Het is nu vr maart 29, 2024 10:22 am




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 10 berichten ] 
Das Eiserne Kreuz 1813 - 1957 
Auteur Bericht
schinkel1813
Bericht Das Eiserne Kreuz 1813 - 1957
Er is geen andere onderscheiding die zoveel tot de verbeelding spreekt als het ijzeren kruis. Deze onderscheiding heeft een rijke historie en is een populair verzamelobject. Het lijkt me leuk om hier foto's te plaatsen uit verzamelingen maar ook het plaatsen van opmerkingen en vragen, dit ook naar aanleiding van reeds geplaatse vragen op dit forum, van en over alle varianten van deze onderscheiding, dus ook het ridderkruis.
Om te beginnen een klein overzichtje van de exemplaren van voor 1939.

Het ijzeren kruis werd ontworpen door de architect Karl Friedrich Schinkel, naar een ontwerp van keizer Friedrich Wilhelm, in 1813. Dit naar aanleiding van de vrijheidsoorlogen tegen de troepen van Napoleon. Het ijzer staat voor onbuigzaamheid. Tijdens de periode 1813-1815 waren de makers van deze onderscheiding niet in staat het gevraagde aantal te produceren, het was zelfs zo dat in het geval dat een drager overleed het exemplaar terug gegeven moest worden en het werd dan aan iemand anders gegeven, en de produktie ging dan ook door tot ongeveer 1840. Deze foto's zijn van mijn EKII 1813., waar de letters "FW" staan voor Friedrich Wilhelm.

Afbeelding

Afbeelding

En dit zijn mijn varianten van het EKII 1914. Van links: 1. de ring is anders bevestigd, 2. Lint is opgemaakt voor het dragen aan een kostuum, 3. Dit exemplaar heeft de Oostenrijkse versie van het lint, 4. de "nichtkaempfer" versie, 5. Deze versie kon worden bevestigt aan bijvoorbeel een reservisten Krug. ( een EKII 1870 heb ik ook in mijn verzamelig, maar die lijdt aan roest :cry: )

Afbeelding


vr jul 13, 2007 9:46 pm
schinkel1813
Bericht 
Hier mijn EKII 1939:

Afbeelding


vr jul 13, 2007 11:35 pm
Rudi
Bericht 
Hier mijn EKII 1813/1914:

Afbeelding


za jul 14, 2007 2:49 pm
Rudi
Bericht 
En hier mijn WOII EK verzameling:

1. EK I schroefdop variant L/18
2. EK I (65)
3. Daar boven de Spange zum EK I (ongemerkt)
4. EK II IJzeren kern (55)
5. EK II IJzeren kern (ongemerkt)
6. EK II Magnetische kern (ongemerkt)

Afbeelding


za jul 14, 2007 6:09 pm
schinkel1813
Bericht 
Nog wat feitjes over het EKII 1939:

- Ongeveer 5 miljoen exemplaren zijn uitgereikt.
- De jongste persoon was Alfred Zeck, op 12-jarige leeftijd kreeg hij deze onderscheiding voor de verzorging van gewonde soldaten in maart 1945 die onder vuur lagen.
- Op 1 april 1941 kreeg de gehele bemanning van de Admiral Scheer het EKII, dat waren ongeveer 1300 man.
- De eerste geproduceerde exemplaren, vlak na 1 september 1939, waren iets kleiner, namelijk 43,5 x 43,5 mm i.p.v. de gangbare afmetingen van 44 x 44 mm. Ook het hakenkruis was iets kleiner en fijner afgewerkt. Dit is ook wel bekend als het " Schinkel-ontwerp" en de waarde van deze exemplaren ligt aanzienlijk hoger.
- 27 vrouwen hebben de onderscheding gekregen, waarvan Hanna Reitsch (de enige vrouw met het EKI) de bekendste is.
- Het kruis kreeg men met een blauw papieren zakje. Er zijn ook doosjes bekend, maar die zijn zeldzamer.


za jul 14, 2007 10:00 pm
Rudi
Bericht 
schinkel1813 schreef:
- Op 1 april 1941 kreeg de gehele bemanning van de Admiral Scheer het EKII, dat waren ongeveer 1300 man.


Dit is een interessant feitje, was dat hiervoor?
"Arrived in Kiel. On her voyage, the Admiral Scheer has sunk 14 ships with 84027 t, captured 2 with 15032 t and destroyed an auxiliary cruiser with 14164 t. Total 113223 t."

