Het is nu vr maart 29, 2024 11:29 am




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 6 berichten ] 
Verzetskruis 
Auteur Bericht
JICE
Bericht Verzetskruis
Hallo,

Een neef van mijn opa heeft postuum het Verzetskruis toegekend gekregen. Nu probeer ik te achterhalen op grond waarvan hij deze onderscheiding heeft ontvangen. Ik weet dat hij veel met het verzet bezig was, en dat hij bij Overveen doodgeschoten is door de Duitsers. Kan iemand mij vertellen waar ik deze informatie op kan vragen?

Tevens ben ik op zoek naar het boek:
Zeg mij aan wien ik toebehoor, Het verzetskruis 1940 - 1945, door dr. C.M. Schulten. ISBN 90 12 08001 0. Ik kan het nergens vinden. Is er iemand die mij een tip kan geven waar het te koop is (het mag 2e hands).

Groeten,
Johan


vr apr 14, 2006 9:41 pm
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11903
Woonplaats: Bemmel
Bericht 
Geef mij maar pm wie je opa was, dan zal ik je de gegevens in reactie sturen.
Of als iedereen het mag weten, publiceer hier de naam en ik plaats het hier.

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


za apr 15, 2006 8:57 am
Profiel WWW
JICE
Bericht 
Wilco_Vermeer schreef:
Geef mij maar pm wie je opa was, dan zal ik je de gegevens in reactie sturen.
Of als iedereen het mag weten, publiceer hier de naam en ik plaats het hier.


Wilco,

Mijn opa was Gerrit Assies, maar het gaat hier om zijn neef Markus (Max) Assies. Dit is verder wat ik van hem weet: Markus Assies wordt op 26 januari 1919 te Ooststellingwerf geboren. Hij was ambtenaar van beroep. Hij woonde aan de Oosterparallelweg 59 te Assen. In het verzet was zijn schuilnaam 'Max'. Op 23 oktober 1939 werd hij benoemd tot vaandrig bij het Wapen der Infanterie. Hij speelde een belangrijke rol bij de LKP in Drenthe, Friesland en Groningen. Markus hield zich bezig met het voorbereiden van overvallen, het onderbrengen van onderduikers en geallieerde piloten. Verder was hij actief bij het Nationaal Steunfonds. Tijdens de oorlog was hij chef van de onderafdeling vervoer van het Rijksbureau voor de Voedselvoorziening te Assen. Op 28 februari 1944 werd hij gearresteerd. Diverse ontsnappingspogingen mislukte. Tot eind april 1944 zat hij gevangen in het Huis van Bewaring in Assen, waarna hij werd overgebracht naar het Huis van Bewaring in Groningen. Omstreeks 21 mei werd hij op transport gesteld naar Kamp Amersfoort en na enkele dagen ging hij naar Kamp Vught. Met eenentwintig anderen werd hij door het Polizeistandgericht 's-Hertogenbosch ter dood veroordeeld. Markus Assies werd herbegraven op de Erebegraafplaats in Bloemendaal (Vak 23).Tijdens de oorlog was Markus chef van de onderafdeling vervoer van het Rijksbureau voor de Voedselvoorziening te Assen (http://www.kampamersfoort.nl/pda_chronologisch.htm)

Markus Assies is drager van het Verzetskruis. "Zeg mij aan wien ik toebehoor" blz 42 (K.B. no. 14 van 16 december 1952)


Ik heb er geen probleem mee als anderen dit lezen, dus wat mij betreft mag je je informatie gewoon via het forum aan me doorgeven. Op mijn eigen website (staat in mijn profiel). Heb ik nog wat aanvullende info staan.

Groeten,
Johan


za apr 15, 2006 9:18 am
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11903
Woonplaats: Bemmel
Bericht 
Markus Assies bijnaam was Max in het verzet.
De tekst die je zlef geeft is een samenvatting van de tekst zoals deze staat in "Zeg mij aan wie ik toebehoor". Die tekst is dezelfde als de basis waarop het Verzetskruis is verleend. Het Verzetskruis werd namelijk niet zozeer verleend vanwege een bepaalde actie.
Op 6 juni 1944 werd hij overigens samen met 21 anderen gefussilleerd te Overveen bij Haarlem. Eventueel heb ik alle namen van de gefussilleerden.

Het verzetskruis werd verleend bij Koninklijk Besluit nr 14 dd 16 december 1952, samen met 10 anderen en uitgereikt op 23 januari 1953 in Het Paleis op de Dam door Koningin Juliana.
Algemene regel om het te verkrijgen was: Het Verzetskruis kan op voorstel van Onzen Minister President door Ons (koningin) worden toegekend aan hen, die zich in door den vijand overweldigd of vijandelijk gebied bij het verzet tegen den vijand of diens aanhangers bijzonder moedig en beleidvol hebben onderscheiden.

De toekenning gebeurde op voordracht waarbij uiteindelijk formeel werd gekeken naar het belang van de persoon in het totale verzet en de mate van moed die nodig was voor de actie of activiteiten en de mate waarin de persoon daar invloed op had.
Helaas is de toekenning vaak heel schimmig verlopen. Mede hierdoor werd later het verzetsherdenkingskruis ingesteld zodat meer verzetsleden ook een onderscheiding kregen. De redenen van toekenning zitten dan ook verwerkt in het gehele verhaal, waarvan bovenstaande tekst een samenvatting was.

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


za apr 15, 2006 1:25 pm
Profiel WWW
Avatar gebruiker
Egbert

Geregistreerd:
za aug 13, 2005 6:35 pm
Berichten: 4081
Bericht 
Wilco_Vermeer schreef:
Op 6 juni 1944 werd hij overigens samen met 21 anderen gefussilleerd te Overveen bij Haarlem. Eventueel heb ik alle namen van de gefussilleerden.


Ik hang aan je lip Wilco!

_________________
Nothing is stronger than the heart of a volunteer.


za apr 15, 2006 6:06 pm
Profiel
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11903
Woonplaats: Bemmel
Bericht 
Okay
Assies werd op 21 mei 1944 op transport gesteld naar het Polizeiliches Durchgangslager Amersvoort en vervolgens naar Vught.
Samen met 21 personen werd hij ter dood veroordeeld door het Polizeistandgericht 's Hertogenbosch.
Op 6 juni 1944 werden M. Assies, H.J. Blauwgeers, C.F.M. Diemel, H. van Ees, J.W. Hageman, H.P. Heinen, G.W. Kleissen, H. Kruizinga, H.H.B. Mom, C.C. Poulie, H. Raak, W.A. Rohaan,A.J. Rozeman, A. de Rijke, J.H. Sonderen, T.H. Sonderen, K.R. Verschuur, J. Westland, T.K. Wortman, W. van der Zee en A. van der Ziel te Overveen bij Haarlem gefusilleerd.


Ook de broers van Markus: Gerrit en Albert waren lid van het verzet. Toen broer Albert verdwenen was werd vader Jan Assies tijdens een zoekactie gearresteerd. Hij overleed op 30 januari 1945 in concentratiekamp Neuengamme.

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


za apr 15, 2006 8:33 pm
Profiel WWW
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 6 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group