Het is nu vr maart 29, 2024 12:53 am




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 13 berichten ] 
M1 Garand Bayonet echt of fake WO2 
Auteur Bericht
Hobart
Bericht M1 Garand Bayonet echt of fake WO2
Is deze bajonet volgens jullie ech WO2 of naoorlogs of misschien volledig fake?

Afbeelding

Op de onderstaande foto staat de marking: C 64035-1 en daaronder UC van Utica Cutlery (producent)
Afbeelding

Afbeelding

Op de zijkant vn het handvat staat ook een soort van letter "H" weet iemand wat dat betekend?
Afbeelding


do feb 02, 2006 11:05 pm
racefiets
Bericht 
Over de schede twijfel ik of het oorlogs is. Moet het niet de uitvoering zijn met een canvas gedeelte en een lipje om de bajo vast te zetten?


vr feb 03, 2006 8:34 am
Hobart
Bericht 
Maar de bajonet zelf is volgens jou wel WO2? Kan je me iets vertellen over de codering?

Over de schede heb ik inderdaad ook mijn twijfels, ze is nog zeer mooi van kleur en het bovenste metalen gedeelte (waar de insigne van het US army opstaat) is ook mee groen geverfd en dat hoort zo niet te zijn geloof ik, of vergis ik me? Bovendien heb je op de schede op sommige plaatsen (de haakjes waar de bajo in vastklikt) ophopingen van verf en dat lijkt me niet echt zuiver te zijn. Wat denken jullie ervan?...


vr feb 03, 2006 10:03 am
racefiets
Bericht 
Om eerlijk te zijn zijn bajoneten niet echt mijn ding. Ik weet dat er M1 carbine bajoneten nieuw worden gemaakt maar van garand bajonetten heb ik nog niet gehoord. Je zou eens op amerikaanse sites moeten gaan zoeken voor exacte info. Sites die specefiek over de garand gaan, daar staat geheid meer info over de bajoneten en wanneer bepaalde fabrikanten welke bajoneten maakten.


vr feb 03, 2006 10:22 am
C. Works
Bericht 
Ja, volgens mijn weten worden er in ieder geval geen repro`s gemaakt...
Naoorlogs of wo2? ER staat toch altijd een datum op het lemmet (dacht ik)?


vr feb 03, 2006 5:10 pm
Lenny Schrik
Bericht 
Dit is een echte M-1905 bajonet. Aanvankelijk in de lange versie vervaardigd voor het US 1903 Springfield geweer. In WO II zijn deze alle ingekort tot ongeveer 10 inch en in 1942/43 aangevuld met een standaardmodel, dat hier nu staat afgebeeld. De ingekorte exemplaren zijn uiteraard te herkennen aan een doorlopende bloedgeul (hetgeen hier niet het geval is). Verder werd er door verschillende bedrijven ingekort (geknipt) en geslepen, in verschillende vormen, zoals Bowie en speerpunt.
De hier afgebeelde bajonet is gemerkt met 'UC' (Uttica Cutlery, NY) en US. De meeste Standard Issue exemplaren zijn ongedateerd en de weinige, die dit wel zijn, zijn van 1943. De schede is overgeschilderd, hetgeen er op kan duiden, dat deze na de oorlog is doorgebruikt in Denemarken.

Len


vr feb 03, 2006 6:45 pm
C. Works
Bericht 
Nou, ik heb er 3 gehad, en die waren allemaal 1943 gestempel...
Goede infotmatie!


vr feb 03, 2006 7:06 pm
Lenny Schrik
Bericht 
Oké, wat ik er vergeten heb bij te zeggen is, dat de lange versie ook is doorgeproduceerd, en ook tijdens- of na de oorlog is ingekort. Je zult dan zien, dat bij de meeste van deze soort- met datum, de bloedgeul tot de punt doorloopt. De meeste van deze ingekorte en in de oorlog gedateerde bajonetten schijnen standaard ook bruine handgrepen te hebben. Nogmaals, een datum op een standard issue exemplaar is zeldzaam.

(probeer eens te 'Googlen' naar : Bajonet Points (Gary Cunningham).

Len


vr feb 03, 2006 10:01 pm
C. Works
Bericht 
Die 3 van mij waren allemaal 1943, maar ik heb ze al weggegeven aan een vriend... Allemaal met de "Bloedgeul" niet tot het puntje doorlopend, maar laten we maar even concreet zeggen of de bajonet van Hobart origineel is of niet.


za feb 04, 2006 9:13 am
Lenny Schrik
Bericht 
Concreet is de Bajonet van Hobart origineel. Waarom zou het een fake zijn. Het is immers een massaproduct en wie maakt er nou een massaproduct na.
De prijs voor een standard issue bajonet moet ongeveer liggen tussen de 60 en de
95 euro's. Wat de schedes betreft, er bstaan ook na-oorlogse schede's. Dit staat allemaal op Gary Cunningham's site Bajonet Point's. Deze, naast de overgeschilderde schedes uit de oorlog. Dus huiswerk maken en site bezoeken.

Len


za feb 04, 2006 11:53 pm
racefiets
Bericht 
Lenny Schrik schreef:
Concreet is de Bajonet van Hobart origineel. Waarom zou het een fake zijn. Het is immers een massaproduct en wie maakt er nou een massaproduct na.


Als mensen er geld in zien dan wordt er heel veel nagemaakt, massa product of niet. De M1 carbine bajonet wordt zelfs niet nagemaakt. Niet geproduceerd voor het leger maar gewoon voor de "verzamelaars"


ma feb 13, 2006 10:10 am
Hobart
Bericht 
Allen bedankt voor de uitgebreide informatie.

Ik heb dit weekend le nouvel Atlas de la baionette de Collection gekocht, de 2 delen. Echt geweldig en rijke bron van info voor bajonetverzamelaars! het is wel Franstalig maar de inhoud van het boek compenseert dit ruimschoots.


ma feb 13, 2006 10:44 am
jdeleur
Bericht 
Eickhorn uit Solingen heeft deze bayo's ook gemaakt.
Meestal te herkennen omdat er geen enkel merkje terug te vinden is.


wo okt 18, 2006 11:40 pm
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 13 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group