Het is nu za jun 24, 2017 5:44 am

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 27 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Wrede wraakactie kostte acht doden 
Auteur Bericht
Herisson77

Bericht 
Comu schreef:
Ik ben het met je eens dat het een erg zure bijkomstigheid is, maar wel een die niet vermeden kan worden. Iedereen heeft wel een soort leed waar hij/zij mee moet leren leven omdat het onontkoombaar is. Life is a bitch...

Zoals je zelf zegt, als het een erg zure bijkomstigheid is, en wel een die niet vermeden kan worden, dan is er dikwijls weinig aan te doen. Indien men echter bewust mensen gaat kwetsen vanwege het oorlogsverleden van hun verwanten is er natuurlijk dikwijls iets anders aan de hand. Dan wordt het vermoedelijk maar al te vaak een psychologisch unfair spelletje waar niemand beter van kan worden.

do jan 27, 2011 6:39 pm
Profiel
Comu

Bericht 
Dat zegt meer over de mensen die kwetsen, dan over degenen die gekwetst worden. De geschiedenis verander je niet. Ik zou zeggen: Hoe moeilijk het ook zal zijn; ga er boven staan.

vr jan 28, 2011 10:35 am
Profiel WWW
Eric van der Wal

Bericht 
Dus na zes jaar gaat het gesprek door. Ik ben het natuurlijk totaal mee eens met het sentiment dat nazaten niet voor de fouten van hun voorouders op het matje moeten worden gehaalt. Helaas zou dit hele gesprek makkelijker zijn geweest als Willem l'Ecluse zelf had toegegeven dat hij fout was geweest. Een "sorry" werkt mirakels. Een eenvoudige verontschuldiging zou het voor zijn slachtoffers en hun nazaten makkelijker hebben gemaakt om hem te vergeven en de zaak te vergeten. Het probleem is niet dat wij, als nazaten van slachtoffers, niet willen vergeten. Het probleem is dat Willem's zoon nog steeds probeert om zijn vader's verleden te verbergen.

Maar... zand erover. De man is waarschijnlijk nu zelf ook niet meer in het leven. Watr hij deed staat duidelijk beschreven in "Ik Draag U Op". Wij als de vlogende generaties hoeven daarom zelf niets meer te zeggen hierover.

di mei 03, 2011 12:44 pm
Profiel
Jaap

Bericht Re: Wrede wraakactie kostte acht doden
Uit archiefstukken heb ik sterk de indruk gekregen dat Willem l'Ecluse gebruikt is om de werkelijke dader te maskeren.

di sep 18, 2012 10:24 pm
Profiel
ericvan

De l'Ecluse archief stukken zijn nog niet openbaar; ik heb dat zelf al geprobeerd. Dus als iemand zegt dat de archief stukken een indruk geven van de man's onschuldigheid, dan vraag ik mij af hoe men die stukken heeft ingezien. Andere contacten bij dhet Nationaal Archief hebben mij dan ook wel iets anders verteld over wat er in de archieven staat! Maar ik weet dat de man tenslotte aanwezig was bij mijn vader's arrest in 1945, samen met andere SS officieren in Apeldoorn! Hoe kan dat dan worden uitgelegt met "gebruikt om de werkelijke dader te maskeren". Hij WAS de dader. En hij heeft dan ook tot in de zestiger jaren vast gezeten. Waarom blijft men na al deze jaren toch nog proberen de man goed te spreken? Hij was fout, en hij heeft daarvoor de prijs betaald; niet zo een hoge prijs als sommige van zijn slachtoffers, helaas, maar toch een duidelijk teken dat de maatschappij hem verantworodelijk hield voor zijn verraad.

