Het is nu vr maart 29, 2024 11:51 am




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 40 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Artikel Checkpoint 
Auteur Bericht
Hans
Bericht 
Rob,

Het grootste globale verschil tussen de 2 hoogste onderscheidingen in Engeland, het Victoria Cross en het George Cross is eigenlijk het feit dat het VC wordt uitgereikt voor daden in het aangezicht van de vijand en het GC inderdaad niet.

Het GC werd veelvuldig uitgereikt aan personen tijdens de Blitz in 1940. Denk hierbij b.v. aan het redden van mensen die bekneld waren geraakt onder het puin, mensen die tijdens deze periode bommen onschadelijk wisten te maken met gevaar voor eigen leven en meer van dit soort zaken. Echter, uitzonderingen bevestigen natuurlijk altijd de regel. Ook enkele verzetsmensen in bezet gebied kwamen in aanmerking voor het GC, en juist daarom zou de Citation van Anja van Leijssen verklaarbaar kunnen zijn, zij heeft in Nederland verzetswerk gedaan en geallieerde bemanningen geholpen.

Het is echter niet mijn intentie geweest, en dit zal het nooit worden, om mevr. van Leijssen aan te vallen of de databases in Engeland op hun fouten te wijzen. Ik heb hier inderdaad al heel veel tijd gestoken en in vind gewoon, ere wie ere toekomt !
Dit probeer ik gewoon uit te vinden. Óf mevr. van Leijssen is abuis wat betreft haar GC óf alle registers in Engeland zitten verkeerd. Ik probeer ook niet de geschiedenis te herschrijven, maar mocht deze 83-jarige mevrouw echter wel het GC ooit hebben ontvangen, dan mogen een paar instanties in Engeland zich wel eens diep gaan zitten schamen. Heeft zij echter het GC nooit ontvangen, dan mogen de letters GC achter haar naam niet meer vermeld worden, en zal er een rectificatie moeten plaatsvinden.

Ik heb gisteren vele instanties in Engeland al een verslag inclusief enkele foto's van mijn bezoek aan mevr. van Leijssen doorgemaild, en wacht eigenlijk op hun reacties. Ook heb ik gisteren een zeer ruim verslag doorgemaild naar het veteranenblad Checkpoint die in het juni-nummer een rectificatie wil plaatsen.
Geef deze mevrouw op het ogenblik het voordeel van de twijfel, totdat het tegendeel bewezen is, dat is eigenlijk het enige wat ik nu verlang. De waarheid komt vanzelf een keer boven water. Ik zal straks ook nog even telefonisch contact opnemen met de redactie van Checkpoint met het verzoek om eerst de verslagen vanuit Engeland af te wachten.

Soms wou ik dat ik het artikel nooit gelezen had, maar toch vind ik dat zoiets tot op de bodem uitgezocht dient te worden. En dit zal ik zeer zeker doen ook, niet voor mijn eigen eer, maar gewoon om duidelijkheid te verkrijgen in dit hele, toch niet onbelangrijke, verhaal.


ma mei 24, 2004 9:34 am
Hans
Bericht 
Zojuist een mailtje ontvangen van de hoofdredacteur van het maandblad Checkpoint :

Geachte heer Molier,

Hartelijk dank voor onderstaande reactie. In deze lastige kwestie maken we
graag gebruik van de expertise van u en uw connecties in Engeland. Om die
reden zullen we voorlopig afzien van publicatie van (fragmenten van) de
ingezonden brief van kapitein P.M. Janse en eventuele rectificatie t.a.v.
het George Cross. Mocht uit uw bevindingen blijken dat een rectificatie
alsnog noodzakelijk is, dan vernemen wij dat graag van u. Ik wil u dan ook
vriendelijk verzoeken ons op de hoogte te houden van uw bevindingen en wil u
nogmaals bedanken voor uw uitvoerige reactie.

