Het is nu za jan 20, 2018 5:23 pm

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 20 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Laatste overlevende Führerbunker te oud voor fanmail 
Auteur Bericht
Nieuws Bot

Bericht Laatste overlevende Führerbunker te oud voor fanmail
Gepubliceerd op: 26 januari 2011

BERLIJN - De voormalige radiotelegrafist van Adolf Hitler is zo oud dat hij niet meer in staat is de scheepsladingen aan fanmail te beantwoorden. Dat tekende de Duitse krant Berliner Kurier op uit de mond van Rochus Misch, de laatste levende getuige uit de Führerbunker.

De 93-jarige Misch krijgt naar eigen zeggen brieven uit alle windstreken. "Ze komen uit Korea, Amerika, Finland en IJsland en geen enkele brief heeft een negatieve toon", aldus Misch. Vroeger stuurde de hoogbejaarde Duitser zijn fans gesigneerde oorlogsfoto's van zichzelf in een SS-uniform. Hij was lid van de Leibstandarte-SS Adolf Hitler. Nu loopt hij met een looprek door zijn appartement, tussen de post die zich maar blijft opstapelen.

Misch is de laatste die uit eigen ervaring kan vertellen hoe Hitler zich in 1945 van het leven beroofde. In 2008 bracht hij zijn memoires uit, die momenteel worden verfilmd. (ANP/RTR)

Overgenomen van: AD.nl
Met dank aan Marcoo voor het doorgeven van dit bericht.

wo jan 26, 2011 6:36 pm
Profiel WWW
noviomagum

Bericht 
Lees zijn boek: "Der Letzte Zeuge" - Ich war Hitlers Telefonist, Kurier und Leibwächter.
Voorwoord van Ralph Giordano, die als volgt besluit: "Wenn ich Rochus Misch begegnen sollte - ich würde ihm ohne Zögern die Hand geben." Ik meen mij te herinneren dat Philippe Remarque (huidig hoofdredakteur van de Volkskrant) daar in zijn boek "Boze geesten van Berlijn" wat genuanceerder over is.

vr jan 28, 2011 11:35 pm
Profiel
Eberbach

Bericht 
noviomagum schreef:
Ik meen mij te herinneren dat Philippe Remarque (huidig hoofdredakteur van de Volkskrant) daar in zijn boek "Boze geesten van Berlijn" wat genuanceerder over is.

Wat verwacht je van een journalist uit linkse hoek?

Toen ik het boek las viel mij op:
- Misch was geen "vette nazi"
- Noemt zich in zijn boek a-politiek
- Misch kan een hoge dosis van politiek onbenul (naïviteit) worden verweten
- Heeft nog steeds een bepaalde achting voor Hitler. Redenen o.a. Hitler wist hem gedurende de hele oorlog bij naam te noemen en Hitler persoonlijk stuurde hem door naar Morell, toen Misch ernstig last kreeg van zijn maag.
- Zijn boek heeft toch ook wel een hoog "wir haben es nicht gewusst" gehalte. Misch stelt dat hij gedurende de oorlog niets wist van de vernietigingskampen. "Als Hitler daar ooit een bezoek aan had gebracht, hadden wij het geweten, want wij begeleidden hem overal".
- Verder lijkt hij op Forrest Gump, het personage dat Tom Hanks speelt in de gelijknamige film. Hij was steeds aanwezig op het juiste moment, op de juiste plaats. Zo beschrijft hij heel goed hoe Hitler en trawanten lang vergaderden voordat het definitieve besluit viel over het aanwezig blijven in Stalingrad (tegen het advies van Paulus). Göring had verzekerd dat de Luftwaffe zo en zoveel ton voorraden kon aanvoeren.

za jan 29, 2011 4:03 pm
Profiel
noviomagum

Bericht 
Remarque een journalist uit de linkse hoek? Daar kun je over twisten. Ik zie het verband niet tussen zijn vermeende linkse signatuur en zijn beoordeling van Misch.
In grote lijnen ben ik wel eens met de analyse van Eberbach. Maar geloof je nu werkelijk dat Misch niets geweten heeft van de vernietigingskampen? Dat geloof toch niemand. Mijn Nederlandse grootvader wist dat al begin 1944. Misch had een vertrouwenspositie (hij moest bijvoorbeeld privébrieven van Hilter overbrengen), en dat word je niet zomaar. In zijn achting voor Hitler staat hij niet alleen. Talloze andere naaste medewerkers hebben een soortgelijke getuigenis afgelegd. (Bauer, Schaub, von Below, Linge usw).
Overigens is het goed te weten dat Misch zijn boek niet zelf geschreven heeft, de ghostwriters zijn Sandra Zarrinbal en Burkhard Nachtigall.

za jan 29, 2011 4:19 pm
Profiel
Hoofdredactie
Kevin

Bericht 
Philippe Remarque geeft in z'n boek zelf niet zozeer een oordeel over Misch. Hij citeert hoofdzakelijk uit een interview dat hij met hem had.

