Het is nu di apr 23, 2024 11:13 am




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 20 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
IJzeren Kruis 1e klasse 
Auteur Bericht
Dutch-Lion
Bericht IJzeren Kruis 1e klasse
Beste mensen,

ik dacht eens een topic te openen voor het verzamelen van info over de EK 1. Ik ben zelf nu ook eens van plan om een EK 1 te kopen, en wil dit gelijk goed aanpakken. Misschien is het voor de medeverzamelaars ook wel fijn om te weten waar je op moet letten bij het kopen van een EK 1, aangezien er momenteel erg veel replica's in omzet zijn.
Dus aan de mensen die werkelijk versatdn hebben van dit, hoe kun je de originele EK 1 onderscheiden van een replica? Ik weet dat een origineel EK 1 uit twee lagen is opgebouwd, dus daar moet je zorgvuldig naa kijken. Verfuitschieters wijst ook vaak op een replica? Klopt dat, en hebben jullie misschien nog meer info?
En hoe zit het bijvoorbeeld met de gemiddelde prijs vaan een EK 1, en in hoeverre zit het met de zeldzaamheid van een EK 1?

Dank


di jan 23, 2007 2:27 pm
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11907
Woonplaats: Bemmel
Bericht 
Een originele EK1 bestaat uit drie lagen.
Een frame van Duits Zilver (mengsel van koper, zink en nikkel) uit twee delen, aan de voorzijde en achterzijde. Daartussenin zit een IJzeren kern. Het frame kan ook wel eens uit zink bestaan en is dan doffer van kleur.

Hierna werden de twee framehelften (na tussenbrengen van de kern) aan elkaar vast gesoldeerd en werd de rand (aan de zijkant) vlak gemaakt.

De kern werd uit IJzerplaat geslagen met dien verstande dat de "afbeelding" mee werd geslagen. Aan de voorzijde het hakenkruis in het midden en 1939 in de benedenarm en aan de achterzijde bij de EK1 niets omdat het achterste frame van de EK1 dicht is (in tegenstelling tot de EK2 en RK).
De afbeelding kan verschillen in kwaliteit van fabrikant tot fabrikant.
De kern is over het algemeen magnetisch, maar er zijn ook niet magnetische versies.

Een EK1 kan dus heel erg varieren in kwaliteit. Ook zijn replica's tegenwoordig van een dusdanig goede kwaliteit dat het heel moeilijik wordt een origineel te herkennen. De meeste fabrikanten maakten wel al hun EK 1's hetzelfde. Dus vaak herken je de hand van de meester. Ook hier geld veel vergelijken met afbeeldingen van originelen. De speld is bij de EK 1 een belangrijk herkenningsteken.
Veel EK 1 hebben een speld aan de achterzijde, er zijn echter ook EK 1's met een schroefplaat aan de achterzijde.

Voor goede info kijk ook op:
http://www.wehrmacht-awards.com/iron_cr ... cross1.htm
http://www.wehrmacht-awards.com/iron_cr ... turing.htm

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


di jan 23, 2007 3:11 pm
Profiel WWW
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11907
Woonplaats: Bemmel
Bericht 
Bekende makers (er zijn echter ook vele goede niet gemerkte EK 1'en )

1 Deschler & Sohn Munchen
2 C.E. Juncker Berlin
3 Wilhelm Deumer Lüdensched
4 Steinhauer & Lück Lüdensched
6 Fritz Zimmermann Stuttgart
7 Paul Meyhauer Berlin
8 Ferdinand Hoffstadter
11 Grossmann & Co. Wien
15 Friedrich Orth Wien
20 C.F. Zimmermann Pforzheim
25 Arbeitsgemeinschaft der Graveur-Gold-und Silberschemiede-Innungen
26 B. H. Mayer's Kunst-prageanstalt Pforzheim
52 Gottlieb & Wagner Ldar/Oberstein
65 Klein & Quenzer A.G. Idar/Oberstein
100 Rudolf Wachtler & Lange Mittweida
107 Carl Wild Hamburg


L/10 Deschler & Sohn Munchen 9 Wirthstrasse 9
L/11 Wilhelm Deumer Lüdensched, Postfach 161
L/12 C.E. Junker Berlin SW 68, Alte Jakobstr. 13
L/13 Paul Meybauer Berlin SW 68, Alte Jakobstr. 13
L/15 Otto Schickle Pforzheim
L/16 Steinhauer & Lück Lüdensched
L/18 D.H. Mayer's, Hofkunstprageanstalt Pforzheim
L/19 Ferkinand Hoffstatter Bonn/Rhein Postfach 161
L/50 Gebr. Godet & Co. Berlin W8 Jagerstr. 19
L/52 C.F. Zimmermann Pforzheim
L/53 Hymmen & Co. Lüdensched Karlstr.
L/54 Schauerte & Hohfeld Lüdensched
L/55 Wachtler & Lange Rudolf Mittwaida/Sa.
L/56 Funcke & Bruninghaus
L/57 Boerger & Co. Berlin SO 16 Adalbertstr. 42
L/58 Rudolf Souval
L/59 Alois Rettenmaier Schwabisch-Gmund Parlerstr. 27

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


di jan 23, 2007 3:13 pm
Profiel WWW
Dutch-Lion
Bericht 
Oke bedankt voor de ontzettend goede informatie Wilco!


di jan 23, 2007 3:35 pm
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11907
Woonplaats: Bemmel
Bericht 
Wellicht zouden verzamelaars hier ook hun EK 1 willen afbeelden als vergelijkingsmateriaal.

