Het is nu vr maart 29, 2024 2:32 am




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 10 berichten ] 
Nederlandse medailles uit mijn collectie, 
Auteur Bericht
Roel R
Bericht Nederlandse medailles uit mijn collectie,
Nederlandse medailles uit mijn collectie;

Ik kan momenteel helaas geen foto's maken.

Medailles:

Herinneringsmedaille Luchtbescherming 1940-1945
Mobilisatie-Oorlogskruis
Oorlogsherinneringskruis met zakje
Ereteken voor Belangrijke Krijgsbedrijven
Ereteken voor Orde en Vrede
Onderscheidingsteken voor langdurige, eerlijke en trouwe dienst brons Juliana met doosje
Mobilisatiekruis 1914-1918
Eremedaille in de Orde van Oranje-Nassau brons met doosje

Miniatuursets:

Mobilisatie-Oorlogskruis - Ereteken voor Orde en Vrede - Onderscheidingsteken voor Langdurige Dienst als Officier, met cijfer XX - Kruis voor betoonde marsvaardigheid met kroon - Mobilisatiekruis 1914-1918

Miniaturen:

Mobilisatie-Oorlogskruis
Ridder der Orde van de Nederlandse Leeuw
Onderscheidingsteken voor Langdurige Dienst als Officier, met cijfer XX
Onderscheidingsteken voor langdurige, eerlijke en trouwe dienst brons Wilhelmina
Eremedaille in de Orde van Oranje-Nassau zilver met doosje
Bloeddonormedaille van het Nederlandse Rode Kruis


Batons:

Vliegerkruis
Oorlogsherinneringskruis
Oorlogsherinneringskruis met ster
Kruis voor betoonde marsvaardigheid
Herinneringsmedaille Multinationale Vredesoperaties 3 x
Herinneringsmedaille VN-Vredesoperaties
Ridder der Orde van de Nederlandse Leeuw ( burgerbaton )

Onderscheidingsteken voor Langdurige Dienst als Officier, met cijfer XX - Kruis voor betoonde marsvaardigheid

Ereteken voor Orde en Vrede met 3 gespen - Onderscheidingsteken voor langdurige, eerlijke en trouwe dienst brons

Lid der Orde van Oranje-Nassau - Onderscheidingsteken voor Langdurige Dienst als Officier, met cijfer XX

Lid der Orde van Oranje-Nassau - Ereteken voor Orde en Vrede - Onderscheidingsteken voor Langdurige Dienst als Officier, met cijfer XXV


Knoopsgat versierselen:

Bronzenkruis - Royal Victorian Order
Vrijwilligersmedaille Openbare Orde en Veiligheid 3 x
Ridder der Orde van de Nederlandse Leeuw
Verzetsherdenkingskruis

Overigen:

Gesp 1946 voor Ereteken voor Orde en Vrede
Gesp 1947 voor Ereteken voor Orde en Vrede
Gesp 1948 voor Ereteken voor Orde en Vrede
Demobilisatiespeld marine met zakje

De stukken hieruit die ik het meest bijzonder vind zijn het baton van het vliegerkruis, en het knoopsgat versiersel van het Bronzen kruis - Royal Victorian Order.


za feb 26, 2005 1:17 am
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11903
Woonplaats: Bemmel
Bericht 
Nette reeks Roel,
Zelf heb ik de meeste Wo2 onderscheidingen ook, zowel de medaille als het baton. Van het Oorlogsherinneringskruis het ik ondertussen al eenhele mooie reeks met nagenoeg alle gespen en een oorkonde.

Heb je nog andere landen ook?

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


za feb 26, 2005 12:33 pm
Profiel WWW
Jesper
Bericht 
Grappig, gisteren had ik toevallig nog het verzetsherdenkingskruis in mijn handen. Toeval?


za feb 26, 2005 3:28 pm
Roel R
Bericht 
Wilco_Vermeer schreef:
Nette reeks Roel,
Zelf heb ik de meeste Wo2 onderscheidingen ook, zowel de medaille als het baton. Van het Oorlogsherinneringskruis het ik ondertussen al eenhele mooie reeks met nagenoeg alle gespen en een oorkonde.

Heb je nog andere landen ook?


Wat versta je onder Wo2 Onderscheidingen? Ik hoop ze ooit bij elkaar te krijgen,

Deze zijn:

A - Dapperheidsonderscheidingen

Militaire Willems-Orde 4
Bronzen Leeuw
Bronzen Kruis
Kruis van Verdiensten
Vliegerkruis

B - Verzetsonderscheidingen

Verzetskruis
Verzetsster Oost Azie
Verzetsherdenkingskruis

C - Herinneringsonderscheidingen

Mobilisatie oorlogskruis
Oorlogsherinneringskruis
Kruis voor Recht en Vrijheid
Nieuw Guinea Herinneringskruis
Ereteken Orde - Vrede


za feb 26, 2005 6:46 pm
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11903
Woonplaats: Bemmel
Bericht 
WO2 onderscheidingen zijn die onderscheidingen die tijdens Wo2 of ten gevolge van Wo2 werden uitgegeven.