Misch zegt o.a. dit over Hitler:

Citaat:
'Of hij juist of onjuist heeft gehandeld, weet ik niet. Als dat van de holocaust waar is, is het verschrikkelijk. Maar ik vraag me af: waarom hebben wij, in de nauwste kring rond Hitler, er dan nooit iets over gehoord?' Bovendien woont verderop in de straat een Tsechische Duitser die in Auschwitz-Birkenau heeft gezeten, voert Misch aan. 'Die zegt dat het allemaal niet zo erg is als altijd wordt verteld.' Bij navraag blijkt de buurman er bewaker te zijn geweest.

Bron: Philip Remarque, Boze geesten van Berlijn, blz. 151

Van een oude man als Misch met dit verleden kun je dit standpunt nog enigzins begrijpen, maar om zo'n man nou op te hemelen als een soort idool...

Schrijver van:
* Oorlogszone Zoo - de Berlijnse dierentuin en de Tweede Wereldoorlog
* De boodschapper uit de hel - Kurt Gerstein
* Een rechter in Auschwitz - Konrad Morgen

za jan 29, 2011 4:25 pm
Profiel WWW
noviomagum

Bericht 
Bij Remarque proef ik dat hij Misch voor geen cent vertrouwt. En terecht. Ik vertrouw hem nog niet voor een halve cent.

za jan 29, 2011 4:51 pm
Profiel
Forumlid v/h jaar '11
koos24

Bericht 
Ik denk dat je Misch hetzelfde moet beoordelen als Traudl Junge.
Ze zaten te dicht op Hitler en te ver van het front om een reeël
beeld te kunnen krijgen van de in zijn naam begane misdrijven.

Er was een internet, geen tv kranten en radio onder staatstoezicht.
Verder rond Hitler geen mensen die overliepen van kritiek, in ieder geval
niet waar radiotelegrafist Misch bij aanwezig was.

za jan 29, 2011 7:16 pm
Profiel
Eberbach

Bericht 
Koos, met jouw conclusies ben ik het wel eens.

Overigens heb ik eens aan "goede" Duitsers gevraagd of zij nou écht niks wisten.
Zij vertelden mij dat er wel dreigementen rondgingen van nazi's dat ze je konden doorsturen "naar plekken waar je flink zou worden aangepakt" (of woorden van die strekking) en dat op zich de term "concentratiekamp" bekend was en gevreesd werd. Dat nazi's in verkapte termen met concentratiekampen dreigden was bekend.

Maar dat er vernietigingskampen bestonden waar Joden, Zigeuners en vele anderen systematisch vermoord werden, dat wisten vele gewone burgers niet. De nazi's liepen daar ook niet mee te koop. Een aantal kampen lag verborgen in Oost-Polen. De Geallieerden en het Vaticaan zouden het geweten hebben, maar hebben weinig gedaan met die kennis om de Duitse publieke opinie te beïnvloeden in de oorlogsjaren. Met dit in het achterhoofd en het gegeven dat Misch dicht bij Hitler zat (en te ver van het front om een reeël beeld te kunnen krijgen van de in Hitler/Himmler/SS begane misdrijven) ben ik geneigd hem te geloven.

Misch beschrijft voorts dat er een algemene afkeer van Himmler bestond in de kring rond Hitler. Dat deze twee oppermisdadigers elkaar niet zo vaak zagen en altijd achter gesloten deuren overlegden.

za jan 29, 2011 7:43 pm
Profiel
noviomagum

Bericht 
Even bij de les blijven Koos24 ( :wink: ), je kunt Misch en Traudl Junge onmogelijk met elkaar vergelijken. Ze hadden totaal verschillende functies, Traudl en de andere secretaresses vormden een van de buitenwereld afgesloten gezelschap. Bij Misch is dat totaal anders. Die reisde veel, hoorde veel, had veel omgang met kameraden die "alles" geweten moeten hebben. Hij krijgt bij mij zelfs niet het voordeel van de twijfel. In een van de recensies van zijn boek staat: "Er hat einen scharfen Blick für Details." En dat is juist iets wat ik hem wèl toevertrouw, dus ook voor de onaangename kanten van het regiem dat hij diende en dat hem een vertrouwensfunctie gaf.

za jan 29, 2011 8:07 pm
Profiel
Forumlid v/h jaar '11
koos24

Bericht 
noviomagum schreef:
Even bij de les blijven Koos24 ( :wink: ), je kunt Misch en Traudl Junge onmogelijk met elkaar vergelijken. Ze hadden totaal verschillende functies, Traudl en de andere secretaresses vormden een van de buitenwereld afgesloten gezelschap. Bij Misch is dat totaal anders. Die reisde veel, hoorde veel, had veel omgang met kameraden die "alles" geweten moeten hebben. Hij krijgt bij mij zelfs niet het voordeel van de twijfel. In een van de recensies van zijn boek staat: "Er hat einen scharfen Blick für Details." En dat is juist iets wat ik hem wèl toevertrouw, dus ook voor de onaangename kanten van het regiem dat hij diende en dat hem een vertrouwensfunctie gaf.