Kan je anders misschien je bron waar je het vandaan hebt geven? Dan kan ik het op de ww2awards site toevoegen bij de onderscheiding beschrijving.


za jul 14, 2007 11:00 pm
schinkel1813
Bericht 
Rudi schreef:
schinkel1813 schreef:
- Op 1 april 1941 kreeg de gehele bemanning van de Admiral Scheer het EKII, dat waren ongeveer 1300 man.


Dit is een interessant feitje, was dat hiervoor?
"Arrived in Kiel. On her voyage, the Admiral Scheer has sunk 14 ships with 84027 t, captured 2 with 15032 t and destroyed an auxiliary cruiser with 14164 t. Total 113223 t."

Kan je anders misschien je bron waar je het vandaan hebt geven? Dan kan ik het op de ww2awards site toevoegen bij de onderscheiding beschrijving.


Ik heb het uit "A collector's guide to: World war 2 German medals and political awards" van Christopher Ailsby. Ook de bemanning van de Kormoran en de U47 hebben de onderscheiding gekregen na de ondergang van de Royal Oak. Niet alle boeken van Ailsby vind ik goed, maar dit boek is zeker voor de verzamelaar zeer waardevol met veel info en mooie afbeeldingen.


zo jul 15, 2007 11:08 am
Rudi
Bericht 
Oeps shame on me :oops: Heb dit boek zelf ook, alleen nog nooit het gedeelte over het EK gelezen. Het is zeer zeker een waardevol boek heb er al veel informatie uitgehaald. Bedankt, zal er mee aan de slag gaan.


zo jul 15, 2007 12:14 pm
schinkel1813
Bericht 
Hier een leuke anekdote van Adolf Galland, over zijn Eichenlaub mit Schwertern und Brillanten zum Ritterkreuz des Eisernes kreuz. Normaal werden heirvan 2 exemplaren uitgereikt, een zgn. A- exemplaar en een B-exemplaar. Het A-stuk was een mooie uitvoering, het B-stuk was van mindere kwaliteit en was gemaakt om daadwerkelijk te dragen. Galland echter had 4 (!) exemplaren:

Galland: " Wie ich die Brillanten bekam, ist eine Geschichte fuer sich." Hitler hatte sie ihm eben umgehaengt, als Goering wollte wissen: "Sagen Sie mal, sind das die Brillanten, die Ihnen der Fuehrer verleihen hat? Geben Sie das Ding mal hier."
"Ich legte Messer und Gabel beiseite und begann unter den interessierten Blicken der Tischgaeste mir das Ritterkreuz vom Hals zu montieren. Normalerweise wurde das schwarzrote Ordensband unter dem Kragen mit Druckknoepfen befestigt. Das hatte sich jedoch als unpraktisch erwiesen, und wir waren zu einer Befestigung mittels Gummiband uebergangen, wozu sich ein Damenstrumpfband als das zweckmaessigste gezeicht hatte." Die Heiterkeit legte sich, Goering maekelte: " Nee, das sind ja gar keine Brillanten. das sind Splinter, ganz miese, elende Splitter. Die hat sich der Fuehrer aufschwatzen lassen. Von Kanonen, Schlachtschiffen und Panzern versteht er wirklich was, aber von Brillanten hat er keine blasse Ahnung. Passen Sie mal auf, Galland, ich lass Ihnen welche machen. Da sollten Sie mal staunen. Ich habe noch eine kleine Reserve."
Galland: " Er nahm die Erstausfertigung mit, waehrend ich mein RK an einer Bueroklammer befestige. Wenig spaeter wurde ich zu Goering nach Karinhall befohlen. Die Brillanten waren in Sonderanfertigung bei seinem Hofjuwelier gefasst worden. Goering freute sich wie ein Kind. Unwillkuerlich dachte ich an die Umtauschaktion meines Spanienkreuzes, bei der er das goldene in seiner Tasche hatte verschwinden lassen, nachdem er mir das mit Brillanten an die Brust geheftet hatte. Aber ich taeuschte mich." Goering hielt beide Brilland-Kreuze hoch: "Sehen Sie mal, das hier sind die Fuehrer-Brillanten. Und das hier sind Reichsmarschall-Brillanten. Merken Sie den Unterschied? Wer versteht hier nun was von Brillanten?" Galland hatte die Brillanten doppelt, als Hitler ihn zu sich Befahl: "Galland, ich bin jetzt in der Lage, Ihnen die Entgueltige Ausfuehrung der hoechsten Deutschen Tapferkeitsauszeichnung zu uebertgeben. Das, was Sie bisher trugen, ist nur eine Interimsausfuehrung." Dazu Galland: "Ich bekam einen Schreck, denn ich trug bei dieser Gelegenheit nichtsahnend die Reichsmarschall-Brillanten. Offenbar hatte Ihn Goering nicht informiert, dass er mir schon eine neue Anfertigung hatte machen lassen. Die Sache wurde noch peinlicher, als auch Hitler mich jetzt aufforderte, Ihm meine Auszeichnung zu geben. Das damenstrumpfband bemerkte er nicht, aber jetzt musste sich herausstellen, dass ich einen ganz anderen Orden trug als den, den er mir verliehen hatte." Der Fuehrer merkte nichts. Er verglich das Meisterwerk des Goeringschen Hofjeweliers mit der von ihm bestellte Doublette. Zu Galland:"Na, merken Sie den Unterschied? Das (Goerings Brillanten) sind Splinter, und das hier (die endgueltige Ausfuehrung) sind wirkliche Brillanten." Galland:"Von Brillanten hatte er wirklich keine Ahnung. ich aber besass die Auszeichnung jetzt dreifach."

"Als sich der Krieg seinem Ende Zuneigte, wurde meine Dienstelle in Berlin total ausgebombt, wobei u.a auch meine Brillanten, Anfertigung nr. 3 verloren gingen. als Hitler davon erfuhr, liess er mir die Brillanten neu anfertigen. Es waren die Vierten!"

Deze anekdote komt uit "Das Eiserne Kreuz 1813-1957", en word ook in "The first, the last" van Galland beschreven. Het interessante vind ik dat hier ook de personlijkheid van Hermann Göring een beetje naar voren komt. De foto komt van Wikipedia, helaas kan ik geen foto van mijn exemplaar plaatsen :wink:

Afbeelding
By schinkel1813 at 2007-08-02


do aug 02, 2007 3:23 pm
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11903
Woonplaats: Bemmel
Bericht 
Voor de echter fanaten onder de EK verzamelaars wil ik nog een feite onder de aandacht brengen, dat velen aan de aandacht is onstnapt. In 1999 heeft het weinig gescheeld of we hadden de titel moeten veranderen in Das Eiserne Kreuz 1813 - 1999.

In april 1999 werd door de scheidend voorzitter van de NATO-Militarausschusses en vroegere General-inspektor de Bundeswehr, General Naumann, het voorstel gedaan om te komen tot de instelling van een militaire dapperheidsonderscheiding voor militairen van de Bundeswehr. Immers kon de enige DUitse hoge onderscheiding van dat moment, het BUndesverdienstkreuz, alleen voor civiele doelen worden verkregen. Door de steeds vakere inzet van Duitse militairen bij NATO en VN missies zou een dergelijke onderscheiding nodig zijn. Het voorstel om tot de 4.neustiftung van het EK te komen is toen in behandeling geweest, maar de Bundesprasident heeft de instelling uiteindelijk niet doorgezet. Wel zijn er door private ondernemingen op eigen initiatief proefmonsters gemaakt die als voorstel zouden dienen als het zo ver kwam. Zo nu en dan zijn deze "fantasieprodukten" in de handel te vinden. Meestal zijn ze geborduurd in de vorm van het EK met in het midden de huidige Duitse adelaar en op de onderste arm het jaartal 1999.

Wel geen Wo2, maar voor de echte EK verzamelaar een interessant weetje. En wie weet komt het toch nog eens tot een dergelijke instelling, want de discussie in het Duitse parlement en de Bundeswehr gaat nog immer voort. Om dan toch aan deze post een Wo2 tintje mee te geven, de reden waarom de 4e Instelling nog niet door is gegaan ligt in de "besmetting" van het IJzeren Kruis door Nazi-Duitsland. Door voorstanders en de Bundeswehr werd hier overigens tegenin gebracht dat het IJzeren Kruis in haar vooroorlogse vorm en in de variant van 1957 gewoon wettelijk is toegestaan en dat het symbool al sinds de wederopstanding van de Luftwaffe op de duitse vliegtuigen prijkt. Daarnaast is het aanwezig op het wapen van de Duitse tegenhanger van onze Nationale Reserve.

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


vr aug 24, 2007 1:18 pm
Profiel WWW
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 10 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 14 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group