do sep 20, 2012 12:19 am
Profiel
Jaap

Heeft iemand er wel eens over nagedacht hoe het kon dat werkelijke oorlogsmisdadigers huisarrest kregen en straf ontliepen? Wat te denken van de laffe moord op koerierster Kitty omdat ze teveel wist! Er met 3,4 maanden voorwaardelijk vanaf kwamen?
http://gerard45.bloggertje.nl/note/2163 ... kitty.html

do sep 20, 2012 11:44 am
Profiel
Projectleider
Wilco_Vermeer

Oordelen na zoveel jaren met gedachten van nu lijkt altijd heel eenvoudig, vooral op basis van wat krantenberichten. om een goed oordeel tekunnen vellen zal je de gehele zaak opnieuw moeten onderzoeken met alle oorspronkelijke archiefstukken erbij. Om overigens over 'oorlogsmisdaden' te spreken voor een daad gepleegd na afloop van Wo2 lijkt mij geen recht doen aan de term. En dat de krijgsraad wel meer 'te betwijfelen' uitspraken heeft gedaan is bekend.
Wist ze te veel of heeft ze werkelijk de Duitsers ingelicht? Dat is nog immer onduidelijk. Overigens rechtvaardigd dit geenszins de actie.

do sep 20, 2012 12:09 pm
Profiel WWW
Ries

Al is het natuurlijk wel zuur dat als je familie zo'n achtergrond heeft, je naam l'Ecluse is. En niet De Jong, De Vries of bijvoorbeeld Jansen...

do sep 20, 2012 4:13 pm
Profiel
rjajo

Als je 13 jaar in het gevang zit, dan zit je daar toch niet voor niks lijkt mij.

Alhoewel als je de gerechtsuitspraken ziet is er soms geen touw aan vast te knopen, de ene geeft een gevangene klappen en gaat voor een aantal jaren het gevang in een andere werkt mee met verschillende executies en krijgt enkele maanden !!

Voor de volledigheid de gegevens der geexecuteerden:

2 Oktober 1944, Groot Schuylenburg, Apeldoorn:

- A A L D E R S, Willem Johannes, 18-02-1914, Rotterdam.
Jachtlaan 155 2e, Apeldoorn.
Ass. Accountant.
Groep Narda.
Tt.g.v. verraad door Willem L'Eclusse.
Begraven:
Gem. Begraafplaats Heidehof in Ugchelen, Gld., Nr. 145.
E.v.G. V-779.
- B A R E N D S E N, Jan Josua, 10-09-1882, Amsterdam.
Berg en Dalweg 1, Beekbergen.
Lt.Kol. b.d. K..I.L.
Gehuwd, 1 kind.
O.D.
30-09-1944 t.g.v. verraad door Willem L'Eclusse.
Begraven:
Gem. Begraafplaats in Beekbergen, Gld., Nr. 246.
Verzetskruis / M.W.O. 4e klasse..
E.v.G. V-904.
- G E R R E V I N K, Reinier van, 04-03-1907, Apeldoorn.
Cath. Van Reesstraat 1, Apeldoorn.
Koopman.
K.P. Apeldoorn.
30-09-1944, t.g.v. verraad door Willem L'Eclusse.
Begraven:
Gem. Begraafplaats in Apeldoorn, Gld., Nr. 386.
Kruis van Verdienste.
E.v.G. V-486.
- K A R R E M A N, Willem, 05-08-1925 Apeldoorn.
Jachtlaan 283, Apeldoorn.
Student.
Groep Narda.
T.g.v. verraad door Willem L'Eclusse.
Begraven:
Gem. Begraafplaats in Apeldoorn, Nr. 1693.
E.v.G. V-972.
- S C H U T, Jan, 02-06-1918, Apeldoorn.
Hattemscheweg 44, Ugchelen.
Wachtmeester Kon. Marechaussee.
Koerier K.P. Apeldoorn.
29-09-1944, t.g.v. verraad door Willem L'Eclusse.
Begraven:
Erevelds Loenen, Vak E, Nr. 132.
E.v.G. V-684.
- W IJ M A, Daniel Hans, 05-02-1917, Leeuwarden.
Vliegerlaan 38, Apeldoorn.
Electro-technicus.
Gehuwd, 1 kind.
Groep Narda.
T.g.v. verraad door Willem L'Eclusse.
Begraven:
Gem. Begraafplaats Heidehof in Ugchelen, Gld. Nr. 37.
E.v.G. V-768.
- I N G R A M, Kenneth Herschel Callender, 1923.
Flight sergeant R.A.F. Volunteer Reserve 50 Sqd..
30-09-1944 op zijn onderduikadres aan de Jachtlaan in Apeldoorn.
Begraven:
Gem. Begraafplaats Heidehof in Ugchelen, Vak 4, Nr. 299.
E.v.G. Niet Genoemd.
- Z E R C H E R, Robert W., 1907, Hallam, York Pensylvania U.S.A...
Amerikaanse boordschutter (452nd Bomber Group).
30-09-1944 op zijn onderduikadres aan de Jachtlaan in Apeldoorn.
Begraven:
Amerikaans Begraafplaats in de Neuville – Condroz, België, Vak B, Rij 42, Nr. 16..
E.v.G. Niet Genoemd.

