Het is nu vr maart 29, 2024 1:19 am




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 21 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Omgeving Nijmegen, wie wil er een foto voor mij maken? 
Auteur Bericht
Vin1
Bericht Omgeving Nijmegen, wie wil er een foto voor mij maken?
Beste,

Komt er binnenkort nog iemand van jullie in Nijmegen op de Jonkerbos War Cemetery?

Ik zou graag een foto willen van de grafsteen van:

ADAMS, PETER EDWARD FREDERICK
Hij ligt op 19. H. 8.

Gr,

Vincent


do aug 30, 2012 8:36 pm
Vin1
Bericht Re: Omgeving Nijmegen, wie wil er een foto voor mij maken?
Super top!! Bedankt!

Het is namelijk voor mijn website www.haarlemmermeer1940-1945.nl waar ik achter de schermen nog steeds aan werk.
Na gooien van bommen op het secundaire doel Schiphol, werd de Blenheim ingehaald door Duitse jagers(ME109E) en neergehaald. Het vliegtuig stortte neer waarbij o.a. Adams (radiotelegrafist/boordschutter) sneuvelde.
In het boek van Ab Jansen staat echter dat hij ligt begraven op de Nieuwe Ooster begraafplaats te Amsterdam (Wat vaak zo was)
Alleen via google kwam ik er achter dat Adams in Nijmegen begaven ligt? Niet echt logisch, dus waarom hij hier ligt is mij niet bekend?

Ondanks dat hij niet in de Haarlemmermeer gesneuveld is, wil ik hem toch een plekje geven op mijn site omdat het voorval gebeurd is na een aanval op Schiphol.

(Dan weet je ook een beetje het verhaal)


vr aug 31, 2012 10:24 am
philip reinders
Bericht Re: Omgeving Nijmegen, wie wil er een foto voor mij maken?
ligt de rest van de crew dan wel in Amsterdam?, misschien toch gewond en vervoerd naar ziekenhuis ofzo.


vr aug 31, 2012 11:35 am
Vin1
Bericht Re: Omgeving Nijmegen, wie wil er een foto voor mij maken?
Totaal 3 bemanningsleden waarvan de piloot net het vliegtuig nog heeft kunnen verlaten.
Het andere bemannigslid ligt idd in Amsterdam.

Ik heb het gevonden....hij is pas in 1951 geborgen uit het wrak...


vr aug 31, 2012 11:40 am
philip reinders
Bericht Re: Omgeving Nijmegen, wie wil er een foto voor mij maken?
Oke dat verklaard een hoop, er zijn wel meer graven op Jonkerbos van na de oorlog


vr aug 31, 2012 12:15 pm
Vin1
Bericht Re: Omgeving Nijmegen, wie wil er een foto voor mij maken?
Super Cor!
Ik heb je net een bericht gestuurd met mijn email.

Gr,

Vincent


zo sep 02, 2012 11:04 pm
Vin1
Bericht Re: Omgeving Nijmegen, wie wil er een foto voor mij maken?
Ik zag het ja, zonde.
Bedankt voor de foto's :wink:


ma sep 03, 2012 11:30 am
Pieter F
Bericht Re: Omgeving Nijmegen, wie wil er een foto voor mij maken?
De keren dat ik daar ben geweest viel mij dat ook op. Misschien dat het ook aan de locatie ligt?


ma sep 03, 2012 7:05 pm
Avatar gebruiker
arwanda1465

Geregistreerd:
za sep 18, 2010 8:40 pm
Berichten: 611
Woonplaats: Ergens in Nederland
Bericht Re: Omgeving Nijmegen, wie wil er een foto voor mij maken?
Het heeft inderdaad te maken met de locale omstandigheden, veel bomen en ander struikgewas in de directe nabijheid van de graven
en het al dan niet schijnen van de zon op de bewuste plek.
Ook het wel of niet niet schoonmaken van de stenen speelt een grote rol. Of dit afhankelijk is van de gemeente waar de oorlogsgraven
zich bevinden weet ik niet. In Bergen (NH) komt voor de jaarlijkse dodenherdenking op 4 mei een speciale schoonmaakploeg uit België
om de CWG grafstenen met hogedruk te reinigen, is mij vertelt.
Of die schoonmaakploeg ook in Schoorl komt (ook gemeente Bergen) ben ik nog niet achter.