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


di jan 23, 2007 4:11 pm
Profiel WWW
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11907
Woonplaats: Bemmel
Bericht 
Hier een afbeelding van een REPLICA als voorbeeld.

Afbeelding

De voorzijde geeft weinig problemen, behalve het iets uit het lood staan van het getal 1939, maar op zich geen reden voor replica.

Afbeelding


Nog duidelijker wordt het indien je de onderscheiding omdraait. De speld aan de achterzijde is duidelij naoorlogs. Dit is een typische speld zoals deze op dit soort onderscheidingen voorkomt van het 1957 type.


LET WEL OP:
De speld op zich is geen indicatie van replica. De 1957 versie van de EK 1 is namelijk een officiele onderscheiding. Dit was het type dat vanaf 1957 mocht worden gedragen op het uniform van de Bundeswehr. Hierbij was aan de voorzijde het Hakenkruis vervangen door het eikenloof zoals dat ook te zien is op de Wo1 versie van het EK 1. Echter de combinatie van een speld van het 1957 type met op de voorzijde een hakenkruis is weer wel een indicatie van een replica.

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


di jan 23, 2007 4:15 pm
Profiel WWW
Dutch-Lion
Bericht 
Heb je misschien een voorbeeld van een EK 1 met een goede speld? Dan geen schroefplaat maar een gewone speld. Klopt het dat deze spelde wat bolvormig zijn bovenin?


di jan 23, 2007 4:25 pm
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11907
Woonplaats: Bemmel
Bericht 
http://www.wehrmacht-awards.com/iron_cr ... cross1.htm

In de tabel kan je op de makers klikken en daar heb je bijna alle mogelijke voorbeelden. Zelf heb ik een MM 3 Wilhelm Deumer, helaas nog niet op de foto gezet.
Als je de afbeeldingen bekijkt zal je zien dat je redenatie niet op gaat. Bijvoorbeeld bij de
11 van Grossmann & Co. en ook de 20 van C.F. Zimmermann
hebben al een ander type speld.
Deze en de door jou aangehaald zijn wel de meest gangbare voor de EK 1, maar helaas ook bij replica's kom je die al tegen.

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


di jan 23, 2007 4:37 pm
Profiel WWW
Rudi
Bericht 
Wilco schreef:
Wellicht zouden verzamelaars hier ook hun EK 1 willen afbeelden als vergelijkingsmateriaal.


U vraagt, wij plaatsen. :mrgreen:

Dit is een Originele EK I van de maker: 65 Klein & Quenzer A.G. Idar/Oberstein

Voor.
Afbeelding

Achter.
Afbeelding

Dit is de schroefdopvariant van: L/21 Foerster & Barth uit Pforzheim

Voor.
Afbeelding

Achter 1.
Afbeelding

Achter 2.
Afbeelding

Deze laatste is echter een :evil: :evil: :evil: replica!!! Ondanks dat hij er als origineel uit ziet, staat het jaar tal 1939 telaag. (Vergelijk de foto's maar met elkaar)
Tevens heeft de maker L/21 deze variant nooit geproduceerd. Kwam hier zelf helaas iet wat telaat achter. Het was 1 van mijn eerdere aankopen en gelijk een goede leerles, maar ja aldoende leerd men.


vr jan 26, 2007 11:12 pm
Dutch-Lion
Bericht 
Hmm, ik begrijp dat er op sommige EK's stempels met cijfers staan. Dat hoeft toch niet altijd zo te zijn?


vr jan 26, 2007 11:18 pm
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11907
Woonplaats: Bemmel
Bericht 
Zoals je in mijn post kan zien stellen die letters, cijfers of combinatie het kenmerk van de maker voor. Er zijn echter ook vele fabrikanten die ze hebben gefabriceerd zonder merkteken. Dus inderdaad er hoeft geen merkteken op te staan.

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


vr jan 26, 2007 11:22 pm
Profiel WWW
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11907
Woonplaats: Bemmel
Bericht 
Rudi, inderdaad vandaar dat ik ook die makerslijsten heel belangrijk vind en hier gelijk heb geplaatst.

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


vr jan 26, 2007 11:26 pm
Profiel WWW
Dutch-Lion
Bericht 
Ok. Ik ga binnenkort waarschijnlijk even bij iemand kijken voor een EK 1. Ik heb wel een paar foto's maar zelf kijken is natuurlijk altijd het best, dus ik probeer zoveel mogelijk informatie in me op te nemen. Ik kan de foto's wel even plaatse. De eigenaar geeft mij volledige garantie van originaliteit, maar dat hoeft natuurlijk nog niets te zeggen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Ik zit hem dus net met die replica te vergelijken van Rudi, maar vinden jullie dan ook niet dat bij deze die ik heb geplaatst de 1939 te laag staat?


za jan 27, 2007 10:26 am
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11907
Woonplaats: Bemmel
Bericht 
Nee hoor, deze zit duidelijk hoger dan die van Rudi.
Is deze ongemerkt? Op zich ziet hij er niet echte slecht uit.
Vergelijk eens goed met alle voorbeelden op de link die ik gegeven had.
Ik twijfel een beetje. Hij gaat wel in de richting van een Steinhauer & Luck volgens mij.

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


za jan 27, 2007 4:36 pm
Profiel WWW
Dutch-Lion
Bericht 
De echte kenner heeft gesproken :D

Verder geen stempels ofzo..


za jan 27, 2007 5:39 pm
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 20 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 14 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group