Robert Zercher lag jaren begraven onder een verkeerde naam n.l. Robert Zurcher !

do sep 20, 2012 5:22 pm
Profiel
FedorK

Bij voorbaat mijn excuses voor het "kicken" van zo'n oud topic maar ik wil hier graag nog wat aan toevoegen.

Mijn opa was Frits Karreman. Hij zat zover ik weet ook in de verzetsgroep van Narda maar hij had Willem l'Ecluse nog niet ontmoet en is zodoende niet verraden. Hij zat die avond toevallig bij m'n oma thuis terwijl er een huiszoeking bij zijn onderduikadres gaande was. Wim Karreman was zijn neefje. Wim hoorde de Duitsers 's nachts aan de deur kloppen en is uit bed gesprongen en achter een geheime dubbele wand gedoken. De Duitsers liepen echter gelijk door naar boven en voelden dat zijn bed nog warm was waarna ze het hele huis binnenste buiten hebben gekeerd; de gevolgen zijn u allen bekend.

Elke keer als Wim's naam genoemd werd barstte mijn opa in tranen uit. De meeste dingen hoorde ik via mijn oma en andere familieleden. Mijn oma (die afgelopen oktober overleden is) gaf ook vrijwel jaarlijks een toespraak tijdens de herdenking bij het monument. De oorlog heeft een diepe impact op mijn opa gehad en daardoor ook op de jeugd van mijn moeder. Helaas blijven dit soort dingen generaties lang rondspoken bij families.

Dat brengt mij op Willem l'Ecluse. Die verschrikkelijke man heeft het lef gehad om een tijdje na zijn vrijlating langs het huis van de ouders van Wim Karreman te gaan om te vragen of ze niet wat aan de overlast die hij ervaarde te kunnen doen. Volgens mij omdat zijn winkel beklad werd o.i.d. Hij had als argument dat het "al zo lang geleden was". Alleen al dat bezoek heeft die mensen jarenlang achtervolgd. Hoe haalde hij het in zijn hoofd? Hij was immers verantwoordelijk voor de dood van hun 19-jarige zoon.

Spijtig dat l'Ecluse zo'n schaduw over zijn nazaten heeft geworpen. Ook bizar dat die mensen er nog steeds mee worden lastig gevallen. Maar om dan maar te zeggen dat hij onschuldig is en voor te stellen om zijn naam te verwijderen? Dat zou toch wel de ergste vorm van censuur zijn. Laten we gewoon allemaal zijn nazaten met rust laten en hopen dat hijzelf vertoeft in de diepste krochten van de hel.

Er was trouwens binnen de verzetsgroep tijdens de oorlog al een plan op tafel gelegd om l'Ecluse om te brengen. Eén van de leden was echter zeer vroom en wees de anderen erop dat het, ondanks de verdenkingen, niet zeker was dat l'Ecluse een verrader was. Dat hebben zij dus met hun leven moeten bekopen.

do jun 27, 2013 12:59 pm
Profiel
Eisbein

Het volgende vond ik nog in mijn bende documentatie.
Het cassatieproces moet daar ook nog ergens zwerven.

BIJZONDER GERECHTSHOF ARNHEM, 23 Dec. 1946.
(Mr. v. d. Kun, Mr. Wilkens, Jhr. Mr. C. M. O. v. Nispen tot Sevenaer,
Hoofdoff. 1e kl. M.S.D. Klingen en Majoor Houtman).

