Het is nu do maart 28, 2024 10:15 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 40 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Artikel Checkpoint 
Auteur Bericht
Hans
Bericht Artikel Checkpoint
Beste leden,

In het maanblad voor veteranen, Checkpoint, van april 2004 staat een ruim artikel over mevr. Anja van Leijssen. Deze 83-jarige vrouw heeft vele onderscheidingen mogen ontvangen, heeft Sir Winston Churchill persoonlijk onmoet en heeft uit handen van de Britse koningin menigmaal een onderscheiding in ontvangst mogen ontvangen. Zo is zij op 6 april 2000 nog benoemd tot 'Member of the British Empire'.

In dit artikel staat ook vermeld dat zij is onderscheiden met het Britse George Cross, ná het Victoria Cross de hoogste Britse dapperheidsonderscheiding. Zoals jullie weten zijn enkele medewerkers van Stiwot al maanden bezig met onze nieuwste website, www.ww2awards.com, die tijdens de meeting op 16 mei a.s. te Best officiëel gelanceerd zal gaan worden.

Goed, wat is nu het probleem ? Wij hebben op onze awards-site ook het George Cross en alle ontvangers hiervan uitgewerkt, maar de naam van deze mevrouw komt hier echter niet in voor. Uiteraard heb ik contact gehad met mijn Britse vrienden van de George Cross / George Medal Society, maar ook in hun bestand komt zij niet voor. Toch probeer ik enige duidelijkheid te krijgen in dit hele verhaal. Heeft de journalist van dit artikel in het maandblad Checkpoint een fout gemaakt, of.... ? Uiteraard heb ik de redactie van Checkpoint ook al gemaild en gevraagd of het mogelijk zou zijn om óf de journalist óf deze mevrouw zelf te spreken te krijgen. Ik zit echter nog op antwoord te wachten.

Morgen, zondag 2 mei, verzorgt mevr. van Leijssen de herdenkingsdienst op het Roermondse Oude Kerkhof voor de geallieerde piloten die daar begraven liggen. Dit kerkhof staat officiëel bekend als 'Begraafplaats nabij de Kapel in 't Zand'.

Mijn vragen zijn daarom de volgende : wie weet iets meer over deze mevr. van Leijssen of wie gaat er morgen misschien naar de herdenkingsdienst in Roermond ? Mocht iemand naar Roermond gaan, zou ik die persoon willen verzoeken om op gepaste wijze en dat wil ik dus even zeer benadrukken : op gepaste en gerespecteerde wijze, contact te zoeken met deze mevrouw en haar vragen of het misschien mogelijk is om met mij contact op te nemen. Even voor alle duidelijkheid : ik beweer niet dat zij het George Cross nooit heeft ontvangen, maar zou toch enige duidelijkheid in dit hele verhaal willen hebben. Ook ben ik uiteraard geïnteresseerd in haar andere onderscheidingen en het verhaal hierachter. Dus, mocht iemand naar Roermond gaan en de mogelijkheid hebben om haar te spreken te krijgen, mijn gegevens zijn :

Hans Molier
Susannadonk 123
4707 WT Roosendaal
tel : 0165-554531
hans@ww2awards.com


za mei 01, 2004 10:51 am
Hans
Bericht 
Beste leden en bezoekers,

Na enig speurwerk ben ik een uurtje geleden achter het adres en telefoonnr. van mevr. van Leijssen gekomen en heb deze meteen opgebeld. Ik heb in ieder geval met haar afgesproken om z.s.m. een bezoek aan haar te brengen voor een interview en het maken van enkele foto's, en ik was van harte welkom.

Dus jullie hoeven niet meer te zoeken voor me of speciaal morgen naar de herdenking in Roermond te gaan. In ieder geval, allemaal bedankt.


za mei 01, 2004 8:31 pm
David
Bericht 
Succes met je verhaal Hans! En laat je het ons weten wat er uit is gekomen? Ben wel benieuwd hoe de vork in de steel zit.


zo mei 02, 2004 11:47 am
steunwieler
Bericht 
Naar waar ga je??
Naar Engeland??


zo mei 02, 2004 12:17 pm
Bestuur STIWOT
Avatar gebruiker
Jeroen

Geregistreerd:
za maart 13, 2004 10:20 pm
Berichten: 4956
Woonplaats: Helmond
Bericht 
Nee hoor, Mevr. van Leijssen woont gewoon in Roermond :D

_________________
"When you go home, tell them of us and say, for your tomorrow, we gave our today." - 2nd (British) Division War Memorial, Kohima.


zo mei 02, 2004 1:31 pm
Profiel WWW
Hans
Bericht 
Goed beste mensen, na wat geslijm met mijn vrouw ben ik vanmiddag nog hals over kop vanuit Roosendaal naar Roermond vertrokken voor een herdenkingsbijeenkomst en een ontmoeting met mevr. Anja van Leijssen.

Na aankomst aldaar bleek al vrij snel dat dit bijna een onmogelijke opgave was, omdat alles tot in de laatste minuut al gepland was. Echter, na een uur, toen de stoet op vertrekken stond naar een besloten bijeenkomst, drong ik me als een echte journalist naar voren en kwam in oogcontact met deze vrouw. Ik schudde haar vervolgens de hand, stelde mezelf netjes voor en probeerde een gesprek met haar aan te gaan. Echter, van alle kanten probeerden ze, i.v.m. het strakke tijdschema, haar weer mee te nemen. Wel heb ik enkele foto's kunnen nemen en ze fluitserde me toe om haar binnenkort op te bellen voor een vernieuwde afspraak bij haar thuis.

Haar vermeende ontvangen George Cross kon ik echter niet ontdekken, maar in het officiëel uitgereikte boekje bij de ingang van dit kerkhof stond haar haar als volgt vermeld : Mw. Anja van Leijssen GC MBE Legion D'Honneur.

Dus eigenlijk ben ik niets wijzer geworden en ik hoop tijdens onze volgende privé-afspraak meer te weten te komen.


zo mei 02, 2004 8:07 pm
Staf
Avatar gebruiker
Kevin

Geregistreerd:
za maart 27, 2004 7:12 pm
Berichten: 6994
Bericht 
Hans, interessant zo'n vervolgverhaal. :wink:

Ik ben erg benieuwd naar het persoonlijke verhaal van mevrouw Leijssen, en waarom ze zo veelvuldig onderscheiden is.

We moeten ons beseffen dat we nu nog de kans hebben om te spreken met mensen die wat betekent hebben in de oorlog, over 10-20 jaar zullen er nog maar heel weinig mensen nog leven met een interessant verhaal.


zo mei 02, 2004 10:17 pm
Profiel WWW
Hans
Bericht 
Kevin, het moge duidelijk zijn dat deze mevrouw vele daden heeft verricht en daarvoor diverse internationale onderscheidingen heeft mogen ontvangen. Dat is ook de andere reden dat ik binnenkort een bezoekje zal brengen : de verhalen achter deze heroïsche daden. Maar hoofdpunt bljft natuurlijk het verhaal van haar ontvangen Geroge Cross.


ma mei 03, 2004 7:32 am
Hans
Bericht 
Ik wil jullie toch op de hoogte houden m.b.t. dit onderwerp en ik wil jullie dan ook meedelen dat ik vanmorgen mevr. van Leijssen aan de telefoon heb gehad en een afspraak heb gemaakt voor zondag 23 mei a.s. Wordt vervolgd !


vr mei 21, 2004 10:10 pm
steunwieler
Bericht 
Ok dan zullen we allemaal aan je denken Hans :wink:


za mei 22, 2004 3:51 pm
Hans
Bericht 
Ja dank je wel Steunwieler, maar ik ben heel benieuwd met wat voor informatie ik morgen om deze tijd thuis zal zitten, of wat verkeerde informatie of met informatie waarvan heel Engeland op zijn kop zal staan. Zodra ik thuis ben, zal ik onmiddelijk verslag uitbengen.


za mei 22, 2004 9:36 pm
Hans
Bericht 
Beste mensen,

Jeroen en ik zijn zojuist terugggekeerd van ons bezoek aan mevr. van Leijssen en eigenlijk weten we nog niets definitiefs. Ze woont namelijk in en bejaardenflat en is onlangs verhuisd van de 4e verdieping naar de begane grond.

Haar George Cross zit met andere onderscheidingen nog steeds ingepakt. Op mijn vraag waarom ze wel andere onderscheidingen draagt en niet het George Cross antwoordde ze dat de ophanging van het George Cross al enkele jaren kapot is en ze dit nog steeds moet laten maken. Volgens ons heeft ze ook geen enkel benul van de waarde en belangrijkheid van het George Cross. Ze draagt altijd onderscheidingen die er nog gewoon goed uitzien, zonder naar de onderscheiding zelf te kijken. Zodra ze het George Cross had gevonden, zou ze mij weer bellen en was ik van harte welkom.

Wel is mijn geloofwaardigheid in haar wat betreft het ontvangen van het George Cross flink toegenomen, omdat op alle officiële correspondentie vanuit Engeland altijd staat vermeld : Mrs. Anja van Leijssen GC. We houden jullie in ieder geval op de hoogte. Jeroen heeft overigens op dit forum enkele foto's geplaatst van ons bezoek, waar jullie ook kunnen zien dat achter haar naam staat vermeld : GC.


zo mei 23, 2004 6:52 pm
Bestuur STIWOT
Avatar gebruiker
Jeroen

Geregistreerd:
za maart 13, 2004 10:20 pm
Berichten: 4956
Woonplaats: Helmond
Bericht 
De MBE Citation staat hier:
http://www.oorlogsmusea.nl/temp/GC4.jpg
KIJK UIT: Het is nogal een groot bestand (1200*1600 pixels)

_________________
"When you go home, tell them of us and say, for your tomorrow, we gave our today." - 2nd (British) Division War Memorial, Kohima.


zo mei 23, 2004 6:58 pm
Profiel WWW
Rob McRoy
Bericht 
Hans en Jeroen gefeliciteerd met jullie gedrevenheid om tot een resultaat te komen. Een ontroerende maar naar mijn inziens terechte reden waarvoor zij de MBE kreeg. Ik kijk met ongeduld uit naar het verhaal dat achter het GC zit. Indien ze inderdaad houder is van een GC vindt ik wel dat we met zijn allen er moeten voor streven om zoveel mogelijk sites en instanties die handelen over het GC in te lichten en een rechtzetting te vragen om alsnog haar naam te vermelden in de lijst van de GC houders.


zo mei 23, 2004 11:25 pm
Rob McRoy
Bericht 
Hans, wat me intrigeert in het hele verhaal is dat op het MBE certificaat van Mevr. Van Leijssen (zie foto) staat dat zij het GC kreeg voor daden "in the face of the enemy".

In de beschrijvng van het GC op de award site lees ik de zin "It was intended primarily for civilians but later also in the for military service personnel for actions for which military honours were not granted and awarded for actions not in the face of the enemy."

Op de site http://www.fact-index.com/g/ge/george_cross.html staat ook de vermelding alsvolgt "The George Cross is the British decoration corresponding to the Victoria Cross, but awarded for acts not in the face of the enemy."

Zou dit een reden kunnen zijn?


ma mei 24, 2004 12:23 am
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 40 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group