Het is nu do maart 28, 2024 11:46 am




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 11 berichten ] 
Onderscheiding van generaal De Gaulle 
Auteur Bericht
milenamulders
Bericht Onderscheiding van generaal De Gaulle
Graag zou ik meer willen weten over een Franse onderscheiding, ondertekend door Generaal De Gaulle, op 6 juli 1949.

Op de onderscheiding staat de volgende Franse tekst: 'A fait de ' armee des soldats sans uniformes qui participerent aux glorieux combats pour la liberation, grace a l' aide genereuse au'il a apportee aux prisonniers, deportes, evades francais ou combattants des armees alliees tombes au pouvoir de l' ennemi'.

Graag wil ik weten of er meer bekend is over de persoon die de onderscheiding ontving: Josef Dusak. Is er iemand die weet waar ik dan moet zijn?

(Duidelijk moge zijn dat ik nieuw ben op dit forum en in dit onderwerp).


zo dec 03, 2006 3:30 pm
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11903
Woonplaats: Bemmel
Bericht 
Ik heb een vermoeden over de onderscheiding zelf, maar als je de kleur van het lint even aangeeft ov een afbeelding plaats kan in ieder geval aangegeven worden welke onderscheiding het is. Ik neem aan dat de lange tekst op de oorkonde staat.
Dan de persoon. Voor zover mijn vermoeden is dit een redelijk algemene onderscheiding in die zin dat hier geen centraal personenarchief van is (maar ik kan me vergissen.)

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


zo dec 03, 2006 6:26 pm
Profiel WWW
milenamulders
Bericht 
Ik heb vooralsnog alleen een kopie van de onderscheiding maar als ik het me goed herinner is het lint 'rood'.

De lange Franse tekst staat inderdaad op de oorkonde.

Het zou zeker kunnen dat het een algemene onderscheiding is maar dan zou ik daar meer over willen weten. Wie kregen zo'n onderscheiden? Moest je bijvoorbeeld worden voorgedragen?

Dank.


di dec 05, 2006 5:49 pm
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11903
Woonplaats: Bemmel
Bericht 
Rood is dan eigenlijk eenvoudig. Dit kan dan de Légion d'Honneur zijn:
http://www.france-phaleristique.com/lh.htm kijk maar of dit hem is. Wel Franstalig, maar geeft de beste informatie. Als het de Legion d'honneur is, dan gaat het om 1 van dede hoogste Franse militaire en civiele onderscheidingen. Hier is een register van, die kan je geloof ik via de Franse ambassade navragen.

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


di dec 05, 2006 6:03 pm
Profiel WWW
John S.
Bericht 
Het is in ieder geval een onderscheiding voor BURGERS . Gezien de tekst moet je op zoek naar iemand die zonder uniform (=dus burger) millitairen (bijvoorbeeld ontsnapten of bijv. neergestorte piloten) joden ed. geholpen heeft.

Josef Dusak is dus een burger die zich verdienstelijk heeft gemaakt gedurende de oorlog. Je zult op zoek moeten naar bevolkings-archieven en dus niet millitaire archieven.

Dit soort onderscheidingen worden bijgehouden door een bepaalde instantie. Ik zal voor je op zoek gaan naar de instantie.


wo dec 06, 2006 9:27 am
Roel R
Bericht 
De Kanselarij moet technisch gezien toestemming geven voor buitenlandse onderscheidingen aan Nederlands. Misschien is daar iets te vinden.


wo dec 06, 2006 5:58 pm
milenamulders
Bericht 
Over die Franse site: die snap ik niet helemaal! Kan ik ergens afbeeldingen zien van onderscheidingen. Kijk/ lees ik er soms overheen?

Ik heb inmiddels een kleurenkopie van de onderscheiding weten te bemachtigen en vraag me nu toch af over welk lint jullie het hebben. Ik heb geen scanmogelijkheid maar kan 'em wel omschrijven.

Bovenin een soort wapen met een stukje lint (rood) met daarin gestoken een soort kruis en verschillende vlaggen. Aan de linkerkant een roodachtige versiering, ik weet niet wat het voorstelt. In het midden de tekst.

De betreffende persoon heeft tijdens de oorlog inderdaad o.m. Franse piloten de grens over gebracht. Hij was onderdeel van een verzetsorganisatie. Stel ik zou meer willen weten over het burgerverzet in het algemeen en deze grensorganisatie in het bijzonder, waar zou ik dan moeten beginnen?

En: misschien een domme vraag maar wat is de Kanselarij?

Tot slot: is het mogelijk dat de Fransen (De Gaulle) ervoor gezorgd hebben dat deze persoon na de oorlog beschermd is, in de zin van dat hij mocht blijven wonen waar hij woonde DOOR zijn oorlogsverleden? Ik heb hier gisteren iets over gehoord en vraag me nu af of dat kan, dat hij geholpen is.

Dank.


ma dec 11, 2006 9:00 pm
milenamulders
Bericht 
Aanvulling: ik zie dat de reacties o.m. uit Limburg komen. De persoon in kwestie was een Sloveense vluchteling die sinds de jaren twintig in het Limburgse Schinveld verbleef, midden in de bossen, vlakbij de Duitse grens. Misschien voegt het iets toe.


ma dec 11, 2006 9:06 pm
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11903
Woonplaats: Bemmel
Bericht 
Ah, dan kan het heel goed zijn dat het te maken heeft met de pilotenlijnen (vluchtroutes piloten naar zwitserland en spanje) of "smokkelen" joden of andere vluchtelingen.

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


di dec 12, 2006 12:15 am
Profiel WWW
milenamulders
Bericht 
Ja, dat klopt, daar heeft hij inderdaad mee te maken gehad. Op maandag 11 december heb ik trouwens nog een bericht geplaats. Alleen heb ik dat zo gedaan dat het dus niet opvalt. Hij staat boven mijn 'aanvulling'. Het gaat nog steeds over de onderscheiding. Dank. Milena


di dec 19, 2006 6:37 pm
milenamulders
Bericht 
Beste Wilco Vermeer. Wat weet u over de pilotenlijnen, specifiek Hasselt-Madrid?


do jul 19, 2007 10:45 am
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 11 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 24 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group