Of de OGS hier een oogje op houdt is mij onbekend. In de gemeenten waar zich oorlogsgraven bevinden, is een z.g.n. consul van de OGS
aanwezig (meestal een gemeenteambtenaar) die alle zaken op het gebied van oorlogsgraven in zijn/haar gemeente in het oog houdt.

_________________
Alles sal reg kom as ons almal ons plig doen


di sep 04, 2012 8:07 am
Profiel
Ries
Bericht Re: Omgeving Nijmegen, wie wil er een foto voor mij maken?
Volgens mij is de Commonwealth War Graves Commission verantwoordelijk voor het onderhoud van het Jonkerbos War Cemetery en niet de OGS.


di sep 04, 2012 8:35 am
Pieter F
Bericht Re: Omgeving Nijmegen, wie wil er een foto voor mij maken?
Ik bedoelde inderdaad, zoals André ook aangaf, de locale omstandigheden. De war cemeteries vallen inderdaad onder beheer van de CWGC. Erehoven zoals bijvoorbeeld op Westduin volgens mij ook.


di sep 04, 2012 7:10 pm
Pieter F
Bericht Re: Omgeving Nijmegen, wie wil er een foto voor mij maken?
Ter aanvulling op het bovenstaande. Dit vond ik nog in mijn mailbox, een fragment uit een mail uit 2009:

CWGC schreef:
In the Netherlands there are over 470 sites where Commonwealth soldiers, seamen and airmen are buried. In the sites specially constructed for the burial of Commonwealth war dead the Commission directly employs its own staff to maintain the graves. For those many graves in communal cemeteries and churchyards the maintenance is made on our behalf by arrangements made by the Dutch War Graves Foundation.


di sep 04, 2012 7:12 pm
Paul
Bericht Re: Omgeving Nijmegen, wie wil er een foto voor mij maken?
Deze begraafplaats wordt onderhouden door een Nederlander die bij de CWGC werkt. Ik ben hem al een paar keer tegengekomen op Jonkerbos en maak dan altijd even een praatje. Hij werkt (alleen) 40 uur per week op Jonkerbos, Oosterbeek en Groesbeek. Hij zorgt niet voor de graven in deze regio die op lokale begraafplaatsen liggen, deze worden onderhouden door de OGS.

Ik ben al vaak op Jonkerbos geweest en moet zeggen dat de stenen ook gewoon vaak wit zijn hoor. Ook op andere war cemeteries zijn de stenen soms groen, in Overloon trof ik ze een keertje heel erg groen aan en was er zelfs een steen afgebroken die plat in het gras lag. Overloon ligt ook tussen de bomen en dat is niet gunstig, precies de reden waarom de CWGC het ereveld op Rusthof heeft gerenoveerd. In vergelijking met de staat die je soms in het buitenland aantreft, valt het toch allemaal best mee denk ik.
Compliment voor de CWGC en de OGS om al die duizenden graven na al die jaren nog zo goed te onderhouden, respect.Afbeelding


ma sep 17, 2012 8:23 pm
Pieter F
Bericht Re: Omgeving Nijmegen, wie wil er een foto voor mij maken?
Daar heb je absoluut een punt Paul. Vooral Britten zijn altijd onder de indruk van het onderhoud van de begraafplaatsen in Nederland. Wanneer je daar sommige burial grounds ziet, kun je je voorstellen waarom.


ma sep 17, 2012 9:15 pm
Paul
Bericht Re: Omgeving Nijmegen, wie wil er een foto voor mij maken?
Dat is zeker zo Pieter. Deze foto is made in UK (Hull):

Afbeelding


di sep 18, 2012 10:14 am
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 21 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group