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


za feb 26, 2005 8:43 pm
Profiel WWW
Roel R
Bericht 
Dit zijn alle medailles waarvoor personen in wo2 in aanmerking kwamen.


za feb 26, 2005 9:00 pm
Jansen
Bericht 
Roel Rijks schreef:
Dit zijn alle medailles waarvoor personen in wo2 in aanmerking kwamen.
Kruis voor Recht en Vrijheid
Nieuw Guinea Herinneringskruis
Ereteken Orde - Vrede

hebben niets met WO2 te maken, deze onderscheidingen zijn voor krijgsbedrijf na afloop van WO 2,

resp. Korea ( en inmiddels zie: http://www.onderscheidingen.nl/nl/medai ... ng/rv.html

Kruis voor Recht en Vrijheid
Ingesteld bij Koninklijk besluit no. 30 van 23 juli 1951 en oorspronkelijk toegekend aan Nederlandse militairen die gedurende de Korea-oorlog deel uitmaakten aan het Nederlands Detachement Verenigde Naties in Korea of zich aan boord bevonden van Nederlandse marineschepen ter kuste van Korea.
Bij Koninklijk besluit no. 496 van 13 juli 2002 werden de toekenningscriteria aangepast. Het Kruis zal vanaf dan ook worden verleend aan militairen van de krijgsmacht die deelgenomen hebben aan krijgsbedrijven ten behoeve van de verdediging en ter bescherming van de belangen van het Koninkrijk of ten behoeve van de handhaving en de bevordering van de internationale rechtsorde, voorzover deze krijgsbedrijven bij koninklijk besluit zijn aangewezen.

ook voor andere inzet)

Nieuw Guinea en Nederlands Indie


za feb 26, 2005 9:57 pm
Jansen
Bericht 
Aan het lijstje ter zake van WO2 kan nog wel worden toegevoegd:


Ereteken voor Belangrijke Krijgsbedrijven
Ook wel bekend als het Expeditiekruis. Ingesteld bij Koninklijk besluit no. 13 van 19 februari 1869 (Staatsblad 24). Het wordt toegekend aan hen, die deel hebben genomen aan belangrijke krijgsverrichtingen.

Bij het kruis werden gespen toegekend, te dragen op het lint. In totaal zijn er 33 gespen ingesteld: (waaronder:)



Timor 1942"
Ingesteld bij Koninklijk besluit no. 7 van 29 oktober 1942 en uitgereikt aan hen, die verscholen in de wouden van Timor, zich in de periode 1941-1942 bezighielden met guerrilla-acties tegen de Japanse bezetter, en aan de leden van de Koninklijke Marine, die de guerrillastrijders uiteindelijk naar Australiƫ evacueerden.

en:

Erkentelijkheidsmedaille 1940-1945
Ingesteld bij Koninklijk besluit van 9 februari 1946. Het wordt in zilver of brons uitgereikt aan Nederlanders, Nederlandse onderdanen en vreemdelingen die zich voor de Nederlandse zaak verdienstelijk hebben gemaakt, hetzij door het verlenen van hulp aan Nederlanders, Nederlandse onderdanen en Nederlandse instellingen, die zich in 1940-1945 op het door den vijand bezette grondgebied van het Koninkrijk bevonden of aan Nederlanders en Nederlandse onderdanen, die het grondgebied van het Koninkrijk in de periode 1940-1945 hebben verlaten, hetzij door leniging van nood van deze personen na de bevrijding.


za feb 26, 2005 10:10 pm
Roel R
Bericht 
Jansen schreef:
Aan het lijstje ter zake van WO2 kan nog wel worden toegevoegd:

Ereteken voor Belangrijke Krijgsbedrijven
Timor 1942"



Idd, maar in theorie hoort dan alleen de Gesp "Timor 1942" erbij.

Citaat:
Erkentelijkheidsmedaille 1940-1945


Volkomen correct. Opmerkelijk genoeg heeft Meijer deze niet als oorlogsmedaille staan.


za feb 26, 2005 10:37 pm
Roel R
Bericht 
Ik begrijp de verwarring al :oops: Mijn lijstje gaat over de oorlogsonderscheidingen. Kruis voor Recht en Vrijheid, Nieuw Guinea Herinneringskruis en Ereteken Orde - Vrede vallen van de wo2 lijst natuurlijk af.


za feb 26, 2005 10:39 pm
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 10 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 14 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group