Met vriendelijke groet,

Janke Rozemuller
redactie Checkpoint

Ik wil, net als vele andere, nu onderhand toch enige duidelijkheid in dit verhaal. Ik ben daarom een zeer ruim verslag van mijn bezoek aan mevr. van Leijssen, incl. enkele foto's aan het doormailen naar vele personen, instellingen, GC-musea, en societys in Engeland. Dit kost aardig wat tijd, maar ik vind dat de onderste steen nu toch maar naar boven moet komen. Laat ze in Engeland de archieven maar eens induiken en mij een antwoord geven of mevr. van Leijssen nu wel of niet het George Cross of de George Medal heeft ontvangen. Gezien de toch grote interesse op dit forum m.b.t. delicaat onderwerp, wil ik iedereen via het plaatsen van deze boodschappen toch regelmatig op de hoogte houden.


ma mei 24, 2004 2:43 pm
Leo
Bericht 
Hans,
Sta me toe om mijn bewondering uit te drukken voor de vastberadenheid waarop U dit item wil ontleden.U begint aan een bijna onmogelijke opdracht, jaren na de feiten. Alle respekt....en GOOD LUCK !!!

...-


di mei 25, 2004 10:32 am
Hans
Bericht 
Nightwalker, bedankt voor je compliment. Volgens mij staat heel Engeland nu op zijn kop, maar zolang mij niemand kan verklaren wat de letters 'GC' achter de naam van mevr. van Leijssen doen, blijf ik hiermee tot het eind doorgaan.

Ik heb gisterenavond al enkel reacties uit Engeland mogen ontvangen en deze zijn net zo verbaasd als dat wij zijn. Op alle officiële (Britse) documenten staat vermeld : Mrs. Anja van Leijssen GC, en er is niemand die dit kan verklaren of in de registers terug kan vinden. Dat er iets niet klopt moge duidelijk zijn en ik ben ook heel benieuwd waar dit uiteindelijk zal eindigen. Ik hou jullie in ieder geval regelmatig op de hoogte van mijn vorderingen.


di mei 25, 2004 11:23 am
steunwieler
Bericht 
Veel succes met zoektocht, en als we je kunnen helpen aarzel dan niet iets te vragen!


wo mei 26, 2004 4:06 pm
Hans
Bericht 
Dank je, zal ik zeer zeker in gedachten houden, maar ik zal eerst de reacties uit Engeland eens afwachten. Mochten zij niets kunnen vinden zullen wij als Stiwot-leden eens ten strijde trekken :twisted:


wo mei 26, 2004 4:48 pm
Hans
Bericht 
Voor degenen die op de hoogte willen blijven van dit onderwerp m.b.t. mevr. Anja van Leijssen, wil ik op het volgende artikel attenderen. Ook in Engeland is men op het ogenblik volop bezig en van één van hen kreeg ik de volgende link waar een stukje is te lezen over deze mevrouw.

South of Eindhoven, along XXX Corps' avenue of approach, in the town of Roermond, was a small L.O. group consisting of only fifteen members who were so concerned about security that they only knew each other by their nicknames. Their headquarters was located in a vault in the Roermond cemetery. Anya van Lyssens, later awarded the Military Order of William for her actions in the Resistance, was a member of this group. They had a radio with which they maintained contact with a Belgian Resistance group and smuggled downed Allied airmen over the border. Their group is credited with saving the lives of 29 airmen prior to MARKET-GARDEN

Link is : http://www.arnhemarchive.org/RepDutch.htm


ma mei 31, 2004 11:29 am
Hans
Bericht 
Beste forumleden en bezoekers,

Naar aanleiding van mijn 3e bezoek aan Anja van Leijssen op zaterdag 10 juli 2004, heb ik besloten om mijn onderzoek naar haar ontvangen George Cross te beëindigen en ik wil mijn argumenten voor deze beslissing toch even kort toelichten.

Zoals de meeste van u weten ben ik al vele weken zeer intensief bezig met dit onderzoek. Vele en vele emails zijn de deur uitgegaan, vele brieven heb ik verstuurd naar officiële Britse Societys, Ministeries en Ambassades en vele oproepen heb ik geplaatst op internationale fora. Van over de hele wereld heb ik antwoorden terug gehad, velen via email, maar ook velen via officiële, persoonlijk aan mij gerichte, brieven zoals van het Britse Ministerie van Defensie, de Britse Ambassade in Nederland en de Britse Victoria Cross en George Cross Society en Groot-Brittannië. Allemaal komen ze eigenlijk tot dezelfde conclusie : haar naam komt nergens voor als ontvanger van het Britse George Cross, máár dit wil niet zeggen dat ze deze onderscheiding nooit heeft ontvangen.

In principe ben ik dus op een dood spoor beland en de enige die alle twijfels had kunnen wegnemen was mevr. Anja van Leijssen zelf. Zoals ik wel eens heb eerder vermeld, is ze in de loop der jaren enkel onderscheidingen kwijt geraakt, dus óf verloren óf zo goed opgeborgen dat ze niet meer weet waar ze deze gelaten heeft. Ik denk, en verwacht eigenlijk ook, dat er nooit meer enige duidelijkheid zal komen over het George Cross dat ze wel of niet ontvangen zou hebben. Zolang er geen bewijs is dat ze deze onderscheiding nooit heeft mogen ontvangen, en zolang ze zelf het tegendeel blijft beweren, krijgt deze vrouw van mij het voordeel van de twijfel. Wie ben ik om, zonder enig bewijs, te beweren dat ze het George Cross nooit heeft mogen ontvangen ? Wie of wat geeft mij het recht om dit soort uitlatingen te verkondigen ? Niemand, en voor mij blijft ze dan ook Anja van Leijssen GC !! Ik zal dan ook over haar op onze www.ww2awards.com site ruim aandacht besteden aan haar verkregen onderscheidingen en haar Citations. En geloof me, deze vrouw draagt meer wonden en geheimen met zich mee dan dat wij ons ooit kunnen voorstellen.

We hebben ondertussen in een vrij korte periode een hele leuke relatie opgebouwd, hebben zeer regelmatig contact met elkaar en hebben afgesproken om toch vrij vaak bij elkaar op bezoek te komen. Ook tijdens komende afspraken, zoals eind juli wanneer de Duitse officier langskomt die haar destijds heeft helpen ontsnappen, of begin oktober wanneer zij eregast zal zijn tijdens de onthulling van een monument in Echt (Limburg), ben ik uitgenodigd om dit soort gelegenheden bij te wonen. Deze 83-jarige vrouw heeft haar sporen wel verdiend, geloof me maar, en ik vind dat ze nu met rust gelaten mag en eigenlijk moet worden. Dit soort mensen moeten we eren en bedanken voor hun bijdrage tijdens de oorlog, maar ook zeker ná de oorlog.

Ik heb ondertussen een, met alle respect, dossier ‘Anja van Leijssen’ aangelegd vol met krantenartikelen, foto’s, officiële uitnodigingen, briefwisselingen en tal van andere zaken. Ze heeft mij deze toevertrouwd, niet alleen voor ons eigen dossier, maar ook om deze te bewaren voor het nageslacht en deze generatie en de komende generaties er zodoende op te wijzen dat vrijheid niet altijd vanzelfsprekend is of is geweest, maar dat velen hiervoor hebben moeten vechten en vaak ook met de dood hebben moeten bekopen, en dat is overigens ook wat haar nog steeds gaande houdt. Ik hoop op deze wijze hieraan een héél klein steentje te mogen bijdragen.

Ik zal morgen ook contact opnemen met de hoofdredactie van het veteranenblad 'Checkpoint' en hun meedelen dat ik mijn eerdere stelling in zal trekken en hun vriendelijk doch dringend wil adviseren dat er wat mij betreft ook geen rectificatie zal hoeven plaatsvinden in het komende nummer van 'Checkpoint'.

Hans Molier


zo jul 11, 2004 12:07 pm
Leo
Bericht 
Hans,

U heeft geen GC gevonden.....Jammer.
Maar U heeft wel een juweel van een Dame gevonden.

Alle respekt, Hans.

...-


zo jul 11, 2004 12:39 pm
Hans
Bericht 
Ja, ik denk dat we het zo maar moeten gaan bekijken, benaderen en verder moeten gaan behandelen. Een vrouw die, mijn inziens het volste respect verdiend en die we ook als zodanig moeten koesteren.

Overigens, tijdens een volgende Stiwot-meeting, mits deze een beetje goed bereikbaar is voor haar en ze nog in goede gezondheid is, zal ze in vol ornaat aanwezig willen zijn om vragen te beantwoorden en om gewoon eens gesprekjes met de aanwezigen aan te willen gaan. Geloof me, ondanks haar 83-jarige leeftijd, is ze (verbaal) nog actief genoeg :wink:


zo jul 11, 2004 12:46 pm
Staf
Avatar gebruiker
Kevin

Geregistreerd:
za maart 27, 2004 7:12 pm
Berichten: 6994
Bericht 
Als ik het goed begrijp heeft deze mevrouw helemaal geen medaille nodig om respect te verdienen net als zoveel andere van haar leeftijdsgenoten.

Dus of ze nou wel of niet een GC heeft, mijn respect heeft ze. Net als dat ik al haar leeftijdsgenoten respecteer die ook tijdens de oorlogsjaren zich hebben ingezet voor anderen en voor hun land. Iemand die bijvoorbeeld een onderduiker heeft geholpen, respecteer ik net zoveel als iemand die aan het front heldendaden heeft verricht. Vele kleine bijdragen aan de overwinning en de menselijkheid zijn net zo belangrijk geweest als de grote bijdragen. En medaille is ook maar een ding...

Maar ik dwaal af: Hans, ik vind het erg goed van je dat je het verhaal van mevrouw Leijssen gaat documenteren. Veel succes daarmee en ik hoop dat mevrouw Leijssen in goede gezondheid nog vele jaren in staat zal zijn om haar verhaal met anderen te delen.


zo jul 11, 2004 1:10 pm
Profiel WWW
Hans
Bericht 
Kevin en Nightwalker, allebei bedankt voor jullie reacties. Ik hoop, en ik moet het daar met de andere medewerkers nog maar eens over hebben, om tijdens de volgende Stiwot-meeting het verzet in het algemeen tijdens WO-2 maar eens wat nader te belichten middels b.v. Anja uit te nodigen en/of misschien een tenstoonstelling te maken over het verzet.

Ze heeft in de loop der jaren vele internationale toespraken gehouden, en ik denk dat er nog aardig wat ex-verzetslieden zijn die hun verhaal misschien wel eens kwijt willen en ik vind dat we deze gelegenheid maar eens moeten aangrijpen zolang het nog kan. Want laten we eerlijk zijn, deze generatie wordt natuurlijk met de dag kleiner.

Verder ben ik het volkomen met je eens Kevin, deze mensen verdienen minstens net zoveel respect als degenen die aan het front vochten en die in de loop van de geschiedenis meer bekendheid hebben gekregen.


zo jul 11, 2004 1:23 pm
Dennis
Bericht 
een heel mooi verhaal over een inderdaad zeer mooie dame als ik dit zo lees. Hans, ik denk dat je namens ons allemaal deze mevrouw mag bedanken voor al haar daden die zij heft vericht.
Ik denk dat je heel erg trots zult zijn dat je met zo een dame mag spreken, petje af!


zo jul 11, 2004 1:55 pm
Hans
Bericht 
Ja, de eerste keer dat ik haar zag (2 mei 2004) tijdens de herdenking in Roermond liep ze in vol ornaat en kon je echt niet bij haar in de buurt komen. Ondertussen zijn we ruim 2 maanden verder, hebben we een heel leuke band opgebouwd en hebben minimaal toch 1 keer per week (telefonisch) contact met elkaar. Echt enorm leuk.


zo jul 11, 2004 10:20 pm
Hans
Bericht 
Ik wil jullie even laten weten dat ik vanmorgen eindelijk een officiëel schrijven de deur heb uitgedaan naar Janke Rozemuller van het maandblad Checkpoint, waarin ik mijn bevindingen en adviezen overbreng omtrent mevr. Anja van Leijssen.

Omdat dit best een vrij lange brief is, zal ik hem niet plaatsen in dit onderwerp, maar mocht iemand interesse hebben in dit schrijven kunnen ze mij altijd persoonlijk benaderen en ik zal deze brief wat nader toelichten.

Hans


do jul 22, 2004 9:19 am
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 40 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 19 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group