Het is nu do maart 28, 2024 7:24 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 21 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vraag over foto... 
Auteur Bericht
Vin1
Bericht Vraag over foto...
Hoi allemaal,

Weet iemand wat de soldaten op de foto aan het doen zijn. Ik denk dat ze in de rij staan voor het eten.
Maar waar zijn de doeken voor die ze in hun hand hebben? Is dit om hun bord af te wassen na het eten?
Kan er iemand iets meer vertellen over dit schouwspel?

Afbeelding
Foto: Collectie Vincent van Rijn


wo aug 17, 2011 8:29 pm
Marius Peter
Bericht Re: Vraag over foto...
Zou mij niets verbazen als ze gecontroleerd worden op hun eetgerei.
Denk ook maar eens aan de bajonetinspecties die gedaan werden.


wo aug 17, 2011 8:59 pm
Vin1
Bericht Re: Vraag over foto...
Zat ik ook aan te denken omdat ik geen gaarkeuken zag en het lijkt mij dat deze gewoon binnen was en niet buiten als er sneeuw ligt en er genoeg gebouwruimte is.....


wo aug 17, 2011 9:16 pm
Marius Peter
Bericht Re: Vraag over foto...
Vin1 schreef:
Zat ik ook aan te denken omdat ik geen gaarkeuken zag en het lijkt mij dat deze gewoon binnen was en niet buiten als er sneeuw ligt en er genoeg gebouwruimte is.....

Gaarkeuken kan ook buiten beeld van de fotograaf zijn maar zal in dit geval inderdaad -voor 99% zeker- binnen funtioneren.
Mooi gebouw overigens. Weet je waar deze foto gemaakt is?


wo aug 17, 2011 10:22 pm
Vin1
Bericht Re: Vraag over foto...
De foto is in een Ede gemaakt. De foto gaat in een boek komen. Het boek gaat heten: “Militairen op de Veluwe”.
Daar ben ik via via voor benaderd om een paar foto's voor te leveren. Dus dat is wel leuk. Maar dan is het wel leuk om wat achtergrond info van de foto te hebben. Vandaar dat ik bij jullie ook check welk tafereel er zich nu op de binnenplaats afspeelt....
Ik heb ook een foto van soldaten die kerst vieren in de kazerne...


wo aug 17, 2011 11:10 pm
Marius Peter
Bericht Re: Vraag over foto...
OK, duidelijk.


wo aug 17, 2011 11:12 pm
Vin1
Bericht Re: Vraag over foto...
Bedankt voor het meedenken. Ben nu ook wel benieuwd geworden omdat er toch twijfel bestaat wat er nou gaande is....


do aug 18, 2011 10:03 am
sauerkraut
Bericht Re: Vraag over foto...
Geen twijfel mogelijk: gezien de tamelijk gemoedelijke houding en wat men zoal bij
zich heeft lijkt het mij duidelijk dat men staat aangetreden voor afmars naar de eetzaal.


do aug 18, 2011 10:17 am
Vin1
Bericht Re: Vraag over foto...
Bedankt,

Was het dan gebruikelijk dat je dan eerst buiten opgesteld werd om naar de eetzaal te gaan?
En waar diende de doeken voor dan die ze in hun hand houden? Om zelf hun vaat schoon te maken na afloop? Of werd dit gebruikt als soort "slabbetje" ?


do aug 18, 2011 10:39 am
Marius Peter
Bericht Re: Vraag over foto...
Goed mogelijk dat men slechts staat opgesteld voor de gang langs de gaarkeuken. Men staat ook nog eens in een dubbele rij opgesteld. Lange rijen ook! Wachtend op het sein dat men mag en dan langs de gaarkeuken en daarna aanschuiven aan de eettafels.
Eerst rij 1 naar binnen en daarna rij 2, zo lijkt het.


do aug 18, 2011 10:49 am
Vin1
Bericht Re: Vraag over foto...
En waar zijn de (Thee)doeken voor die ze in hun hand hebben? Heeft iemand daar een idee van?


do aug 18, 2011 11:03 am
sauerkraut
Bericht Re: Vraag over foto...
Ook in het Nederlandse leger was dat het geval. Eerst appel, koppen tellen en daarna
afmars naar de eetzaal onder de leiding van een brullende sergeant van de week.
In mijn tijd was dat althans zo, d.w.z. zestiger jaren van de vorige eeuw.
Ze staan er nogal ontspannen bij, dus beslist niet voor een inspectie of nog erger.


do aug 18, 2011 12:43 pm
Vin1
Bericht Re: Vraag over foto...
sauerkraut schreef:
Ook in het Nederlandse leger was dat het geval. Eerst appel, koppen tellen en daarna
afmars naar de eetzaal onder de leiding van een brullende sergeant van de week.
In mijn tijd was dat althans zo, d.w.z. zestiger jaren van de vorige eeuw.
Ze staan er nogal ontspannen bij, dus beslist niet voor een inspectie of nog erger.


Bedankt beide voor jullie reactie.
Was het koppen tellen voor de het eten normaal dan trouwens?


do aug 18, 2011 5:27 pm
sauerkraut
Bericht Re: Vraag over foto...
Elk appel was bedoeld om de koppen te tellen, 's morgens, 's middags en 's avonds.
Het appel voor het eten was meer bedoeld om een gedisciplineerde gang naar de eetzaal
te bevorderen.


do aug 18, 2011 5:52 pm
yoeri
Bericht Re: Vraag over foto...
en schrik dat er gingen lopen? :)


do aug 18, 2011 8:16 pm
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 21 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 16 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group