Het is nu do maart 28, 2024 7:47 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 34 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Wat voor onderscheiding is dit? 
Auteur Bericht
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11903
Woonplaats: Bemmel
Bericht Re: Wat voor onderscheiding is dit?
GQ zou kunnen, alleen lijkt mij de persoon op de foto ouder dan op de foto met de Poolse parabadge.

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


zo sep 11, 2011 10:45 pm
Profiel WWW
Staf
Kaj

Geregistreerd:
ma jul 03, 2006 12:06 pm
Berichten: 2710
Woonplaats: Nederland
Bericht Re: Wat voor onderscheiding is dit?
Doe geen moeite, Ries. Dat is een Polish 2nd Corps Shield 'Mermaid'. :wink: Ik heb een lange tijd onderzoek gedaan naar mijn overgrootvader en ben achter het meeste van zijn militaire carrière tijdens de Tweede Wereldoorlog gekomen. Zie voor het verhaal:

viewtopic.php?f=2&t=12914

Dus we zijn het er over eens dat het om een GQ badge gaat, die hij vermoedelijk voor een 'simpele' sprong heeft verdiend en later voor een Znak cichociemnych heeft verruild toen hij eenmaal de para opleiding had voltooid?

_________________
"In every Polish heart these words must be engraved as in stone: The blood shed unites us, the execution wall, Dachau and Auschwitz and our ravaged home. Every nameless grave and every prison cell, unite us all" - Wladyslaw Broniewski


zo sep 11, 2011 10:51 pm
Profiel
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11903
Woonplaats: Bemmel
Bericht Re: Wat voor onderscheiding is dit?
Als het de GQ is zal hij die op drie manieren (formeel) kunnen hebben gekregen. Een zilveren werd als relatiegeschenk door GQ uitgegeven. Een rode (rood in de vleugels) kreeg men na een cursus parachute vouwen of basiscursus parachutespringen en een gouden (die valt hier denk ik af) voor 15 jaar trouwe dienst bij GQ.
Ik denk als de volgorde toch is, eerste foto is foto met GQ badge en tweede met Poolse parawing, dat hij eerst een korte opleiding bij GQ heeft gekregen en later een Paraopleiding.

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


zo sep 11, 2011 10:54 pm
Profiel WWW
Staf
Kaj

Geregistreerd:
ma jul 03, 2006 12:06 pm
Berichten: 2710
Woonplaats: Nederland
Bericht Re: Wat voor onderscheiding is dit?
Wilco_Vermeer schreef:
GQ zou kunnen, alleen lijkt mij de persoon op de foto ouder dan op de foto met de Poolse parabadge.


Deze foto kwam ik in de oorkonde voor de Croix du Combattant tegen die hij in 1947 verleend kreeg. Maar het lijkt wel dat de epaulet inderdaad op deze foto minder sterren bevat. Heeft hij nou op zijn kraag niet een rangaanduiding (zwart met 1 streep)?

_________________
"In every Polish heart these words must be engraved as in stone: The blood shed unites us, the execution wall, Dachau and Auschwitz and our ravaged home. Every nameless grave and every prison cell, unite us all" - Wladyslaw Broniewski


zo sep 11, 2011 10:55 pm
Profiel
Staf
Kaj

Geregistreerd:
ma jul 03, 2006 12:06 pm
Berichten: 2710
Woonplaats: Nederland
Bericht Re: Wat voor onderscheiding is dit?
De 2e optie lijkt mij het meest aannemelijk. Bedankt heren, we zijn er geloof ik uit.

_________________
"In every Polish heart these words must be engraved as in stone: The blood shed unites us, the execution wall, Dachau and Auschwitz and our ravaged home. Every nameless grave and every prison cell, unite us all" - Wladyslaw Broniewski


zo sep 11, 2011 10:56 pm
Profiel
Ries
Bericht Re: Wat voor onderscheiding is dit?
Het blijft natuurlijk moeilijk om het verschil in leeftijd te zien als er maar een paar jaar tussen zit. Daar zou ikzelf geen redenatie, of het al dan niet een GQ-speldje is, op durven te baseren. Misschien had overgrootvader vlak voor de eerste foto wel een zware nacht achter de rug. Zijn we het er in ieder geval over eens dat het embleem op de eerste foto geen parawing is? Zo ja, dan kan het haast niet anders dan dat het een onderscheiding voor het aandurven van een parachutesprong is.


Laatst bijgewerkt door Ries op zo sep 11, 2011 11:29 pm, in totaal 1 keer bewerkt.



zo sep 11, 2011 10:58 pm
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11903
Woonplaats: Bemmel
Bericht Re: Wat voor onderscheiding is dit?
De drie sterren staan voor Kapitein. De andere lijkt minder sterren te hebben, maar dat is volgens mij logisch omdat ik denk dat hij daar de rang (hogere) Majoor draagt (een ster en een dubbele balk), kan dat. Dat zou mijn vermoeden bevestigen dat de foto met wat wij de GQ badge noemen later is gemaakt en dus dit wellicht toch een andere badge is, mogelijk een naoorlogse Franse.

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


zo sep 11, 2011 11:00 pm
Profiel WWW
Staf
Kaj

Geregistreerd:
ma jul 03, 2006 12:06 pm
Berichten: 2710
Woonplaats: Nederland
Bericht Re: Wat voor onderscheiding is dit?
Neen, dat is niet mogelijk. Fialkowski werd op 2 juli 1944 gepromoveerd tot captain, maar kwam niet hoger dan dat. Tijdens zijn para training in 1941-1942 had hij of nog de rang van 2nd lieutenant of al de rang van 1st Lieutenant.