Ernstigste vorm van verraad n.l. van de verzetsgroep, waarvan hij lid was; doodstraf.
(B.B.S. art. 26.)
Proc.-Fiscaal Bijzonder Gerechtshof te Arnhem tegen Willem l'Ecluse, boekhouder, wonende te Amsterdam, thans in bewaring in de Strafgevangenis te Arnhem, verdachte.

Het Bijzonder Gerechtshof, enz.;
Post alia:
O. dat ter terechtzitting als getuige onder eede hebben verklaard:
1. M. M. van Terwisga:
dat zij in 1944 commandante was van een verzetsgroep te Apeldoorn; dat zij verdachte, die zij reeds eenige maanden kende, omdat hij typeles bij haar had, en dien zij ook vertrouwde, omdat hij zich steeds anti-Duitsch had uitgelaten, op diens verzoek in haar verzetsgroep heeft opgenomen;

dat zij op 30 September 1944 te 13.00 thuiskomende in haar woning te Apeldoorn een briefje van verdachte heeft gevonden, waarin deze haar mededeelde, dat hij haar dien dag te 13.00 uur wenschte te spreken en dat zij onmiddellijk daarop in haar woning door eenige S.D. mannen is gearresteerd;
dat zij later op dien dag is overgebracht naar het bureau van den S.D. aan de Phemenolaan te Apeldoorn, alwaar op een gegeven moment ook verdachte binnenkwam;
dat verdachte, die aldaar vrijelijk rondliep en geenszins als een gearresteerde werd behandeld, haar toen heeft gezegd: „wij zijn verraden";
dat zij toen door den S.D. is verhoord en tijdens dat verhoor in handen van den S.D. een lijst heeft gezien, waarop namen stonden vermeld, van personen, die tot vorenbedoelde verzetsgroep behoorden: dat het haar toen bekend was, dat ten huize van J. Hitter, wiens naam eveneens op bedoelde lijst voorkwam, een Amerikaansche piloot en een „flight engineer" van de R.A.F., genaamd Keneth Ingram, waren ondergedoken:
dat zij ook op bedoelde lijst heeft gezien den naam van zekeren Welle, van wien alleen zij en verdachte wisten, dat deze tot voormelde verzetsgroep behoorde;
dat zij van 30 September 1944 tot na de bevrijding van Nederland door de Duitschers is gevangen gehouden; dat haar roepnaam „Narda" is en dat zij o.a. door verdachte met dezen naam werd aangesproken;

2. F. M. Hemmes:
dat hij in Juni 1944 is gekomen bij den N.A.D. te Apeldoorn, alwaar hij verdachte heeft leeren kennen;
dat verdachte hem op 28 September 1944 heeft medegedeeld, dat hij sedert eenige maanden bij een verzetsgroep was aangesloten, doch dat hij thans van plan was deze groep te verraden;
dat hij,: getuige, den volgenden dag verdachte, op diens verzoek, heeft mede genomen naar den commandant van den S.D. Phielix, op diens bureau aan de Kremerslaan te Apeldoorn en dat verdachte alstoen aldaar in zijn, getuiges, aanwezigheid, zonder dat eenige pressie op hem werd uitgeoefend, aan genoemden Phielix heeft verklaard, dat hij sedert eenige maanden was aangesloten bij een verzetsgroep en dat hij verschillende namen en adressen kon noemen van personen, die tot die verzetsgroep behoorden;

dat verdachte daarbij tevens eenige aanwijzingen gaf hoe bedoelde verzetsgroep was georganiseerd;
dat genoemde Phielix daarop twee S.D.- mannen, te weten een tolk en een Duitscher heeft laten komen, welke laatstbedoelde personen toen met verdachte in een hoek van de kamer een gesprek hebben gevoerd, waarbij bedoelde Duitscher telkens iets opschreef; dat hij, getuige, vervolgens heeft gezien, dat verdachte met een S.D.-man de kamer verliet en even later, met dien S.D.- man, per rijwiel de straat opging, nadat tevoren nog was afgesproken, om, in geval er arrestaties werden verricht, verdachtes haren door de war te halen en zijn das scheef te trekken, teneinde den indruk te wekken, dat ook hij, verdachte, was gearresteerd;

