Het is nu do maart 28, 2024 9:13 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 5 berichten ] 
Air Force Outstanding Unit Arward 
Auteur Bericht
TomK
Bericht Air Force Outstanding Unit Arward
Mijn Vader sprak nooit over de oorlog jaren en wat hij mee heeft meegemaakt
Hij is overleden in 2015 op 91 jarige leeftijd
Wij weten een paar dingen hij lied een maand voor zijn overleiden een speld (button) zien dat mag je nooit weg doen vertelde hij
Bij het ontruimen van zijn woning kwamen wij een kistje tegen met papieren uit de wo 2
Hij is opgepakt in Rotterdam en te werk gesteld in de plaats Goor bij Motoren revisie .NV
Dat was een onderdeel van Marineartilleriezeugamt Amersfoort hij is toen gevlucht en ondergedoken gezeten
Hengelo Almelo
Na veel navraag zijn wij er achter gekomen wat de Speld was Air Force Outstanding Unit Arward uitgegeven aan personen die hulp aan de piloten en bemanningen van neer geschoten vliegtuigen in Nederland
Uitgegeven R.A.F
Nu wil ik weten wie zijn de andere personen die ook deze dankbetuiging hebben gehad want er zijn 6 uit gedeeld is mij mede gedeeld aan Nederlanders in het jaar 1954


do maart 03, 2016 3:24 pm
jw1985
Bericht Re: Air Force Outstanding Unit Arward
Weet je zeker dat het om de Air Force Outstanding Unit Award is?

Dit is namelijk een Amerikaanse onderscheiding. Het lijkt dus vreemd dat deze door de (Britse) RAF is uitgegeven.
Daar komt bij dat deze onderscheiding in 1954 is ingesteld, en volgens mij niet met terugwerkende kracht (dus voor zaken met betrekking tot WOII) is uitgereikt.


vr maart 04, 2016 1:47 pm
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11903
Woonplaats: Bemmel
Bericht Re: Air Force Outstanding Unit Arward
Let op dit is GEEN persoonlijke onderscheiding maar een onderscheiding die werd uitgereikt aan eenheden. Het is niet de gewoonte deze specifieke ook aan een buitenlandse eenheid uit te reiken, wel kan het zijn dat RAF personeel in dienst van deze eenheid deze als herinnering hebben ontvangen in de vorm van een oorkonde en/of speld cq lintje.
Zoals gewoon bij Amerikaanse eenheid-onderscheidingen kregen de leden van die eenheid een speld/ribbon of soms zelfs de onderscheiding zelf ook. Deze diende echter niet gedragen te worden naast de persoonlijke onderscheidingen op de linker borst, maar apart aan de rechterzijde op het uniform.
Dus de onderscheiding kan en werd NOOIT persoonlijk toegekend, maar werd aan een persoon toegeschreven indien deze diende in de eenheid die deze onderscheiding had gekregen.

Zo zie je dat bijvoorbeeld hedendaagse Amerikaanse militairen op hun rechterborst het lint van de Presidential Unit Citation dragen omdat hun eenheid waar ze nu bij dienen, tijdens de Eerste Wereldoorlog, de Tweede Wereldoorlog, de Korea Oorlog of de Vietnam Oorlog deze onderscheiding hebben ontvangen. Een militair hoeft hiervoor dus niet eens in die eenheid te hebben gediend ten tijde van die uitreiking. Wel ontvangen militairen die tijdens die uitreiking dienden in de eenheid vaak een oorkonde of de medaille als soort aandenken.

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


di maart 22, 2016 1:13 pm
Profiel WWW
TomK
Bericht Re: Air Force Outstanding Unit Arward
Ik weet dat het geen onderscheiding is maar een dank betuiging voor bewezen diensten
Mijn Vader heeft het nooit gedragen alleen een maand voor zijn streven kwam het te voorschijn in een kistje en vertelde mij dat dit nooit weg mocht doen
Later toen hij gestorven was kwam het weer in mijn handen en heb ik navraag gedaan en is mij het verteld maar waarom hij het heeft gekregen niet
En er is verteld dat dit aan een groep of onderdeel is uitgereikt en dat er maar aan 6 personen in Nederland dit is uitgereikt
Er is navraag gedaan bij de Air Force Personnel Center USA maar vonden niets op naam en er is een brand geweest in de jaren 60 waar gegevens verloren zijn gegaan
We zijn wel een aantal dingen van die tijd te weten gekomen van vrienden en familie van hem maar niets van toen hij onder gedoken heeft gezeten dat is gewoon een zwart gat en daar ben ik gewoon benieuwd naar en de reden waarom hij deze dank betuiging heeft gekregen


do maart 31, 2016 1:48 pm
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11903
Woonplaats: Bemmel
Bericht Re: Air Force Outstanding Unit Arward
Je zal ook nergens namen vinden van personen bij deze onderscheiding, omdat hij aan de eenheid werd toegekend en niet aan de personen individueel. De individuele oorkonde en eventueel lint of soms onderscheiding ter herinnering die wel werden gegeven aan individuele personen, werd of diende te worden gedaan door de eenheid zelf. Om hierachter te komen zal je eerst moeten uitvinden welke eenheid het was en voor welke periode de toekenning werd gedaan. Dan kan je in de archieven van die betreffende eenheid of bij de Nederlandse archiefdiensten nazoeken of de betreffende naam voorkomt bij overzichten voor die specifieke eenheid.

Laat je niets wijsmaken over de brand , die brand is er zeker geweest en heeft veel vernietigd, maar dat is een standaard reactie die wordt gegeven. Het wordt gebruikt als een excuus voor het niet vinden van informatie. Slechts een fractie van de informatie bij de NARA en andere archiefdiensten is gecatalogiseerd en gedigitaliseerd. Men weet zelf niet eens wat er allemaal in het archieven ligt. Dagelijks doen onderzoekers daar ontdekkingen waarvan men niet wist dat het in archief lag. Daarnaast zijn alle verloren gegane gegevens wel degelijk elders aanwezig. Er zijn veel Veteranenorganisaties en historische afdelingen van eenheden zelf die nagenoeg alle informatie die bij de brand verloren is gegaan gewoon hebben.

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


zo apr 03, 2016 11:28 am
Profiel WWW
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 5 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group