am




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 9 berichten ] 
Onterechte medaille? 
Auteur Bericht
broeloe
Bericht Onterechte medaille?
Brigade-generaal Theodore Roosevelt jr. ontving de Medal of Honor voor zijn betoonde moed op Utah beach. Nu twijfel ik er niet aan of hij dat wel heeft gedaan maar wat me opvalt is dat iemand die een MOH krijgt vaak een tig aantal vijanden heeft omgebracht of stand heeft gehouden tegen een vijandelijke overmacht..etc.
Wat Roosevelt heeft gedaan was niet meer dan zijn plicht, en op deze manier zouden eigenlijk alle leiding gevende officieren op Utah beach een medaille moeten krijge. Bovendien was Utah beach ook nog eens het strand waar het minst is gevochten (aan het eind van de dag telde de 4de inf. divisie slechts 200 doden).
Daarom bekruipt mij toch het gevoel dat de politieke connecties die Roosevelt had (vader was pesident geweest, en hij was een verre neef van de zittende president Roosevelt) en het feit dat hij een week later aan een hartaanval overleed, men hem deze medaille gewoon heeft gegeven.
Bovendien wordt zijn beroemd geworden uitspraak "dan beginnen we de oorlog hier" aangevochten in het boek van Stephen Ambrose, D-day, pagina 272. Maar dat effe terzijde :wink:


za sep 04, 2004 1:30 am
Hans
Bericht 
Broeloe,

de volledige Citation luidt als volgt :

Rank and organization: brigadier general, U.S. Army. Place and date: Normandy invasion, 6 June 1944. Entered service at: Oyster Bay, N.Y. Birth: Oyster Bay, N.Y. G.O. No.: 77, 28 September 1944. Citation: for gallantry and intrepidity at the risk of his life above and beyond the call of duty on 6 June 1944, in France. After 2 verbal requests to accompany the leading assault elements in the Normandy invasion had been denied, Brig. Gen. Roosevelt's written request for this mission was approved and he landed with the first wave of the forces assaulting the enemy-held beaches. He repeatedly led groups from the beach, over the seawall and established them inland. His valor, courage, and presence in the very front of the attack and his complete unconcern at being under heavy fire inspired the troops to heights of enthusiasm and self-sacrifice. Although the enemy had the beach under constant direct fire, Brig. Gen. Roosevelt moved from one locality to another, rallying men around him, directed and personally led them against the enemy. Under his seasoned, precise, calm, and unfaltering leadership, assault troops reduced beach strong points and rapidly moved inland with minimum casualties. He thus contributed substantially to the successful establishment of the beachhead in France .

Ik moet je eerlijk bekennen dat er velen zouden zijn geweest die eerder de MOH zouden hebben verdiend, en misschien dat er inderdaad bij zijn toekenning van de MOH andere factoren mee hebben gespeeld.


za sep 04, 2004 8:41 am
ErnstJan
Bericht Re: Onterechte medaille?
broeloe schreef:
Daarom bekruipt mij toch het gevoel dat de politieke connecties die Roosevelt had (vader was pesident geweest, en hij was een verre neef van de zittende president Roosevelt)



ff off-topic: hebben er dan 2 verschillende Roosevelts in het witte huis gezeten? :? ik dacht dat hij de zoon van de toenmalig president was...


za sep 04, 2004 9:05 am
dvdhoven
Bericht Re: Onterechte medaille?
ErnstJan schreef:
ff off-topic: hebben er dan 2 verschillende Roosevelts in het witte huis gezeten? :? ik dacht dat hij de zoon van de toenmalig president was...


Klopt, Theodore Roosevelt was de eerste Roosevelt, die president (de 26e) was. Van 1901 tot 1909.
De teddybeer dankt zijn naam aan hem.


za sep 04, 2004 9:36 am
Hans
Bericht 
Er is inderdaad nog een Theodore Roosevelt geweest, die ook de Amerikaanse Medal of Honor heeft mogen ontvangen. Deze Roosevelt is de enige Amerikaanse president geweest die de MOH heeft mogen ontvangen terwijl zijn zoon, Theodore Roosevelt jr. (zie eerste post) ook de MOH heeft mogen ontvangen, maar nooit president is geweest van de USA.

De Citation van Roosevelt sr. luidt in ieder geval als volgt :

The President of the United States of America, authorized by Act of Congress, March 3, 1863, has awarded in the name of The Congress the Medal of Honor to

LIEUTENANT COLONEL THEODORE ROOSEVELT

UNITED STATES ARMY

for conspicuous gallantry and intrepidity at the risk of his life above and beyond the call of duty:

Lieutenant Colonel Theodore Roosevelt distinguished himself by acts of bravery on 1 July, 1898, near Santiago de Cuba, Republic of Cuba, while leading a daring charge up San Juan Hill. Lieutenant Colonel Roosevelt, in total disregard for his personal safety, and accompanied by only four or five men, led a desperate and gallant charge up San Juan Hill, encouraging his troops to continue the assault through withering enemy fire over open countryside. Facing the enemy's heavy fire, he displayed extraordinary bravery throughout the charge, and was the first to reach the enemy trenches, where he quickly killed one of the enemy with his pistol, allowing his men to continue the assault. His leadership and valor turned the tide in the Battle for San Juan Hill. Lieutenant Colonel Roosevelt's extraordinary heroism and devotion to duty are in keeping with the highest traditions of military service and reflect great credit upon himself, his unit, and the United States Army.


za sep 04, 2004 9:43 am
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11903
Woonplaats: Bemmel
Bericht 
Dit gedeelte van de citation is belangrijk:

After 2 verbal requests to accompany the leading assault elements in the Normandy invasion had been denied, Brig. Gen. Roosevelt's written request for this mission was approved and he landed with the first wave of the forces assaulting the enemy-held beaches. He repeatedly led groups from the beach, over the seawall and established them inland. His valor, courage, and presence in the very front of the attack and his complete unconcern at being under heavy fire inspired the troops to heights of enthusiasm and self-sacrifice. Although the enemy had the beach under constant direct fire, Brig. Gen. Roosevelt moved from one locality to another, rallying men around him, directed and personally led them against the enemy.

