Het is nu vr apr 19, 2024 4:24 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 19 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
schnellbootabzeichen echt of namaak? 
Auteur Bericht
geert
Bericht schnellbootabzeichen echt of namaak?
Deze onderscheiding heb ik een 15-tal jaar geleden verkregen door te ruilen,ik betwijfel sterk als het een echt is. Daarom toonde ik het onlangs aan 2 verzamelaars, de ene vermoed dat het echt is omdat op de ommezijde, naast de speld,een heel klein nummertje staat. De andere vermoed dat het namaak is omdat het teveel weegt naar z'n zin. Kan iemand me helpen? Er bestaan naar het schijnt gegevens van hoeveel het zou moeten wegen. Als het echt is heeft het waarschijnlijk een red. grote waarde want er zouden er maar 1800 van verstrekt zijn, op het net vond ik reeds info nml. dat ervan 3 soorten bestaan, 1 ervan is identiek in uitzicht aan dit exemplaar. http://img147.exs.cx/img147/961/schnell ... 0033sl.jpg


di dec 21, 2004 5:05 pm
geert
Bericht 
http://img147.exs.cx/img147/961/schnell ... 0033sl.jpg


di dec 21, 2004 5:05 pm
geert
Bericht 
http://img147.exs.cx/img147/2581/schnel ... 0046aq.jpg en de ommezijde ervan.


di dec 21, 2004 5:07 pm
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11907
Woonplaats: Bemmel
Bericht 
Op het oog ziet hij er goed uit.
Het is een abzeichen van het 1.Modell en zichtbaar lijken de verhoudingen tussen abzeichen, adelaar en schip goed te kloppen.
Op deze pagina kan je de algmene maten en gewichten vinden:
http://www.ww2awards.com/award/118
Als je de maten en het gewicht hier post dan kan ik kijken of hij nog beter klopt.
Ook wil ik graag weten welk nummer er op staat en of er nog andere stempels opstaan. De in het artikel genoemde stempels zijn voorbeelden, er zijn andere mogelijk.
Voorlopig geef ik hem het voordeel van de twijfel, maar het gewicht kan doorslaggevend zijn.

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


di dec 21, 2004 5:37 pm
Profiel WWW
geert
Bericht 
gewicht 36 gram, hoogte 57.2 mm , breedte 44.8 mm , hoogte vd adelaar 14 mm ,breedte vd adelaar 24.2 mm en het nummertje op de ommezijde begint zeker met een 5, het 2de getal is waarschijnlijk 0 of 8 Hoe slijtvast moeten de kleuren zijn ? want toen ik het nog maar had(kwas toen 15) waren de kleuren mooier maar het heeft redelijk wat meegemaakt (meegenomen her en der) en ik zag eens in het etuitje(waar het in zat) goudkleurige sporen (die afgingen van het embleem) Volgens het artikel is dit model zeldzaam en veel nagemaakt dus mijn twijfel blijft, ook al kloppen de afmetingen en gewicht. :wink:


di dec 21, 2004 6:07 pm
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11907
Woonplaats: Bemmel
Bericht 
Het is heel normaal dat de kleuren afslijten die zijn er namelijk op aangebracht.
Het is inderdaad zo dat dit item heel veel is nagemaakt, waardoor je ook kan stellen een zo goede namaak is zeker een aanwinst voor een verzamelaar.

Nu de beoordeling van de maten.
De maten in cobinatie met het gewicht en het merkteken doen mij twijfelen over de echtheid, maar maken originaliteit wel mogelijk. Maar ik durf je niet met zekerheid te zeggen of het een replica is of een tijdens de oorlog gemaakte bijbestelling. Er is namelijk nog heel veel discussie of vele van de tot nu toe aangenomen als replica, in werkelijkheid wellicht tijdens de oorlog zijn gemaakt. Het was namelijk heel gewoon dat de krijgers van dergelijke abzeichen het origineel thuis bewaarden en een iets mindere kwaliteit zelf lieten maken om te dragen.

Het is zaak om dit exemplaar aan zo veel mogelijk verzamelaars te tonen.
Wat heel goed kan helpen is om hem te posten op:

http://www.wehrmacht-awards.com/forums/index.php
Daar komen heel veel verzamelaars uit de hele wereld. Maar ook daar zal je diverse melidngen krijgen.

