Het is nu do maart 28, 2024 10:49 am




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 15 berichten ] 
Onderscheidingen aan acties koppelen 
Auteur Bericht
Maurice1976
Bericht Onderscheidingen aan acties koppelen
T/5 Robert E. Doran heeft een bronze star en een purple heart ontvangen.
Graag zou ik weten voor welke actie(s) hij deze gekregen heeft.

Hoe en/of waar kan ik navragen?
Hoe moet ik te werk gaan?

Maurice


do nov 22, 2007 3:16 pm
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11903
Woonplaats: Bemmel
Bericht 
Als wij het weten, komt het in ieder geval op www.ww2awards te staan.
Probleem is dat er nergens databases bestaan waar je dit online kunt nazoeken. Hier en daar komen flarden naar buiten. In ieder geval moet je hiervoor zoeken in verzamelingen of websites met citations en/of in gevechtsrapporten van eenheden.
Voor de Medal of Honor is het ons gelukt ze allemaal op eenrijtje te hebben. De rest vullen wij aan zodra we ze weten of ons de gegevens worden toegezonden.
Van de Bronze Star is nog geen complete database ergens op internet.

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


do nov 22, 2007 3:22 pm
Profiel WWW
Maurice1976
Bericht 
Wilco

Robert's onderscheidingen staan bij jullie vermeld.

Ik wilde alleen graag weten voor welke acties hij deze heeft gekregen.

Ik weet niet bij welke instantie ik dit kan opvragen... waar moet ik beginnen?
ik mag er toch van uit gaan, omdat de US zoveel gedocumenteerd heeft, dat ook de onderscheidingen die uitgereikt zijn gedocumenteerd zijn.

Het hoeft ook niet op internet te zijn, misschien kan ik ergens een mail of brief sturen...


do nov 22, 2007 3:32 pm
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11903
Woonplaats: Bemmel
Bericht 
Dat is dus het probleem wat ik aanhaal. Er zou veel gedocumenteerd moeten zijn, maar dat is vaak niet zo.
Je kan de Bronze Star proberen via http://www.amervets.com/bsmedl.htm
Vaak kunnen veteranenorganisaties helpen. De Amerikaanse Overheid en Defensie "claimen" dat veel informatie verloren is gegaan in "De grote brand".

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


do nov 22, 2007 6:11 pm
Profiel WWW
Maurice1976
Bericht 
Dank je

Wilco_Vermeer schreef:
De Amerikaanse Overheid en Defensie "claimen" dat veel informatie verloren is gegaan in "De grote brand".


Ik kan met het brandverhaal wel voorstellen, maar ik kan me niet voorstellen dat er maar 1 copie van alles bewaard is... 3-voud is toch erg voor de handliggend.


do nov 22, 2007 6:13 pm
-Spitfire-
Bericht 
De Purple Heart heeft hij gekregen omdat hij gesneuveld is. Als ik mij ook niet vergis zijn er geen citations voor het ontvangen van een Purple Heart. Dus je zou er dan moeten achterkomen bij welk gevecht en hoe hij gesneuveld is.


do nov 22, 2007 7:32 pm
Avatar gebruiker
Egbert

Geregistreerd:
za aug 13, 2005 6:35 pm
Berichten: 4081
Bericht 
Maurice1976 schreef:
Ik kan met het brandverhaal wel voorstellen, maar ik kan me niet voorstellen dat er maar 1 copie van alles bewaard is... 3-voud is toch erg voor de handliggend.

Maurice, ik ken veteranen die hun eigen Service Records eind jaren '80 hebben opgevraagd en het gewoon hebben gekregen. Ik van één record een kopie ontvangen. Toen ik als test zelf een aanvraag indiende voor hetzelfde record kreeg ik het 'brandverhaal' te horen. Ik ben er na diverse aanvragen en telefoontjes voor 100% van overtuigd dat we gewoon bedrogen worden om één of andere onduidelijke reden. En ik ben daar soms behoorlijk nijdig over! :evil:

_________________
Nothing is stronger than the heart of a volunteer.


do nov 22, 2007 8:20 pm
Profiel
John S.
Bericht 
Ik vrees dat Egbert gelijk heeft in zijn bovenstaande betoog. Ik heb van een aantal mannen de gegevens 2 maal opgevraagd, met enige tijd ertussen. De eerste reactie was standaard: papieren vernietigd in de brand van '73.
De tweede reactie zag er heel anders uit en heeft een schat aan info opgeleverd....

Rara...hoe kan dat?


do nov 22, 2007 9:31 pm
Moderator
Avatar gebruiker
Auke

Geregistreerd:
zo nov 28, 2004 7:42 pm
Berichten: 3246
Bericht 
Wellicht is men nog een beetje behoudend met het geven van (privé)informatie van dikwijls nog levende veteranen? Ik meen dat Britse militaire archieven ook nog steeds potdicht zitten en bijvoorbeeld de Russische zijn pas recentelijk gedeeltelijk toegankelijk gemaakt.


do nov 22, 2007 10:08 pm
Profiel
Avatar gebruiker
Egbert

Geregistreerd:
za aug 13, 2005 6:35 pm
Berichten: 4081
Bericht 
Auke schreef:
Wellicht is men nog een beetje behoudend met het geven van (privé)informatie van dikwijls nog levende veteranen? Ik meen dat Britse militaire archieven ook nog steeds potdicht zitten en bijvoorbeeld de Russische zijn pas recentelijk gedeeltelijk toegankelijk gemaakt.

Maar dan hoeft er toch niet om gelogen te worden?

_________________
Nothing is stronger than the heart of a volunteer.


do nov 22, 2007 10:19 pm
Profiel
-Spitfire-
Bericht 
Ik vind het allemaal nogal raar en vertrouw ook niet de records die ik opgevraagd heb. In ieder geval niet die van Lawrence. Elke keer kreeg ik weer formulieren om in te vullen met informatie over hem en elke keer konden ze niks vinden. En toen kreeg ik opeens een record opgestuurd van de NPRC. Maar, op het record is zijn Serial Number verkeerd gespeld, net zoals op de brief die erbij zat maar daar was hij weer anders gespeld, en het grappige is dat ze kennelijk ook verschillende schrijfwijzes hebben voor de onderscheidingen. :roll:

Ik heb het idee dat ze in ieder geval bij Lawrence maar gewoon iets hebben opgestuurd. De familie probeert ook informatie aan te vragen maar heeft hetzelfde probleem.


do nov 22, 2007 10:59 pm
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11903
Woonplaats: Bemmel
Bericht 
Citaat:
Wellicht is men nog een beetje behoudend met het geven van (privé)informatie van dikwijls nog levende veteranen? Ik meen dat Britse militaire archieven ook nog steeds potdicht zitten en bijvoorbeeld de Russische zijn pas recentelijk gedeeltelijk toegankelijk gemaakt.


Het belangrijkste verschil is dat alle Britse onderscheidingen (de hogerezoals ordes en dapperheidsonderscheidingen) allen zijn gepubliceerd in de diverse Gazettes (London, DUblin, Australia etc) en zelfs heden ten dage online zijn in te zien. Bij de hoogste onderscheidingen inclusief de citations. In Nederland zijn de KB op te vragen en zo de citations te vinden. De VS had hetzelfde met de General Orders kunnen doen. ik kan me eerlijk gezegd niet eens voorstellen dat die General Orders niet bewaard zouden zijn gebleven. Deze GO bevatten de citations of de reden van toekenning.

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


do nov 22, 2007 11:24 pm
Profiel WWW
Maurice1976
Bericht 
Is inderdaad zo, heb ook zo'n brief gekregen niets gevonden maar ik kon wel tig andere formulieren invullen om evt info te krijgen, dan heb je toch ook zoiets van: Als ze het de eerste keer niet kunnen vinden met Name, Rank, ASN etc etc waarom dan wel als je een ander formulier invult? (overigens wel gedaan, niets ontvangen)

Wat betreft Rusland: Daar is bijvoorbeeld ook pas sinds een aantal jaren het kerkhof in kaliningrad (volksbund) vrijgegeven en komt met en met informatie vrij over gesneuvelden. In mijn ogen is Rusland nog altijd niet zo open als dat menigeen denkt.

Ben het ook met Egbert eens, er hoef niet "gelogen" te worden zeg dan gewoon dat ze dat niet onder de FOIA kunnen vrijgeven of zo... nu kweek je meer noem het maar even "Area51"-vragen.

Wat betreft de Purple Heart kan ik nog inkomen, voor sneuvelen, maar van de Bronze Star zou ik het heel graag weten.
Misschien omdat hij bij de cole's bajonetcharge aanwezig was heeft hij hem daar voor gekregen maar ik wil graag zekerheid.

Bij levende veteranen kan ik er nog inkomen dat ze niet alle info afgeven ivm privacy redenen, maar als ze dat gewoon zeggen gaat niemand er iets achter zoeken.

Een van de historians van Ft Benning kon me ook niet veel vertellen, behalve de regiments geschiedenis (502PIR) enzo, over Doran, terwijl zijn onderdeel daar wel in training is geweest. Ik moet ze wel nageven dat ze er veel aan hebben gedaan op korte termijn, kreeg binnen anderhalve week info toegestuurd per post met begeleidend schrijven.
Van de director van het museum van Ft Benning kreeg ik de vraag of ik als ik mijn onderzoek had afgerond, en eventueel tussentijds, hun een verslag wilde sturen voor hun eigen archief.


vr nov 23, 2007 12:45 am
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11903
Woonplaats: Bemmel
Bericht 
Wat je wel zou kunnen proberen is de Battle Reports in handen te krijgen van de 502pr. Mogelijk dat daar de vermelding van het BS in staat.
Er kan overigens ook nog iets anders aan de hand zijn, maar daarvoor moet je weten wanneer de Bronze Star is uitgereikt. In 1947 is namelijk bepaald dat een ieder die de Combat Infantryman Badge of de Combat Medical Badge had gekregen, met terugwerkende kracht ook de Bronze Star kon krijgen. Deze kon geloof ik ook door de nabestaanden worden aangevraagd. Voor de aanvraag waren dan nodig de Recommandation van de bevelhebber en de citation voor de CIB of CMB. Voor de Bronze Star werd dan geen nieuwe citation afgegevens, maar werd op basis van de citation voor de CIB of CMB afgegeven.

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


vr nov 23, 2007 2:11 pm
Profiel WWW
Avatar gebruiker
Egbert

Geregistreerd:
za aug 13, 2005 6:35 pm
Berichten: 4081
Bericht 
-Spitfire- schreef:
De Purple Heart heeft hij gekregen omdat hij gesneuveld is. Als ik mij ook niet vergis zijn er geen citations voor het ontvangen van een Purple Heart. Dus je zou er dan moeten achterkomen bij welk gevecht en hoe hij gesneuveld is.

Er worden wel degelijk documenten uitgeschreven aan personen die een Purple Heart ontvangen. Soms met een korte motivatie of toelichting.

_________________
Nothing is stronger than the heart of a volunteer.


vr nov 23, 2007 6:00 pm
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 15 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 24 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group