3. H. Veit:
dat hij in 1944 als „Kriminalsekretär" verbonden was aan den „Sicherheitsdienst Dienststelle Apeldoorn"; dat hij op 29 September van genoemd jaar verdachte, in gezelschap van getuige Hemmes, op bedoelde „Dienststelle" is gekomen en alstoen aan den commandant van den S.D., Phielix, heeft medegedeeld, dat hij lid was van een verzetsgroep en tevens tegenover Phielix een aantal namen heeft genoemd van personen, die eveneens tot bedoelde verzetsgroep zouden behooren;
dat verdachte alstoen o.m. de volgende namen heeft genoemd: Gerrevink, Karreman, van Terwisga, Bitter, Westhoff, en Schutte, welke namen hij, getuige, toen o.m. heeft opgeschreven; dat verdachte deze namen uit eigen beweging heeft genoemd, zonder dat eenige pressie op hem werd uitgeoefend; dat verdachte vervolgens met getuige Touseul de „Dienststelle" heeft verlaten om aan laatstgenoemden de adressen aan te wijzen van de door hem genoemde personen;

dat daarop meerdere van de door verdachte genoemde personen zijn gearresteerd en dat het hem, getuige, bekend is, dat twee geallieerde piloten, die ten huize van genoemden Bitter — naar hij hoorde — waren aangetroffen, toen tevens in arrest zijn genomen:
dat meerderen van bedoelde arrestanten op 2 October 1944 door den S.D. zijn gefusilleerd; dat hij, getuige, bij de executie dezer personen niet aanwezig is geweest, doch wel kort daarna de lijken van de slachtoffers heeft gezien en daarbij o. m. de lijken van vorenbedoelde geallieerde piloten heeft herkend;

4. A. Touseul:
dat hij in het jaar 1944 als tolk en chauffeur in dienst is geweest van den „Sicherheitsdienst Dienststelle Apeldoorn"; dat hij op 29 September 1944, in opdracht van Phielix, die toen commandant van voormelde „Dienststelle" was, met verdachte per rijwiel door Apeldoorn is gereden, waarbij verdachte de adressen heeft aangewezen van personen, die tot een verzetsgroep zouden behooren; dat verdachte toen de woningen heeft aangewezen van personen genaamd: van Terwisga, Gerrevink, Bitter, Aalders, Karreman, Westhof en Welle;
dat het hem, getuige, bekend is, dat meerdere van deze genoemde personen kort daarop zijn gearresteerd, alsmede twee geallieerde piloten, die, naar hij hoorde, ten huize van genoemden Bitter waren aangetroffen; dat het hem eveneens bekend is, dat meerdere van bedoelde gearresteerde personen eenige dagen later zijn gefusilleerd; enz.

O. dat enz. . . . het Bijzonder Gerechtshof bewezen acht en de overtuiging heeft verkregen, dat verdachte het hem te laste gelegde heeft begaan met dien verstande, dat hij in de maand September 1944 te Apeldoorn, terwijl Nederland in oorlog was met Duitschland, Meinarda van Terwisga, R. van Gerrevink, W. Aalders. W. Karreman, Westhoff en J. Bitter heeft blootgesteld aan opsporing, vervolging, vrijheidsberooving, of eenige straf of eenigen maatregel door of vanwege den vijand, door toen aldaar opzettelijk aan den S.D.-commandant Phielix mededeeling te doen, dat genoemde personen lid waren van een verzetsgroep, wetende, en begrijpende, dat opsporing, vervolging, vrijheidsberooving, of eenige straf of eenige maatregel als vorenomschreven van dat optreden van hem, verdachte, als normaal gevolg kon worden verwacht, zijnde genoemde personen alleen met uitzondering van Westhoff en Bitter, alsmede een Amerikaansch piloot en Keneth Ingram, flight- engineer der R.A.F. inderdaad dientengevolge gearresteerd, terwijl Meinarda Terwisga door of vanwege den vijand langer dan een maand van haar vrijheid beroofd is geweest en R. van Gerrevink, W. Aalders, W. Karreman, de Amerikaansche piloot en Keneth Ingram, door den vijand zijn gedood;