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


di dec 21, 2004 6:33 pm
Profiel WWW
geert
Bericht 
bedankt Wilco 8)


di dec 21, 2004 9:46 pm
Appelmoos
Bericht 
Wilco, draai je nu niet ets om? In wo2 werden inderdaad vaak zogenaamde "zweitstuecke" aangeschaft. Dat waren medailles die in opdracht bij juweliers etc gemaakt werden en van net hogere kwaliteit waren dan de uitgereikte stukken. Voorbeeld; bij het RitterKreuz mit Schwertern und Briljanten waren de "briljanten" bij de uitgereikte stukken van glas. Eigen aankopen waren meestal voorzien van echte briljanten of diamanten.

Dat de eigen aangekochte stukken van een lagere kwaliteit waren is een verhaal dat door (enkele) handelaren in de werled is gezet om de betere kopieen als origineel te kunnen verkopen en dient verbannen te worden naar het rijk der fabeltjes.

Logisch bekeken; aan een prive-aankoop kan veel meer tijd en aandacht gegeven worden dan aan een fabrieksmatig gemaakt stuk dat massaproductie is.

Mbt het getoonde Abzeichen. Ik zou deze niet 1, 2, 3, durven kopen als origineel. Wellicht handig om het eens "life" te zien.


di jan 18, 2005 2:46 pm
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11907
Woonplaats: Bemmel
Bericht 
Ik weet alleen wat ik heb horen vertellen door veteranen zelf.
Veel militairen droegen gewoon de op de uitreiking gekregne stukken, indien imeand geld had werden er wel sjiekere exemplaren gemaakt, anderen wilden de mooie/fabrieksnieuwe stukken die op de uitreiking gekregen waren niet dragen en droegen goedkopere stukken.
Wat handelaren vertellen neem ik altijd met een korreltje zout. Van beide vormen van "zweitstucke" zullen er zeker velen nagemaakt zijn en met die bijbehorende verhalen worden verkocht.

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


di jan 18, 2005 3:24 pm
Profiel WWW
Appelmoos
Bericht 
Inderdaad, de verhalen van menig handelaar moet je echt met een emmer zout nemen.

Een van de kenmerken van een origineel Zweitstuck is altijd dat er GEEN fabriekscode in mag staan. Ze kwamen immers niet van de officiele fabrieken maar uit kleinere privewerkplaatsen en van juweliers.


do jan 20, 2005 3:04 pm
geert
Bericht 
reaktie op een duitse militaria site op mijn vraag aldaar:.... Eine intensivere Betrachtung is bei dem Stück leider überflüssig.
Schau dir allein das Nadelsystem an, das spricht Bände.
Ist leider Schrott. zegt genoeg denk ik :cry: :wink:


za apr 09, 2005 10:32 pm
Appelmoos
Bericht 
Zoals ik al zei; ik zou deze niet durven te kopen als origineel.

(Ook de afwerking van de achterzijde is veel te grof; dient normaliter veel beter afgewerkt te zijn)


ma apr 11, 2005 4:44 pm
geert
Bericht 
toen ik dit in mijn bezit kreeg had ik nog geen geld om te kopen! Ik til er niet zwaar aan, al gegeven aan mijn zoontje (7), die krijgt straks een aparte ruimte voor zijn verzameling, het kereltje is al heel enthiosiast met hetgeen hij kreeg van mij: na-oorlogse hulzen ed.,namaak dolk,namaak abzeichen,na-oorlogse helmen,.... opvolging verzekert :?: :)


ma apr 11, 2005 11:47 pm
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11907
Woonplaats: Bemmel
Bericht 
Toch had ik hem eerst aan een kenner laten zien, voordat ik afging op de mening van "vermeende" kenners via een plaatje op internet.
Het zal niet de eerste zijn waar de speld van afgebroken is geweest en die door een amateur is gerepareerd.

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


di apr 12, 2005 8:33 am
Profiel WWW
geert
Bericht 
mgl. ik betrouw me misschien te gemakkelijk op zogenaamde kenners, die kerel had nochtans de rang "generalmajor" op dat forum ;)


di apr 12, 2005 3:36 pm
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 19 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 18 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group