Het is nu do maart 28, 2024 11:07 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 18 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Onderscheiding 1ste zelfstandige Poolse Parachutistenbrigade 
Auteur Bericht
Jelmer de Vries
Bericht Onderscheiding 1ste zelfstandige Poolse Parachutistenbrigade
Als eerste dit:

Hare Majesteit de Koningin reikt woensdagochtend 31 mei op het Binnenhof in Den Haag de Militaire Willemsorde uit aan de 1ste Zelfstandige Poolse Parachutistenbrigade. De Poolse generaal-majoor Stanislaw Sosabowski, die de eenheid leidde, ontvangt postuum de Bronzen Leeuw. De Poolse eenheid ontvangt de hoogste militaire onderscheiding wegens haar inzet tijdens de operatie Market Garden in september 1944.

Ten tweede:

Nu wou ik hier wel graag heen maar ik moet er een vrije dag voor nemen. Dus mijn vraag is of iemand het programma van die dag kent..is het de moeite waard om er heen te gaan of zal het een korte plechtiging zijn? En kan iedereen daar zo heen of alleen via uitnodiging en is het plein voor de rest afgezet?Ik hoop dat iemand mij hier meer informatie over kan verschaffen en mij kan vertellen hoe die bijzondere dag er uit zal zien.

Alvast erg bedankt en een fijne avond

Jelmer


ma mei 15, 2006 10:45 pm
Jelmer de Vries
Bericht 
Nobody :( ?


wo mei 17, 2006 6:26 pm
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11903
Woonplaats: Bemmel
Bericht 
Ga er maar vanuit dat je op een afstandje kan meekijken. Meemaken is iets voor de vele genodigden.

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


do mei 18, 2006 12:01 am
Profiel WWW
stoffel
Bericht 
Inderdaad.

Sorry dat ik het wat laat lees,het binnenhof was afgesloten voor publiek.
Als militair maakte ik deel uit van de eredetachementen(stond tussen de poolse veteranen om ze te ondersteunen en droog te houden)
In ieder geval een heel emotionele gebeurtenis met strak militair ceremonieel die ik niet had willen missen.
De detachementen bestonden uit delegaties vd eenheden die de willemsorde eerder hebben ontvangen.
Te weten

Marine luchtvaartdienst
Mariniers
Van Heutz
82nd Airborne
Irenebrigade
Marine onderzeebootdienst
Koninklijke luchtmacht.

De US deelname brengt me op het volgende punt: een collega vroeg zich af waarom de amerikanen wel zijn onderscheiden voor hun deel in market garden en de engelsen niet.

Wie weet waarom dat is,welke criteria er zijn gebruikt en wie uiteindelijk verantwoordelijk is geweest voor de toewijzing?


wo mei 31, 2006 6:31 pm
Roel R
Bericht 
Wat een mooie dag, dat dit eindelijk heeft plaats gevonden.

Ik verzamel alles rond de Willemsorde ;) dus voor mij een dubbel feest!

Tussen de aanwezige Ridders zag ik oa:

Trivard Emile Spier RMWO Kapitein bd.
Albert Houben RMWO
Giovanni Hakkenberg RMWO Korperaal der Mariniers bd
Jos Mulder-Gemmeke RMWO

De citatie van de 82e Luchtlandingsdivisie

Overwegende, dat de Amerikaanse 82ste Luchtlandingsdivisie
gedurende de luchtlandingsoperaties en de daarop volgende gevechten in
MIDDEN-NEDERLAND in de periode van 17 September tot 4 October 1944 bijzonder heeft uitgemunt door de haar opgedragen taak met beleid, gepaard gaande aan grooten moed, zelfopoffering en trouw te volbrengen. Overwegende voorts, dat de gevechten, welke door voornoemde Divisie zijn geleverd, hebben plaats gehad in het gebied van NIJMEGEN. Aan voornoemde Divisie toestemming te
verleenen in haar "Divisional Colours" den naam te voeren van de stad NIJMEGEN
1944.


wo mei 31, 2006 8:07 pm
Roel R
Bericht 
Zijn er ergens nog foto's beschikbaar hiervan online? Wil ze graag opslaan voor mijn archief.


wo mei 31, 2006 8:15 pm
stoffel
Bericht 
De publiek omroep heeft het hele verslag uitgezonden,ik denk dat dat snel in het online archief komt te staan en dus is het snel te bekijken op het net,helaas heb ik zelf geen fotos kunnen maken.
Dat lukt niet als je in de houding staat :)
Als ik iemand in mijn compagnie kan vinden die dat wel heeft gedaan dan zorg ik dat je fotos krijgt!
En roel,als je hier veel over weet ,kun je me dan antwoord geven op mijn vraag?


wo mei 31, 2006 8:31 pm
Reelex
Bericht 
Ik was erbij vandaag. Ik zat op de tribune samen met een kameraad, die heel wat fotoos heeft gemaakt. :P

Moet zeggen dat het wel indruk op me heeft gemaakt. Het statige, militaire is toch eigenlijk ongekend, tegenwoordig, in Nederland. Vooral de komst ook van de veteranen was toch het hoogtepunt. En toch was het een redelijk uniek gebeuren. Denk niet dat het in de nabije toekomst nog eens zal plaatsvinden. Gelukkig kon ik er vandaag bij zijn. :wink:


wo mei 31, 2006 8:44 pm
Roel R
Bericht 
Ik kan er helaas niets over terug vinden. Ik weet wel dat de Amerikaanse Divisie meerdere Nederlandse onderscheidingen heeft:

Ridder 4de Klasse der Militaire Willemsorde
Verzetsherdenkingskruis 1940-45
Oranje erekoort

Daarnaast hebben ook meerdere militairen van deze Divisie de Willemsorde gekregen.

Waarom? Ik denk omdat deze Amerikaanse Divisie een aantal van hun opdrachten tijdens Market Garden heeft kunnen voltooien zoals het veroveren van de brug bij Grave en het op tijd zuiveren van de landingszone voor aankomende versterkingen.

Misschien kan een Market Garden kenner hier iets meer over zeggen?


wo mei 31, 2006 8:45 pm
stoffel
Bericht 
Ok,

dank je wel,ik had eigenlijk zelf ook al zo'n idee,achteraf gezien hebben de yanks hun doelen gehaald en veiliggesteld.
De Engelsen niet helemaal........

http://www.nos.nl/nosjournaal/artikelen ... sorde.html

Link voor fotos.


wo mei 31, 2006 8:48 pm
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11903
Woonplaats: Bemmel
Bericht 
Volgens de cirteria voor de MWO was de 82nd voor haar acties in Nijmegen meer in beeld voor een dergelijke onderscheiding. De 101st is overigens wel onderscheiden:
http://www.ww2awards.com/nperson/25

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


do jun 01, 2006 8:18 am
Profiel WWW
Siggy
Bericht 
K.J. Koster schreef:
Maar de 101st Airborne Divisie hadden toch ook hun doelen behaald? Waarom zij dan niet en de 82nd Airborne Divisie wel de versierselen van de Militaire Willemsorde? Of zit ik nu heel scheef met mijn gedachten :?: .
]

Het toekennen van zo'n onderscheiding heeft niks met het behalen van doelen te maken. Een militaire eenheid krijgt een order en dient dat uit te voeren, cq zijn doel te behalen. Daarvoor krijgt het geen onderscheiding. De militaire willemsorde wordt toegekend voor MOED, beleid en trouw. De 82e stak tijdens Market Garden onder zwaar vijandelijk vuur de Waal over om de verkeersbrug van de andere kant aan te kunnen vallen. Een zeer riskante operatie, waarvoor de formatie als geheel zeer terecht is onderscheiden. De Polen deden iets soortgelijks bij Driel. Zij staken de Rijn over om de Britten te kunnen steunen, ze vochten verder nog zeer volhardend op de zuidoever van de Rijn en hielden zo de enige mogelijke ontsnappingsroute van de Britten bij Oosterbeek open en hebben dus zeer terecht hun onderscheiding gekregen (zij het zo'n 61 jaar te laat...).

Zoals je al zei, de 101st heeft alleen haar doelen behaald en niet als formatie zo'n riskante en moedige aktie uitgevoerd als hierboven beschreven.


do jun 01, 2006 8:58 am
_Maarten
Bericht 
Ik ken een aantal mensen die uitgenodigd waren voor de plechtigheid in Den Haag. Ook zijn er foto's gemaakt, deze zullen binnenkort (ws vandaag) geplaatst worden op www.driel.info en ws ook op www.driel-polen.nl Daarbij komen ook de foto's van de plechtigheid vandaag in Driel


do jun 01, 2006 12:36 pm
stoffel
Bericht 
Collegas van mijn eenheid hebben de veteranen geassisteerd tijdens hun battlefield tour door driel,Oosterbeek en omgeving en in Den Haag.
Als er fotos beschikbaar komen zal ik ze zeker plaatsen.

Als iemand anders nog fotos heeft vd plechtigheid zou ik die graag willen ontvangen.


do jun 01, 2006 3:27 pm
_Maarten
Bericht 
Voor de geinteresseerden: de foto's van de plechtigheden in Den Haag en Driel staan op www.driel-polen.nl


do jun 08, 2006 9:55 am
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 18 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group