Het geeft aan dat hij eigenhandig diverse aanvallen heeft geleid en zich heeft blootgesteld aan vijandig vuur in het oppeppen van de manschappen de aanval vol te houden en dit alles onder voortdurend vijandelijk vuur.
Omdat zijn functie inhoud als Brigadier-Generaal dit soort acties geheel niet van hem wenste is het een daad van grote moed genoemd. Hij had ook gewoon kunnen wachten met aan land gaan tot de strijd op het strand over was.
De citation geeft een aantal acties aan die overeen komen met de toewijzingscriteria van het MOH. Waar normaal 1 of 2 criteria voldoen tel ik er in deze citation al 3.

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


za sep 04, 2004 9:54 am
Profiel WWW
Hans
Bericht 
Ik wil tevens van de gelegenheid gebruik maken om iets meer informatie te plaatsen over het terecht/onterecht toekennen van een onderscheiding.

Zoals sommigen van jullie ondertussen weten zal ik binnenkort voor het Veteranenblad 'Checkpoint' enkele artikelen schrijven. Één van de opdrachten die ik van de hoofdredacteur heb meegekregen gaat dus inderdaad over dit onderwerp en de (historische) waarde hiervan.

Er zijn in de loop der jaren natuurlijk vele onderscheidingen toegekend die nogal dubieus waren, maar ook omgekeerd. Velen hadden voor hun acties een onderscheiding moeten krijgen, maar hebben deze dus nooit gekregen.

Wat te denken van het verhaal van Winters ? We hebben het hier wel eens over over gehad. Eigenlijk zou hij de MOH moeten ontvangen, maar omdat iemand anders uit zijn eenheid deze onderscheiding al had ontvangen, kwam hij niet meer in aanmerking. Of wat te denken van het verhaal van Bob van der Stok, Nederlands meest onderscheiden militair. Heeft 15 internationale militaire onderscheidingen mogen ontvangen, behalve de Nederlandse Militaire Willems Orde. Een onderwerp waar ik me, net zoals het verhaal rond Anja van Leijssen, op het ogenblik helemaal aan in het vastbijten ben. Al vele Nederlandse instanties hiervoor aangeschreven voor enige opheldering met als doel : alsnog het posthuum toekennen van de Militaire Wilems Orde voor dhr. van der Stok.

Wat te denken van de RAF-piloten tijdens het begin van de oorlog. Op een gegeven moment werden er meer 'hits' geclaimd dan dat er Duitse vliegtuigen bestonden. Dit is ook één van de redenen geweest dat de Britse jachtvliegtuigen later werden uitgerust met een camera in de vleugel, die werd geactiveerd zodra de mitrailleurs begonnen te ratelen. Gewoon ter controle voor het later toekennen van een onderscheiding.

Ook zijn er natuurlijk vele onderscheidingen die, door omstandigheden, nooit zijn geregistreerd. Wat te denken van het verhaal van Anja van Leijssen waar ik al maanden mee bezig ben. Zij heeft volgens eigen zeggen het Britse George Cross ontvangen, maar volgens de registers en diverse Britse instanties komt haar naam nergens voor als ontvanger van het George Cross. En geloof me, ik heb echt veel instanties aangeschreven. Wel eindigen ze allemaal in hun schrijven met zoiets van : "...... dat ze niet in de registers voorkomt, wil niet zeggen dat ze het George Cross nooit heeft ontvangen, omdat de registers, zeker net na de oorlog, niet zijn bijgehouden ".

Zo zijn er natuurlijk nog legio van voorbeelden. Tijdens het bezoek aan Dr. van Maanen te Oosterbeek onlang zat hij mij het volgende verhaal te vertellen. Tijdens zijn uitzending naar Indonesië was hij op gegeven ogenblik met zijn eenheid op patrouille. Tijdens deze patrouille lostte één van zijn kameraden per ongeluk een schot en volgens zijn zeggen het enige schot dat zijn eenheid ooit gelost heeft. Enfin, uiteindelijk werd deze persoon hiervoor onderscheiden met alle poespas eromheen. Dr. van Maanen schiet nog steeds in de lach als hij hier aan denkt.

Ik kan zo nog wel een dag doorgaan, maar dit hou ik straks voor mijn artikel. Het is zeer zeker een interessant, maar uiterst delicaat onderwerp, waarmee ik straks bij het schrijven van het artikel uiterst voorzichtig mee om zal moeten gaan.


za sep 04, 2004 10:04 am
broeloe
Bericht 
Hoe was de regel ook alweer? 1 MOH per divisie of zoiets :?:


za sep 04, 2004 11:27 am
Hans
Bericht 
Ja, daar kwam het ongeveer wel op neer, wat natuurlijk helemaal nergens op slaat. Heroïsche acties moeten gewoon beloond worden, ongeacht of iemand anders of meerderen uit dezelfde eenheid deze onderscheiding al eens gehad hebben.


za sep 04, 2004 11:30 am
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 9 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 18 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group