Is dat zo?

Wat ik las was dat Misch zwaar gewond raakte in 1939
(Polen veldtocht) en daarna werd opgenomen in de
het Führerbegleitkommando dus eigenlijk de hele oorlog
tot de innercirdel behoorde.
Maar goed dan kan je natuurlijk ook reizen.

Ik vond dit interview met hem uit 2008 op internet.

Volgens Rochus Misch hoorde hij pas van de verschrikkingen in de concentratiekampen na zijn vrijlating uit de beruchte Russische gevangenis Loebjanka. Daarover zei hij in het interview met www.roland-harder.de:

"Ik was geschokt toen ik bij terugkeer hoorde wat er echt gebeurd was. Tijdens mijn gevangenschap in Rusland heeft niemand me er ooit iets over verteld, terwijl er onder de Russische officieren ook Joden waren. Gedurende mijn werk voor Hitler heb ik er ook nooit iets over gehoord. Dat er concentratiekampen waren, dat wist bijna iedereen. Maar dat er daar ook mensen vernietigd werden, nee, dat heb ik nooit geweten. Ik heb later veel boeken over de Holocaust gelezen. Het is vreselijk!"

Ik vind het frapant dat Traudl Junge in haar boek "Zur letzten Stunde"
bijna met hetzelfde verhaal komt.
Volgens mij is het gewoon het standaard verhaal dat ingestudeerd
werd tijdens de laatste dagen van het derde rijk.

zo jan 30, 2011 12:52 am
Profiel
Hoofdredactie
Kevin

Bericht 
Klinkt inderdaad als een standaardverhaaltje, dat hij wel moest houden om z'n boek in Duitsland bij een breed publiek aan de man te brengen. Toen Remarque met hem sprak was hij denk ik nog niet zo bekend. Toen kwam ook Traudl Junge ter sprake:

Citaat:
Traudl Junge zei kort voor haar dood in 2000 dat ze zichzelf moeilijk kon vergeven voor een misdadiger te hebben gewerkt. 'Dat moest ze zeggen, dat hebben ze haar gedicteerd,' zegt Rochus Misch. Van hem zul je zoiets niet horen. 'Ik ken hem toch als een heel gewoon mens,' zegt hij over Hitler.

Schrijver van:

zo jan 30, 2011 1:03 am
Profiel WWW
Forumlid v/h jaar '11
koos24

Bericht 
Kevin schreef:
Klinkt inderdaad als een standaardverhaaltje, dat hij wel moest houden om z'n boek in Duitsland bij een breed publiek aan de man te brengen. Toen Remarque met hem sprak was hij denk ik nog niet zo bekend. Toen kwam ook Traudl Junge ter sprake:

Citaat:
Traudl Junge zei kort voor haar dood in 2000 dat ze zichzelf moeilijk kon vergeven voor een misdadiger te hebben gewerkt. 'Dat moest ze zeggen, dat hebben ze haar gedicteerd,' zegt Rochus Misch. Van hem zul je zoiets niet horen. 'Ik ken hem toch als een heel gewoon mens,' zegt hij over Hitler.

Klopt dat zegt ze in "Im toten Winkel - Gespräch mit Hitlers Sekretärin Traudl Junge"

http://www.youtube.com/watch?v=WX6708LYSUY

Ze begint er over bij 4.10 minuten.
Dit fragment zit ook in Der Untergang

zo jan 30, 2011 1:13 am
Profiel
mdj

Bericht 
rochus miksch was laatst nog zo vriendelijk om zijn boekje voor mij persoonlijk te signeren.

het is bijna een dagtaak voor hem om al die post te beantwoorden.

martin

Afbeelding

Afbeelding

zo jan 30, 2011 10:03 am
Profiel
noviomagum

Bericht 
Aan zijn lijst met titels (Telefonist, Kurier und Leibwächter) kan hij een nieuwe toevoegen: Kultfigur.

zo jan 30, 2011 10:26 am
Profiel
Hoofdredactie
Kevin

Bericht 
Het laatste interview van Rochus Misch. Volgens mij een herhaling van wat hij de afgelopen jaren al zo vaak verteld heeft:

"I completed my work, loyally and well and passed on news and messages correctly because I didn’t want to be thrown out. I was happy to not have to be on the front line. I adapted to the work there and soon Hitler was just a normal person to me, he was the boss."

Schrijver van:

zo mei 22, 2011 5:34 pm
Profiel WWW
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 20 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende