Het is nu do maart 28, 2024 7:22 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 19 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Koperen punt met aluminium ipv lood ? 
Auteur Bericht
JaqLah
Bericht 
Racefiets:

Ik ben nog eens verder gaan spitten en heb het volgende gevonden, 7,92x57mm, 86 grain Practice Ball, en ik denk dat dit misschien de aluminium dader is. Wat denk jij?? Als het zo is dan zijn we er toch voor een groot deel uit, en weer wat geleerd, en dat op mijn leeftijd!!.

Ik las net ( en ik had natuurlijk weer niet verder gezocht dan mijn, erg, lange neus lang is ) in “Military small arms of the 20th century” 5th edition van Ian V. Hogg and John Weeks op blz. 297 het volgende:

7,92x57mm
Bullet weight, 178 grain, German Army Ball
,, 198 grain, Heavy Ball
,, 157 grain, AP/Tracer
,, 156 grain, AP/Incendiary
,, 86 grain, Practice Ball
,, 198 grain, Silenced Ball

De 86 grain is dus een oefenkogelpunt met een zeer laag gewicht maar er staat niets bij over de samenstelling, maar als de lengte van de kogelpunt het zelfde is als de Army ball moet het eigenlijk wel, of niet??
Kunnen we er nu dus van uit gaan dat de 86 grain, Practice Ball de ALUMINIUM dader is??

In “Cartriges of the World” 6th edition van Frank C. Besnes staat op blz. 271 het volgende:
7,9x57mm ( 8mm Mauser )
1898 round-nosed 226 grain round-nosed bullet, .318 bore.
1905 pointed or spitzer-type bullet 154 grain, .323 bore. , Std. German military load.
En van dit gewicht ging ik dus uit.

De, naoorlogse Cetme 7,92x40mm met een aluminium kop is de 4de van links op de foto, volgens mij.

Jaqlah.


zo jun 11, 2006 6:39 pm
racefiets
Bericht 
JaqLah,
Het kogelgewicht van een lS patroon ligt op iets meer dan 85 grain, die van een lS L'spur 93 a 94 grain.

De kogel die je beschrijft is degene die standaard in WO1 is gebruikt. Het S geschoss. (spitsgeschoss) Al tijdens WO1 bleek dat een zwaarder projectiel een gunstigere kogelbaan had op de wat langere afstand. Hieruit is het sS geschoss voortgekomen. Oftewel het schweres Spitsgeschoss. Deze is de standaard scherpe patroon gebleven tijdens WO2. Wel is het S geschoss nog geladen op latere hulzen maar men denkt dat dit enkel is gedaan om oude kogel voorraden toch te gebruiken om materiaal te sparen.


ma jun 12, 2006 8:33 pm
JaqLah
Bericht 
Racefiets:
Bedankt!!
Jaqlah.


ma jun 12, 2006 8:41 pm
racefiets
Bericht 
De patronen zijn trouwens te herkennen aan een groene streep over bodemstempel en over het slaghoedje.

Afbeelding

[edit] nu met foto.


di jun 13, 2006 7:36 am
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 19 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 15 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group