_________________
"In every Polish heart these words must be engraved as in stone: The blood shed unites us, the execution wall, Dachau and Auschwitz and our ravaged home. Every nameless grave and every prison cell, unite us all" - Wladyslaw Broniewski


zo sep 11, 2011 11:05 pm
Profiel
Staf
Kaj

Geregistreerd:
ma jul 03, 2006 12:06 pm
Berichten: 2710
Woonplaats: Nederland
Bericht Re: Wat voor onderscheiding is dit?
Eerlijk gezegd vind ik dit toch een mysterie. Op beiden foto's heeft hij al medailles in de wacht gesleept (zie de 'ribbon bars'). Zijn eerste echte medaille werd in begin 1945 verleend, toen was hij al Captain (en dat bleef hij). Toch heeft hij 2 verschillende uniformen aan en twee verschillende epaulets.

_________________
"In every Polish heart these words must be engraved as in stone: The blood shed unites us, the execution wall, Dachau and Auschwitz and our ravaged home. Every nameless grave and every prison cell, unite us all" - Wladyslaw Broniewski


zo sep 11, 2011 11:16 pm
Profiel
Ries
Bericht Re: Wat voor onderscheiding is dit?
Sorry voor mijn laatste post. Mosterd na de maaltijd, maar we zijn er dan toch uitgekomen. Het is inderdaad een relatiegeschenk van de firma GQ. Kleine correctie op Wilco nog. Het kleinood werd niet uitgegeven in zilver, goud en rood. Maar in blank metaal, goud en rood-wit-blauw. Over dat laatste blauw twijfel ik een beetje, zou ook zwart geweest kunnen zijn.

Gelieve mijn woordkeuze 'relatiegeschenk' in de volgende context te plaatsen: toen Pieter van Vollenhoven met prinses Margriet wilde gaan trouwen leek het hem, als vaandrig, een aardig idee een halve wing op zijn uniform te kunnen naaien. Probleem was dat hij zwakke enkels had. De man mocht derhalve in het water landen... Het GQ-relatiegeschenk was show voor op het uniform. De Znak cichociemnych, de gapa, was dat zeker niet. Die moest je echt verdienen.


Laatst bijgewerkt door Ries op zo sep 11, 2011 11:53 pm, in totaal 1 keer bewerkt.



zo sep 11, 2011 11:26 pm
Ries
Bericht Re: Wat voor onderscheiding is dit?
Wilco_Vermeer schreef:
Dat zou mijn vermoeden bevestigen dat de foto met wat wij de GQ badge noemen later is gemaakt en dus dit wellicht toch een andere badge is, mogelijk een naoorlogse Franse.


Als je dat vermoeden had, welke naoorlogse badge had je in gedachten? Ik kan er geen bedenken.


Laatst bijgewerkt door Ries op zo sep 11, 2011 11:55 pm, in totaal 1 keer bewerkt.



zo sep 11, 2011 11:27 pm
Ries
Bericht Re: Wat voor onderscheiding is dit?
Kaj schreef:
Eerlijk gezegd vind ik dit toch een mysterie. Op beiden foto's heeft hij al medailles in de wacht gesleept (zie de 'ribbon bars'). Zijn eerste echte medaille werd in begin 1945 verleend, toen was hij al Captain (en dat bleef hij). Toch heeft hij 2 verschillende uniformen aan en twee verschillende epaulets.


Vergis je niet Kaj. Een ribbon bar is per definitie geen weergave van medailles, maar vooral van het aantal dienstjaren, de gebieden waar een persoon ingezet werd, de behaalde kwalificaties, de veldslagen, dat soort dingen.


zo sep 11, 2011 11:51 pm
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11903
Woonplaats: Bemmel
Bericht Re: Wat voor onderscheiding is dit?
De ribbon bar geeft wel degelijk de op dat moment toegekende onderscheidingen weer, maar niet per defnitie de uitgereikte. Er is namelijk vaak een verschil tussen datum van toekenning en de daadwerkelijke datum van uitreiking/presentatie. Hier kunnen jaren verschil tussen zitten. Men kon dus al de ribbon dragen zonder dat men daadwerkelijk de onderscheiding zelf in handen had.

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


ma sep 12, 2011 12:02 am
Profiel WWW
Ries
Bericht Re: Wat voor onderscheiding is dit?
In mijn optiek puur theoretisch gel*l van het allerzuiverste water en zonder meer eerder andersom. De ribbon is namelijk o.a. een verkorte weergave van de verleende onderscheidingen: de verléénde, en dus niet dat wat in het verschiet ligt.

Beste Wilco: geef – als je er tijd voor hebt – dan maar één voorbeeld van een onderscheiding die eerder op een ribbon bar zat dan dat deze onderscheiding uitgereikt werd. Ééntje maar.., het mag wat mij betreft een kleintje zijn..

Of valt deze informatie onder ‘de diverse NARA en Nationaal Archief documenten die je wel mag bezitten maar mag niet verspreiden.’ 'Het schijnt namelijk', volgens sommige duistere bronnen, 'dat op diverse rapporten gewoon auteursrecht zit, ook al zijn het overheidsdocumenten'.
Kun je nakijken, wat volgens de archieven die je hebt, inmiddels omtrent ribbon bars vrijgegeven is?


ma sep 12, 2011 1:50 am
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11903
Woonplaats: Bemmel
Bericht Re: Wat voor onderscheiding is dit?
Kaj, weet je wanneer de foto's zijn gemaakt, dan kunnen we ze met de verleningsdata vergelijken. Op de kraag is geen rangaanduiding volgens mij. Het lijkt op een soort zwarte sterachtig embleem.

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


ma sep 12, 2011 7:59 am
Profiel WWW
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 34 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group