O. daarbij, dat verdachte weliswaar zijn bekentenis, afgelegd voor den verbalisant Tjeerd de Boer, ter terechtzitting grootendeels heeft herroepen doch zulks — naar 's Hofs oordeel — op onaannemelijke gronden:
O. dat het Bijzonder Gerechtshof niet bewezen acht hetgeen aan verdachte meer of anders is te laste gelegd, dan hierboven is bewezen verklaard;

O. dat het aldus bewezene oplevert het misdrijf van:
„Gedurende den tijd van den huidigen oorlog opzettelijk een ander blootstellen aan opsporing, vervolging, vrijheidsberooving. eenige straf of eenigen maatregel door of vanwege den vijand, meermalen gepleegd"; waarbij ten aanzien van vijf personen het feit den dood ten gevolge heeft gebnd en ten aanzien van een persoon vrijheidsberooving van langer dan een maand, voorzien en strafbaar gesteld bij art. 26 B.B.S., j°. art. 57 Sr.

O. dat verdachte deswege strafbaar is, zijnde toch niet gebleken van eenige omstandigheid, die de strafbaarheid van verdachte zoude opheffen of uitsluiten:

O. ten aanzien van de strafwet: dat het door verdachte gepleegde feit als de ernstigste vorm van verraad moet worden aangemerkt;
dat verdachte toch als lid van de door hem verraden verzetsgroep. volkomen op de hoogte was van de werkzaamheden van die groep, o. m. bestaande uit het verbergen van door geallieerde vliegtuigen afgeworpen wapenen, daden, welke door den Duitschen bezetter — zooals herhaaldelijk door dezen was bekend gemaakt —met de zwaarste straffen werden bedreigd:

dat verdachte dan ook den dood van een of meer leden van zijn verzetsgroep, als normaal gevolg van zijn verraad had kunnen verwachten, temeer nu hij zijn daad pleegde in een tijd — eind September 1944 — toen de Duitschers hun terreur aanmerkelijk hadden verscherpt:

dat verdachte aldus, terwijl hij de ernstigste gevolgen van zijn daad had kunnen voorzien, na rijp beraad en kalm overleg, zijn verzetsgroep aan den Sicherheitsdienst heeft overgeleverd, zonder dat van eenig ander motief dan persoonlijke wrok is gebleken :

dat de wijze waarop verdachte, naast het hem te laste gelegde, zijn medewerking aan den S.D. heeft verleend tot het opsporen van zijn groepsgenooten — een en ander zooals ter terechtzitting is gebleken — getuigt van zijn ernstige wil het effect van zijn verraad zoo groot mogelijk te doen zijn:
dat het Hof van oordeel is, dat de ernst van het feit, de omstandigheden waaronder het is begaan, in verband met den persoon van verdachte, na te melden ernstige straf rechtvaardigen; (volgt veroordeeling tot de doodstraf. Red.).

do jun 27, 2013 3:37 pm
Profiel
Robert Berg Jeths

Zoeken in Delpher laat naar mijn inziens zien dat niet getwijfeld hoeft te worden aan de schuld van L'Ecluse. Twee Duitse getuigen hebben verklaard dat Willem vrijwillig verzetstrijders heeft verraden. Willem heeft later nog een rechtzaak tegen Trouw aangespannen die hij heeft gewonnen. Niet omdat Trouw hem ten onrechte verrader heeft genoemd, in het artikel wordt duidelijk vermeld dat de rechtbank destijds Willem schuldig had bevonden. Verder is het natuurlijk schandelijk dat kinderen en zelfs kleinkinderen nagewezen worden vanwege de daden van hun ouders(hoe fout ook).

zo okt 02, 2016 2:58 pm
Profiel
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 27 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2